Vista förstörde mitt liv

Status
Ej öppen för fler svar.
Vista suger fan totalt. Precis köpt en laptopp med vista på och fyfan.
Går inte att se brända filmer pga upphovs shohejjs.
Sen vissa org spel går inte att instralera.
Sen problem med trådlösa nätverk.
Jävla bajs

Inte heller film e något bekymmer med vista.
Fattar inte vad folk håller på med ibland.
Kör köpta, kopierade, avi, mkv, mm utan några somhelst problem. Om ni använder rätt mediaspelare ( VLC eller MPC ) så funkar det kalas. Det är WMP som strular, INTE Vista.
Att spelen inte går att inst.. kan du ju inte skylla på MS, du får ju kolla req.. på spelen.

Det känns som att allt man inte själv klara av skyller man på Vista. Visst, Det är inte världens bästa OS, men såååå jävla kasst som folk i denna tråd ( och andra ) försöker få det till är det faktiskt inte.

• Gilla
Reaktioner: Loy
Att vista o wlan inte lirar så värst bra ihop är ingen hemlighet. För väldigt många funkar det helt enkelt inte, och det finns ingen lösning på problemet.

Att vista o wlan inte lirar så värst bra ihop är ingen hemlighet. För väldigt många funkar det helt enkelt inte, och det finns ingen lösning på problemet.

Löjligt.
Att Wlan och vissa tillverkares drivrutiner inte funkar i Vista kan däremot vara sant.
Men skyll inte ett icke fungerande Wlan på Vista. Se till att tillverkarna av nätverkskorten fixar sina drivrutiner.
Och begär inte heller att MS skall stå för alla dessa drivrutiner, det är tillverkarens sak att ordna. MS gör så vitt jag vet inga nätverkskort.
Sen är det så att väldigt många brand'ade datorer har hårdvara som MÅSTE ha ett visst OS, funkar inte annars, men inte heller det är ju MS fel.
Har själv 2st HP laptopar (olika modeller ) som inte funkar med annat än den OEM-XP som följer med datorn vid köp. Går säkert att ägna ett liv åt att få igång dom, men hur kul är det.

"F_n vad kassa VW är, Shell's V-Power funkar inte i min Passat TDI !!!"

Last edited:
som sagt, det funkar klockrent iaf för mig. Även vad gäller Wlan så hittar min vista precis lika många som min XP.
Det är inte så att du kör nån gammal RC eller tom en beta ?
Är det en Home Basic ?, premium ?
Vad är det för build ?

Det låter ju konstigt att allt är frid och fröjd för dig när alla andra verkar tycka det är värdelöst. Grattis!
Jag har ingen aning om vad jag kör, jag köpte en Vaio i juli förra året och den hade Vista, mer än så vet jag inte och tycker inte jag bör veta det heller.

Det låter ju konstigt att allt är frid och fröjd för dig när alla andra verkar tycka det är värdelöst. Grattis!
Jag har ingen aning om vad jag kör, jag köpte en Vaio i juli förra året och den hade Vista, mer än så vet jag inte och tycker inte jag bör veta det heller.

?? vadå ALLA ? Så du menar att jag är den enda som lyckats klicka
på "Large Icons" i utforskaren och faktiskt ser mina kort ?
Har du provat att klicka på "Extra Large Icons" ?

Nä, du skall inte behöva veta vilken build det är på din vista, men många som gnäller sitter med gamla betor eller i bästa fall en RC.
Däremot så tycker jag du borde veta om det är en basic eller preium, däremellan skiljer det ju faktiskt lite.

Edit: Här är en bättre jämförelse:http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_02.asp

http://news.softpedia.com/newsImage...s-Home-Premium-vs-Business-vs-Ultimate-3.png/

Du kan ju testa:
click Organize -> folder and search options -> "View" tab -> and make sure "Always show icons, never thumbnails" is unchecked.
If that doesn't work, in folder and search options. Hit "restore defaults" on all 3 tabs
I meant the slider under views, but never mind about that

in the "Folder Options/View" tab menu, it's important to UNCHECK the box that says: "Always shows icons, never thumbnails" and to CHECK "Display file icon on thumbnails"

Last edited:
?? vadå ALLA ? Så du menar att jag är den enda som lyckats klicka
på "Large Icons" i utforskaren och faktiskt ser mina kort ?
Har du provat att klicka på "Extra Large Icons" ?

Nä, du skall inte behöva veta vilken build det är på din vista, men många som gnäller sitter med gamla betor eller i bästa fall en RC.
Däremot så tycker jag du borde veta om det är en basic eller preium, däremellan skiljer det ju faktiskt lite.

Edit: Här är en bättre jämförelse:http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_02.asp

http://news.softpedia.com/newsImage...s-Home-Premium-vs-Business-vs-Ultimate-3.png/

Du kan ju testa:

Du kanske tror att jag var dryg, det var jag inte. :)
Jag vet inte ens vad en build är, så du vet nivån på min it-kompetens.
Jag fick med Vista i en ny Sony Vaio från Dustin, jag vet inget mer.
Har provat alla typer av icons. Däremot löste sig den grejen när jag tanakde ner nya Messenger då man nu senast fick med något bildhanteringsprogram som verkar vettigt.

Du kanske tror att jag var dryg, det var jag inte. :)
Jag vet inte ens vad en build är, så du vet nivån på min it-kompetens.
Jag fick med Vista i en ny Sony Vaio från Dustin, jag vet inget mer.
Har provat alla typer av icons. Däremot löste sig den grejen när jag tanakde ner nya Messenger då man nu senast fick med något bildhanteringsprogram som verkar vettigt.

Nä, reagerade bara på att du skrev att ALLA hade samma "fel" som dig.
Provade/kollade du det jag klistrade in ?
"click Organize -> folder and search options -> "View" tab -> and make sure "Always show icons, never thumbnails" is unchecked.
If that doesn't work, in folder and search options. Hit "restore defaults" on all 3 tabs
I meant the slider under views, but never mind about that "

Iaf, bra att det löste sig iaf, om än med annat prog...

Jag har inga problem med Vista. Inte heller installation av trådlösa nätverket.

Däremot hittade XP varken ljud- eller nätverkskort.

Löjligt.
Att Wlan och vissa tillverkares drivrutiner inte funkar i Vista kan däremot vara sant.
Men skyll inte ett icke fungerande Wlan på Vista. Se till att tillverkarna av nätverkskorten fixar sina drivrutiner.
Och begär inte heller att MS skall stå för alla dessa drivrutiner, det är tillverkarens sak att ordna. MS gör så vitt jag vet inga nätverkskort.
Sen är det så att väldigt många brand'ade datorer har hårdvara som MÅSTE ha ett visst OS, funkar inte annars, men inte heller det är ju MS fel.
Har själv 2st HP laptopar (olika modeller ) som inte funkar med annat än den OEM-XP som följer med datorn vid köp. Går säkert att ägna ett liv åt att få igång dom, men hur kul är det.

"F_n vad kassa VW är, Shell's V-Power funkar inte i min Passat TDI !!!"

Du är så långt ute och cyklar att frågan är om du hittar hem utan karta och kompass. Det ÄR ett faktum att vista och wlan är ett problem. Googla runt lite, läs på lite techsidor osv så kanske du fattar. Bara för att DU råkar ha fått det att fungera så betyder inte det att det funkar för alla.

Det är ingen engångsgrej som du verkar tro, medan du sitter där med huvudet i sanden. Det är en rätt stor snackis på diverse forum, och är inte relaterat till någon speciell NIC-tillverkare (i mitt fall Asus MoBo, och - ja - inget fel på drivrutinen).

Last edited:
Du är så långt ute och cyklar att frågan är om du hittar hem utan karta och kompass. Det ÄR ett faktum att vista och wlan är ett problem. Googla runt lite, läs på lite techsidor osv så kanske du fattar. Bara för att DU råkar ha fått det att fungera så betyder inte det att det funkar för alla.

Det är ingen engångsgrej som du verkar tro, medan du sitter där med huvudet i sanden. Det är en rätt stor snackis på diverse forum, och är inte relaterat till någon speciell NIC-tillverkare (i mitt fall Asus MoBo, och - ja - inget fel på drivrutinen).

