Volvo V70....

Markus skrev:
Volvo ryckte väl upp sig ordentligt i och med 850, sedan dess blir det bara bättre och bättre. XC90 - kalas :tummenupp

En Volvo 740 med rejäla vinterdäck och präktig plysch är lite sosse, ja.

Åh fan.. där ser man.. Jag som hållit tyst om min 850 för att inte ge dig extra vatten på din kvarn.. så visar det sig att du är volvoentusiast..
Personligen anser jag volvo vara tråkiga men ack så praktiska och bekväma.

XC90 vore faktiskt helt ok.. Och en bil som impade på mig var V70D5 som gett mig en annan syn på Diesel... Vi körde Sthlm - Hossegor(Strax norr om Biaritz) på 22 timmar. Snitthastighet på ca 140 genom tyskland, belgien och frankrike och fick ändå en snittförbrukning på bara 0.7... Soppakostnad ca 5kr milen.

Första gången jag legat i nästan 200 med en diesel och fortfarande åkt med bra komfort och utan att bli döv..

korvgubbe skrev:
Åh fan.. där ser man.. Jag som hållit tyst om min 850 för att inte ge dig extra vatten på din kvarn.. så visar det sig att du är volvoentusiast..
Personligen anser jag volvo vara tråkiga men ack så praktiska och bekväma.

XC90 vore faktiskt helt ok.. Och en bil som impade på mig var V70D5 som gett mig en annan syn på Diesel... Vi körde Sthlm - Hossegor(Strax norr om Biaritz) på 22 timmar. Snitthastighet på ca 140 genom tyskland, belgien och frankrike och fick ändå en snittförbrukning på bara 0.7... Soppakostnad ca 5kr milen.

Första gången jag legat i nästan 200 med en diesel och fortfarande åkt med bra komfort och utan att bli döv..

Entusiast är väl att ta i, men det är mycket bra bilar som trillar ut nu för tiden (och även förr i tiden då de dock var mindre festliga). Den totalsågade v40 som kom 1996 var en otroligt kompetent bil. Jag hade en t4 1998 som man åkte bra i, såg helt ok ut (diskret), gick tillräckligt, lastade hyfsat, bra att äga. Jag måste haft ett lördagsexemplar för min var kanon men alla andra som haft en bara gnäller. Det enda som behövde göras utöver det vanliga, var ny styrenhet på garantin och extra rostskydd på garanti även det.

Jag letar bil nu, det är därför jag har apkoll på priser och modeller. Mitt problem är försäkringarna. En s60 2,4t 2001 får jag slanta... 17.000:- för! Och då har jag verkligen hittat billigaste, sämst var if med en 33.000:- på offerten. Fick erbjudande om en s70 glt 1998 till bra pris, jaha 12000:- kostar den att försäkra. Jag kan inte betala så mycket för en gubb-bil, okej om det vore en 911.

Hojförsäkringen förstår jag varför den blir dyr, att jag ska betala 8000 i delkasko på en s60 förstår jag inte.

Markus skrev:
Entusiast är väl att ta i, men det är mycket bra bilar som trillar ut nu för tiden (och även förr i tiden då de dock var mindre festliga). Den totalsågade v40 som kom 1996 var en otroligt kompetent bil. Jag hade en t4 1998 som man åkte bra i, såg helt ok ut (diskret), gick tillräckligt, lastade hyfsat, bra att äga. Jag måste haft ett lördagsexemplar för min var kanon men alla andra som haft en bara gnäller. Det enda som behövde göras utöver det vanliga, var ny styrenhet på garantin och extra rostskydd på garanti även det.

Min v40 funkade också klockrent. Aningen bullrig bara.

Markus skrev:
Jag letar bil nu, det är därför jag har apkoll på priser och modeller. Mitt problem är försäkringarna. En s60 2,4t 2001 får jag slanta... 17.000:- för! Och då har jag verkligen hittat billigaste, sämst var if med en 33.000:- på offerten. Fick erbjudande om en s70 glt 1998 till bra pris, jaha 12000:- kostar den att försäkra. Jag kan inte betala så mycket för en gubb-bil, okej om det vore en 911.

Hojförsäkringen förstår jag varför den blir dyr, att jag ska betala 8000 i delkasko på en s60 förstår jag inte.

Har min s60 försäkrad hos Volvia, de erbjöd lägsta priset när jag ringde runt.

Markus skrev:
E. Mitt problem är försäkringarna.

Jotack, jag vet. Jag betalar just nu drygt 10.000 för min 850 2.4T..
Jag kör via volvia... var billigaste alternativet för mig.

...en annan trevlig detalj med Volivia var att när jag glömde betala en månad så fick jag ingen hätsk påminnelse med 5 dagars förfallotid. Istället stod det:

"Hej där, du måste ha glömt att betala din premie. Men det är ok, det är mänskligt att fela. Känn ingen stress utan betala den vid nästa månads inbetalning!" :tummenupp

Tyckte det var ett hyggligt bemötande och framförallt slapp jag paniken över att få en påminellse på dryga tusenlappen i mitten av månaden då man varit kung i baren för de pengar man hade kvar då alla räkningar betalats..(alla förutom den bortglömda räkningen då)

korvgubbe skrev:
Jotack, jag vet. Jag betalar just nu drygt 10.000 för min 850 2.4T..
Jag kör via volvia... var billigaste alternativet för mig.

...en annan trevlig detalj med Volivia var att när jag glömde betala en månad så fick jag ingen hätsk påminnelse med 5 dagars förfallotid. Istället stod det:

"Hej där, du måste ha glömt att betala din premie. Men det är ok, det är mänskligt att fela. Känn ingen stress utan betala den vid nästa månads inbetalning!" :tummenupp

Tyckte det var ett hyggligt bemötande och framförallt slapp jag paniken över att få en påminellse på dryga tusenlappen i mitten av månaden då man varit kung i baren för de pengar man hade kvar då alla räkningar betalats..(alla förutom den bortglömda räkningen då)

Ja, det är hygglig stil.
Finns 850 med 2,4t motor? :va Är det en 170hk? Årsmodell?
Trodde det fanns 170hk glt motorn och nästa var turbon på ~240hk.

Markus skrev:
Ja, det är hygglig stil.

Det är 220hk om jag inte minns fel... -94
240hk är väl 850 t5 ?!

Jag har dålig koll.. vet bara att min gamla skokartong har en susande turbo men har inte samma trimningsgrad som t5 eller t5R

Den skulle behöva lite kärlek minst sagt... Är en gammal Taxi så den har gått 38000 mil men den rullar på. Mest jag som är en dålig husse.

korvgubbe skrev:
240hk är väl 850 t5 ?!

Jag har dålig koll.. vet bara att min gamla skokartong har en susande turbo men har inte samma trimningsgrad som t5 eller t5R

Den skulle behöva lite kärlek minst sagt... Är en gammal Taxi så den har gått 38000 mil men den rullar på. Mest jag som är en dålig husse.

Låter som det är en en 850 Turbo du har. Den ligger på 166kW vilket skulle motsvara ca 225hkr. Kanske är ute o cyklar nu...men jag har för mig att denna motorn är på ca 2.3-2.4 liter. Dvs inte så mkt som 2.5.

T-5R kom -95 och är med 240 hkr.

/KaliZ

Last edited:
korvgubbe skrev:
240hk är väl 850 t5 ?!

Jag som trodde t5 och turbo var samma motor!? Vilken förvirrande tråd...
t5-r har väl 250hk och t5/turbo är samma motor på 240hk men t-5 är något mer paketutrustad, eller färganpassad eller hur det nu var... (Undrar hur het en "T-Gul" är på begagnatmarknaden år 2004? :lol Fan vad ful den är och var)

KaliZ skrev:
Låter som det är en en 850 Turbo du har. Den ligger på 166kW vilket skulle motsvara ca 225hkr. Kanske är ute o cyklar nu...men jag har för mig att denna motorn är på ca 2.3-2.4 liter. Dvs inte så mkt som 2.5.

T-5R kom -95 och är med 240 hkr.

/KaliZ

Prexis.. 225 känner jag igen.. Just en sån är det jag har.. Har bekymrat mig föga om att läsa reg.pappren...

Markus skrev:
Ja, det är hygglig stil.

850 140: 140 hp 2.5L
850 170: 170 hp 2.5L (samma motor som 140 fast "trimmad")
850 Turbo: 225 hp fulltrycksturbo
850 T-5r: 240 hp fulltryckare
850R: 250 hp fulltryck (efterföljaren till T-5r)

V70 140: 140hp
V70 170: 170hp
V70 2.4T: Lättrycksturbo på 200hp
V70 2.5T/T5: 250hp, fulltrycksturbo.
V70R AWD: 265 hp tyrboo!

Last edited:
Finns det inte en jänkarmodell som hette glt men hade en lättrycksturbo?? Kompisen hade nån såndär modell där aldrig reservdelarna stämde.. (tror det var en 97-98)

Nykan skrev:
850 140: 140 hp 2.5L
850 170: 170 hp 2.5L (samma motor som 140 fast "trimmad")
850 Turbo: 225 hp fulltrycksturbo
850 T-5r: 240 hp fulltryckare
850R: 250 hp fulltryck (efterföljaren till T-5r)

V70 140: 140hp
V70 170: 170hp
V70 2.4T: Lättrycksturbo på 200hp
V70 2.5T/T5: 250hp, fulltrycksturbo.
V70R AWD: 265 hp tyrboo!

vänta nu, gjordes det inte AWD modell på 850 med 2,5 liters turbo på 193hk? :va eller är jag helt ute och åker pulka?

martini skrev:
vänta nu, gjordes det inte AWD modell på 850 med 2,5 liters turbo på 193hk? :va eller är jag helt ute och åker pulka?

Stämmer bra det, samma motor i S/V70 2,5t 97 till tidiga 99:or.

korvgubbe skrev:
Och en bil som impade på mig var V70D5 som gett mig en annan syn på Diesel... Vi körde Sthlm - Hossegor(Strax norr om Biaritz) på 22 timmar. Snitthastighet på ca 140 genom tyskland, belgien och frankrike och fick ändå en snittförbrukning på bara 0.7... Soppakostnad ca 5kr milen.

Den bilen överraskade mig tokigt mycket också. Man märker knappt något att det är en diesel förutom på bränsleräkningen. Mycket trevligt motoralternativ.

Att V70 sedan är en fröjd att köra och åka gör ju inte saken sämre.

Ja då var jag och provkörde idag. Den gick bra, trots bara 140hk, men det blir ju lite billigare försäkring :)

Väldigt fin i lacken, en riktig liten pärla.

Men till min förvåning var den manuell (fick lite fel info) men bara till min fördel. jag ville helst ha en manuell :yoparty
Och så hade den bara gått 8000mil, nybesiktigad, nya bromsar och skivor runt om :hihi
Så det blir nog ett köp :D
skall bara kolla upp försäkringen först.

Det ända som fattas är dragkroken, men det får jag slänga dit en själv. Bara en fråga, hur gör man med elen till draget, finns det något uttag som orginal???

Dadde

Volvo har jag för mig har allt färdigdraget och förborrat till dragkrok?

hållundan skrev:
Den bilen överraskade mig tokigt mycket också. Man märker knappt något att det är en diesel förutom på bränsleräkningen. Mycket trevligt motoralternativ.

Att V70 sedan är en fröjd att köra och åka gör ju inte saken sämre.
Man ska inte underskatta nya diselbilar!! :fakta
glider själv runt i en 2L TDI, dock en tysk en.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back