Vit kolfiber

Ok, är det så svårt menar du? Jag trodde att det skulle vara enklare!

Hur gör man med fälgarna då, och tanken? Shit, detta måste lösas...

drapering är alltså att lägga på, svepa runt, väven runt ekrar etc, detta utan ett enda veck och med så få skarvar som möjligt.

det är ju såhär du vill att det ska se ut, i finnish..
a13.jpg

att svepa in en fälg med en väv och få samma resultat är i stort sett omöjligt, denna fälgen är ju tillverkad i ett negativ (utvändig form).

ett långskott är ju att kontakta de kolfiberfälgs tillverkare som finns och fråga om dom kan tillverka specialfälgar åt dig.
Alltså med ett lager silverväv längst ut.
(tror dock att dom tvärvägrar då detta skulle påverka hållfastheten och då kan dom inte garantera nått alls, men som sagt, långskott)

de som jag vet om är BST, Dymag och sen gör väl ferrari åt aprilia i GP.

(detta är ett seriöst inslag)

Jag har faktiskt aldrig sett färgade kolfiber användas på fälger. Troligen pga att färgad "kolfiber" inte är kolfiber alls, utan som nämts tidigare i tråden färgad kevlar eller glasfiber. Och dessa material duger inte för fälgar. :)

Sedan ska man ha klart för sig att bara för att man använder kolbaserade fibrer och epoxydränker dem får man inte kolfiberarmerat.
"Äkta" kolfiberarmering får man genom en sorts värmebehandling - jag kan inte den exakta processen.
Gör man inte detta får man bara "glasfiber-hållbarhet fast med svarta fibrer". I lekmanna termer.
Det är ganska mycket jag sett som säljs som "kolfiber blah blah" som är den billiga "oäkta" varianten av kolfiber.

Och som elwe säger, kolfiber ÄR grå, kan uppfattas som svarta också. Skulle man får dem vita på något sätt innebär det en blekning och blekning brukar alltid försämra fiberstrukturen.
För kåpor är det nog skit samma, för fälgar, mmmm, nja, kolfiber (svarta) är redan ömtåliga som de är. Jag skulle inte vilja ha ett struktuellt försvagat material i mina fälgar.

Pulverlacka vitt låter som ett säkrare alternativ. :)

Fel.....
Blandar man kolfiber i epoxy eller någon annan plast för den delen så är den kolfiberarmerad. Det finns ingen äkta eller oäkta armering i det fallet. Såvida man inte blandar i en burk bruna bönor och sedan påstår att man har armerat med kolfiber. Det jag däremot tror att du menar är att det finns olika metoder då man armerar och att de metoderna har olika för och nackdelar.

Jag har aldrig sett vitt kol när jag släckt grillen. Däremot skulle man ju kunna tänka sig att man kan måla fibrerna på samma vis som jag målat min hoj rosa. Problemet med det är att då råkar man ut för sizning. Ja, jag vet att ni inte vet vad det e men då får ni fan googla. Det andra alternativet är att den armerade plasten är färgad.

puss o kram

Last edited:
Fel.....
Blandar man kolfiber i epoxy eller någon annan plast för den delen så är den kolfiberarmerad. Det finns ingen äkta eller oäkta armering i det fallet. Såvida man inte blandar i en burk bruna bönor och sedan påstår att man har armerat med kolfiber. Det jag däremot tror att du menar är att det finns olika metoder då man armerar och att de metoderna har olika för och nackdelar.

Jag har aldrig sett vitt kol när jag släckt grillen. Däremot skulle man ju kunna tänka sig att man kan måla fibrerna på samma vis som jag målat min hoj rosa. Problemet med det är att då råkar man ut för sizning. Ja, jag vet att ni inte vet vad det e men då får ni fan googla. Det andra alternativet är att den armerade plasten är färgad.

puss o kram

Om det vara är utseendet du är ute efter så e det ju lite tokigt att blanda ihop det med dyra material. Lämna in det till en motivlackare istället.

råkar ut för sizing :va
delaminering menar du
sizing är en beläggning på väven som regerar med t.ex epoxin för att bonda korrekt.

delaminering får man t.ex när matrisen inte är korrekt för sizingen, eller tvärtom.
eller som i detta exempel, om man skulle måla kolfibern, eller om den är skitig etc.
eller om man lagar en kåpa tillverkad med epoxi med polyester, då epoxi inte biter bra på polyester(härdad), men tvärtom går bra.
delaminering är alltså att laminatets (den del du tillverkat) olika lager av väv separerar.

råkar ut för sizing :va
delaminering menar du
sizing är en beläggning på väven som regerar med t.ex epoxin för att bonda korrekt.

delaminering får man t.ex när matrisen inte är korrekt för sizingen, eller tvärtom.
eller som i detta exempel, om man skulle måla kolfibern, eller om den är skitig etc.
eller om man lagar en kåpa tillverkad med epoxi med polyester, då epoxi inte biter bra på polyester(härdad), men tvärtom går bra.
delaminering är alltså att laminatets (den del du tillverkat) olika lager av väv separerar.

Jag hade för mig att delaminering kallades sizning....för att rädda min ära och heder så skyller jag på att det var år 2000 jag läste dom kurserna.

skönt snack! Nu är det typ ni och ett gäng båt byggare som fattar vad vi pratar om:)

Kul

Har det här blivit en tävling i vem som kan flest facktermer som ingen annan varken förstår eller har nån glädje av .

Lycka till. :tummenupp

skönt snack! Nu är det typ ni och ett gäng båt byggare som fattar vad vi pratar om:)

Har det här blivit en tävling i vem som kan flest facktermer som ingen annan varken förstår eller har nån glädje av .

Lycka till. :tummenupp

ja det börjar bli lite löjligt, meningen va bara att reda ut en sak som gulleplutt skrev.
iofs tror jag att trådskaparen är lite intresserad av tekniksnacket så..
försöker skriva enkelt.
tillbaka till topic.

Last edited:
ja det börjar bli lite löjligt, meningen va bara att reda ut en sak som gulleplutt skrev.
iofs tror jag att trådskaparen är lite intresserad av tekniksnacket så..
försöker skriva enkelt.
tillbaka till topic.

Ja, tillbaka till topic. Men intressant det ni skriver hur eller hur...

Drapera fälgar kan ju vara problematiskt kanske, men jag tänkte om någon som KANSKE vet vad dem gör kan drapera ett gäng original fälgar. Hmm, det svåra är ju att just det visuella, i detta fallet, att fiberstrukturen på kåpor, tank och fälgar är den samma. Detta känns ouppnårligt när ni snackar facktermer. Men i realiteten...

...är det möjligt till rimlig kostnad?

Jag kommer redan att lägga 40k på hojen i vinter, hoppas på spons eller bra priser för att kunna förverkliga hojen. Max måste vara runt 100k för att vara i samma dimension som mitt VISA om jag skall uttrycka mig enkelt.

Visst, inte den enklaste trådskaparen på detta forumet, men jag har nog redan statuerat exempel vad gäller skitsnack och nu kommer bra förslag från folk som vet vad dem vet. Jag är jäkligt tacksam för det och glad att ni är kvar trots början på tråden.

Hojen kommer troligan att vara med i BOMBER magazin i sommar så jag hoppas att jag kan få något kul ur denna tråden. Som han jag pratat med skrev till mig "snyggt avgassystem, men det är svårt att göra ett reportage om hojen ser ut precis som standard" jag har idag ett system som är ONE OFF A KIND, det finns på youtube och är super snyggt med superkvalitet, vattenskuret och tigat av jordens bästa tigare.

Vi får se vad som händer och jag hoppas på fler produktiva länkar eller idéer av er, två st är i alla fall redan favoriter i min explorer och kommer att bli kontaktade.

Vad mer kan jag göra för att bli sedd utan att synas? Jag har bara kåpor, tank och fälgar i åtanke. Hjälper ni mig så blir ni inte glömda, själper ni mig så vet ni att jag kommer att kommentera det här :D banning eller inte, det skiter jag i.

Puss på er och tack som fan för hjälpen. Vintern är lång :yoparty

smakprov på mixmatta med färgad kevlar

Hmm, lite så jag tänkte. Kolfiber på ena hållet, färgat på andra...

Riktigt snyggt :tummenupp

Last edited:
Du kan ju testa plasta med rowingmatta på en vaxad glasskiva, andvänd dig av epoxy precis som dom gör med kolfiber och kolla hur resultatet blir, kan tänkas att det får en lite mjölkigare färg men kan vara värt ett försök.

Om det nu funkar borde det vara möjligt att beställa med någon som har form till just dina kåpor.

Materialet kan du hitta hos Reichhold Sverige AB (helt säker där) men borde finnas hos ngn lokal färgbutik att ta hem.

Fel.....

:nicka
Jo det är det jag menar att metoderna har olika för och nackdelar. Jag använde ju och snuffar runt mina äkta betäkningar. Per definition är något armerat om man gjuter in fibrer i ett annat material (eller motsvarande, tänker på armerad betong som inte direkt är fibrer men principen är densamma). :)
Det var förövrigt vakum + något tjofräs som man skulle behandla med för att få till den "bättre" produkten.
Jag är den första att erkänna att detta inte är mitt område. Men jag fick det förklarat för mig (lyssnade visserligen bara på ett halvt öra) att om man inte vakum + tjofräsade kolfiber och epoxy blandningen kunde man lika gärna använt glasfiber då man inte vann så mycket med att använda kolfiber.
Kanske var det någon pris/effektivitet med som jag missade ocskå.

PS, du får gärna ge en bättre förklaring, kunskap är det som dödar missuppfattnignar. :)
DS

Vad mer kan jag göra för att bli sedd utan att synas? Jag har bara kåpor, tank och fälgar i åtanke. Hjälper ni mig så blir ni inte glömda, själper ni mig så vet ni att jag kommer att kommentera det här :D banning eller inte, det skiter jag i.

Jag vet inte 100% vad du är ute efter, så jag drar till med lite som jag sett andra (och lite jag själv) gjort med sina sporthojar.

Varje månad är det en tävling på TLZone om vem som har snyggast hoj (jaja, inbördesbeundran klubb, men det är rätt harmlöst :) )

Några saker som jag tittar efter är ju:
I huvudsak gillar jag performance inriktad bling, lättare och bättre är ett ledord, så allt som är kråm går fetbort för mig.

-Fotpinnar: Sitter standard så är det ett litet minus. Vad man gillar är ju en smaksak, SATO brukar göra justa grejer, jag har Gilles Toolings, men SATO är snyggare. Imho.
-Fäljar: Det är du ju redan inne på så det har du ju koll på . Samma med lack/kåpor. :)
-Reglagen Broms/koppling: Är orginal snygga så OK, annars kan ett par alternativa piffa upp. Som t.ex Pazzo eller GRC
- Det finns även kolfiber glarrutor till vissa hojar. Kan ju vara något att titta på om du hittar något färgat kitt till resten av hojen. Naturligtvis försvinner möjligheten att se genom glaset, men vem fan ligger och trycker hakan mot tanken ändå...
-Bromsskivor: Förra året skulle man ha waves, i år vet jag inte vad som är piffigast. Mina favoriter är och har alltid varigt gjutgärns skivor. Fenomenal bromseffekt och känsla dessutom. :) Skadar inte att fixa en lättare bak heller. Mindre roterande massa är bra.
-Fjärding fram och bak: Öhlins imponerar alltid i Sverige. Finns ju många andra märken som är lika bra och ibland bättre, men Öhlins verkar regera bland allmänheten i sverige.
- Snyggare backspeglar, eller avlägsnade. Sporthojar är ju generellt snyggare utan.
- Ska du köra gata så behövs ju blinkers. Fula blinkers kan sänka en hel hoj. Liten detalj, men de sticker ut ordentligt om de är fula.
-Enkelsving. Finns många olika sätt att gå tillväga. Ducati eller Triumph svingar är ju populära. Annars finns specialtillverkade svingar av t.ex Spondon ( http://www.spondonengineering.co.uk/ ). Jag är personligne inte så övertygad om enkelswingens fördelar, men har man snygga fäljar är det snyggt med en enkelsving.
Bromsar: Dagens bromsok är bra som de är för gatbruk, men vill man blinga till det kan man ju lete upp nya Brembo, ISR, Nissin, eller dyligt. Men ett litet tema med Svenska detaljer hade kanske inte varit fel??
Öhlins runt om och ISR broms detaljer. Akke gör fett bra grejer! :tummenupp (dyra dock...)

Som du redan är inne på så är det viktigt att få till en helhet. Dyrase grejerna är inte alltid de bästa om man vill få till det snyggt. Ska man "bara" rejsa på bana är det ju mindre viktigt, men man ska inte underskatta skryttävningarna vid fikahaken :D
Mest bling vinner :hihi

Udda grejer går oftast hem också. One of a kind saker som ditt avgas blås är mumma. :tummenupp
Billet alu (utfrästa) delar är snyggt, framför allt om detär one of a kind grejer.

Saker som inte syns men som uppskattas är ju lite lätta motor tunning. Seriös motortuning funkar också, men det är fan i mig kast värde per investerad krona om man ändå bara kör gata. Men det är rätt kul process, om man inte bara lämnar bort och betalar, då är det inte lika kul process... :hihi

Tja, man kan ju snacka om sådant här i timmar :rolleyes:
Men det finns ju så otroligt mycket som går att ändra om man vill!

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...