Vista förstörde mitt liv

Status
Ej öppen för fler svar.
Lånar tråden lite, då jag också hatar Vista. :gnissla
Uppdateringarna, ska man välja "sök efter uppdat. men låt mig välja om de ska hämtas & inst." för å slippa alla dessa j**la uppdateringar?

Av ngn anledning som jag inte förstår så försvinner skrivborsikonerna när jag startar datorn. Måste högerklicka, avbocka "visa ikoner" återigen högerklicka & bocka för "visa ikoner". Varför gör datorn så? Hur göra för å slippa detta?

En sista fråga till er kunniga här på SH. Hur "mountar"(?) man en fil? (ISOfil)

SÅÅ tacksam för hjälp, då jag inte kan mkt alls om datorer & med skiten Vista blir allt än värre...:mad:

Jag är absolut inte kunnig men mounta kan du göra med ex deamontools. Sök på google.

Formattering, du kan inte bara uppgradera till W7.

Jo, visst kunde man uppgradera?

Problemet var väl bara att det kunde ta bortåt 20 timmar?

http://pc.feber.se/art/164988/seg_uppgradering_till_windows_/

Jag har kvar Win Xp på en enda av mina datorer (den här) men väntar bara på en anledning att ersätta även den med Linux.

Jag tror jag fick den anledningen i dag då jag tvingades att uppdatera messengern, den här gången hade man inget val (har klickat bort alla andra messengeruppdateringar i ett par år).

Jag absolut hatar den nya messengern, det får bli pidgin eller nåt tills jag ids installera Linux.

Last edited:
Uppgradering av befintligt operativ är lite som att köpa en ny bil, men behålla den gamla bilen och spänna fast den nya bilen på taket. I botten har du samma skit som förut och får då och då påminnelse om dess brister.

Uppgradera från xp var det visst jag for efter. Men läser man artiekln Guw länkade till så kanske det inte är så smart att uppgradera från Vista heller.

Jag råkade av misstag uppgradera istället för att blåsa, när jag skulle peta in Sjuan. Ett resultat av otålighet och lite tafflig meny.
Det gick hur som helst bra. Jag märkte ingen skillnad i tidsåtgång. Tyckte det var märkligt att mina program fanns kvar och först då förstod jag att det var en uppgradering jag gjort.
Någon annan här inne hade gjort samma misstag. En pik till Microsoft att man ska lägga upp alla alternativ tydligt istället för att gömma några av dem under en flik märkt "Advanced" med liten, liten text.

Jo, visst kunde man uppgradera?

Problemet var väl bara att det kunde ta bortåt 20 timmar?

http://pc.feber.se/art/164988/seg_uppgradering_till_windows_/

Jag har kvar Win Xp på en enda av mina datorer (den här) men väntar bara på en anledning att ersätta även den med Linux.

Jag tror jag fick den anledningen i dag då jag tvingades att uppdatera messengern, den här gången hade man inget val (har klickat bort alla andra messengeruppdateringar i ett par år).

Jag absolut hatar den nya messengern, det får bli pidgin eller nåt tills jag ids installera Linux.

Du också? Jag har också bara tryckt bort uppdateringarna men i förrgår blev det stopp. Uppdatera eller använd inte MSN i princip.
Jag avinstallerade det äckel-äckliga nya Live messenger och installerade Messenger 8.5 istället.
Det är en hyfsat ny version, snygg och bra. Inte heller får man några uppdateringsmeddelanden heller.

Hojta till om du vill fortsätta använda XP med en trevlig version av MSN så kan jag skicka den packade filen via mail eller nåt. Eller via MSN kanske? :hihi

Jag råkade av misstag uppgradera istället för att blåsa, när jag skulle peta in Sjuan. Ett resultat av otålighet och lite tafflig meny.
Det gick hur som helst bra. Jag märkte ingen skillnad i tidsåtgång. Tyckte det var märkligt att mina program fanns kvar och först då förstod jag att det var en uppgradering jag gjort.
Någon annan här inne hade gjort samma misstag. En pik till Microsoft att man ska lägga upp alla alternativ tydligt istället för att gömma några av dem under en flik märkt "Advanced" med liten, liten text.

Jag hade känt mig obekväm om jag visste att jag inte hade "rent undertill" efter jag kört in nytt os... :hihi

En annan helt otroligt löjlig och sjukt dålig sak med Vista:
Om man har en folder med fotografier i så får man itne se någon "preview" på dem utan det finns bara olika ikontyper att välja på under "Views", nämligen:
  • Extra Large Icons
  • Large Icons
  • Medium Icons
  • Small Icons
  • List
  • Details
  • Tiles

I alla tidigare operativsystem från Microsoft som jag sett som kommit efter 1995 så har man kunnat välja att se bilden innan man öppnar den, inte här inte. Man öser in sjutusen semesterbilder a 2,5Mb och sedan går det inte att titta på dem om man inte gör en "slide show" eller öppnar dem i något bildhanteringsprogram.

Hur kan något så dåligt tillåtas?

Om man har en folder med fotografier i så får man itne se någon "preview" på dem utan det finns bara olika ikontyper att välja på under "Views", nämligen:
  • Extra Large Icons
  • Large Icons
  • Medium Icons
  • Small Icons
  • List
  • Details
  • Tiles

I alla tidigare operativsystem från Microsoft som jag sett som kommit efter 1995 så har man kunnat välja att se bilden innan man öppnar den, inte här inte. Man öser in sjutusen semesterbilder a 2,5Mb och sedan går det inte att titta på dem om man inte gör en "slide show" eller öppnar dem i något bildhanteringsprogram.

Om du högerklickar på ikonen så kan du ange vad den innehåller. Tex om du har en musikmapp, då måste du ange att den innehåller musik för att kunna högerklicka och välja "spela upp med media player". Troligen får du preview om du anger att mappen innehåller bilder. Sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla (XP här).

Kör win7 och är helnöjd, allt funkar helt smärtfritt och det är både snyggt och går snabbt! Körde aldrig Vista utan gick direkt till win7. Rekommenderas! :tummenupp

OEM-versionen av w7 är ute. Bara att slanga och trycka i. Glöm barainte bocka av "aktivera windows automatiskt efter installation", för då blir du troligen sittande med en 30-dagarsinstallation...åsså inget lösenord till användaren.

OEM-versionen av w7 är ute. Bara att slanga och trycka i. Glöm barainte bocka av "aktivera windows automatiskt efter installation", för då blir du troligen sittande med en 30-dagarsinstallation...åsså inget lösenord till användaren.

det går att förlänga till 120 dagar, bra att veta ifall man ska köpa det sen när det kommer och bara vill mata i nyckeln.

• Extra Large Icons
  • Large Icons
  • Medium Icons
  • Small Icons
  • List
  • Details
  • Tiles

menar du att du inte ser vad korten/bilderna föreställer om du valt "Large Icons" ?
Jag har iaf inga bekymmer med att se mina kort direkt i utforskaren/explorer.

menar du att du inte ser vad korten/bilderna föreställer om du valt "Large Icons" ?
Jag har iaf inga bekymmer med att se mina kort direkt i utforskaren/explorer.

Ja, precis så. Det går inte.
Och Lurch tips hjälpte inte det heller.
Fattar inte hur fan en programvara kan vara så här usel 2009. Och en annan sjukt irri grej med Vista:
Vista hittar 1/4 - 1/3 av alla trådlösa nätverk som t.ex. XP hittar. Kör jag två datorer i lägenheten med XP resp Vista så hittar Vista-datoen inget eller få av samma nätverk som Xp-datorn.

¨Tror jag startar en fejsbok-grupp: Die Vista, die! Får man några medlemmar?

Ja, precis så. Det går inte.
Och Lurch tips hjälpte inte det heller.
Fattar inte hur fan en programvara kan vara så här usel 2009. Och en annan sjukt irri grej med Vista:
Vista hittar 1/4 - 1/3 av alla trådlösa nätverk som t.ex. XP hittar. Kör jag två datorer i lägenheten med XP resp Vista så hittar Vista-datoen inget eller få av samma nätverk som Xp-datorn.

¨Tror jag startar en fejsbok-grupp: Die Vista, die! Får man några medlemmar?

som sagt, det funkar klockrent iaf för mig. Även vad gäller Wlan så hittar min vista precis lika många som min XP.
Det är inte så att du kör nån gammal RC eller tom en beta ?
Är det en Home Basic ?, premium ?
Vad är det för build ?

Vista suger fan totalt. Precis köpt en laptopp med vista på och fyfan.
Går inte att se brända filmer pga upphovs shohejjs.
Sen vissa org spel går inte att instralera.
Sen problem med trådlösa nätverk.
Jävla bajs

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion