Förstår en del som tycker illa om mc nu!

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Nu kan jag inte vara tyst. Nu förstår jag verkligen varför en del är så mot mototrcyklar. Jag kan även skriva det här utan att ha dubbelmoral. För det här är värre än vad jag kört på gata.

Var på väg hem på motorvägen igår kväll, i rusningstrafiken. Det betyder att det är "kö" i alla tre körfälten och det rör på sig/pendlar mellan 50-110 km/h. Det är tätt mellan bilarna i alla fält.

I min backspegel ser jag en mc som kommer. Ser hur den kryssar mellan filerna. Vilket även jag har gjort i mina dar. Dock insåg jag att det här är över mina kryssningar i filer.

Snart är han bakom mig där jag ligger i yttre vänsterfilen. Han kastar sig in i mittenfilen mellan två bilar där luckan är minimal. Jag har koll på både mc och dom framför mig. Samtidigt som han kastar sig ut till mittfilen ser jag att bilarna en bit framför mig börjar bromsa, vilket han inte lägger märke till. Han kastar sig vidare ut från mittfilen in i min fil framför mig och jag har redan fattat att han skulle göra det. Dock har han inte upptäckt att bilen framför honom nu har bromsat.....

Han får bromsa rejält, får sladd med bakhjulet men reder sig. Kastar sig då ut i väggrenen till vänster, där mitträcket är för mötande filer. Passerar bilen framför och viker in framför den och den bilen får bromsa rejält, samt tutar på honom. Mc fortsätter sedan snett över dom två andra filerna in mot höger väggren och kör vidare där en bit.....

Kastar sig sedan in i närmaste filen igen och man ser hur bilen får bomsa, kryssar vidare genom filena och är nu igen på vänster väggren. Kör förbi några bilar och börjar kryssa igen. När jag har bytt fil efter någon km till högerfilen för vika av från motorvägen ser jag hur han kommer farande längre fram från vänster filen, till mellan filen och vidare till vänsterfilen ut till väggrenen. Upptäcker i sista sekunden att det är en avfart där och massa grus. Han rör upp sten och damm , bromsar ner farten och det går vingligt. Kastar sig ut mot vänsterfilen igen och efter det har jag svängt av motorvägen och ser honom inte mer.

Undra om han klarade sig hem????
I mina ögon så förstår jag hur många bilister verkligen hatar mc-förare och hur dom kör. Det här var väl över gränsen och jag har då sett mycket med andra som kört rätt hejdlöst och jag med tidigare. Om han nu ändå körde väggren korta bitar så hade det väl varit bättre och kört där hela tiden i höger väggren än kryssat som han gjorde. Hela hans körning lyste osäkerhet och nollkoll på läget. Det såg ut som han inte hade någon koll på vad som hände en till två bilar framförhonom och dom bilar framför det fanns inte i hans värld tror jag.

Killen hade på sig jeans, lågskor, skinnjacka och hjälm, tänkte inte på om han hade handskar. Det kändes som han borde haft lite mer säkra kläder med tanke på hans körning.

Det är svårt att klaga på andra förare hur dom kör när man vet hur man kör/kört själv. Som tex när en del klagar på hur en del leker inne i stan men för några år sedan såg det som häftigt när deras vänner gjorde det. Eller som jag som med kryssat mellan filer. Men som den här kryssningsföraren har jag aldrig gjort eller sett tidigar med andra jag åkt. Väggren har jag sett och vilda men inte ens i närheten med denna. Och jag har sett mycket....

Ta det lugnt på vägarna även om jag inte vill eller kan säga att ni ska följa relgerna. Vet ju hur det är att köra själv. Men vi kan väl försöka föregå med lite bättre omdömme där ute och mindre olyckor i år.

Ha en bra mc-sommar

/Liwa1

Det är helt rätt att kunna fördömma!! Bra skrivet! Jag försöker mässa i min omgivning och är med och ger morlakakor som man kanske ibland hånas för här på SH, men det skiter jag i, får man bara 1 lyssnare som tar åt sig kritiken som är i "riskzonen" så kanske man räddar ett liv.

Även jag kör för fort, men inte i tätbebyggd eller i hård trafik, kan kryssa, el snarare "krypa" emellan om det är kö. MEN jag utsätter inte andra människor för fara, det är skillnad.

De som inte tycker om mc ute i trafiken är oftast dom som stött på sånna här "idioter" och det drar ju ner ryktet för alla andra. Det är alltid lätt att dra alla över samma kant eftersom det är "idioterna" som man kommer ihåg medans de som sköter sig passerar obemärkt.

Skilj på idioter och mc-förare. Två skilda saker. Det borde fler inse, det finns fler trafikgalningar i Volvos än på mc.

Skilj på idioter och mc-förare. Två skilda saker. Det borde fler inse, det finns fler trafikgalningar i Volvos än på mc.

Precis det jag menar. Tråkigt att alla mc-förare ska bli dragna på samma kant bara för att det finns nån/några som inte kan sköta sig i trafiken.

Det är som i övriga samhället, en del är inte goda exempel, man kan inte döma en hel grupp utifrån en eller några individer.

Tyvärr är det vanligt att alla dömmer en hel grupp efter en eller få hur dom agerar/beter sig.

Vill bara tillägga att jag personligen INTE dömmer alla mc-förare. Utan denna jag tog upp var för uppmärksamma på ett ex varför en del inte gillar mc-förare.

/Liwa1

Om du menar att jag ska skilja på mc-förare och som du skriver idiot så kan jag bara säga att jag har inte lust att kalla någon för idiot.

Han var/är en mc-förare, satt på sin mc och därav skrev jag mc-förare.
Jag kan tycka att han körde idiotiskt men jag tänker inte kalla honom för idiot i mitt inlägg.

/Liwa1

Last edited:
2822121 Tyvärr är det vanligt att alla dömmer en hel grupp efter en eller få hur dom agerar/beter sig.

Vill bara tillägga att jag personligen INTE dömmer alla mc-förare. Utan denna jag tog upp var för uppmärksamma på ett ex varför en del inte gillar mc-förare.

/Liwa1

Om du menar att jag ska skilja på mc-förare och som du skriver idiot så kan jag bara säga att jag har inte lust att kalla någon för idiot.

Han var/är en mc-förare, satt på sin mc och därav skrev jag mc-förare.
Jag kan tycka att han körde idiotiskt men jag tänker inte kalla honom för idiot i mitt inlägg.

/Liwa1
Hela ditt inlägg baserar sig på att han hade dålig kontroll och inte hade uppsikt i trafiken och du vill inte kalla honom/henne idiot?

Tror han/hon hade blivigt mer upprörd av ditt sätt att beskriva körningen än om du kallat han/henne idiot!

Suck

Suck pust och stön. Vem har inte sett dessa lokala begåvningsreserver som drar på sig det allmänna fördömandet och intresset genom ett idiotiskt uppträdande. :tummenner

..... lokala begåvningsreserver... :tummenner

Snyggt namn.. Och jo, vad skall man säga? De finns över allt och de irriterar alla andra trafikanter. Hade ett par 4hjuliga sådana bakom mig på essingen igår, skall klämma sig förbi mellan mig och vänster räcke när jag kör om en lastbil.... och de var ju inte speciellt stadiga prixis...

Hela ditt inlägg baserar sig på att han hade dålig kontroll och inte hade uppsikt i trafiken och du vill inte kalla honom/henne idiot?

Tror han/hon hade blivigt mer upprörd av ditt sätt att beskriva körningen än om du kallat han/henne idiot!

Jag har inte för vana att kalla folk idioter. Det ligger inte för mig som person. Så enkelt är det.

Ska läsa och se om jag skrev att han hade dålig kontroll eller uppsikt, har för mig jag skrev att det var vad jag tyckte. Tror jag skrev att det "såg ut som han inte hade koll"

Om föraren skulle bli upprörd för hur jag beskrev hans körning efter hur han faktiskt körde så borde han kanske inte kört som han gjorde. Varför skulle föraren bli upprörd, han körde ju så som passade honom. Man får väl stå för det man gjort. I hans ögon kanske det här var okej och i mina inte. Det är ju det som är poängen bland annat. Att bilister inte tycker om mc-förare efter sett denna förare medans andra kan tycka annat, att det var tufft, coolt osv.

Verkar som många, inte bara vill slå spiken i egen kista, utan även mer än gärna kostar på en spikpistol för egna pengar för att få arbetet utfört snabbare...

Finns det något bättre sätt att få vår egna favoritsyssla bannlyst, straffbeskattad och förbjuden snabbare?!

Var hojen grön eller gul? I så fall såg jag honom/henne på Vasagatan vid 17-snåret...vederbörande körde lika jävla illa då. Snacka om högrisktrafikant.

Last edited:
Tyvärr är det så, vad jag har sett, att andelen bokstavsbarn är mycket högre bland sporthojsåkare än i samhället i övrigt.

MC-förare kommer att köra ihjäl i sig (och ibland andra) varje år hur mycket information och utbildning man än har eftersom det inte är det som det hänger på för vissa.

Det betyder dock INTE att man inte ska satsa hårt på information (även till bilförare) och utbildning för det hjälper många och minskar helt säkert antalet olyckor. Det jag menar är att man kommer aldrig att nå alla.

Man kan väl ha bristande omdöme utan att vara en idiot?
En idiot är en kraftig dumförklaring mot någon som beteér sig mycket illa åt samt ofta saknar omdöme helt.

Dvs, hade killen ovan gjort en enhandswheelie i 250 km/h, då hade han mest troligt varit en idiot.

För övrigt, vad har det med någonting i över huvud taget att göra om han var en idiot eller ej?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon