Visa gamla och sjuka respekt.

Status
Ej öppen för fler svar.
farmors ragg är senildement, ena stunden vet han varken var han är eller vad han gör å kan glömma de mest simpla saker, han har körkortet kvar, borde inte för hans egen min farmors å alla andras säkerhets skull börja utnyttja färdtjänst?

Min farmor kör inte längre, men de har hon själv sagt och bestämt. för hon ser dåligt. De tycker jag är bra för då minimeras risken att hon eller någon annan råkar ut för en olycka. å jag får behålla min farmor ett tag till

( morfar, mormor å farfar är bortgånga sen länge så man håller lite exktra hårt i farmor som fortfarande är vid liv)

jag säger inte att gamlingar inte får framföra fordon, men när äldre som inte klarar av det gör det då börjar de bli oroväckande.

Visst när jag blir 80år å halv blind å halv döv å folk vill ta mitt KK från mig kommer jag nog förmodligen lacka satan å tala om för snorjärshen att jag minnsan allt har kört bil och mc i 62år och kan de alldeles utmärkt!

så förståelse å respekt för dem har jag och ni andra på forumet också tror jag ,man menar nog bara väl tror jag även om folk kanske skriver lite klumpigt och omoget om den där kärringen som körde ut osv..

tror alla här har respekt för äldre bara de att folk iaf jag är rädda att de blir en olycka å en sådan så illa att den/dem äldre stryker med. :( även en själv.

så tror jag de igentligen ligger till hos de allra flesta här på forumet.

jag trodde du skämtade faktiskt. om den lagen finns är det ju inte konstigt att ingen i sverige tycker lagsättningen är speciellt bra. men förövrigt tror jag inte det där är en lag som finns utan en önskelag från din sida.
läs lagen.
Läs trafikens grundregel nr1.
Återkom efter detta. Innan du gör dig dummare.

3075141 Du också ska visa extra stor hänsyn till gamla senila bilförare.
Du har inte heller förstått detta riktigt ännu va?
Isåfall begär jag att alla som har nått pensionärsålder ska ha en varningstriangel på bilen eller en övningskörningskylt, så att vi när vi kommer upp bakom dom för att de är i vägen (den del av de gamla som är sjuka och som du säger "inte kan köra") så vi kan hoppa över att signalera till dom.

Tycker inte man ska låta folk (oavsett ålder) vistas i trafiken om de pga sjukdom/ålder lr annan orska får nedsatt förmåga att köra på ett trafiksäkert sätt. Kan man inte köra trafiksäkert ska man inte få köra helt enkelt, oavsett om man är gammal, ung lr ers majestät konung. IMO.

Edit:
Sen kan jag hålla med om att de blir lite väl mkt häxjakt på äldre förare här ibland.. Men det är ju ingen som gör något åt dom som är trafikfarliga och den frustration tar sig nog i uttryck här på diverse sätt tror jag.

PS
Sen är ju inte alla arv ifrån de gamla bra. Deras utsläpp av CFC förr får ju vi som växer upp idag än dras med för att ta ett exempel.
DS

Last edited:
Kan man inte köra trafiksäkert ska man inte få köra helt enkelt, oavsett om man är gammal, ung lr ers majestät konung. IMO.
Ojoj, nu har du skaffat dig många fiender här på SH :FU

farmors ragg är senildement, ena stunden vet han varken var han är eller vad han gör å kan glömma de mest simpla saker, han har körkortet kvar, borde inte för hans egen min farmors å alla andras säkerhets skull börja utnyttja färdtjänst?

Min farmor kör inte längre, men de har hon själv sagt och bestämt. för hon ser dåligt. De tycker jag är bra för då minimeras risken att hon eller någon annan råkar ut för en olycka. å jag får behålla min farmor ett tag till

( morfar, mormor å farfar är bortgånga sen länge så man håller lite exktra hårt i farmor som fortfarande är vid liv)

jag säger inte att gamlingar inte får framföra fordon, men när äldre som inte klarar av det gör det då börjar de bli oroväckande.

Visst när jag blir 80år å halv blind å halv döv å folk vill ta mitt KK från mig kommer jag nog förmodligen lacka satan å tala om för snorjärshen att jag minnsan allt har kört bil och mc i 62år och kan de alldeles utmärkt!

så förståelse å respekt för dem har jag och ni andra på forumet också tror jag ,man menar nog bara väl tror jag även om folk kanske skriver lite klumpigt och omoget om den där kärringen som körde ut osv..

tror alla här har respekt för äldre bara de att folk iaf jag är rädda att de blir en olycka å en sådan så illa att den/dem äldre stryker med. :( även en själv.

så tror jag de igentligen ligger till hos de allra flesta här på forumet.
Det låter ju jätte bra allt detta.
Men du ska visa extra stor hänsyn till de gamla som inte har insett att de inte bör köra. Enlig sunda förnuftet och även enligt trafikens grundlag nr1

Ojoj, nu har du skaffat dig många fiender här på SH :FU

Må så vara :tungan Anser dock att äldre med mkt sämre reaktionsförmåga och seende är bra mkt farligare än en sporthojsåkare som väljer att dra på rullen lite på rätt ställe.

Oj vad den gick iväg fort..

Det låter ju jätte bra allt detta.
Men du ska visa extra stor hänsyn till de gamla som inte har insett att de inte bör köra. Enlig sunda förnuftet och även enligt trafikens grundlag nr1

så sant så finns inget mot argument bara aceptera situationen.

vad det handlar om att man blir äldre och med det kommer sämre syn hörsel , rörelseförmåga mm ...

men sen finns det juh många äldre som verkligen klarar av att köra bil idag och det är jag fullt medveten om! och låt dom göra det :)

men sen finns det ett par som borde få det prövat , som någon skrev i den tråden jag startade igår , en tant i en blomsteraffär som behövde hjälp för hon såg inte färger o former ! efter hon handlat tog hon bilen och körde iväg ... är det lämpligt :va ... jag tycker personligen INTE det .. nästa gång är det kanske inte jag som råkar ut för det, kanske grannens unge som är ute och cyklar som blir påkörd ??

hade jag kört motorcykel igår hade jag antingen kört in i henne eller lagt den själv ... och det hade varit hon som hade stått som skuld om det blivit en olycka p.g.a bristande uppsikt, då man lätt ser 2-300 meter åt varje håll!!

jag visar mer än gärna gamla och sjuka min respekt .. men igår försvann den fort och det är inte första gången det händer!! garanterat inte sista ..

""Du ska enligt lag ta hänsyn till de som inte kan köra. Har du inte förstått det?""

om man inte kan köra , vad ska man i en bil att göra då :va

du har inte heller fattat detta med sunt förnuft va?

Jodå, tycker du verkligen att en sjuk person eller ngn som är halvblind & halvdöv ska ut i trafiken?? Då kan vi ju lika gärna låta fulla och dogpåverkade köra vidare också! Det är väl trafiksäkerhet vi är ute efter?? Jag säger inte att ingen som är gammal ska få köra bil men det hade inte vart fel att testa lämpligheten att köra vid en viss ålder för att vissa borde ta bussen istället!

3075153 läs lagen.
Läs trafikens grundregel nr1.
Återkom efter detta. Innan du gör dig dummare.
Nja, läs om vad du själv skrev. Du började med en bra åsikt men började sen precis som de du klagar på, klaga själv och komma med udda påhittade citat ur lagboken om att man ska visa hänsyn till "de som inte kan köra".

Jag visar stor hänsyn i övriga livet för gamla och sjuka, tro mig. Jag är inte dum i huvet som du konstant vill påstå att jag och andra på forumet här är. Det är skitsnack. Du gör dig själv dummare och fulare för varje inlägg du gör där du säger att andra som inte delar din åsikt är dumma i huvet. Lägg ner.

eh, nu börjar det blir svårt

är det ok att köra alkohol/drog påverkad också?

vart går gränsen?

men de är ju ett val att supa eller knarka å ta bilen, att vara senildement är inget val att man inte förstår vad man inte bör göra..

Isåfall begär jag att alla som har nått pensionärsålder ska ha en varningstriangel på bilen eller en övningskörningskylt, så att vi när vi kommer upp bakom dom för att de är i vägen (den del av de gamla som är sjuka och som du säger "inte kan köra") så vi kan hoppa över att signalera till dom.
Varför det?
Du måste förstå helt på egen hand att det finns gamla och sjuka ute på vägarna.
Förstår du inte att det kan finnas gamla och sjuka, som egentligen inte borde köra, ute på vägarna? Ja eller nej?

du har inte heller fattat detta med sunt förnuft va?

Är du på riktigt?
För i så fall måste du vara från en annan planet, måhända att lagen finns, men ska man efterfölja den som du vill lär det ju bli utopi på vägarna, du vet att alkolism också är en sjukdom va? "På Jorden åtminstone"
Enligt dej ska vi inte bara låta tex alkolister vistas i trafiken då utan vi ska ÄVEN visa dem hänsyn?
Du skulle slutat redan efter ditt första inlägg för det du skrev där var faktiskt rätt så vettigt, även om jag inte tycker folk som inte kan framföra sitt fordon säkert hör hemma bakom ratten eller styret.

Men du ska visa extra stor hänsyn till de gamla som inte har insett att de inte bör köra.

finns exempel på där mydigheterna har tagit körkortet ifrån dom pga de har för dålig syn för att köra osv., kör på vänster sida, har svårt att hitta hem men de kör i alla fall.

om man inte kan köra , vad ska man i en bil att göra då :va

finns äldre som är så virriga i skallen att de inte förstår det.
typ som humlan, den ska enligt fysikens lagar inte kunna flyga. men de gör den.

kanske dum/dålig liknelse men ah hoppas den duger.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP