Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Nja, min egen åsikt grundar sig på en incident förra året med min dotter och hund. Känslor med i spelet, you bet!!!:mad:

Beklagar det som inträffade med din dotter.
Jag utgår från att det va en "Pitbull". Vill/kan du berätta?
Hade din inställning varit samma om det va en annan ras tex. lab, golden, tax mm.??

//Jannis
(Hoppas du inte missuppfattar frågan som något påhopp el. dyl.)

(1) I samma ögonblick som du skrev under det med ditt eget namn, för att ge sken av att vara författaren.

(2) Jag har läst rätt många inlägg av dig, och de senaste i denna tråden bestrider inte min tes om din verbala förmåga att debattera.

1. jag menade inte att det var jag som skrev det, menade bara /mvh jonas
Du vet vad /mvh betyder va?

2. Ingen av oss kan ju debattera enligt er.
Om du förstår.

/mvh Jonas

Fast som jag uppfattar gsxabusers text så har jan ju rätt i mycket av det som står där. Vi tror och påverkas av det som står i massmedia och skriker ofta efter förbud och hårda insatser mot det vi ogillar, om det sedan gäller bidragsfuskare, kamphudar eller sporthojar kvittar. Och det riktar sig i allmänhet alltid mot marginal företeelser, inte f-n är man så dum i massmedia at man ger sig på det som den stora massan håller på med. Små grupper ligger helt enkelt risigt till i samhället om de gör något som faller utanför ramarna.
Det jag uppfattar som tråkigt är iofs att de flesta inte inser hur påverkade de blir av massmedia eller att en nyhet är en nyhet just för att den inte är så vanlig. Så min gissning är att vi kommer att fortsätta att få se dessa artiklar ända till dess att tillräckligt många reagerar för att våra politiker ska ta i med hårdhanskarna. Vare sig förbud är effektivt eller inte. Kom ihåg var ni läste det första gången!:yoparty

Att sedan texten andas en hel del politiska toner är en annan sak.
Å det är möjligt att jag missuppfattar den.

Sedan när det gäller debatt, där du ju verkar stolt över din egen förmåga, kunde du t.ex. försöka förhålla dig mer till textens innehåll och grundtanke än hur du anser att den personen är som har lagt in den. :7peta
Vad skönt att jag fick vara lite besserwisser igen!

Tack, jag har försökt skriva det med mina egna ord i flera av mina andra inlägg.
Men jag har väl inte talets gåva :D

Last edited:
Kamphundarna får för min del också försvinna. Jävla otyg och övergrepp att använda djur till blodsport och som vapen.

Kamphundsraserna ger "ni" fan i, eftersom "ni" uppenbarligen saknar kunskapsgrund (om hunden som djur) och baserar "era" åsikter på känslor. :mad:
Du har också läsläxa att göra! Om varför vi inte har rasförbud "trots de enorma antalet attacker på kvinnor och barn" :rolleyes: :pannkyss

Jag har ingen läsläxa att göra. Jag är inte ett skit intresserad av de där missfostren och förmodligen många med mej. Jag är intresserad av att barn och vuxna ska kunna gå trygga utan att riskera attacker från kamphundar. Att du är sinnessjukt intresserad det vet alla redan. Att du är det gör dej inte till självbestämmande utan människor i första hand och djur i andra hand.

Det är nog fler som dör i mc olyckor än hundbett men jag kan ha fel där också... ah skit jag ska nog inte öppna munnen ens.

Jag tror att du har helt rätt i ditt sist påstående.

Last edited:
Nu vill jag inte vara sån, men visst var det en hoj som gasade in i en busskur och körde på en gravid tjej....??? Men nu klarade sig tjejjen och barnet tror jag men men

Eller var det inte en hoj som körde på en cykelväg och körde på en moppedist... ??

Jag har kanske läst fel.. morsan du har ju stenkoll på olyckstråden, backa upp mig nu är du snäll :)

Tänkte bara.... får du få jag, idioter finns det överallt både inom mc världen och hundvärlden det hjälper inte med förbud :)

Det är nog fler som dör i mc olyckor än hundbett men jag kan ha fel där också... ah skit jag ska nog inte öppna munnen ens. Kan ju inte länka till fakta och så.

Nej, du har inte läst fel, du tog med för få exempel bara :pannkyss
Jag har också varit inne på parallellen "kamphundar" - sporthojar, några få förstör för många.
Det finns en mycket sansad artikel här http://www.folkbladet.se/ "Det kommer att bli fler attacker"

Jag har ingen läsläxa att göra. Jag är inte ett skit intresserad av de där missfostren och förmodligen många med mej. Jag är intresserad av att barn och vuxna ska kunna gå trygga utan att riskera attacker från kamphundar. Att du är sinnessjukt intresserad det vet alla redan. Att du är det gör dej inte till självbestämmande utan människor i första hand och djur i andra hand.
Det är också därför du inte ska debattera, du ser hunden som ett missfoster.
Därför är du inte intresserad av att lära om den.
Du kanske inte ser detta problem själv?
/mvh jonas

Faktum är att många är hundrädda. Lösspringande hundar är ett gissel i många områden.
Ni som påstår att det är både det ena å det andra med hundar..hur tycker ni att folk ska skydda sig mot en anfallande hund ?

Hörde en på jobbet idag som aldig gick ut utan att ha en stor skruvmejsel med sig när han gick ut med sin hund numera. För många lösa hundar i Märsta. Nästa gång det kom en och hoppa på hans hund så skulle mejseln in i huvudet på den. Är det så samhället ska bli framöver ??

Om man har ett problem, blir det inte bättre av att man gör det större än vad det är och det löser sig inte heller genom att man på fel grunder fattar ett beslut. Hur demokratiskt det än må vara. (om än bara här på sporthoj och i aftonbladets webbundersökningar) Problemlösning och demokrati/populism är inte omedelbart förenliga.
Jag tolkar ditt inlägg att du mest är intesserad av att ha en åsikt och göra den hörd, än av problemlösning. Hade du varit intresserad av en lösning på problemet "farliga hundar" hade du funnit utredningen intressant.

(Varför skall människor komma i första hand?? För att vi är människor? För att Gud vill? :D Du vet att människan också är ett djur va?? :pannkyss )

Faktum är att många är hundrädda. Lösspringande hundar är ett gissel i många områden.
Ni som påstår att det är både det ena å det andra med hundar..hur tycker ni att folk ska skydda sig mot en anfallande hund ?

Hörde en på jobbet idag som aldig gick ut utan att ha en stor skruvmejsel med sig när han gick ut med sin hund numera. För många lösa hundar i Märsta. Nästa gång det kom en och hoppa på hans hund så skulle mejseln in i huvudet på den. Är det så samhället ska bli framöver ??

Man ska inte behöva skydda sig mot en anfallande hund.
Hundar ska vara kopplade i tätbebyggda och hundtäta områden.

Förhoppningsvis blir inte samhället så framöver eftersom fokus är riktat på ägaransvaret man har som hundägare. Regeringen skulle väl se över detta ytterligare?
Vi har lagar för att förebygga och straffa incidenter med hund. De tillämpas inte i någon större utsträckning däremot.

Last edited:
Hur orkar ni. Seriöst som hundägarare har man ett stort ansvar mot sin hund och omgivningen man rör sig i. Har man en hund får man se till som ägare ta sitt ansvar och göra sitt bästa för att man ska ha så bra pli på sin hund som möjligt. 100% pli kommer man alldrig få för hundar är individer de kan få sig en knäpp precis som människor kan få det. Men genom förebyggande åtgärder som utbildning, träning och att ha sin hund kopplad bland folk. Möter man personer drar man hunden mot sig så den går fot fast med koppel, ser man att man möter en hundrädd person tar man hunden och går åt sidan och stannar till personen gått förbi. Precis som man kopplar ur hojen när man åker förbi en häst på vägen, finns ju vissa idioter som ligger på varvstopp förbi men det är väl samma personer som inte ska ha sig en "kamphund"

Problemet ligger i att fel personer har dessa hundar och ger "kamphundar" utåt dålig publicitet. Hur man kan lösa det ja genom att på något sätt få förbud på all köksavel samt smuggling. För det är nog ingen vettig registrerad uppfödare som säljer sin Am Staff till en 17 liten kickers. Pitbulls är ju ett problem för man kan inte vara registerad uppfödare enligt svenska kennel förbundet.
Sen att man får betala för en speciell kurs beroende vad för hund man ska köpa. Haltar man runt med en rulator ska man inte köpa sig en schäfer som vill jobba.
Skulle man lägga ett förbud så leder det bara till mer smuggling och köksavel, hundarna blir då inte vaccinerade och får ej tillgång vetrinärer. Hur blir det då kamphundar med massa farliga sjukdommar som springer runt och biter folk nattetid, när de huggit något smiter de från platsen för att deras hund inte får finnas, ja ni förstår hur det blir då. Eller så tar de en annan hundras och gör det till nya modet i den skita världen.

Hur orkar ni. Seriöst som hundägarare har man ett stort ansvar mot sin hund och omgivningen man rör sig i. Har man en hund får man se till som ägare ta sitt ansvar och göra sitt bästa för att man ska ha så bra pli på sin hund som möjligt. 100% pli kommer man alldrig få för hundar är individer de kan få sig en knäpp precis som människor kan få det. Men genom förebyggande åtgärder som utbildning, träning och att ha sin hund kopplad bland folk. Möter man personer drar man hunden mot sig så den går fot fast med koppel, ser man att man möter en hundrädd person tar man hunden och går åt sidan och stannar till personen gått förbi. Precis som man kopplar ur hojen när man åker förbi en häst på vägen, finns ju vissa idioter som ligger på varvstopp förbi men det är väl samma personer som inte ska ha sig en "kamphund"

Problemet ligger i att fel personer har dessa hundar och ger "kamphundar" utåt dålig publicitet. Hur man kan lösa det ja genom att på något sätt få förbud på all köksavel samt smuggling. För det är nog ingen vettig registrerad uppfödare som säljer sin Am Staff till en 17 liten kickers. Pitbulls är ju ett problem för man kan inte vara registerad uppfödare enligt svenska kennel förbundet.
Sen att man får betala för en speciell kurs beroende vad för hund man ska köpa. Haltar man runt med en rulator ska man inte köpa sig en schäfer som vill jobba.
Skulle man lägga ett förbud så leder det bara till mer smuggling och köksavel, hundarna blir då inte vaccinerade och får ej tillgång vetrinärer. Hur blir det då kamphundar med massa farliga sjukdommar som springer runt och biter folk nattetid, när de huggit något smiter de från platsen för att deras hund inte får finnas, ja ni förstår hur det blir då. Eller så tar de en annan hundras och gör det till nya modet i den skita världen.

WORD!! :tummenupp

Svårt problem det här ...
Hoppas alla hundintresserade håller sina hundar kopplade nu, strax börjar våra vänner i skogen att få små söta avkommor.

Så till sista augusti , koppel på likt att man ska ha tagit av rattmuffen nu :D

:tummenupp

Ännu en...........

[7/5-07]
Blind pudel bets ihjäl av kamphund
Pudeln Zingo blev bara tio år. Under kvällspromenaden i fredags kväll mötte han en amstaff som slet sönder hans strupe. Zingo var både blind och döv, han hade inte en chans, säger husse i Mölle. Zingo skulle gå på kvällspromenad och kissa. Ute på gatan mötte Zingo en granne med två kamphundar. En av de båda amstaff gick till attack och satte käkarna i strupen på den döva och blinda pudeln viss ägare förtvivlat på ka,mphunden för att få den att släppa sitt dödsgrepp. Zingo fördes svårt sargad till djursjukhuset i Helsingborg - men skadorna var så svåra att han måste avlivas. (Källa:Expressen)

Ännu en...........

[7/5-07]
Blind pudel bets ihjäl av kamphund
Pudeln Zingo blev bara tio år. Under kvällspromenaden i fredags kväll mötte han en amstaff som slet sönder hans strupe. Zingo var både blind och döv, han hade inte en chans, säger husse i Mölle. Zingo skulle gå på kvällspromenad och kissa. Ute på gatan mötte Zingo en granne med två kamphundar. En av de båda amstaff gick till attack och satte käkarna i strupen på den döva och blinda pudeln viss ägare förtvivlat på ka,mphunden för att få den att släppa sitt dödsgrepp. Zingo fördes svårt sargad till djursjukhuset i Helsingborg - men skadorna var så svåra att han måste avlivas. (Källa:Expressen)

Samtliga inblandade hundar var förstås kopplade? :rolleyes:

Här är hela artikeln: http://www.kvp.se/nyheter/1.668073

Den första fråga jag ställer mig är varför husse inte hade bättre koll på sin döva och blinda hund? Har man ett så svårt handikappat djur kräver det massor av ägaren. Ffa att djuret inte har möjlighet att pipa iväg...

Att skylla hela händelsen på "mördarhundarna" (antropomorfiskt så jag får klåda) tycker jag är fånigt när det inte tydligt framgår hur den döva och blinda hunden betedde sig. Kände sig den kopplade (var den det?) hunden hotad eller såg den ett bytesdjur/leksak? Ingen som inte var där vet... men en sak är säker djur styrs av instinkter, de resonerar inte utan reagerar och agerar.

Jag tycker synd om alla inblandade eftersom det hela är så jäkla klumpigt.

Om man har ett problem, blir det inte bättre av att man gör det större än vad det är och det löser sig inte heller genom att man på fel grunder fattar ett beslut. Hur demokratiskt det än må vara. (om än bara här på sporthoj och i aftonbladets webbundersökningar) Problemlösning och demokrati/populism är inte omedelbart förenliga.
Jag tolkar ditt inlägg att du mest är intesserad av att ha en åsikt och göra den hörd, än av problemlösning. Hade du varit intresserad av en lösning på problemet "farliga hundar" hade du funnit utredningen intressant.
(Varför skall människor komma i första hand?? För att vi är människor? För att Gud vill? :D Du vet att människan också är ett djur va?? :pannkyss )

Jo samhället är människans område därför ser jag att människans rätt före djurens, springer man omkring i djungeln är det lite annorlunda.
Jo jag har en åsikt och det är egentligen inte bara för att skrika mej hes utan snarare att jag finner det obehagligt när man möter diverse pundare och adidaskillar med den typen av hundar och det är ju givetvis precis det som är meningen från dessa personers håll. En hund som dessutom är farlig för mindre vetande barn och vuxna känns inte lämplig att ha i ett samhälle. Desto mer lämpad att ha på zoo där man har andra svårkontrollerade djur.

Kan man nu inte förbjuda rasen eller komma åt den på lagligt sätt vore det, som några varit inne på, lämpligt med ett 'hundkörkort' en förutsättning vore förstås att det ska finnas registrerat och att det faktiskt ställs krav (och gärna kostnader för att lösa finansieringen) på personen i samband med detta. Annars är det helt meningslöst.

Tack för ett nyanserat svar förresten :)

Jo samhället är människans område därför ser jag att människans rätt före djurens, springer man omkring i djungeln är det lite annorlunda.
Jo jag har en åsikt och det är egentligen inte bara för att skrika mej hes utan snarare att jag finner det obehagligt när man möter diverse pundare och adidaskillar med den typen av hundar och det är ju givetvis precis det som är meningen från dessa personers håll. En hund som dessutom är farlig för mindre vetande barn och vuxna känns inte lämplig att ha i ett samhälle. Desto mer lämpad att ha på zoo där man har andra svårkontrollerade djur.

Kan man nu inte förbjuda rasen eller komma åt den på lagligt sätt vore det, som några varit inne på, lämpligt med ett 'hundkörkort' en förutsättning vore förstås att det ska finnas registrerat och att det faktiskt ställs krav (och gärna kostnader för att lösa finansieringen) på personen i samband med detta. Annars är det helt meningslöst.

Tack för ett nyanserat svar förresten :)

Ja låt säga att vi förbjuder pitbull, Amstaff o staff. Hur länge tror du att de dröjer innan vi har en helt ny ras som är fel avlad enbart för att kampa.
Jag ser hellre en pitbull,Amstaff eller staff på gatorna som man vet väldigt mycke om.
Men tycker precis som du att de ska bli hårdare regler för vem som ska få föda upp hundar o även för de som vill skaffa en,

Kan man förbjuda en ras så kan man lätt förbjuda en till. Vad är problemet?
Det kommer garanterat hela tiden uppkomma nya raser. Förbjud dom efter hand så att vi slipper sån här ohyra.

Ja låt säga att vi förbjuder pitbull, Amstaff o staff. Hur länge tror du att de dröjer innan vi har en helt ny ras som är fel avlad enbart för att kampa.
Jag ser hellre en pitbull,Amstaff eller staff på gatorna som man vet väldigt mycke om.
Men tycker precis som du att de ska bli hårdare regler för vem som ska få föda upp hundar o även för de som vill skaffa en,

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC