Visst var det konstigt?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Det är en försvinnande liten del av kamphundsägarna som använder sina hundar till "kamp" med andra hundar. Dessutom är det inte dessa hundar som utgör problemet. Kamphundarna kan gärna få ha ihjäl varandra.

De hundar jag åsyftar är de som oprovocerat (eller provocerat också för den delen) attackerar människor, barn och andra hundar och tillfogar allvarlig skada.

Även om en hund provoceras så skall den vara stabil nog att inte lemlästa sin antagonist.

Ang. förbud/lagändring/kontroll så skall ni inte komma till mig och gnälla utan gå till beslutsfattarna istället.

Uppenbarligen ställer sig större delen av befolkningen bakom ett sånt här förslag. Det är det som kallas demokrati. För er kamphundsägare är det bara att gilla läget eller att byta hund. Beroende på hur förslaget utformat så är det inte ens säkert att ni berörs, så jag förstår inte varför ni gör sånt väsen av det här.

Hade ni på förhand identifierat problemet och kommit med förslag på hur detta kunde avhjälpas samt framlagt dessa till beslutsfattarna hade det här varit en ickefråga. Nu klarade ni dessvärre inte av det, därav uppkommen situation.

Hårdade kontroll av avel/ägare/hundar är väl bra för alla? Blir vi kvitt alla hundar med utpräglat kamphundsbeteende vid attack så är ju saken ur världen. Eller?

Hursomhelst skommer vi få se hårdare tag mot kamphundar framöver.
Var så säkra på det :D

Det tror inte jag.

Ett förbud kommer hindra vanliga människor från att köpa, men det kommer alltid finnas någon i nån förort som föder upp de så kallade kamphundarna själv och säljer till idioter. Ett förbud löser inte problemet! De som nu har kamphundar och använder dem till kamp kommer bara tycka att det är jävligt mycket ballare när de inte ens får ha hunden.

Ja och nej.

Självfallet kommer trash-männniskorna fortsätta sin våldsdyrkande subkultur, där kamphundar är ETT inslag.
MEn.
Ett förbud, dkulle på ett tydligt sätt markera och visa att dessa hundar dels verkligen ÄR förbjudna = alla SEr och VET att detta är något förbjudet.
Vilket gör det hela obekvämare för dem. Polisen kunde oxå slå till dieCKt när de ser dessa eller får tips av allmänheten, vilket ytterligare skulle lägga krokben för verksamheten.

Idag pågår ju den om inte illegala? så iaf helt oregistrerade aveln för fullt, och som lekman kan jag ju inte veta om det är en hHund med stamtavla, uppfödd på ett bra sätt osv (se tidigare inlägg) som står framför mig, eller om det är en snabbavlad ghettohund från nån som avlar på löpande band och säljer till såna som inte borde vara hundägare. (den bedömningen får jag göra på annat sätt isf) Därför skyddas idag alla dessa drägghundar under de kenneluppfödda hundarnas paraply.
Vilket ju kan tyckas orättvist mot dem som verkligen lägger ner mycket tid och kärlek på sin hund, och därför kommer drabbas extra orättvist av förbudet.

Det har du rätt i! :)
Jag vet inte, men är det verkligen så att drägghundarna skyddas? Skulle inte ett förbud mot icke kenneluppfödda hundar funka? Vem som helst pröjsar ju inte 9000 för en statuspryl liksom:va

Men du har rätt, det går inet att se om en hund är ett måndagsexemplar eller inte. Men det är ofta lätt att se på ägaren :rolleyes: Blir själv lite skakis när jag är ute med min minikamphund och möter en gangster 20 åring med en bjässe till hund. Men det är mest för att min hund inte inser hur liten han är och vill helst visa den andra hunden att han är bäst.. vilket leder till tokstryk :rolleyes:

Kan inte nån stänga den här tråden? tror att båda parter har fått fram sina argument och längre än så kommer vi inte komma, det finns ingen lösning som gör alla glada

Ska man vara fördomsfull lär ju inte många av de kronorna vara skattade pengar i de flesta fallen heller...

