Flamma77[s skrev:Den första fråga jag ställer mig är varför husse inte hade bättre koll på sin döva och blinda hund? Har man ett så svårt handikappat djur kräver det massor av ägaren. Ffa att djuret inte har möjlighet att pipa iväg....
Att skylla hela händelsen på "mördarhundarna" (antropomorfiskt så jag får klåda) tycker jag är fånigt när det inte tydligt framgår hur den döva och blinda hunden betedde sig. Kände sig den kopplade (var den det?) hunden hotad eller såg den ett bytesdjur/leksak? Ingen som inte var där vet... men en sak är säker djur styrs av instinkter, de resonerar inte utan reagerar och agerar.
Jag tycker synd om alla inblandade eftersom det hela är så jäkla klumpigt.
När jag läser vad du skriver här känns det som om du berättigar den kopplade hundens beteende. Att pudeln och dess ägare liksom får skylla sig själva, för att pudelns ägare hade så pass dålig koll på sin hund, som kanske t.o.m. hotade den andra hunden???. Ägaren till den kopplade hunden då? HAN om nån tycker jag borde ha bättre koll såvida inte pudeln kom och bände upp käkarna och tvingade sig på den kopplade hunden. (Jag vet att hundar har sitt språk och bla bla bla men i slutänden är det väl upp till ägarna att det inte händer något, hur "hotad" hunden än känner sig)
Om en hund beter sig konstigt, smiter från sin ägare, beteer sig som ett bytesdjur, får en annan hund att känna sig trängd osv, berättigar det iallafall inte i min värld att det är rätt åt den om den tuggas ihjäl av en annan hund. Särskilt inte om den andra hunden är kopplad. Sen om det är en amstaff eller cockerspaniel som står för ihjältuggandet spelar ingen roll.
Tråkigt nog kommer det fortsätta ske missförstånd.