Vista förstörde mitt liv

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag testade vista ett par veckor. Men min hjärna ville inte komma överens med det efter att ha använt xp sen 02. Jag kände inget behov av att byta eftersom min dator klarar allt jag vill att den ska klara galant även med xp. Det verkade bara dumt att sitta och irritera sig på vista.

Har testat win7 lite nu. Det är faktiskt riktigt riktigt genomtänkt. Jag har blivit helt såld på det. Bara de får bort lite barnsjukdomar och det börjar komma drivrutiner så fan vet om jag inte ska betala för det.

"Grabben" kom av din attityd när du inte inser att bara för att det funkar för DIG så betyder det inte att det funkar för alla andra, utan då måste använda dryga och förlöjligande argument för att försöka trycka ner en avvikande åsikt och på samma gång framhäva din egen förträfflighet och kunskapsnivå.
Åldern har ingen betydelse, men jag misstänker att du har fel (du kan ta reda på det).
Jag kan inte se var jag varit dryg och tryckt ner avikande åsikter. För min del får du tycka och tänka precis vad du vill, kunde inte bry mig mindre faktiskt.
Kan inte heller se hur jag varit förlöjligande nånstans.
Åldern kan vi låta var, som du säger spelar det ju ingen roll. Jag vet inte riktigt hur jag skulle få reda på hur gammal du är.

Jag googlade "vista wlan issue" men måste tillstå att det inte var den första länken utan den andra (av 5 miljoner träffar). När jag försökte lösa mitt eget problem utan att lyckas satte jag mig i telefon i timmar, sökte massvis på internet, provade 1 miljard varianter men gav till slut upp med konstaterandet att det inte gick att finna en acceptabel lösning.

Synd att du ägnade så mycket tid i telefon, också synd att du konstaterade att DU inte kunde lösa problemet. Menar du att ALLA ( menar verkligen alla nu ) som har samma HW och samma build av Vista skulle ha problem med Wlan ? Det borde dom ju ha ifall det är Vista som är orsaken.

Folk skyller ibland okunskap på vista, ja. Men när man sett och hört problem med vista/wlan från flera håll (både från okunniga användare och kunniga tekniker, inklusive egna erfarenheter) så inser man snabbt att det inte är en engångsföreteelse utan att problemet faktiskt existerar.

Återigen. Jag har aldrig skrivit att folk inte har problem med Vista. Det jag skrev var att det inte är MS fel att drivrutiner är felaktiga/inte finns/korrupta, vilket fallet var med den 2:a träffen.(1:a i mitt fall )
Återigen, det är skillnad på symptom och orsak, det spelar ingen roll om du är en duktig tekniker eller okunnig svensson.

(1) Jag kan inte se var jag varit dryg (...) Kan inte heller se hur jag varit förlöjligande nånstans.

(2) Jag vet inte riktigt hur jag skulle få reda på hur gammal du är.

(3) synd att du konstaterade att DU inte kunde lösa problemet.

(4) Menar du att ALLA ( menar verkligen alla nu ) som har samma HW och samma build av Vista skulle ha problem med Wlan ? Det borde dom ju ha ifall det är Vista som är orsaken.

(1) Jag konstaterade att vista/wlan inte lirar så bra ihop, att det är många som haft problem med det. Baserat på egna erfarenheter, erfarenheter från rutinerade tekniker, samt ett antal timmar på internet. Ditt första svar på det var att det var ett löjligt påstående, och att jag minsann inte skulle skylla drivrutinsfel (hur du nu kan veta det) på vista. Underförstått: du vet bättre än de flesta.

(2) Det är inte jättesvårt att klicka fram en profil på SH

(3) Jag, samt flera tekniker. Som även de krasst konstaterade att det förekommer problem med wlan i vista.

(4) En sådan slutsats kan man inte dra om man inte vet hur programvaran är skriven, såvida inte ALLT i datorn är EXAKT lika, inklusive klockinställning, BIOS-chip eller whatever. Du vet likaväl som jag att det alltid förekommer skillnader. Men visst, letar du upp någon annan som har exakt samma hårdvara som jag så kan vi ju prova att köra wlan hemma hos mig.

Jag har sett samma problem som du, Markus.
Farsans dator fick plötsligt för sig att sluta visa thumbnails, och öppnade man bilder kom ett felmeddelande.

Det gick alltså inte att fixa det genom att lägga tillbaks från XP-skivan:
EXPAND X:\i386\shimgvw.dl_ C:\Windows\system32\shimgvw.dll
och sen köra: regsvr32 /i shimgvw.dll

Programmet ShellExView är guld värt. Oftast är det trojaner/virus/browser toolbars som stökar till det.

(1) Jag konstaterade att vista/wlan inte lirar så bra ihop, att det är många som haft problem med det. Baserat på egna erfarenheter, erfarenheter från rutinerade tekniker, samt ett antal timmar på internet. Ditt första svar på det var att det var ett löjligt påstående, och att jag minsann inte skulle skylla drivrutinsfel (hur du nu kan veta det) på vista. Underförstått: du vet bättre än de flesta.
Har jobbat heltid sedan mitten 90tal och jobbar fortf.. som admin, tekniker, mm. Började jobba tidigt 80-tal, men då med siemens stordatorer och senare OS390, mm, mm -> idag nästan uteslutande AIX & Sles och IBM-produkter.
Om man nu kan tro på din profil så ja, Jag vet antagligen bättre än dig iaf.

(2) Det är inte jättesvårt att klicka fram en profil på SH
Återigen, är det sant det som står där, ja då var jag ju äldre än dig, 7 år för att vara exakt.

(3) Jag, samt flera tekniker. Som även de krasst konstaterade att det förekommer problem med wlan i vista.
Utan att du tolkar det som att jag är så mycket bättre än alla andra MEN, väldigt många windowstekniker ÄR rent ut sagt värdelösa.
Jag säger inte att du eller dina kompisar är det, men bara för att man har ett eller flera MSCE på väggen så är man ingen expert.
Jag har jobbat ihop med flera stycken som varit certifierade i både det ena och andra, en av dom visste inte ens hur man fick fram kommandoraden i windows !! När jag visade honom så blev han alldeles vit i ansiktet, Usch vad hemskt sa han. Helt lost i verkliga världen. Så att du har några tekniker som tycker att det är vistas fel ger jag inte mycket för.
Men, jag kan förstå att dom tycker det om man inte kan se skillnad på symptom och orsak. Och för tredje gången, jag har aldrig påstått att folk inte har problem, jag skrev att det är lätt att skylla på Vista om man inte har kunskapen.

Du glömde flex-smileyn i ditt orerande om att du minsann är äldre än mig och har minsann jobbat si och så mycket med datorer. Du är numera min idol, o allsmäktige gudagåva till datorvärlden :Bugar Din pappa är säkert starkare än min pappa också!
För att citera dig själv "om man nu ska tro på..." (vad jag gjort tidigare i livet står f.ö. inte i min profil).

Men, men, du får tro precis vad du vill. Faktum kvarstår att det är många som har problem med vista och wlan vare sig du vill eller inte, problem som inte existerade när samma personer hade xp. Men det är naturligtvis inte vistas fel, det måste ju bara vara drivrutinerna för det funkar ju hos dig. Med all den livserfarenhet från den aktningsvärda åldern av 45år samt livslång erfarenhet från diverse datorföretag kan du ju inte ha fel, det måste ju vara jag som inte har en aning om vad jag pratar om, jag är ju bara en sketen trafiklärare och pokerspelare eller hur?

Last edited:
Du glömde flex-smileyn i ditt orerande om att du minsann är äldre än mig och har minsann jobbat si och så mycket med datorer. Du är numera min idol, o allsmäktige gudagåva till datorvärlden :Bugar Din pappa är säkert starkare än min pappa också!
För att citera dig själv "om man nu ska tro på..." (vad jag gjort tidigare i livet står f.ö. inte i min profil).

Men herregud, hur barnslig e du egentligen??
Det var ju du som bad mig kolla eftersom du inte trodde att jag var äldre.
Och om du numera är pensionerad pokerspelare och trafiklärare så lär du inte gjort så mycket mer i ditt liv, låt oss säga att du har kanske 10 år som tekniker. Jag förklarade bara att jag tror jag vet lite mer än dig om datorer och diverse mjukvara.
Och om det du skriver i din profil inte är sant, varför bad du mig överhuvudtaget kolla där då ? :va

Men, men, du får tro precis vad du vill. Faktum kvarstår att det är många som har problem med vista och wlan vare sig du vill eller inte, problem som inte existerade när samma personer hade xp. Men det är naturligtvis inte vistas fel, det måste ju bara vara drivrutinerna för det funkar ju hos dig. Med all den livserfarenhet från den aktningsvärda åldern av 45år samt livslång erfarenhet från diverse datorföretag kan du ju inte ha fel, det måste ju vara jag som inte har en aning om vad jag pratar om, jag är ju bara en sketen trafiklärare och pokerspelare eller hur?

Du vet ju tydligen inte att drivrutiner INTE är samma i XP och Vista, det säger ju en del. Du tror väl inte på riktigt att något som funkar i XP måste funka i Vista ?
Har du inget vettigare att skriva än påhopp och kasta skit på folk ?
återigen, jag skrev bara att jag var äldre än dig, vilket du inte trodde på.
Och för att klargöra att jag inte är en vanlig svensson som surfar blocket och aftonbladet skrev jag vad jag gjort den senare delen av mitt liv.
Var skrev jag att jag har en livslång erfarenhet ?

Nädå, jag tycker inte det är något fel på trafiklärare, dom gör oftast ett bra jobb, och behövs verkligen om man ser till vissa andra trådar här på SH.
Jag vet inte varifrån du fått för dig att jag skulle se ner på trafiklärare eller någon annan heller för den delen.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka