Vintertester 2009/2010 - MotoGP, WSBK och WSS

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En egen tråd för vintertesterna, som började redan igår för WSBK, är aldrig fel.

Vet att infon finns i en annan tråd men tänkte att vi kunde samla allt här under vintern :)

Not all riders had transponders fitted to their machines, therefore the times below are not official, but gathered from a number of sources. The tests continue for one more day, on 28 October.

Superbike:
Jonathan Rea (Honda) 1'42.156
Michel Fabrizio (Ducati) 1'42.362
Cal Crutchlow (Yamaha) 1'42.795
Noriyuki Haga (Ducati) 1'43.098
Leon Haslam (Suzuki) 1'43.300
Max Biaggi (Aprilia) 1'43.400
James Toseland (Yamaha) 1'43.700
Max Neukirchner (Honda) 1'43.810
Leon Camier (Aprilia) 1'43.900
Joan Lascorz (Kawasaki) 1'43.902
Carlos Checa (Ducati) 1'43.951
Javier Fores (Ducati) 1'44.413
Tom Sykes (Kawasaki) 1'45.500
Regis Laconi (Ducati) 1'46.458


Supersport:
Kenan Sofuoglu (Honda) 1'44.580
Broc Parkes (Kawasaki) 1'45.000
Michele Pirro (Honda) 1'45.323
Katsuaki Fujiwara (Kawasaki) 1'45.875
David Salom (Kawasaki) 1'46.200


Times not declared:
Alex Hofmann (Aprilia test rider)
Hidemichi Takahashi (Kawasaki WSB test rider)
Vittorio Iannuzzo (Honda)
Luca Scassa (Honda)
Sylvain Guintoli (Suzuki)
Martin Cardenas (Yamaha)
Anthony West (Yamaha)


Skulle vara intressant att få höra vad Sykes har att säga om Kawasakin jämfört med Yamahan.
 
Gissningsvis har Yamaha inget emot att Toseland kör Yamaha. Suzuki kanske inte är så sugna på att ha en kontrakterad förare på ett annat märke.
Såklart! Tack über-Mattias :tummenupp

Checa på Ducatin:

694721036_7FWE6-M.jpg


Och Toseland på Yamahan (för oss med dålig humor är namnet på bildfilen lite kul :D ):

694718058_6mKuK-M.jpg
 
Last edited:
Leon Haslam (Suzuki) 1'43.300


Trodde den familjen hade sålt sin själ till Honda :brinnerup
 
DET såg du! :D :gheyvarning
Ja, det är märkligt hur observant hjärnan är för vissa bokstavskombinationer :tungan
Leon Haslam (Suzuki) 1'43.300
Trodde den familjen hade sålt sin själ till Honda :brinnerup
Fanns väl ingen vettig styrning hos Honda för Leon när Stiggy började montera ner skylten. Tycker han gör helt rätt, varför låsa sig hos ett märke hela karriären.
 
Kan ligga något i det.
Det är till och med så det är.
Chris Vermeulen may not have been allowed to take part in the post-season Portimao World Superbike test, since he still has one more race as a Rizla Suzuki MotoGP rider, but the 2010 Kawasaki signing was still present in the Paul Bird Motorsport pits.

James Toseland also rushed back to Europe after Sunday's Malaysian MotoGP round. But since Toseland is remaining with Yamaha next season, the Monster Yamaha Tech 3 rider has been allowed to test in Portugal.
 
Någon som vet vad det är för Yamaha som West testar?
 
Någon som vet vad det är för Yamaha som West testar?

Hittade detta på http://www.motorsport-aktuell.com

OBS! GOOGLEöversättning från tyska!

Även om det finns någon ny operatör, testar Yamaha Supersport i Algarve, lika med fyra piloter.

Yamaha test i Portimao på tisdag och onsdag i truppen Yamaha World Supersport förbereder redan för 2010. Men på den organisatoriska sidan är fortfarande inte klart vem som tar över framgången Force 2010.

Påstått inom de närmaste dagarna ett beslut. Tisdagen svängde Anthony West och den colombianska Martin Cardenas på de två Yamaha R6. West vann 2007 redan för Yamaha i Supersport VM.
 
Bästa tiderna för båda dagarna.

Superbike
1. Jonathan Rea (Hannspree Ten Kate Honda) 1'41.878;
2. Michel Fabrizio (Ducati Xerox) 1'41.992;
3. Cal Crutchlow (Yamaha World Superbike) 1'42.115;
4. Leon Haslam (Suzuki Alstare) 1'42.251;
5. Max Biaggi (Aprilia Racing) 1'42.71;
6. Leon Camier (Aprilia Racing) 1'42.79;
7. Noriyuki Haga (Ducati Xerox) 1'43.098;
8. James Toseland (Yamaha World Superbike) 1'43.147;
9. Carlos Checa (Althea Ducati) 1'43.425;
10. Max Neukirchner (Hannspree Ten Kate Honda) 1'43.549;
11. Sylvain Guintoli (Suzuki Alstare) 1'43.612;
12. Joan Lascorz (Kawasaki WSRT) 1'43.902;
13 Javier Fores (Kawasaki WSRT) 1'44.413;
14. Tom Sykes (Kawasaki WSRT) 1'44.9;
15. Vittorio Ianuzzo (Suzuki) 1'44.908;
16. Alex Hofmann (Aprilia test rider) 1'45.5;
17. Regis Laconi (DFX Ducati) 1'46.458


Supersport
1. Kenan Sofuoglu (Hannspree Ten Kate Honda) 1'44.329;
2. Joan Lascorz (Kawasaki WSS) 1'44.619;
3. Michele Pirro (Hannspree Ten Kate Honda) 1'44.999;
4. Broc Parkes (Kawasaki WSS) 1'45.0;
5. Katsuaki Fujiwara (Kawasaki WSS) 1'45.875;
6. David Salom (Kawasaki WSS) 1'46.2;
7. Gino Rea 1:46.423 (Yamaha WSS)
 
James Witham och Wayne Gardner fick provköra alla WSBK hojarna och båda var överens om att Ben Spies hoj var den mest svårkörda hojen. Fjädringen bak var stenhård så det kändes som det satt en stålpinne där istället. Näst svåraste hojen tyckte dom var Haga´s somkändes som om den ville tappa fästet fram så fort man svängde lite med den.

Trots vad dessa gamla raceråkare, som nu får vara testförare, säger i sina tidningar så hoppar Cal Crutchlow på Ben Spies hoj och rör inget mer än elektroniken och kör 3/10sek snabbare på samma hoj.


Cal Crutchlow
"Happy enough with today's test, but a lot of work to do, no doubt about that. Times were good, pleased to be honest and we only used the decent tire at the end. Everybody used them all day except for us. To be three tenths of the best time of the weekend, when the rest of them have been riding round here all weekend, is not so bad. I whacked my head really hard in a fall yesterday and my eardrums are been hurting, so I have to get back home and get looked at to be honest. We have hardly changed the bike that Ben [Spies] ran, hardly changed the bike at all - just got electronic settings to suit me. No chassis set-up to suit me yet. The main thing now is to the bike to fit me because I can't get my feet to touch the floor. If I try to do a practice start I have to lean to one side!"
 
Trots vad dessa gamla raceråkare, som nu får vara testförare, säger i sina tidningar så hoppar Cal Crutchlow på Ben Spies hoj och rör inget mer än elektroniken och kör 3/10sek snabbare på samma hoj.
Enligt Spies själv är elektroniken det som tar mest tid att ställa in oavsett bana. TC:n ställs in för varje enskild kurva på banan och just elektroniken är det som skiljer mest mellan hans AMA-hoj och WSBK-hojen.

I MotoGP är det enligt Spies ännu värre och han skulle gärna se att TC togs bort så att de kunde sladda mer ut ur kurvorna med rykande däck. Han tror att små killar som Pedrosa och Lorenzo skulle få problem utan TC eftersom deras låga vikt skulle ge sämre grepp bak och för att de inte kan flytta lika mycket vikt som de större förarna.

Hade onekligen varit intressant att se en racehelg helt utan TC bara för att se vilka förare som klarar det och vilka som inte gör det.
 
Är några nya regler i MotoGP för nästa år. Har för mig att en ny regel är att GPS får bara monteras och användas på hojarna av arrangören för att kunna visa hojarnas position på tv-bilden. Så TC som ställer in sig olika i olika svängar blir svårare nåsta år där.
 
Så TC som ställer in sig olika i olika svängar blir svårare nåsta år där.
Men inte omöjligt. Det blir bara lite dyrare att fixa och det är ett av problemen när man inför förbud mot tidigare lösningar. Teamen måste spendera ännu mer tid och pengar på att gå runt reglementet.
 
Några av ändringarna i reglerna för 2010-.

1. Only one machine can be used during each MotoGP event.
2. A rider can use a maximum of 6 engines for the entire Championship.
3. A new event schedule will be announced.
4. Carbon composite front brake discs must be of one diameter only and two types of mass. The diameter will be 320mm only.
5. The maximum fuel injection pressure is 10 Bar.
6. MMC (Metal Matrix Composite) & FRM (Fiber Matrix Material) shall not be
permitted.
7. Temperature sensor for the tyre will not be permitted.
8. From 2010 to 2012, the rim width shall be limited to 2 sizes for front and 1 size for rear for each manufacturer. Wheels diameter shall be limited to 16.5 inches only.
9. Variable exhaust system shall not be permitted.
10. Variable Valve Timing system and Variable Valve Lift system powered by electric and/or liquid, shall not be permitted.
11. Connecting rod shall not be a hollow structure but less than 2mm oil pass tunnel is permitted.
12. Twin clutch system (known as DSG) shall not be permitted.
13. Automatic transmission shall not be permitted. But manual transmission assisted by small force shall be permitted.
14. Consecutive Variable Transmission shall not be permitted.
15. Only DORNA can supply GPS unit just for entertainments such as TV broadcasting, which can't connect to CPU unit by any kind of system.
16. Electric/electronic steering damper system shall not be permitted.
17. Minimum weight of motorcycle shall be the existing one + 2 kg. (ex: 150 kg for 4 cylinders).
18. Only 5 persons can work on the machine in the pits.
19. Riders who enter the Championship for the first time (Rookies) must be entered by a non factory Team.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top