Visa gamla och sjuka respekt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nja, läs om vad du själv skrev. Du började med en bra åsikt men började sen precis som de du klagar på, klaga själv och komma med udda påhittade citat ur lagboken om att man ska visa hänsyn till "de som inte kan köra".

Jag visar stor hänsyn i övriga livet för gamla och sjuka, tro mig. Jag är inte dum i huvet som du konstant vill påstå att jag och andra på forumet här är. Det är skitsnack. Du gör dig själv dummare och fulare för varje inlägg du gör där du säger att andra som inte delar din åsikt är dumma i huvet. Lägg ner.

tycker du att man inte ska visa hänsyn till de som inte kan köra?
Ja eller nej?

Förstår du inte att det kan finnas gamla och sjuka, som egentligen inte borde köra, ute på vägarna? Ja eller nej?

jo likväl som det finns 15 000, eller fler, onyktra förare i trafiken varje dag, hur menar du när du säger att man ska visa extra hänsyn till sjuka? hur visar man extra hänsyn till ex. onyktra?

finns äldre som är så virriga i skallen att de inte förstår det.
typ som humlan, den ska enligt fysikens lagar inte kunna flyga. men de gör den.

kanske dum/dålig liknelse men ah hoppas den duger.

duger bra :) .. sambons farmor är 85 bast, fullt klar i nöten , tillräckligt
för att förstå att hon inte klarar att köra bil ...

3075176 Varför det?
Du måste förstå helt på egen hand att det finns gamla och sjuka ute på vägarna.
Förstår du inte att det kan finnas gamla och sjuka, som egentligen inte borde köra, ute på vägarna? Ja eller nej?
Haha, ärligt, är du en skojare? Har du gjort ett IQ-test där du fått högt resultat och därmed tror du är bättre än alla andra? Det verkar så när du skriver nedlåtande kommentarer som ovan.

Sluta tala babianspråk och be om Ja och Nej svar. Du kan väl ärligt talat dra en egen slutsats av vad jag skriver att jag självklart VET OM att det finns bilförare som inte bör finnas i trafiken. DET ÄR JU DET TRÅDEN HANDLAR OM!

Sluta se ner på varken mig eller andra här på forumet. Eller lämna sajten.

finns exempel på där mydigheterna har tagit körkortet ifrån dom pga de har för dålig syn för att köra osv., kör på vänster sida, har svårt att hitta hem men de kör i alla fall.
Det förstår jag och aploderar. Kul att lagstiftningen fungerar när det gäller att beivra trafikbrott.

Tycker du också att man inte ska visa hänsyn till de som inte kan köra.
Ja eller nej?

tycker du att man inte ska visa hänsyn till de som inte kan köra?
Ja eller nej?

I sammanhanget är ju även paragraf 16 i 3 Kap rätt intressant.

"En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning"

Haha, ärligt, är du en skojare? Har du gjort ett IQ-test där du fått högt resultat och därmed tror du är bättre än alla andra? Det verkar så när du skriver nedlåtande kommentarer som ovan.

Sluta tala babianspråk och be om Ja och Nej svar. Du kan väl ärligt talat dra en egen slutsats av vad jag skriver att jag självklart VET OM att det finns bilförare som inte bör finnas i trafiken. DET ÄR JU DET TRÅDEN HANDLAR OM!

Sluta se ner på varken mig eller andra här på forumet. Eller lämna sajten.
Ja eller nej?
(Jag ser inte ner på andra.)
herregud vilket liv det blev.
ömma tår?

Du också ska visa extra stor hänsyn till gamla senila bilförare.
Du har inte heller förstått detta riktigt ännu va?

Om någon blir klassad som senildement så blir han/hon av med körkortet.
Det har jag sett på nära håll. (nä det var inte jag. :crash )

letat en del på VV å LS men hittar inget än så länge.

Enligt dej ska vi inte bara låta tex alkolister vistas i trafiken då utan vi ska ÄVEN visa dem hänsyn?
Ja, jag visar då såna som jag tror kör på fyllan den största respekt när jag ser dem. Skulle t ex aldrig drömma om att köra om ett fyllo. Det gör jag inte för deras skull utan för min egen. Vete ju fan var på vägen de finns i nästa ögonblick :gnissla

Alltså, det är ju ingen som tycker att fyllon, folk med psykotiska tillstånd,tjackpundare, sjävlvspillingar och senildementa har att göra bakom ratten eller styret. Det som är så löjligt är det envetna gnället om att äldre förare är en sån oerhörd fara för oss. Vi drabbas av dem i ungefär samma utsträckning och jag undrar hur det kommer sig att vissa av oss hamnar i dödlig fara vid upprepade tillfällen medan det värsta alla andra råkar ut för är att man retar sig lite på att man fastnar bakom dem i trafiken.

Slutligen, det är en stor inskränkning i en människas rörelsefrihet att hindra dem från att köra bil. Man skall vara försiktig med att kräva sånt. Särskilt om man själv kör som vi brukar köra. Hur kul är det med krav på förbud på sporthojar, oavsett hur välgrundade de är?

Det förstår jag och aploderar. Kul att lagstiftningen fungerar när det gäller att beivra trafikbrott.

Tycker du också att man inte ska visa hänsyn till de som inte kan köra.
Ja eller nej?

ge dig nu din fubbick !!! ... kan du inte köra har du inte i trafiken att göra .. punkt!

Varför det?
Du måste förstå helt på egen hand att det finns gamla och sjuka ute på vägarna.

Står det nånstans i lagen att gamla inte behöver visa extra hänsyn andra?

Man kan ju tycka att man inte visar någon som helst form av hänsyn till andra människor om man kör bil utan att vara kapabel att göra det.

..eller förlåts man automatisk om man är så gammal och senil att man inte förstår?

Ta kortet av alla som inte kan köra. Det finns på tok för många utan koll.

(Det fina med att dra in massa körkort från värdelösa förare är att det inte finns några nackdelar. :) Man skulle till och med kunna slopa trafikförsäkringsskatten eftersom olyckorna skulle minska dramatiskt!)

Jag antar att det är denna paragraf i Trafikförordningen som det talas om:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den
omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till
omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot
barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett
funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i
trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan
hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller
uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet
samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i
onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet
undviks.

Jag tror dock inte att lagstiftaren avsett gamla och sjuka människor som framför fordon, utan snarare att dessa personer t ex behöver längre tid på sig att ta sig över ett övergångsställe och att man därför inte ska stressa på dem, eller kanske till och med överse med att det hinner bli röd gubbe igen innan de hunnit över osv..

Gamla människor finns i trafiken ja, men att utröna om bilföraren är gammal eller sjuk innan jag avgör om han/hon ska få lite extra tid att köra ut från en annan väg tycker jag verkar överkurs..

Jag håller inte alls med.

Olga 85 år kan väll utnytja länstrafiken eller liknade.

Har man nedsatt syn, inte flyter med i trafiken osv så ska man inte vistas bland andra.

Till tråd skaparen. Tänk om olga 85 år pga sin dåliga syn kör över ditt barn vid övergångstället. Hjälper ju inte om jag som förare kan ta avstånd till henne för att jag ser att hon vinglar, hon kan fortfarande skada andra oskyddade trafikanter likt gångare.

duger bra :) .. sambons farmor är 85 bast, fullt klar i nöten , tillräckligt
för att förstå att hon inte klarar att köra bil ...

ja de är ju skönt för farmors nya ragg (efter att farfar dog) har inte en susning stundtals, engång undra han vem jag var på väg att ringa polisen för han trodde jag var en inbrotts tjuv, hade vart där på middag i 2timm allt verkade lugnt tills pang så var allt vänt upp å ner.. så ja menar inte att alla är så men de finns gott om dem tyvär.

å de läskiga är att hans barn inte förstår att sin pappa är så illa där ann.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP