Vista förstörde mitt liv

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag klarar inte mer snart.
Varenda jävla dag med start kl 08.00 och sedan fortsätter den varje tim försökeri jävla fitt-Vista starta om datorn och installera uppdateringar som jag inte vill ha eller behöver. Dessutom misslyckas den varje dag och efter att den stängt allt arbete jag håller på med (om jag inte hinner flytta fram omstarten) så installerar den 3 uppdateringar, so far so hyfsat good. Men nu kommer det vidrigaste av allt:

När allt är "klart" så får man meddelandet:
Updates were not configured correctly. Reverting changes. Do not turn off your computer.

Det här helvetet tar totalt kanske 40 minuter och under tiden sirrar jag apatiskt ut genom fönstret och funderar på att köpa rep och hänga mig i alen här utanför. Under tiden försöker jag få ner pulsen.

Jag vill veta hur man förbjuder Windows att göra uppdateringar utan att man godkänt dem.

Jag klarar i princip inte mer.

Obs, en del är skrivet med "glimt i ögat" men det här håller inte längre, snälla hjälp mig jag skämtar inte. Det står 0-1 till Markus vs Vista och Vaion kommer få ta nästa förlust, inkl dess onda programvara.

Last edited:
Har inte Vista (tackar valfri högre makt för det), men på Windows 2000 så finns det något som heter "Automatic Updates" i Settings (Kontrollpanelen). Där kan man ändra sådana konstigheter. Kanske finns det även i Vista på samma ställe med samma namn?

Kontrollpanelen --> Säkerhet --> Windowsupdate --> Ändra inställningar!

Kontrollpanelen - Windows Update - Ändra inställningar: där kan du välja vilket alternativ som du vill ha :tummenupp

Bort med Vista och kör Windows7 när det släpps. :tummenupp
Sjuan släpps till pöbeln den 22 Oktober har jag för mig.
Klarade att köra Vista i en månad när det kom...

Nu har jag kört Win7 först som RC och nu "riktig" release, är helsåld. :krama

Måste erkänna att jag ljög förut, det tar inte 40 min - det tar exakt 30 min.
Jag är först nu uppe och kör igen efter att helvetet förhoppningsvis för sista gången startat om.
Ska jag stänga av brandväggen också?

Måste erkänna att jag ljög förut, det tar inte 40 min - det tar exakt 30 min.
Jag är först nu uppe och kör igen efter att helvetet förhoppningsvis för sista gången startat om.
Ska jag stänga av brandväggen också?

Jag hade en kund som hade problem med sitt bokföringsprogram vars databas buggade ur ibland och vilket resulterade i rätt spännande saker... Supportens rekommendation var just att stänga av brandväggen och framför allt alla virusprogram då de kunde "störa" databasen. Det låter som en strålande idé att köra ett företags hela administration på en helt oskyddad dator... :huvet

Vista kommer direkt från Helvetet. Undrar om det är samma avdelning som knackat koden till Vista som tog fram Windows Millenium?

Själv kör jag Mac OS X hemma och njuter av att slippa alla problem som Windows medför. :yoparty

Varför ska han stänga av brandväggen? :va

Markus, leta dig fram till kontrollpanelen. Någonstans där ska inställningarna för Windows update finnas. Väl där nekar du bara Windows update att automatiskt söka efter och installera nya uppdateringar.

Det borde räcka.

(uppdatera Windows kan du göra manuellt när du har mer tid)

Att stänga av windows update är inte helt optimalt då du då inte får kritiska säkerhetsuppdateringar till systemet. Bäst är att kontrollera vilka uppdateringar som felar (via KB:ID) och åtgärda problemet. Eventuellt så går det att lägga just dessa uppdateringarna i undantag.

Att stänga av windows update är inte helt optimalt då du då inte får kritiska säkerhetsuppdateringar till systemet. Bäst är att kontrollera vilka uppdateringar som felar (via KB:ID) och åtgärda problemet. Eventuellt så går det att lägga just dessa uppdateringarna i undantag.

Uppdaterar gör man manuellt, när man tycker det passar/behövs.
Och det går fortf.. att göra även om du stängt av "Automatic updates".

tillägg

som många sagt tidigare,
stäng av de automatiska uppdateringarna som föreslagits.

Mitt Vista kukade till allt rejält (reboot loop efter en windows update)och efter att mina tänder sprack av frustration tog jag steget och gick över till Linux. Ångrar mig inte. :tummenupp

För oss som vuxit upp i en Windows-värld, kan jag bara rekommendera Linux Mint, användarvänligt och fruktansvärt snyggt om man så vill. Med Compiz kan du pimpa ditt skrivbord så det står härliga till. Eller så gör du det inte.
Du kan även kolla tuben, sök på nått i stil med "linux mint compiz demo" så finns det massor.

Vill du bara testa, så kan du på Linux Mints hemsida ta ner en iso / Live cd och boota från den, leka runt lite och sen installera om du fastnar för det.

Jag kör nu både Vista och Linux Mint. Minten för allt. Vista för spel, då spelen fortfarande släpps för Windows. Så nu väljer jag bara när jag bootar vilket OS jag vill ha. Livet är så mycket enklare.

Last edited:
Uppdaterar gör man manuellt, när man tycker det passar/behövs.
Och det går fortf.. att göra även om du stängt av "Automatic updates".
Visserligen, om användaren själv vet om/kommer ihåg att göra detta. I det här fallet finns det dock inget som säger att det kommer att fungera bättre vid manuell uppdatering.

Jag anser att det i de flesta fall är bättre att lösa problemen än att dölja symptomen.

Varför tjatar alla om att han ska byta operativ? Som jag har förstått det så sitter han på något kontor och jobbar. På de kontor jag jobbat är det inte bara att lyfta luren till IT och kräva att de byter operativsystem för man inte gillar just det som finns i..? Hjälp honom lösa situationen med vista i stället!

Windows 7 så här långt är väl inte heller ett under av stabilitet, för mig crashar File Explorer till och från utan anledning på fler burkar än en. Har tre lekburkar snurrandes med W7 och BIOS-patchade med SLP/SLIC från HP. Kör fortfarande XP på de två "riktiga" burkarna.

Tre enkla saker man kan göra för att förtrevliga Vista-upplevelsen, slå av Windows Search Service (samt på egenskaperna på diskarna slå av "indexing") samt ställa om Automagisk Defrag veckovis (eller var det dagligen?) till månadsvis samt ställa Update från Automagisk till Endast Meddela.

Men du har rätt, att byta OS på jobbet straffas oftast med spöstraff och senap i bruno. :D

...eller så kör man stealthat mha VMware Player, funkar iaf om man har Local Admin Rights eller så tar man reda på lokala admin lösen mha ophcrack och bereder sig på att få ett mail som säger "härmed entledigas du från din anställning".

Last edited:
är det formatering och win 7 som gäller eller har någon provat att uppgradera till win 7 från vista?

Lånar tråden lite, då jag också hatar Vista. :gnissla
Uppdateringarna, ska man välja "sök efter uppdat. men låt mig välja om de ska hämtas & inst." för å slippa alla dessa j**la uppdateringar?

Av ngn anledning som jag inte förstår så försvinner skrivborsikonerna när jag startar datorn. Måste högerklicka, avbocka "visa ikoner" återigen högerklicka & bocka för "visa ikoner". Varför gör datorn så? Hur göra för å slippa detta?

En sista fråga till er kunniga här på SH. Hur "mountar"(?) man en fil? (ISOfil)

SÅÅ tacksam för hjälp, då jag inte kan mkt alls om datorer & med skiten Vista blir allt än värre...:mad:

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka