Vinterförvaring

Visell

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2021
Hoj
Yamaha MT 125
Tja grabbar och tjejer!
Köpte en Yamaha mt-125cc i somras, min första motorcykel någonsin.
Tänkte kolla med er som är mer erfarna hur man på bästa sätt ska vinterförvara den under vintern. Jag har ett kallgarage som den kan stå i.
hur gör man med batteri, soppa kedja m.m.
Jag är tacksam för alla tips ni har! :)
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Min står också kallt. Plockar ur batteri och tar in i värmen. Laddar på våren. Kör.
Många kommer nog säga fyll tanken. Säkert bra, men jag har aldrig haft problem.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Min står också kallt. Plockar ur batteri och tar in i värmen. Laddar på våren. Kör.
Många kommer nog säga fyll tanken. Säkert bra, men jag har aldrig haft problem.
Ta inte in batteriet i värmen. Ladda fullt och låt den vara i kylan. Koppla gärna bort kablarna. Eller sätt den på underhållsladdning.

Pumpa däcken lite extra, tanka fullt, smörj upp rörliga delar. Oljebyte om du har lust.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Mest viktigt, gå inte ut i vinter och provstarta den, låt den vila tills första repan i vår. En fesljummen fyllestartad motor är det värsta cylinder, kolv, kolvringar och ventiler kan utsättas för.
Hade det varit mer okej om den fick stå och bygga arbetstemperatur innan den slogs av? Eller är det onödiga kallstarter överlag som du tänker på?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hade det varit mer okej om den fick stå och bygga arbetstemperatur innan den slogs av? Eller är det onödiga kallstarter överlag som du tänker på?
Det är svårt att tomgångsköra en motor så att oljan kommer upp i arbetstemperatur (oljan ca 100 grader) och under så pass lång tid att all kondens hinner försvinna. Det tar någon mils körning för det. Att emulera detta med torrgasning brukar sluta med att grannarna ringer polisen. Det kostar numera 1,000 spänn i böter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja grabbar och tjejer!
Köpte en Yamaha mt-125cc i somras, min första motorcykel någonsin.
Tänkte kolla med er som är mer erfarna hur man på bästa sätt ska vinterförvara den under vintern. Jag har ett kallgarage som den kan stå i.
hur gör man med batteri, soppa kedja m.m.
Jag är tacksam för alla tips ni har! :)
Tvätta av den, smörj kedjan, kolla trycket i däcken och parkera den i garaget. Någon gång under vintern kan du koppla på en laddare för att toppa upp batteriet då det tappar någon % i laddning varje månad det står pga självurladdning.

Det är det enda du behöver göra.

För batteriet är det en fördel om det står kallt då självurladdning och sulfatering blir avsevärt mindre om det står kallt än varmt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min står också kallt. Plockar ur batteri och tar in i värmen. Laddar på våren. Kör.
Många kommer nog säga fyll tanken. Säkert bra, men jag har aldrig haft problem.
För batteriet är det faktiskt en nackdel att ta in det i värmen. Ett laddat battteri fryser inte.
Däremot blir självurladdningen och sulfatering betydligt mindre om batteriet står kallt. Så batteriet klarar lagringen bättre i kallt klimat.
Tar du in det i värmen så ökar självurladdningen och sulfatering går fortare då alla kemiska reaktioner blir snabbare med ökad temperatur.
Däremot är det bra att någon gång då och då se till att toppa upp batteriet med en laddare så att det hela tiden är relativt fulladdat.
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Spraya gärna delar som rostar med wd40.
”FEL!!!! Wd40 innehåller kapilärmolykyler som vittrar sönder luftens antioxidanter. Du skall ha spray som innehåller minst 14.3% lithiumfattigjoner under max 11.437grader farenhejpådig”
Sånt vill vi läsa SportHoj!
Puss å kram
 

Visell

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2021
Hoj
Yamaha MT 125
Mest viktigt, gå inte ut i vinter och provstarta den, låt den vila tills första repan i vår. En fesljummen fyllestartad motor är det värsta cylinder, kolv, kolvringar och ventiler kan utsättas för.
Mest viktigt, gå inte ut i vinter och provstarta den, låt den vila tills första repan i vår. En fesljummen fyllestartad motor är det värsta cylinder, kolv, kolvringar och ventiler kan utsättas för.
Yes! Ska låta bli det, tack för tipset!
Tvätta av den, smörj kedjan, kolla trycket i däcken och parkera den i garaget. Någon gång under vintern kan du koppla på en laddare för att toppa upp batteriet då det tappar någon % i laddning varje månad det står pga självurladdning.

Det är det enda du behöver göra.

För batteriet är det en fördel om det står kallt då självurladdning och sulfatering blir avsevärt mindre om det står kallt än varmt.
Tack så mycket!?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Batteri laddas fullt.
Sedan kopplar du bort kabeln till Minuspolen (-).

Soppa, jag hade fyllt tanken för minska kondens. Men idag med 10% etanol i bensin är kondens ett litet problem.
När jag var ung köpte man "Karburatorsprit" och hällde i tanken vid varje tankning vintertid.......

Kedja.
Med bakhjulet på depåstöd och tidningar under kedjan smörjer jag kedjan med vanlig motorolja från en oljekanna. Räkna med 3 varv på bakhjulet (kolla balanseringsvikter eller ventilen) så är hela kedjan smord.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Mest viktigt, gå inte ut i vinter och provstarta den, låt den vila tills första repan i vår. En fesljummen fyllestartad motor är det värsta cylinder, kolv, kolvringar och ventiler kan utsättas för.
-Helt ärligt, hur känslig är en mc-motor egentligen. ? Klart man startar sin motorcykel ett antal gånger under vintern. Ändå funkar den till våren . Tur man kör HONDA :2cool
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
-Helt ärligt, hur känslig är en mc-motor egentligen. ? Klart man startar sin motorcykel ett antal gånger under vintern. Ändå funkar den till våren . Tur man kör HONDA :2cool
Det är ju inte så att den totalhavererar på en gång av att man startar den under vintern. Men det är så att vid förbränning så bildas en del kondens samt en del korrosiva ämnen och en del av dom går ner i oljan. Om man kör den ordentligt varm så dunstar dom bort av värmen men om man inte gör det (vilket blir fallet om man bara startar och torrgasar lite eller låter den puttra på tomgång) så blir dom kvar i oljan och då fräter dom på metallen. Kanske inte jättemycket men tillräckligt för att det ska kunna skapa problem på sikt. Plus att kallstarter ju faktiskt i sig sliter på motorn.
Så det är en generellt sett dålig idé att starta motorn lite då och då under vintern då det på sikt kan orsaka problem.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
töm förgasaren innan vintern, om du har en förgasare
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
töm förgasaren innan vintern, om du har en förgasare
Nej usch, som bäddat för oxidering med dagens dåliga bensin ifall rester blir kvar.
Slå hellre lite tvåtaktsolja i tanken och ta en sväng så det får omsätta den soppan som finns i förgasaren. Oljan lägger en film i munstycken så man slipper bränsleproblem..... samma sak om man har insprutning.
Aspen funkar också bra men är rätt dyrt.
 

Zeromannen

Guest
Dum fråga, men min utombordare som sitter kvar på båten utomhus hela vintern kör jag in konserveringsspray i cylindrarna (tar bort stiften) och drar runt. Gör man aldrig sånt med en mc?

Annars hade jag laddat batteriet emellanåt för att det inte ska bli kasst.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Man läser ibland att man ska flytta hojen en bit emellanåt för att undvika plattfotat däck men en 125cc väger ju mindre än en g- vinge?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man läser ibland att man ska flytta hojen en bit emellanåt för att undvika plattfotat däck men en 125cc väger ju mindre än en g- vinge?
Om du har en 400 kilos HD med lågt pumpade radialdäck kan den kännas hoppig i nån mil efter vintervilan. Kör du som oss andra med diagonaldäck som är normalt pumpade, no worries mate.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top