Volvo-anställda här? Fråga om Hem-pc

Va fan, jag fattar inte det här med brutto netto... de skriver att de kommer ta 400 kr brutto från min lön varje månad men att "nettokostnad varje månad är 284 kr vid 30% marginalskatt". Vad betalar jag egentligen då!? Jag e fan helt funtad när det gäller ekonomi :rolleyes:

medic skrev:
2448011 Va fan, jag fattar inte det här med brutto netto... de skriver att de kommer ta 400 kr brutto från min lön varje månad men att "nettokostnad varje månad är 284 kr vid 30% marginalskatt". Vad betalar jag egentligen då!? Jag e fan helt funtad när det gäller ekonomi :rolleyes:

Ta din lön, FÖRE skatt...dra av 400:- SEN skatt. Då har du vad du betalar.

Vi på Alfa Laval har DELL som lev. och på min laptop så pyntar jag 378:- på bruttolönen. Den förra löstes ut med 1200:-.

Med hur mkt det kostar att lösa ut en burk efter perioden är ett avtal mellan datorlev och din arbetsgivare. Det kan vara allt ifrån 0:- och uppåt.

Ok, jag fattar det nu. Tack. Vad tycker ni om "dotan" då? Värd 400 kr brutto i månanden i 36 mån?

medic skrev:
2448842 Ok, jag fattar det nu. Tack. Vad tycker ni om "dotan" då? Värd 400 kr brutto i månanden i 36 mån?

Du kommer få betala drygt 10K om du har en skatt på 30%
Sen verkar det som du kommer att få lägga till en skräm på det där men du kan inte köpa delarna löst till det priset i vanliga affärer iallafall.
Om du är allergisk mot märkesdatorer så behöver du bara byta moderkort för att pilla med inställningar.

Färglaser ger inte samma kvalitet som en bläckis om inte lasern kostar runt 10-15k. Satsa på en bläck istället, jag har en pixma 5200 som ger grymt bra foto-utskrifter.

Jaha då kör vi årets trådlyft då!
nu har volvodator´n sedan 2006 värderats och min HP pavilion är värderad till 4700:- och då ska det vara en oberoende värderingsman som gjort den värderingen,,
personligen tycker jag att det verkar väldigt dyrt för en 3 år gammal dator.
och läser man vidare i texten så upphör alla service o garantier i och med att vi köper loss datorn,, är inte det lite riskfyllt o köpa då ?

nu har volvodator´n sedan 2006 värderats och min HP pavilion är värderad till 4700:- och då ska det vara en oberoende värderingsman som gjort den värderingen,,
och läser man vidare i texten så upphör alla service o garantier i och med att vi köper loss datorn,, är inte det lite riskfyllt o köpa då ?

Bygg ihop en egen burk för dom pengarna istället, eller be en polare.
5k skulle jag inte lägga på en 3 år gammal burk.

Lämna tillbaka.

Jag fick en burk med helt ok prestanda (AMD Phenom II X3@2,8GHz, 4GB DDR3, 320gb sataII-disk, dvd-brännare, låda å 500W-nätdel, allt med 120mm-fläktar) för 4500 i somras, så att lägga ut mer för 3 år gammalt gunk känns som en rätt kass affär! :mattias

sagt o gjort ,, har inhandlat en ASUS med ungefär motsvarande prestanda för 6K nu och ska skicka tillbaka skrotet från ATHEA.

Jag fick en burk med helt ok prestanda (AMD Phenom II X3@2,8GHz, 4GB DDR3, 320gb sataII-disk, dvd-brännare, låda å 500W-nätdel, allt med 120mm-fläktar) för 4500 i somras, så att lägga ut mer för 3 år gammalt gunk känns som en rätt kass affär! :mattias

Jag läste spec:en i originalinlägget och undrade om inte Dee_cati hade fått sig en knäpp med det tänkta priset... :näsblod

sagt o gjort ,, har inhandlat en ASUS med ungefär motsvarande prestanda för 6K nu och ska skicka tillbaka skrotet från ATHEA.
Jag ska också lämna tillbaka min bärbara vilken dag som helst, har varit missnöjd med den från dag ett...

Vilken ASUS blev det?

köpte denna http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=4164703
passar mina behov bra,, det enda som jag kanske saknade var blåtand men det har jag blåtandsticka istället för.
märker att den är bra mycket rappare än vad den förra hp`n någonsin var.
det enda som var sniket var att dfet bara fanns en förinstallerad variant av officepaketet som gäller i en månad,

Jag ska också lämna tillbaka min bärbara vilken dag som helst, har varit missnöjd med den från dag ett...

Vilken ASUS blev det?

köpte denna http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=4164703
passar mina behov bra,, det enda som jag kanske saknade var blåtand men det har jag blåtandsticka istället för.
märker att den är bra mycket rappare än vad den förra hp`n någonsin var.
det enda som var sniket var att dfet bara fanns en förinstallerad variant av officepaketet som gäller i en månad,

Det ska du vara glad för!

http://sv.openoffice.org/

Mycket bättre officepaket, och gratis!

glad o glad :)
jo open office vet jag om o det är ju ett jättebra allterntiv faktiskt om jag bortser från att Outlook saknas,jag har outlook som redskap på jobbet o vill ha det hemma med då jag kan synka kalendrar o annat på enkelt vis,tur jag hade officepaketet från tidigare datorpaket att installera med officepaket o allt :tummenupp

Det ska du vara glad för!

http://sv.openoffice.org/

Mycket bättre officepaket, och gratis!

Riktigt skitpris man fick köpa loss den här datorn för!
Sa till föräldrarna att det absolut inte är värt pengarna.

Högtalarpaketet (Logitech z-5500) och skärmen (24" HP LP2465) hade varit kul att spara men resten är inte mycket att ha.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti