Vintertester 2009/2010 - MotoGP, WSBK och WSS

Visst är det så TC funkar(tror jag me).. Men du får inte MER grepp för det. Däremot blir du förlåten om du råkar gasa för mycket. Eller om du helt förlitar dig på TC så sköter den gasen.

Förstår du hur jag menar?
Småkillarna skulle kunna acca exakt lika mycket med bara högerhanden som med tc. Men det är verkligen på gränsen.

Edit. Och visst var det så han menade, att det blir mindre tryck på bakhjulet, men det i sig betyder inte att Pedrosa accar mindre mot Pedrosa med TC.

Poängen är om jag inte fått det hela om bakfoten att en lätt förare har mycket mindre grepp under en större del på banan så dom nytjar tc mycket mer än vad en stor förare gör. Greppet ökar vi lätt slip på bakhjulet så om du är lätt och har TC så får du samma grepp som en tung förare + bättre acc + mindre soppaförbrukning = mer Hk ...... med andra ord en mycket större fördel av TC om du är lätt :näsblod

Ja, det står det men det står även "Variable Valve Lift system". Jag är ingen expert, därav min frågor.

Hoppas verkligen inte att det innebär att pneumatiska ventillyftera försvinner.

Nej det är bara en variant av ventilfjädrar som tål höga varvtal...... har inget med kammar eller elektronik att göra:)

Last edited:
Dock blev det raskt förbjudet av Dorna, liksom många andra innovativa lösningar. Tråkigt med ett så teknikfientligt reglemente kan man tycka.
Dorna verkar ha snöat in på att hojarna ska ha nån sorts förankring i hojar man faktiskt kan köpa. Hur det rimmar med prototypracing kan man ju undra.

Imorgon börjar första testerna på Valencia. Man kör mån kl 14:00 - onsdag kl 14:00.

Anmälda dit är:

MotoGP

- Repsol Honda:
Dani Pedrosa
Andrea Dovizioso

- LCR Honda:
Randy De Puniet

- Emmi Caffe Lathe Honda:
Hiroshi Aoyama

- Fiat Yamaha:
Valentino Rossi
Jorge Lorenzo

- Tech-3 Yamaha:
Ben Spies
Colin Edwards

- Marlboro Ducati:
Casey Stoner
Nicky Hayden

- Pramac Ducati:
Mika Kallio
Aleix Espargaro

- Aspar Ducati:
Hector Barbera

- Suzuki:
Alvaro Bautista
Loris Capirossi

Moto2

- Stop & GO- FTR:
Hector Faubel
Ratthapark Wilairot
Scott Redding

- Gresini Moriwaki:
Shogo Moriwaki

- Promoracing:
Joan Olive
Kenny Noyes

- Pons Kalex:
Axel Pons

Dom 6 förarna som är nya i MotoGP till nästa år kommer få extra träning på Estoril 17-18 november. Ben Spies, Hiroshi Aoyama, Marco Simoncelli, Hector Barbera, Alvaro Bautista och Aleix Espargaro får köra där. Från början var det även tänkt att vara en till träning för dom på Almeria. Men nu blir det bara Estoril. Initiativet till detta sägs komma från tillverkarnas organisation MSMA. Rossi har kommenterat de med något liknande med att om rookisarna gnäller på för lite träning inför säsongerna så kunde dom ha kommit för 5 år sen istället.

Första tiderna från dagens tester. Kl 15:00.

20090911_tempiproveh15_G.jpg

Småintressant är att på bilderna från testet så kör Simoncelli på "fabrikshojen" medans Melandri sitter på satellithojen.

Jag är rätt säker på att jag läst att det skulle vara tvärt om i Gresiniteamet? :va

Småintressant är att på bilderna från testet så kör Simoncelli på "fabrikshojen" medans Melandri sitter på satellithojen.

Jag är rätt säker på att jag läst att det skulle vara tvärt om i Gresiniteamet? :va
Från början sa de att Melandri skulel få fabrikaren och Simoncelli skulle få satellitthojen men det dementerades av HRC i Brno.

Tiderna vid 16:53, inofficiella.

1 Stoner Ducati 1.32.660
2 Lorenzo Yamaha 1.32.685
3 Rossi Yamaha 1.32.826
4 Pedrosa Honda 1.33.068
5 Hayden Ducati 1.33.358
6 Spies Yamaha 1.33.496
7 Dovizioso Honda 1.33.675
8 Kallio Ducati 1.33.726
9 Wilairot TSR 1.33.775 – MOTO2
10 Espargaro Ducati 1.33.878
11 Melandri Honda 1.33.899
12 Olive Promoracing 1.33.929 – MOTO2
13 Capirossi Suzuki 1.34.144
14 Simoncelli Honda 1.35.551
15 Bautista Suzuki 1.35.772
16 Barbera Ducati 1.36.206
17 Aoyama Honda 1.37.964
18 Noyes Promoracing 1.38.844 – MOTO2

Edwards saknas bla, fast han är med i listan ovan.
Är det "rätt" Hondamotorer i Moto2 hojarna?

Det är för små ord men Wilairot har verkligen fått schvung i karriären under 09:tummenupp

MGP Nästa ..

Nu tjuvstartade ju visserligen Spies träningen men ändå. Klasskillnad på honom och övriga MotoGP-rookiesar.

Spies redan snabbare än Edwards, imponerande.

Noyes? Släkt med eurosports förre kommentator?

Sjukt att 1a moto2 cykeln "bara är ca 1.1 sekund efter Stoner.

Lite mer inställning å några timmar på hojen så är dom ju nere på Stoner tider.

Undra hur det kommer att sluta?? Motogp försvinner och ersätts av moto2??

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back