Last edited:
Ska man vara fördomsfull lär ju inte många av de kronrona vara skattade pengar i de flesta fallen heller...

Ytterligare en sida ja...
JAg har som sagt deltagit i uppfödnoing av hundar, och häpnade över de avanser som trots allt var. Sjuka pengar, som aldrig eller sällan ser dagens ljus hos skattmasen.
Men: hos en registrerad uppfödare kan man iaf som köpare glädja sig åt att hunden genomgått både psykiska/mentala och medicinska tester, samt vaccineringar och oftast märkning mm.
Saker som verkligen kostar big bucks, och på priset för en hund kan man generellt säga att hälften är avbränninigar för dessa kostnader.

@Cyren:

Ja det du säger är sant, men jag tror ju då att ett förbud mot icke kenneluppfödda hundar skulle bli absolut helt verkningslöst.
Handel med falka papper och intyg skulle bara bli ytterligare en inkomstkälla för de kriminella gäng som föder upp dessa hundar.
Redan idag tas det in hundar från avelsfabriker i baltikum med förfalskade papper.

Återigen så är det inte jag eller Starstriker som ska kunna se skillnad på hundarna vid ett evetuellt förbud. Är du medveten om hur det går till när lagar skrivs och hur man ser till att de efterlevs i det här landet?

Nej men ni snackar ju som om ni vet precis hur en kamphund ser ut, beter sig osv då borde ni ju åtminstone kunna skilja ut en sådan på bild?

Hyfsat medveten svar ja men det var inte att sätta lagar som jag syftade på utan att ni snackar en massa och sen backar när ni har fel.

Hyfsat medveten svar ja men det var inte att sätta lagar som jag syftade på utan att ni snackar en massa och sen backar när ni har fel.

Backar? Jag har inte gjort ett endaste avsteg från min initiala ståndpunkt.
Jag är fortfarande av den bestämda uppfattningen att kamphundar skall förbjudas helt och hållet. Om sen inte politikerna håller med om min kanske något radikala hållning kan jag förstå.

Det är emellertid glädjande att man nu faktiskt skall ta tag i problemet.
Bättre det än att sticka huvudet i sanden och vänta på nästa oförsvarliga attack.

2822401 Nej men ni snackar ju som om ni vet precis hur en kamphund ser ut, beter sig osv då borde ni ju åtminstone kunna skilja ut en sådan på bild?

Att jag ska kunna skilja olika hundraser åt för att ha rätt att ha en åsikt om lagstiftning eller inte är ju snickesnack.
Jag snackar inte om raser eftersom jag inte kan de exakta detaljerna. Kamphundar är ju dessutom ett samlingsnamn för diverse olika hundar.
Det som förespråkas är en lag med restriktioner för hundar som med goda skäl kan anses vara allmänfarliga, som skett i tex tyskland.

Det är en försvinnande liten del av kamphundsägarna som använder sina hundar till "kamp" med andra hundar. Dessutom är det inte dessa hundar som utgör problemet. Kamphundarna kan gärna få ha ihjäl varandra.

De hundar jag åsyftar är de som oprovocerat (eller provocerat också för den delen) attackerar människor, barn och andra hundar och tillfogar allvarlig skada.

Även om en hund provoceras så skall den vara stabil nog att inte lemlästa sin antagonist.

Ang. förbud/lagändring/kontroll så skall ni inte komma till mig och gnälla utan gå till beslutsfattarna istället.

Uppenbarligen ställer sig större delen av befolkningen bakom ett sånt här förslag. Det är det som kallas demokrati. För er kamphundsägare är det bara att gilla läget eller att byta hund. Beroende på hur förslaget utformat så är det inte ens säkert att ni berörs, så jag förstår inte varför ni gör sånt väsen av det här.

Hade ni på förhand identifierat problemet och kommit med förslag på hur detta kunde avhjälpas samt framlagt dessa till beslutsfattarna hade det här varit en ickefråga. Nu klarade ni dessvärre inte av det, därav uppkommen situation.

Hårdade kontroll av avel/ägare/hundar är väl bra för alla? Blir vi kvitt alla hundar med utpräglat kamphundsbeteende vid attack så är ju saken ur världen. Eller?

:klappar Fan du kan ju när du tänker till.

Att du sen tror att rasklubbar (som styrs av ägare och uppfödare till dessa raser) sitter på sina arslen och bara tittar på det som händer, är ju inte riktigt sant, men jag förstår att det kan kännas så eftersom de inte lägger ut sina motioner här på SH....
Det har varit på gång länge att skärpa uppfödarnas regler. Bla har skk regler för vilka avkommor som får registreras. Som det är nu handlar det väll mer om "friskhetsintyg" på avelsdjuren, men det vore ju nice att lägga in nått liknande på "bullhundarna". tex en MH-beskrivning, så vi kan få bort alla fördomar... Då en MH-beskrivning varken är gratis eller lätt att få plats till om det gäller en "bullhund" så krävs det lite angagemang. Det får nog bort en del av DE REGISTRERADE köksavlade hundarna.

/Carin

Ap ap ap! Kampkatt!!

En sån känner man igen!

Så ser en kampkatt ut:

pd419105.jpg

Är det nån av era små gossevoffsingar som ställer upp på en fajt?

Ingen har fortfarande inte gett mig nån info om när en eng staff attackera en människa senast. O de är juh en sån farlig kamphund.

O här är en till. Han bits som fan

Bifogat

• G_Pitbull.jpg
    G_Pitbull.jpg
    37.6 KB · Visningar: 38
Mmm alltså kan ja hetsa en Golden Retriver till att fightas med och sen kalla den för kamphund sen då förbjuda den rasen för det är ju trots allt en kamphund.

Var de inte så du menade kanske?;)

:) suck... det veeet du juuu att det inte var sååå han menade! :rolleyes:

3vlig helg på er nu!

2822762 Mmm alltså kan ja hetsa en Golden Retriver till att fightas med och sen kalla den för kamphund sen då förbjuda den rasen för det är ju trots allt en kamphund.

Var de inte så du menade kanske?;)
Dock kan jag se skillnad på en Golden Retriever och en kamphund så den gubben gick inte. :blah ;)

En sån där ska jag ha. De är snälla för det mesta :D

Det där är ju fjolligt. Liger är det som gäller, tänk att lasta ur en på Järvafältet en söndageftermiddag och låta den äta Pitbullar och Skinnjacks-/Adidas-killar i en kvart och sedan lasta in den igen. :D

499583-liger.jpg

Varför beskyller man blandraser för så mycket skit? Det lär ju vara renrasiga hundar som drabbas av inavlade sjukdomar. :va

Ännu en mördarhund slår till.

Kvinna svårt biten av rottweiler
Sverige 16 mar 18:05

En äldre kvinna blev vid 17.30-tiden allvarligt skadad när hon blev attackerad av en rottweiler utanför ett bostadshus i Alingsås, uppger Göteborgspolisen.
- Hon har förts till sjukhuset i Alingsås, svårt biten i ansiktet, säger Göteborgspolisens presstalesman Thomas Fuxborg till Sveriges Nyheter. Polisen har en patrull på platsen som nu letar efter hunden. - Vi har hittat blodspår som leder till en lägenhet. I lägenheten finns det en hund på insidan som skäller, men ingen som öppnar dörren. Omständigheterna som ledde fram till hundattacken och vem som äger hunden är ännu oklara, men enligt SOS Alarm fanns många personer på platsen när ambulansen anlände

http://www2.blocket.se/news?id=101411,101414

Typiskt kamp-/mördarhundar.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show