Några av ändringarna i reglerna för 2010-.
1. Only one machine can be used during each MotoGP event.
afan.. jag fick för mig att de tog tillbaka denna idéen, efter mycket kritik
från många team, men tydligen inte..

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
1. Only one machine can be used during each MotoGP event.
7. Temperature sensor for the tyre will not be permitted.
Det har jag också för mig.afan.. jag fick för mig att de tog tillbaka denna idéen, efter mycket kritik
från många team, men tydligen inte..![]()
Det är väl tempgivare monterat på cykeln som anges. I depån måste ju Bridgestone få ha det.Que? Den regeln känns väl inte helt motiverad??? Känns som en självklarhet tycker jag.![]()
Innebär det att pneumatiska ventillyftare förbjuds?
Vet att det är luft som sköter själva lyftet men det styrs väl av elektronik?
Men den styrs väl av elektronik?Nej det är bara en ersättare av ventilfjädrar då dom inte fungerar vid de höga varvtal som dessa motorer har... luftfjäder helt enkelt![]()
Nej det är bara en ersättare av ventilfjädrar då dom inte fungerar vid de höga varvtal som dessa motorer har... luftfjäder helt enkelt![]()
Variable cam timing står det ju. Man får alltså inte ha variabla kamtider, som i fallet med Hondas VTEC alltså. Öppna och stänga ventiler verkar ju vara fritt, så länge de öppnar lika mycket och lika länge vid alla varvtal.Innebär det att pneumatiska ventillyftare förbjuds?
Vet att det är luft som sköter själva lyftet men det styrs väl av elektronik?
Ja, det står det men det står även "Variable Valve Lift system". Jag är ingen expert, därav min frågor.Variable cam timing står det ju. Man får alltså inte ha variabla kamtider, som i fallet med Hondas VTEC alltså. Öppna och stänga ventiler verkar ju vara fritt, så länge de öppnar lika mycket och lika länge vid alla varvtal.
I MotoGP är det enligt Spies ännu värre och han skulle gärna se att TC togs bort så att de kunde sladda mer ut ur kurvorna med rykande däck. Han tror att små killar som Pedrosa och Lorenzo skulle få problem utan TC eftersom deras låga vikt skulle ge sämre grepp bak och för att de inte kan flytta lika mycket vikt som de större förarna.
Hade onekligen varit intressant att se en racehelg helt utan TC bara för att se vilka förare som klarar det och vilka som inte gör det.
2. A rider can use a maximum of 6 engines for the entire Championship.
Det måste väl flaggas av och om startas som wet.
.
Då ska jag utan att vara dryg försöka förklara hur jag uppfattar att TC fungerar.Förstår inte resonemanget här.
TC gör ju inte att man får bättre grepp.. Varför skulle småttingarna få sämre grepp om de inte hade TC?
Då ska jag utan att vara dryg försöka förklara hur jag uppfattar att TC fungerar.
Med TC kan du gasa tidigare ut ur en kurva och gasar du för mycket så stryper TC:n kraften till bakhjulet. Att bakhjulet inte får grepp beror på nedläggningsvinkeln är för stor i förhållande till trycket på bakdäcket. Ju mer tryck på bakdäcket ju tidigare kan du gasa (att gasa i sig gör att vikten flyttas mer bakåt).
Det jag tror Spies menade var att lätta förare har en nackdel just ut ur kurvorna då deras vikt gör att trycket på bakhjulet minskar.
Pedrosa är ju dock väldigt duktig på att trycka upp hojen tidigt i utgången av kurvorna.
Jo monterat på cykeln menade jag också. Jag trodde att alla hade det som en självklar del i dataloggningen på motogpnivå?Det har jag också för mig.
Det är väl tempgivare monterat på cykeln som anges. I depån måste ju Bridgestone få ha det.
Ja, jag tror jag förstår hur du menar. Men utan TC skulle det rent teoretiskt bli svårare för lättare förare att gasa tidigt ut ur kurvorna då deras vikt i förhållande till lutningsvinkeln är mindre än en tung förare. Å andra sidan gör deras lägre vikt att accellerationen blir bättre så även om de skulle behöva gasa något senare skulle det kanske gå på ett ut.Förstår du hur jag menar?
Småkillarna skulle kunna acca exakt lika mycket med bara högerhanden som med tc. Men det är verkligen på gränsen. Edit. Och visst var det så han menade, att det blir mindre tryck på bakhjulet, men det i sig betyder inte att Pedrosa accar mindre mot Pedrosa med TC.
Ja, jag tror jag förstår hur du menar. Men utan TC skulle det rent teoretiskt bli svårare för lättare förare att gasa tidigt ut ur kurvorna då deras vikt i förhållande till lutningsvinkeln är mindre än en tung förare. Å andra sidan gör deras lägre vikt att accellerationen blir bättre så även om de skulle behöva gasa något senare skulle det kanske gå på ett ut.
Eller KERS som i F1Jepp.. håller med..
Hur som helst tycker jag att skulle det vara roliga utan TC.
Kanske skulle införa "catch upp" effekt som i vissa tv spel? De som ligger efter får "boost".Då blir det tight.. 1 sek efter 1% mer effekt.. 10 sek efter 10% mer effekt.. jobbigt att ligga 100 sek efter dock.. 100% mer..
![]()
Redan gjort, som du kanske vet. KTM har kört med KERS på dom riktiga hojarna. Tvåtaktarna, that is.Eller KERS som i F1![]()
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |