Volvo-anställda här? Fråga om Hem-pc

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är så att brorsan jobbar på Volvo sedan många år tillbaka och sedan 3 år tillbaka så har jag en volvodator här hemma genom honom. Mycket förmånligt för min del, han pyntar 4-500 innan skatt per månad på den och jag bränner lite film och musik åt honom då han är totalt ointresserad av datorer.
Nu har det kommit ett nytt erbjudande och jag måste beställa inom kort.
Min egentliga fråga är vad man får lösa ut datorerna för, den som jag redan har tex? Han jobbar helg-natt och kan på så vis inte fråga någon om detta just för tillfället.

Den datorn jag har hade ett marknadsvärde på ca 30 000:- när erbjudandet kom, vad den står i nu vette fan, inte många kronor iaf kan jag tänka mig.
I nya katalogen står det att man får köpa ut produkterna till marknadsvärde alternativt lämna igen den. Jag vill ju ha min kvar då det är smidigt att ha en stationär och en bärbar.

Den bärbara jag tänkte välja är en HPdv9094ea. Den verkar ju jävligt bra iaf om man kollar specen:
2048mb interminne, 667Mhz
2x100gb sata-diskar
nvidia geforce 7600
dvd/rw-brännare
inbyggd webkamera
inbyggd tv-tuner för digitala nätet (kan man köra kort i den förresten?)
fjärrkontroll
bluetooth
och en massa annat skit.

Detta får jag betala 250:-/månad för och det måste ju vara ett bra erbjudande? Den borde väl kosta runt åtminstone 17-18 000:- att köpa över disk och 250:-/månad märks ju inte ens om man går på bidrag :D

Jo, det är så gott som bestämt och den var det värsta de hade att erbjuda så den borde vara bra. Men jag funderar på om jag ska behålla min stationära, den håller ju måttet fortfarande med sina 3Ghz, 400gb disk, 1gb ram och hyffsat schysst grafikkort och även lcd-skärm. Frågan är bara vad de kan tänkas vilja ha för den när man ska lösa ut den...

Har några kompisar som har löst ut sina för en 4-5000 spänn. Personal köp, dock inte volvo

Senast var det så här för min del:

A) Beställ en ny och lämna tillbaka den gamla och betala 1500 kr i administrations- och återvinningsavgift.

B) Lämna tillbaka den gamla och betala 1500 kr i administrations- och återvinningsavgift.

C) Beställ en ny och behåll den gamla utan kostnad.

Jag valde alternativ C. Marknadsvärdet på den gamla datorn ansågs vara 0 kr.

Edit: Är inte volvoanställd, men svaret kanske är till nytta i alla fall.

Last edited:
UrbanTiger skrev:
2433220 Är det Nicator som är leverantör?

Jag ska träffa Nicator i tingsrätten angående lite saker vi inte är helt överens om :D
Datum är inte satt.
nicator.. vilket skämt :rofl:

Dee_cati skrev:
2431570 Jo, det är så gott som bestämt och den var det värsta de hade att erbjuda så den borde vara bra. Men jag funderar på om jag ska behålla min stationära, den håller ju måttet fortfarande med sina 3Ghz, 400gb disk, 1gb ram och hyffsat schysst grafikkort och även lcd-skärm. Frågan är bara vad de kan tänkas vilja ha för den när man ska lösa ut den...

Tror de låg på 2500-3000kr.

Thundercat skrev:
2433389 Tror de låg på 2500-3000kr.

I värsta fall så kan du ju sälja den för det priset eller lite mer. Om du inte vill ha kvar den alltså.

Jag tjöper :yoparty

Säkerligen en finfin maskin, men den kan väl knappast kallas bärbar med allt det där instoppat. Enkel att transportera, möjligtvis.

Dee_cati skrev:
2431425 Det är så att brorsan jobbar på Volvo sedan många år tillbaka och sedan 3 år tillbaka så har jag en volvodator här hemma genom honom. Mycket förmånligt för min del, han pyntar 4-500 innan skatt per månad på den och jag bränner lite film och musik åt honom då han är totalt ointresserad av datorer.
Nu har det kommit ett nytt erbjudande och jag måste beställa inom kort.
Min egentliga fråga är vad man får lösa ut datorerna för, den som jag redan har tex? Han jobbar helg-natt och kan på så vis inte fråga någon om detta just för tillfället.

Den datorn jag har hade ett marknadsvärde på ca 30 000:- när erbjudandet kom, vad den står i nu vette fan, inte många kronor iaf kan jag tänka mig.
I nya katalogen står det att man får köpa ut produkterna till marknadsvärde alternativt lämna igen den. Jag vill ju ha min kvar då det är smidigt att ha en stationär och en bärbar.

Den bärbara jag tänkte välja är en HPdv9094ea. Den verkar ju jävligt bra iaf om man kollar specen:
2048mb interminne, 667Mhz
2x100gb sata-diskar
nvidia geforce 7600
dvd/rw-brännare
inbyggd webkamera
inbyggd tv-tuner för digitala nätet (kan man köra kort i den förresten?)
fjärrkontroll
bluetooth
och en massa annat skit.

Detta får jag betala 250:-/månad för och det måste ju vara ett bra erbjudande? Den borde väl kosta runt åtminstone 17-18 000:- att köpa över disk och 250:-/månad märks ju inte ens om man går på bidrag :D

Jag fick lösa min hempc..avancerade paketet med 19"crt för 1870:- netto

Stationärt Framtidspaket

Läs mer om det Stationära Framtidspaketet här!
Datorn är försedd med den senaste tekniken med dubbla processorkärnor och kraftfull grafik. Med den lösa hårddisken på 300 GB som går att använda både externt och internt får du totalt 800 GB hårddisk. En 24" widescreenskärm ger dig optimal bildupplevelse.
Detta ingår också i paketet
--------------------------------------------------------------------------------
» 24'' TFT-skärm
» Extern hårddisk 300 GB, HP Original
» Logitech Z-5450
» Trådlöst tangentbord och mus, Logitech MX 3000
» HP Photosmart C6180 - Allt-i-ett-skrivare
» USB Minne 512 MB, Kingston

--------------------------------------------------------------------------------

Produktspec
Processor (CPU) AMD Athlon 64 X2 5000+, dubbla processorkärnor, sockel AM2
Chipset nVidia GeForce 6150 LE
Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM (667 MHz)
Hårddisk 2 st à 250 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition), SATA 7200 rpm
Extra löstagbar hårddisk Ingår ej, plats finns för en löstagbar hårddisk. Vi rekomenderar HP's externa hårddisk på 300 GB.
Optisk enhet 1 DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik, Dual Layer
Grafik nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express, 512 MB GDDR2
Ljud Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)

Cacheminne 2 x 512 kB
Diskettenhet Nej
Kortläsare 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten.
Högtalare Logitech S-100
Nätverksstöd Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Modem Nej
Kortplatser 2 lediga PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16
Lagringsplatser 2 lediga 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)
Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, nätverk (RJ-45), 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video
TV-Anslutning S-video, kabel ingår ej
TV-kort Nej
Tangentbord Svenskt Windows med snabbknappar, trådbundet
Mus HP optisk rullmus, trådbundet
Format Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0)
Färg Svart/Silver

Denna tog jag :)

Last edited:
SSB skrev:
2432962 Senast var det så här för min del:

A) Beställ en ny och lämna tillbaka den gamla och betala 1500 kr i administrations- och återvinningsavgift.

B) Lämna tillbaka den gamla och betala 1500 kr i administrations- och återvinningsavgift.

C) Beställ en ny och behåll den gamla utan kostnad.

Jag valde alternativ C. Marknadsvärdet på den gamla datorn ansågs vara 0 kr.

Edit: Är inte volvoanställd, men svaret kanske är till nytta i alla fall.

Man får hoppas att det var till någon nytta :)

Urban, det är Atea som är leverantör av det hela. Kanske skiljer sig för tjänstemännen kontra verkstads-sluskarna?

McB, nu hänger jag inte alls med. Varför skulle den inte kunna kallas bärbar? Den väger ju endast 3,6 kilo, en normal siffra i sammanhanget. Sen att det inte är en notebook är väl en annan femma. Dock så kommer jag ju endast välja denna pga smidigheten att kunna vara vart som helst i lägenheten och surfa etc. Den stationära kommer endast agera server samt kontorsdator.

oakhammer, den såg riktigt trevlig ut och skulle jag haft ett stationärt paket så hade den varit mitt självklara val! Dock det dubbla priset...

Edit/ 2350:- inkl moms verkar det som att det kommer hamna på. Det är ju hyffsat pris då man borde få ut ca 3500-4000:- för burken med skärmen om man säljer privat, efter det jag har jämfört med. Bara lösa ut då mao.

Last edited:
Dee_cati skrev:
2438084 Man får hoppas att det var till någon nytta :)

Urban, det är Atea som är leverantör av det hela. Kanske skiljer sig för tjänstemännen kontra verkstads-sluskarna?

Verkstads-sluskarna? Vem är det som knegar ihop till din lön. :tungan :tomten

Thundercat skrev:
2439453 Verkstads-sluskarna? Vem är det som knegar ihop till din lön. :tungan :tomten

Jag syftade på att UrbanTiger är en tjänsteman som inte beblandar sig med verkstads-sluskarna :) Själv så står jag över både tjänstemännen och verkstadssluskarna och befattar mig inte med några av dem :D

oakhammer skrev:
2437341 Stationärt Framtidspaket

Läs mer om det Stationära Framtidspaketet här!
Datorn är försedd med den senaste tekniken med dubbla processorkärnor och kraftfull grafik. Med den lösa hårddisken på 300 GB som går att använda både externt och internt får du totalt 800 GB hårddisk. En 24" widescreenskärm ger dig optimal bildupplevelse.
Detta ingår också i paketet
» 24'' TFT-skärm
» Extern hårddisk 300 GB, HP Original
» Logitech Z-5450
» Trådlöst tangentbord och mus, Logitech MX 3000
» HP Photosmart C6180 - Allt-i-ett-skrivare
» USB Minne 512 MB, Kingston

Produktspec
Processor (CPU) AMD Athlon 64 X2 5000+, dubbla processorkärnor, sockel AM2
Chipset nVidia GeForce 6150 LE
Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM (667 MHz)
Hårddisk 2 st à 250 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition), SATA 7200 rpm
Extra löstagbar hårddisk Ingår ej, plats finns för en löstagbar hårddisk. Vi rekomenderar HP's externa hårddisk på 300 GB.
Optisk enhet 1 DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik, Dual Layer
Grafik nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express, 512 MB GDDR2
Ljud Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)

Cacheminne 2 x 512 kB
Diskettenhet Nej
Kortläsare 11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten.
Högtalare Logitech S-100
Nätverksstöd Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat
Modem Nej
Kortplatser 2 lediga PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16
Lagringsplatser 2 lediga 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)
Gränssnitt 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, nätverk (RJ-45), 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video
TV-Anslutning S-video, kabel ingår ej
TV-kort Nej
Tangentbord Svenskt Windows med snabbknappar, trådbundet
Mus HP optisk rullmus, trådbundet
Format Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0)
Färg Svart/Silver

Denna tog jag :)

Jag med! fast jag fick ett mycket trevligare grafikkort , samt externa disken med ;)

Wassup!
Nu har jag också fått detta erbjudande, men genom Nicator som några var negativa till. Får man fråga varför? Jag jobbar inom landstinget så nåt annat val har man väl inte.... mmm... en framtidsdator skulle sitta fint:yoparty

Aja, här är iallafall speccen för vad jag vill ta:

Moderkort MB µATX C2D 775 PCie
Processor Intel® C2D E6400 2.13 1066 2M 775 Core 2 Duo, EM64T
Internminne 2048 MB DDR II (2x1024MB, 533MHz)
Hårddisk 500 GB SATAII/7200rpm (2x250GB)
Grafik Nvidia GeForce 7950GT 512MB PCIe HDTV 2xDVI
Ljudkort Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS, med 64MB X-RAM och 5.25" frontmodul, samt fjärrkontroll
Nätverksstöd 10/100 MBit/sek (integrerat på moderkortet) + Trådlöst WLAN 54MBit/s (externt 802.11b/g)
Optisk enhet Super Multi-format DVD-BRÄNNARE DL (Double Layer)
Optisk enhet 2 16x DVD-Spelare - Läshastighet: CD-ROM 48x, DVD-ROM 16x
Minneskortläsare 11-i-1 Stödjer följande format: 1. Compact Flash Card (CF type I), 2. Compact Flash Card (CF type II), 3. Micro Drive, 4. Multi Media Card (MMC), 5. Secure Digital Card (SD), 6. Smart Media Card (SM 3.3V), 7. Memory Stick (MS), 8. Memory Stick Pro (MS Pro), 9. Memory Stick Duo (MS Duo), 10. Memory Stick Pro Duo (MS Pro Duo), 11. xD-Picture Card (xD)
Tangentbord Multifunktion USB-kabel - svarta tangenter med silver ram
Mus Optisk scroll USB
Högtalare 2.1 högtalare
Gränssnitt Framsida: 2st USB 2.0, 1st mikrofon in, 1st hörlursutgång. Baksida: 1st IEEE 1394(FireWire), 4st USB 2.0, 1st mikrofon in, 1st hörlursutgång, 1st Line in, 1st Serial, 1st LAN 10/100 (RJ-45)

Mått (B x D x H) 19,8 x 50,2 x 49,2 cm
Vikt ca: 16 kg
Programvaror Microsoft Windows XP Home, MS Office 2003 Standard Svensk, ECDL-utbildning, Norman Antivirus (Inkl. tre års uppdateringar), Adobe® Photoshop® Elements 4.0 plus Adobe Premiere® Elements 2.0 (Svensk version), Ahead Nero 6 och InterVideo Win DVD 5.x (Stödjer 6-kanals 5.1 uppspelning)

En större skärm ska det bli också... bra eller anus? Med tanke på att jag inte kan ha något annat än Nicator så kanske man ska slå till ändå?

Tack för hjälpen.

Last edited:
Det är en sammansvärjning av Volvo, Atea & HP. Jag kommer att pröjsa totalt MAX inklusive utköp 16000:- netto.

Det jag får har ett marknadsvärde av 45000:- I dagsläget.
(vi får inte grejorna förrän om två månader så då är det nästan dags att slänga paketet på soptippen) Nåja, värde 40K, kanske? Märkesskit ni vet...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti