Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Kamphundar, mördarhundar eller bara vanliga hundar

Ibland är det bra att de bits:tummenupp

Hundar angrep våldtäktsmän

Borlänge

En kvinna i 17-årsåldern utsattes under natten till onsdagen för ett våldtäktsförsök. Kvinnans hundar räddade henne.

En kvinna utsattes mellan klockan 23.30 och 23.40 den 1 maj för ett våldtäktsförsök på Planetgatan i Jakobsgårdarna i Borlänge.

Den 17-åriga kvinnan rastade sina hundar när två män kom cyklandes i riktning mot Nygårdsvägen. En av de cyklande männen stannade och frågade efter en vägbeskrivning. Plötsligt sade mannen på engelska att han skulle våldta henne. Våldtäktsförsöket avbröts dock av att en av hundarna gick till angrepp och bet mannen i benet.

Kvinnan chockades men kunde helskinnad återvända till bostaden.

De båda männen beskrivs som cirka 175 centimeter långa, båda av utländsk härkomst. Den misstänkte gärningsmannen hade en vanlig killfrisyr och pratade dålig engelska.

Den andre mannen beskrivs som smal och hette eventuellt något på K. De pratade om att de skulle besöka discot på restaurang Limit.

Kajsa Thorp Backlund
kajsa.t.b@daltid.se

Nu har jag bestämt för att skaffa min 2a hund!
En fråga bara, jag vet ganska mycket om American pitbull...
Men amstaff är väl i stort sett samma sak?:)

Tycker de är synd när de egentligen är en väldigt fin ras. Som kan användas i så många områden. I usa används de som polishundar o räddningshundar. Även i många andra länder.
Men jag förstår inte att de ska va så svårt att införa ett hundkörkort o alla som vill bli uppfödare ska ha fullständiga papper o uppgifter på allt som kan behövas.
De här förslaget som kom nu är väldigt bra att polisen ska ha större befogenheter. En mentalt instabil hund ska inte finnas på gatorna vilken ras det än är. Märker jag att min egna hund är ovanligt aggressiv kommer jag absolut att försöka ta reda på orsaken. O visar de sig att den är mentalt sjuk så kommer jag avliva den om den är farlig för både mig själv o allmänheten. Men jag tror ändå på att ge hundarna en ärlig chans vilken ras det än är. O genom att forska mer i problem hundar växer även våran kunskap.
O som du säger att visst kanske de är lättare att förbjuda rasen. Men då kommer de avlas fram nya. O jag ser hellre att man försöker få bort felavlingen som sker i mångas kök. O satsar på en ras som funnits i många generationer o som många vet mycker om. Än att de kommer en helt fel avlad ny kamphund

Ibland är det bra att de bits:tummenupp

Hundar angrep våldtäktsmän

Borlänge

En kvinna i 17-årsåldern utsattes under natten till onsdagen för ett våldtäktsförsök. Kvinnans hundar räddade henne.

En kvinna utsattes mellan klockan 23.30 och 23.40 den 1 maj för ett våldtäktsförsök på Planetgatan i Jakobsgårdarna i Borlänge.

Den 17-åriga kvinnan rastade sina hundar när två män kom cyklandes i riktning mot Nygårdsvägen. En av de cyklande männen stannade och frågade efter en vägbeskrivning. Plötsligt sade mannen på engelska att han skulle våldta henne. Våldtäktsförsöket avbröts dock av att en av hundarna gick till angrepp och bet mannen i benet.

Kvinnan chockades men kunde helskinnad återvända till bostaden.

De båda männen beskrivs som cirka 175 centimeter långa, båda av utländsk härkomst. Den misstänkte gärningsmannen hade en vanlig killfrisyr och pratade dålig engelska.

Den andre mannen beskrivs som smal och hette eventuellt något på K. De pratade om att de skulle besöka discot på restaurang Limit.

Kajsa Thorp Backlund
kajsa.t.b@daltid.se

Det sjuka här är juh att hundägaren kommer få stå för skadorna som hunden vållade.
Skulle någon bryta sig in hos mig när jag ligger o sover o min hund försvarar mig så skulle jag med åka på de.
Samma sak om en tjej som håller på o bli våldtagen blir räddad av sin hund o han biter förövaren så åker hon dit på de med.

Last edited:
Såklart att alla raser har en baksida, det är bara det att den är tydligare för kamphundsraserna. Det är bara att betrakta statistiken som fö talar sitt eget tydliga språk, men det kanske inte är tydligt nog?

Vilka raser som skall bort? Ja du. Kamphundar och dess avarter kanske?

Det beror på vilken statistik man läser...
Statistik blir aldrig bättre än hur man grundar sin undersökning och får sämre kvalitet ju mindre material man har.
Den statistik som det oftast hänsvisas till är långt ifrån tydlig (eller är så tydlig som publicisten vill ha det) och undersökningarna håller mycket låg kvalitet.

http://www.avma.org/public_health/dogbite/dogbite.pdf

"Which dogs bite?
An often-asked question is what breed or breeds of
dogs are most “dangerous”? This inquiry can be
prompted by a serious attack by a specific dog, or it
may be the result of media-driven portrayals of a specific
breed as “dangerous.”12,13 Although this is a common
concern, singling out 1 or 2 breeds for control can
result in a false sense of accomplishment.14 Doing so
ignores the true scope of the problem and will not
result in a responsible approach to protecting a community’s
citizens.
Dog bite statistics are not really statistics, and they
do not give an accurate picture of dogs that bite.
7
Invariably the numbers will show that dogs from popular
large breeds are a problem. This should be expected,
because big dogs can physically do more damage if
they do bite, and any popular breed has more individuals
that could bite. Dogs from small breeds also bite
and are capable of causing severe injury. There are several
reasons why it is not possible to calculate a bite
rate for a breed or to compare rates between breeds.
First, the breed of the biting dog may not be accurately
recorded, and mixed-breed dogs are commonly
described as if they were purebreds. Second, the actual
number of bites that occur in a community is not
known, especially if they did not result in serious
injury. Third, the number of dogs of a particular breed
or combination of breeds in a community is not
known, because it is rare for all dogs in a community
to be licensed, and existing licensing data is then
incomplete.7
Breed data likely vary between communities,
states, or regions, and can even vary between
neighborhoods within a community.
Wolf hybrids are just that: hybrids between wild
and domestic canids. Their behavior is unpredictable
because of this hybridization, and they are usually
treated as wild animals by local or state statutes. Wolf
hybrids are not addressed by this program.
Sex differences do emerge from data on various
types of aggression. Intact (unneutered) male dogs represented
80% of dogs presented to veterinary behaviorists
for dominance aggression, the most commonly
diagnosed type of aggression.1 Intact males are also
involved in 70 to 76% of reported dog bite incidents.7,15
The sex distribution of dogs inflicting unreported bites
is not known.
Unspayed females that are not part of a
carefully planned breeding program may attract freeroaming
males, which increases bite risk to people
through increased exposure to unfamiliar dogs. Dams
are protective of their puppies and may bite those who
try to handle the young. Unspayed females may also
contribute to the population of unwanted dogs that are
often acquired by people who do not understand the
long-term commitment they have undertaken, that are
surrendered to animal shelters where many are
destroyed, or that are turned loose under the misconception
that they can successfully fend for themselves.16"

Kan du sedan vara så jävla snäll och läsa sid 33-51 i alla fall, i denna text...

http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/21/32/3bdbf909.pdf

... så kanske du slipper tjata om kamphundsrasförbud och börja fokusera på enbart användningen av vissa hundar... och vilka som gör det. :pannkyss

Last edited:
typ samma sak som sporthojjar alltså?

vem har nån för rätt att förbjuda en hundras eller vilken ras som helst?

Ja för sporthojjar kan ju få för sig att smita ifrån ägaren, attackera småbarn, vuxna och andra hundar........:huvet

Läst i Expressen:
Vildsint Hornet 900 slet sig från ägaren och attackerade 5 barn på lekplats. Ägaren till hojjen är helt förvånad eftersom han endast avlat på 95:oktanig bensin och inte v-power.

Nu har jag bestämt för att skaffa min 2a hund!
En fråga bara, jag vet ganska mycket om American pitbull...
Men amstaff är väl i stort sett samma sak?:)

Nej!
De två raserna har haft olika avelsmål i minst 70 år (många hundgenerationer).
Amstaffen och APBT skiljer sig i både utseende och i temprament.

Det är mycket lättare att finna en seriös amstaffuppfödare (genom rasklubben inget annat!) i Sverige än en seriös APBT-uppfödare. De finns men de är svåra att få fatt på i överflödet av köksavlande miffon (hundar utan registrerad härstämning och pengaintresse som avelsgrund).

Nej!
De två raserna har haft olika avelsmål i minst 70 år (många hundgenerationer).
Amstaffen och APBT skiljer sig i både utseende och i temprament.

Det är mycket lättare att finna en seriös amstaffuppfödare (genom rasklubben inget annat!) i Sverige än en seriös APBT-uppfödare. De finns men de är svåra att få fatt på i överflödet av köksavlande miffon (hundar utan registrerad härstämning och pengaintresse som avelsgrund).

Det stämmer, man ser ju skillnad på en pitbull och en Amstaff...men det är ju sjukt svårt att hitta en äkta American pitbull...p.g.a alla B*****r
som avlar sönder dom...precis som dom gör själva...:huvet :huvet :huvet :huvet

Jag instämmer, men det är enklare att förbjuda typen än att tillse att hunden hamnar i orätta händer.

Jo... för när man förbjuder rasen blir den ju inte attraktiv "för de orätta händerna".:va

Vet inte du att det är rasförbudet som orsakat att "Pittbullen" är ansedd som en "badass dog" och orsakat situationen som den är i dag??

Jo... för när man förbjuder rasen blir den ju inte attraktiv "för de orätta händerna".:va

Vet inte du att det är rasförbudet som orsakat att "Pittbullen" är ansedd som en "badass dog" och orsakat situationen som den är i dag??

Det är väl ändå inte rasförbudet som har orsakat allting, Pitbullen är en väldigt fin hund...på grund av dens image så har den blivit så jävla populär för alla idioter bara, Hundförbud, aldrig...hällre licens på vissa raser:)
Jag vet endel som skaffar pitbulls för en sak! och det är respekt:huvet
Sen att det finns såna som kampar med hundarna, det är bara sinnes sjukt
det kan jag inte bara förstå.:confused:

Det är väl ändå inte rasförbudet som har orsakat allting, Pitbullen är en väldigt fin hund...på grund av dens image så har den blivit så jävla populär för alla idioter bara, Hundförbud, aldrig...hällre licens på vissa raser:)
Jag vet endel som skaffar pitbulls för en sak! och det är respekt:huvet
Sen att det finns såna som kampar med hundarna, det är bara sinnes sjukt
det kan jag inte bara förstå.:confused:

BTW : Licens på alla hundar, det är inte bara pitbullen som råkar illa ut:gråta

Last edited:
Ja för sporthojjar kan ju få för sig att smita ifrån ägaren, attackera småbarn, vuxna och andra hundar........:huvet

Läst i Expressen:
Vildsint Hornet 900 slet sig från ägaren och attackerade 5 barn på lekplats. Ägaren till hojjen är helt förvånad eftersom han endast avlat på 95:oktanig bensin och inte v-power.

:clown :1pajas ²

Kamphundarna ska bort. De har inte i samhället att göra. Fler och fler attacker talar sitt tydliga språk. Barn och vuxna ska främst gå trygga på gatorna. Att några egoistiska människor prompt ska ha kamphundar som de inte kan hantera skiter jag och många med mej högaktningsfullt i.

Kamphundarna får för min del också försvinna. Jävla otyg och övergrepp att använda djur till blodsport och som vapen.

Kamphundsraserna ger "ni" fan i, eftersom "ni" uppenbarligen saknar kunskapsgrund (om hunden som djur) och baserar "era" åsikter på känslor. :mad:
Du har också läsläxa att göra! Om varför vi inte har rasförbud "trots de enorma antalet attacker på kvinnor och barn" :rolleyes: :pannkyss

Läst i Expressen:

Nu vill jag inte vara sån, men visst var det en hoj som gasade in i en busskur och körde på en gravid tjej....??? Men nu klarade sig tjejjen och barnet tror jag men men

Eller var det inte en hoj som körde på en cykelväg och körde på en moppedist... ??

Jag har kanske läst fel.. morsan du har ju stenkoll på olyckstråden, backa upp mig nu är du snäll :)

Tänkte bara.... får du få jag, idioter finns det överallt både inom mc världen och hundvärlden det hjälper inte med förbud :)

Det är nog fler som dör i mc olyckor än hundbett men jag kan ha fel där också... ah skit jag ska nog inte öppna munnen ens. Kan ju inte länka till fakta och så.

Last edited:
Kamphundsraserna ger "ni" fan i, eftersom "ni" uppenbarligen saknar kunskapsgrund (om hunden som djur) och baserar "era" åsikter på känslor. :mad:

Nja, min egen åsikt grundar sig på en incident förra året med min dotter och hund. Känslor med i spelet, you bet!!!:mad:

Jag fick en plötslig och obetvinglig rapporteringslust. Jag tror starstriker har smittat mig med något. (lindrigt hoppas jag) :rolleyes:

Lite värre än att en hund biter en annan hund och faktiskt en nyhet. En mycket tragisk sådan. :cry

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9655637.asp

Last edited:

Det är nog fler som dör i mc olyckor än hundbett men jag kan ha fel där också... ah skit jag ska nog inte öppna munnen ens. Kan ju inte länka till fakta och så.

Men ang MC-olyckor är väl ändå med handen på hjärtat oftast föraren på Mc:s om utsetts för fara. Som jag sa tidigare, det är ganska ovanligt att mc-förare kör bärsärk på lekplatser och hotar barn och andra i omgivningen.

Nja, min egen åsikt grundar sig på en incident förra året med min dotter och hund. Känslor med i spelet, you bet!!!:mad:

EN incident. Känslorna hade varit de samma oavsett vilken hundras som varit involverad i samma händelse...

Jag beklagar det inträffade oavsett och hoppas att den andre hundägaren tog det anvar h*n är skyldig till att göra.

...

"Totalt sex personer, samtliga vuxna, har omkommit efter hundangrepp i Sverige sedan 1969. Senaste dödsfallet inträffade år 2000. Utifrån tillgänglig statistik är risken att dö av "hundbettsrelaterade orsaker" fem gånger större i Holland och i Danmark än i Sverige.

Totalt runt 5 000 personer får varje år söka vård på akutmottagningar efter hundangrepp. Av dessa hade år 2003 totalt 269 personer så pass allvarliga skador att de fick läggas in på sjukhus. En siffra som legat mellan 200 och 300 sedan 1998.

Källa: Epidemiologiskt centrum vid Socialstyrelsen."

Från artikeln i SvD

Bitskadestatistik:
Sid 141-142, http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/21/32/2d7bdcd6.pdf

Last edited:
Flamma77:

En fråga till dig. En hel del länder har infört förbud mot vissa hundraser.
Är makthavarna i dessa länder enligt dig väldigt okunniga i ämnet och omger sig av okunniga rådgivare?

Flamma77:

En fråga till dig. En hel del länder har infört förbud mot vissa hundraser.
Är makthavarna i dessa länder enligt dig väldigt okunniga i ämnet och omger sig av okunniga rådgivare?

Ja.

Resultatet är inte det som förväntades heller och bristen på resultat ligger till grund för vårt lands beslut om att inte ha ett rasförbud.

Sid 90-93: http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/21/32/3bdbf909.pdf

Jag kan tyvärr inte åstadkomma någon till detta påstående, men jag har "hört" att vissa delstater i USA har tagit bort sina "BSL" eftersom de är verkningslösa.

typ samma sak som sporthojjar alltså?

vem har nån för rätt att förbjuda en hundras eller vilken ras som helst?

Vi lever i en demokrati, och när tillräckligt många tillräckligt länge tycker något så brukar det bli så. I det här fallet tolkar jag det som att majoriteten av svenska folket är emot kamphundar (av vilken ras de nu än må vara), och att de således inom sinom tid kommer att förbjudas. Detta aktualiseras ideligen av upprepade kamphundsattacker (inte nödvändigtvis med dödlig utgång)

Mao så har VI rätt att kräva förbud av viss ras, eller av sporthojjar eller vad det nu må vara. VI har redan förbjudit vapen, knark och annat sattyg.

Glädjande är att jag varje vecka läser om hårdare restriktioner mot kamphundar och deras ägare så vi är helt klart på väg åt rätt håll.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!