cyklar ? karta och kompass ?
Skärpning för fan, du beter dig som en jävla bebis när du skriver på det viset.
Fantastiskt att du hittat andra som har problem med sina Wlan.
Jag har väl ingenstans påstått att ingen annan har problem ?
Jag skrev att man inte skall göra det så jäkla lätt för sig genom att skylla alla fel på MS.
Vista har/hade problem med att Wlan-korten slutade funka, eller rättare sagt inte kom igång efter att datorn varit i sleep ja, men nu var det ju inte det problemet som togs upp i tråden. Dessutom är det löst.
Vi snackar fixar som kom för 1½ år sedan.
Om du läst tech-sidorna så hade du förstått vad problemet var.
Det är ju inte heller så att JAG ( varför skrev du det med versaler förresten? ) råkat få något att funka. Det funkade när jag köpte datorn, och funkar fortf.
Har du själv skrivit drivrutinen ? Hur vet du att det inte är fel påden ?

edit:
Bara för att göra dig glad så googlade jag på "vista wlan problem" och kollade lite.
i 4 av 5 fall så berodde problemet på ( för övrigt 2007 - 2008, alltså snart 1 år gamla ) felaktiga drivrutiner från Intel till deras Wlan-kort. Som för övrigt även Asus använder. i fall #5 så hade det inte inkommit några svar ännu.
Men dom 4 övriga gällde datorer från HP, Dell, och Sony.
Snacka om karta och kompass...

Last edited:
Det ÄR ett faktum att vista och wlan är ett problem.

Enda problemet är väl att Vista kommer ihåg ("i all evighet") alla galenskaper man gjorde vid uppsättningen av anslutningen - eller om man lyckades från början - gubevars ändrar säkerhetstypen på anslutningen. Lösningen är att radera alla befintliga trådlösa anslutningar och skapa dem på nytt igen. Det är iaf det enda problem jag vet om med Vista och W7.

Vista är lätt den bästa Windows jag kört hittils. Har iofs inte testat 7an ännu men eftersom vista funkar så bra som det gör ser jag ingen anledning just nu. Kör iofs inget wlan-hokuspokus på min burk men skulle jag göra det så hade det nog funkat. I have faith!

Jag har sett samma problem som du, Markus.
Farsans dator fick plötsligt för sig att sluta visa thumbnails, och öppnade man bilder kom ett felmeddelande. Det gick helt enkelt varken previewa eller öppna bilder, funktionen hade blivit korrupt. Bland de vidrigaste felen jag sett som IT-tekniker.
Han fick lösa det genom att installera ett tredjepartsprogram för bildvisning. Inga thumbnails fick han, dock. Har även sett det där med nätverken, trots korrekta drivrutiner.

När Vista även fick för sig att korrumpera kommunikationen med DVD-spelaren(här är de vidrigaste felet jag sett) bad jag honom vänligen bestämt beställa en kopia av XP. Jag instämmer med att XP är gammalt. Däremot fungerar det, och går att konfa hur man vill. Man kan få det att se ut som Vista, samt fixa stöd för S-ATA. Den då enda anledningen jag ser att ha Vista är för bättre utulisering av multicore-processorer, samt möjligen DirectX 10.
Vista är en av de fantastiskt få saker jag genuint hatar fullt ut, och inte bara tycker dåligt om.

Last edited:
Man kan väl säga att när vista funkar så funkar det iaf bra.. Jag är nöjd användare sedan 2.5 år med samma installation :3freak

cyklar ? karta och kompass ?
Skärpning för fan, du beter dig som en jävla bebis när du skriver på det viset.
Fantastiskt att du hittat andra som har problem med sina Wlan.
Jag har väl ingenstans påstått att ingen annan har problem ?
Jag skrev att man inte skall göra det så jäkla lätt för sig genom att skylla alla fel på MS.
Vista har/hade problem med att Wlan-korten slutade funka, eller rättare sagt inte kom igång efter att datorn varit i sleep ja, men nu var det ju inte det problemet som togs upp i tråden. Dessutom är det löst.
Vi snackar fixar som kom för 1½ år sedan.
Om du läst tech-sidorna så hade du förstått vad problemet var.
Det är ju inte heller så att JAG ( varför skrev du det med versaler förresten? ) råkat få något att funka. Det funkade när jag köpte datorn, och funkar fortf.
Har du själv skrivit drivrutinen ? Hur vet du att det inte är fel påden ?

edit:
Bara för att göra dig glad så googlade jag på "vista wlan problem" och kollade lite.
i 4 av 5 fall så berodde problemet på ( för övrigt 2007 - 2008, alltså snart 1 år gamla ) felaktiga drivrutiner från Intel till deras Wlan-kort. Som för övrigt även Asus använder. i fall #5 så hade det inte inkommit några svar ännu.
Men dom 4 övriga gällde datorer från HP, Dell, och Sony.
Snacka om karta och kompass...

Du sa att det var "löjligt" att påstå att vista/wlan inte alltid lirar så bra ihop. Märkligt att det är så många som har problem med det då, när det fungerar bra i t.ex. XP. Och, ja, det är många som har problem med det vare sig du vill inse det eller inte.

Jag har vidare inte skyllt alla fel på MS som du påstår, jag har enbart tagit upp wlan-strulet. Och det har inte att göra med sleep-funktionen som dsu verkar tro. Ett problem som vädras lite här och där är att det inte går att ansluta till routern med wep/wpa-kryptering. Bara för att ta ett exempel.
För övrigt så använder du ju själv exakt samma argument som du säger emot: Du säger ju att det är drivrutinstillverkarens fel, det kan absolut inte ha med vista att göra :huvet Och hur vet du det om jag får fråga?

Wow du googlade upp hela FEM exempel som passade din "teori". Vilket fantastiskt statistiskt urval. Redan den första länken i Google tar upp problemet med kryptering, men den glömde du kanske ta med.

Du säger också att om jag läst techsidorna så hade jag förstått problemet. Jag kan garantera dig att jag läst betydligt fler techsidor än dig om detta problem eftersom jag sett det flera gånger och försökt finna lösningar. Enda lösningen jag hittade i det här fallet var att köra helt utan kryptering. Och detta med en fullversion av vista ultimate/64, fullt uppdaterad, och med uppdaterade drivrutiner.

En annan sak som slår mig, som visserligen inte är relaterat till wlan, är att t.o.m. Microsoft säger att Vista inte var en särskilt bra produkt.

Nej du grabben, det är dags att inse att bara för att det fungerar i ett fall så är det inte säkert att det fungerar i ett annat fall. Lite mer kritiskt tänkande och lite mindre skygglappar vore på sin plats. Man kan inte dra slutsatsen att någonting är felfritt bara för att felen inte uppträder hos dig.

Enda problemet är väl att Vista kommer ihåg ("i all evighet") alla galenskaper man gjorde vid uppsättningen av anslutningen - eller om man lyckades från början - gubevars ändrar säkerhetstypen på anslutningen. Lösningen är att radera alla befintliga trådlösa anslutningar och skapa dem på nytt igen. Det är iaf det enda problem jag vet om med Vista och W7.

Den enda lösningen i mitt fall var att kontakta BBB och be dem helt ta bort krypteringen på routern, vilket inte är ett alternativ. Att börja om från början hjälpte inte. Nu kör jag W7, men eftersom asus ännu inte släppt drivrutiner för wlanet så kör jag med kabel (precis som tidigare eftersom jag inte gillar att ha mitt nätverk öppet).

Last edited:
Du sa att det var "löjligt" att påstå att vista/wlan inte alltid lirar så bra ihop. Märkligt att det är så många som har problem med det då, när det fungerar bra i t.ex. XP. Och, ja, det är många som har problem med det vare sig du vill inse det eller inte.

Jag har vidare inte skyllt alla fel på MS som du påstår, jag har enbart tagit upp wlan-strulet. Och det har inte att göra med sleep-funktionen som dsu verkar tro. Ett problem som vädras lite här och där är att det inte går att ansluta till routern med wep/wpa-kryptering. Bara för att ta ett exempel.
För övrigt så använder du ju själv exakt samma argument som du säger emot: Du säger ju att det är drivrutinstillverkarens fel, det kan absolut inte ha med vista att göra :huvet Och hur vet du det om jag får fråga?

Wow du googlade upp hela FEM exempel som passade din "teori". Vilket fantastiskt statistiskt urval. Redan den första länken i Google tar upp problemet med kryptering, men den glömde du kanske ta med.

Du säger också att om jag läst techsidorna så hade jag förstått problemet. Jag kan garantera dig att jag läst betydligt fler techsidor än dig om detta problem eftersom jag sett det flera gånger och försökt finna lösningar. Enda lösningen jag hittade i det här fallet var att köra helt utan kryptering. Och detta med en fullversion av vista ultimate/64, fullt uppdaterad, och med uppdaterade drivrutiner.

En annan sak som slår mig, som visserligen inte är relaterat till wlan, är att t.o.m. Microsoft säger att Vista inte var en särskilt bra produkt.

Nej du grabben, det är dags att inse att bara för att det fungerar i ett fall så är det inte säkert att det fungerar i ett annat fall. Lite mer kritiskt tänkande och lite mindre skygglappar vore på sin plats. Man kan inte dra slutsatsen att någonting är felfritt bara för att felen inte uppträder hos dig.

Den enda lösningen i mitt fall var att kontakta BBB och be dem helt ta bort krypteringen på routern, vilket inte är ett alternativ. Att börja om från början hjälpte inte. Nu kör jag W7, men eftersom asus ännu inte släppt drivrutiner för wlanet så kör jag med kabel (precis som tidigare eftersom jag inte gillar att ha mitt nätverk öppet).

"grabben" vet jag inte var du får ifrån, då jag antagligen är bra mycket äldre än vad du är, men skit samma, det kan ju inte du veta nånting om.
Att du läst fler tech-sidor än mig stämmer säkert, eftersom jag löser oftast mina problem själv istället. Själv e bäste dräng.
Jag har för övrigt inte skrivit att Vista är felfritt, det jag skrev var att folk gör det väldigt lätt för sig genom att skylla sin okunskap på Vista. Och ja, MS har sagt att visat är en mindre bra produkt, därmed inte sagt att det är en felagtig/trasig produkt. Logiken i UI't har ju en hel del att önska, samt en hel del defaultinställningar som kan ställa till det för folk.
Nä, jag googlade inte fram 5st exempel, jag fick typ betydligt fler resultat och jag valde att kolla in 5st av dessa, jag har ju lite annat att göra också.
Första länken i Google ( iaf hos mig ) visade just att det var Intel som inte hade ordning på sina drivrutiner. Du får lära dig skilja på symptom och orsak, det är inte riktigt samma sak.
Och jo, det var problem med att wlankorten inte kom igång efter sleep.

Bifogat

• vista_google.jpg
    vista_google.jpg
    31.6 KB · Visningar: 18
"grabben" vet jag inte var du får ifrån, då jag antagligen är bra mycket äldre än vad du är, men skit samma, det kan ju inte du veta nånting om.
Att du läst fler tech-sidor än mig stämmer säkert, eftersom jag löser oftast mina problem själv istället. Själv e bäste dräng.
Jag har för övrigt inte skrivit att Vista är felfritt, det jag skrev var att folk gör det väldigt lätt för sig genom att skylla sin okunskap på Vista. Och ja, MS har sagt att visat är en mindre bra produkt, därmed inte sagt att det är en felagtig/trasig produkt. Logiken i UI't har ju en hel del att önska, samt en hel del defaultinställningar som kan ställa till det för folk.
Nä, jag googlade inte fram 5st exempel, jag fick typ betydligt fler resultat och jag valde att kolla in 5st av dessa, jag har ju lite annat att göra också.
Första länken i Google ( iaf hos mig ) visade just att det var Intel som inte hade ordning på sina drivrutiner. Du får lära dig skilja på symptom och orsak, det är inte riktigt samma sak.
Och jo, det var problem med att wlankorten inte kom igång efter sleep.

"Grabben" kom av din attityd när du inte inser att bara för att det funkar för DIG så betyder det inte att det funkar för alla andra, utan då måste använda dryga och förlöjligande argument för att försöka trycka ner en avvikande åsikt och på samma gång framhäva din egen förträfflighet och kunskapsnivå.
Åldern har ingen betydelse, men jag misstänker att du har fel (du kan ta reda på det).

Jag googlade "vista wlan issue" men måste tillstå att det inte var den första länken utan den andra (av 5 miljoner träffar). När jag försökte lösa mitt eget problem utan att lyckas satte jag mig i telefon i timmar, sökte massvis på internet, provade 1 miljard varianter men gav till slut upp med konstaterandet att det inte gick att finna en acceptabel lösning.

Folk skyller ibland okunskap på vista, ja. Men när man sett och hört problem med vista/wlan från flera håll (både från okunniga användare och kunniga tekniker, inklusive egna erfarenheter) så inser man snabbt att det inte är en engångsföreteelse utan att problemet faktiskt existerar.

Last edited:
Det är väl just väldigt kunniga användare som har framfört den hårdaste kritiken mot Vista.
För den genomsnittlige hemma-användaren är ju nöjd om det går att surfa på blocket och ha MSN (som numera är något Windows-live-jadajada) i gång samtidigt.

Bifogat

• windows_7.png
    windows_7.png
    39.1 KB · Visningar: 36
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025