Vinterförvaring

Visell

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2021
Hoj
Yamaha MT 125
Tja grabbar och tjejer!
Köpte en Yamaha mt-125cc i somras, min första motorcykel någonsin.
Tänkte kolla med er som är mer erfarna hur man på bästa sätt ska vinterförvara den under vintern. Jag har ett kallgarage som den kan stå i.
hur gör man med batteri, soppa kedja m.m.
Jag är tacksam för alla tips ni har! :)
 
Min står också kallt. Plockar ur batteri och tar in i värmen. Laddar på våren. Kör.
Många kommer nog säga fyll tanken. Säkert bra, men jag har aldrig haft problem.
 
Min står också kallt. Plockar ur batteri och tar in i värmen. Laddar på våren. Kör.
Många kommer nog säga fyll tanken. Säkert bra, men jag har aldrig haft problem.
Ta inte in batteriet i värmen. Ladda fullt och låt den vara i kylan. Koppla gärna bort kablarna. Eller sätt den på underhållsladdning.

Pumpa däcken lite extra, tanka fullt, smörj upp rörliga delar. Oljebyte om du har lust.
 
Mest viktigt, gå inte ut i vinter och provstarta den, låt den vila tills första repan i vår. En fesljummen fyllestartad motor är det värsta cylinder, kolv, kolvringar och ventiler kan utsättas för.
Hade det varit mer okej om den fick stå och bygga arbetstemperatur innan den slogs av? Eller är det onödiga kallstarter överlag som du tänker på?
 
Hade det varit mer okej om den fick stå och bygga arbetstemperatur innan den slogs av? Eller är det onödiga kallstarter överlag som du tänker på?
Det är svårt att tomgångsköra en motor så att oljan kommer upp i arbetstemperatur (oljan ca 100 grader) och under så pass lång tid att all kondens hinner försvinna. Det tar någon mils körning för det. Att emulera detta med torrgasning brukar sluta med att grannarna ringer polisen. Det kostar numera 1,000 spänn i böter.
 
Tja grabbar och tjejer!
Köpte en Yamaha mt-125cc i somras, min första motorcykel någonsin.
Tänkte kolla med er som är mer erfarna hur man på bästa sätt ska vinterförvara den under vintern. Jag har ett kallgarage som den kan stå i.
hur gör man med batteri, soppa kedja m.m.
Jag är tacksam för alla tips ni har! :)
Tvätta av den, smörj kedjan, kolla trycket i däcken och parkera den i garaget. Någon gång under vintern kan du koppla på en laddare för att toppa upp batteriet då det tappar någon % i laddning varje månad det står pga självurladdning.

Det är det enda du behöver göra.

För batteriet är det en fördel om det står kallt då självurladdning och sulfatering blir avsevärt mindre om det står kallt än varmt.
 
Min står också kallt. Plockar ur batteri och tar in i värmen. Laddar på våren. Kör.
Många kommer nog säga fyll tanken. Säkert bra, men jag har aldrig haft problem.
För batteriet är det faktiskt en nackdel att ta in det i värmen. Ett laddat battteri fryser inte.
Däremot blir självurladdningen och sulfatering betydligt mindre om batteriet står kallt. Så batteriet klarar lagringen bättre i kallt klimat.
Tar du in det i värmen så ökar självurladdningen och sulfatering går fortare då alla kemiska reaktioner blir snabbare med ökad temperatur.
Däremot är det bra att någon gång då och då se till att toppa upp batteriet med en laddare så att det hela tiden är relativt fulladdat.
 
Spraya gärna delar som rostar med wd40.
”FEL!!!! Wd40 innehåller kapilärmolykyler som vittrar sönder luftens antioxidanter. Du skall ha spray som innehåller minst 14.3% lithiumfattigjoner under max 11.437grader farenhejpådig”
Sånt vill vi läsa SportHoj!
Puss å kram
 
Mest viktigt, gå inte ut i vinter och provstarta den, låt den vila tills första repan i vår. En fesljummen fyllestartad motor är det värsta cylinder, kolv, kolvringar och ventiler kan utsättas för.
Mest viktigt, gå inte ut i vinter och provstarta den, låt den vila tills första repan i vår. En fesljummen fyllestartad motor är det värsta cylinder, kolv, kolvringar och ventiler kan utsättas för.
Yes! Ska låta bli det, tack för tipset!
Tvätta av den, smörj kedjan, kolla trycket i däcken och parkera den i garaget. Någon gång under vintern kan du koppla på en laddare för att toppa upp batteriet då det tappar någon % i laddning varje månad det står pga självurladdning.

Det är det enda du behöver göra.

För batteriet är det en fördel om det står kallt då självurladdning och sulfatering blir avsevärt mindre om det står kallt än varmt.
Tack så mycket!?
 
Batteri laddas fullt.
Sedan kopplar du bort kabeln till Minuspolen (-).

Soppa, jag hade fyllt tanken för minska kondens. Men idag med 10% etanol i bensin är kondens ett litet problem.
När jag var ung köpte man "Karburatorsprit" och hällde i tanken vid varje tankning vintertid.......

Kedja.
Med bakhjulet på depåstöd och tidningar under kedjan smörjer jag kedjan med vanlig motorolja från en oljekanna. Räkna med 3 varv på bakhjulet (kolla balanseringsvikter eller ventilen) så är hela kedjan smord.
 
Mest viktigt, gå inte ut i vinter och provstarta den, låt den vila tills första repan i vår. En fesljummen fyllestartad motor är det värsta cylinder, kolv, kolvringar och ventiler kan utsättas för.
-Helt ärligt, hur känslig är en mc-motor egentligen. ? Klart man startar sin motorcykel ett antal gånger under vintern. Ändå funkar den till våren . Tur man kör HONDA :2cool
 
Last edited:
-Helt ärligt, hur känslig är en mc-motor egentligen. ? Klart man startar sin motorcykel ett antal gånger under vintern. Ändå funkar den till våren . Tur man kör HONDA :2cool
Det är ju inte så att den totalhavererar på en gång av att man startar den under vintern. Men det är så att vid förbränning så bildas en del kondens samt en del korrosiva ämnen och en del av dom går ner i oljan. Om man kör den ordentligt varm så dunstar dom bort av värmen men om man inte gör det (vilket blir fallet om man bara startar och torrgasar lite eller låter den puttra på tomgång) så blir dom kvar i oljan och då fräter dom på metallen. Kanske inte jättemycket men tillräckligt för att det ska kunna skapa problem på sikt. Plus att kallstarter ju faktiskt i sig sliter på motorn.
Så det är en generellt sett dålig idé att starta motorn lite då och då under vintern då det på sikt kan orsaka problem.
 
töm förgasaren innan vintern, om du har en förgasare
 
töm förgasaren innan vintern, om du har en förgasare
Nej usch, som bäddat för oxidering med dagens dåliga bensin ifall rester blir kvar.
Slå hellre lite tvåtaktsolja i tanken och ta en sväng så det får omsätta den soppan som finns i förgasaren. Oljan lägger en film i munstycken så man slipper bränsleproblem..... samma sak om man har insprutning.
Aspen funkar också bra men är rätt dyrt.
 
Dum fråga, men min utombordare som sitter kvar på båten utomhus hela vintern kör jag in konserveringsspray i cylindrarna (tar bort stiften) och drar runt. Gör man aldrig sånt med en mc?

Annars hade jag laddat batteriet emellanåt för att det inte ska bli kasst.
 
Man läser ibland att man ska flytta hojen en bit emellanåt för att undvika plattfotat däck men en 125cc väger ju mindre än en g- vinge?
 
Man läser ibland att man ska flytta hojen en bit emellanåt för att undvika plattfotat däck men en 125cc väger ju mindre än en g- vinge?
Om du har en 400 kilos HD med lågt pumpade radialdäck kan den kännas hoppig i nån mil efter vintervilan. Kör du som oss andra med diagonaldäck som är normalt pumpade, no worries mate.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top