Vinterförvaring R6

resare84

Ride on..
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 - 06
Tänkte bara om någon har nå tips på vad som kan vara viktigast att fixa innan man ställer bågen i garaget under vinterhalvåret.

Det finns väl hundra trådar om detta, men ok....

Mina rutiner inför vintern:

•Byte av olja och filter (om inte det är gjort nyligen). Gör även övrig service enligt boken, gott att ha det gjort, så är det bara att ta ut hojen och köra på våren.
•Tvätta och vaxa.
•Fyll upp bensintanken.
•Töm förgasarna.
•Tryck i ett halvt kilo luft extra i däcken.
•Ta ur batteriet, ladda det några gånger under vintern.
•Smörj kedjan.
•Spraya lite 5-56 under gummitätningarna på gaffelbenen, och eventuellt på andra ställen där saker och ting rör sig.

-töm förgasarna, hur gör man det?
-Spraya lite 5-56 under gummitätningarna på gaffelbenen, menar du under packboxarna eller?

står en massa om att man kan droppa lite motorolja i varje cylinder och sen köra några varv med startmotorn, hur drar man några varv med startmotorn?

Jo men om du ska ha ner olja i cylindrarna måste du väl ändåså plocka bort tank, förgasare å skit så då får den ju inge bensin, vilket gör att den bara kommer gå runt och inge mer. Eller är jag ute å cyklar?

"Skruva bort tändstiften (motorn skall vara kall), häll någon centiliter motorolja i varje cylinder, kör runt motorn något varv med startmotorn. OBS! Se till att tändhattarna är jordade så att inte gnistbildning uppstår."

citat från http://www.tvingmcservice.se/mctips2.html

Kul att se tips från Anders!
En gammal kollega och hedersknyffel.

I övrigt: Jepp det finns ca 100 vinterförvaringstrådar med bra tips, men som jag skrev i EN av dem: Jag har en stark känsla av att det kan komma lite goda råd för både nybörjare och andra i nästa nummer av Bomber magazine... ;)
Så håll ögonen öppna!

Krisse_ skrev:
2567346 "Skruva bort tändstiften................... OBS! Se till att tändhattarna är jordade så att inte gnistbildning uppstår."

citat från http://www.tvingmcservice.se/mctips2.html

Alltså gnistbildning mellan tändhattar och närmast liggande jord.

Längst ner på varje förgasare sitter det en liten skruv för tömning av flottörhuset, bara lossa och dränera, ( stäng bensinkranen innan:tummenupp )

Lycka till // Crallan

Sen kommer alla andra frågor, hur långt ska man ha kört me oljan för att den ska behöva bytas etc.. :D
Är väl skillnad också om man har ny eller gammal hoj, hur hårt man kört etc..
Min olja har gått 350mil så den tänkte ja inte byta t.ex...
Tvätta, vaxa, ev spruta lite klet typ 5-56 här o var.. Sen står ju hojjen i varmgarage så mer tänkte ja inte göra.. Jo kankske koppla in batteriladdarn över vintern..

Krisse_ skrev:
2567266 -töm förgasarna, hur gör man det?
-Spraya lite 5-56 under gummitätningarna på gaffelbenen, menar du under packboxarna eller?

På min förra hoj fanns det en skruv i botten på förgasarna som bensinen kunde rinna ut genom. Man fick dock inte glömma att stänga bensinkranen innan man skruvade ur skruven, annars tömde man hela tanken. Min nuvarande hoj har ingen skruv (jag har inte hittat någon i alla fall) så jag brukar stänga kranen och låta motorn gå på tomgång tills den stannar.

Där övre och undre gaffelbenen möts, där lyfter jag på gummitätningen och sprayar lite. Din hoj har kanske upside-down-gaffel? Vet inte riktigt hur det ser ut på en sån.

Krisse_ skrev:
2567266 -töm förgasarna, hur gör man det?

står en massa om att man kan droppa lite motorolja i varje cylinder och sen köra några varv med startmotorn, hur drar man några varv med startmotorn?
Den lär ju knappast starta när du inte har tändstift i..:rolleyes:

sporTlovEr skrev:
2571133 Den lär ju knappast starta när du inte har tändstift i..:rolleyes:

:tummenupp Du är inte bara snygg SporTlover! Du är smart oxå!! Hehe

Övriga: Som sagt... Ett och annat vinterförvaringstips KAN komma att dyka upp i ett tidningsställ nära dig...
Håll ögonen öppna efter nästa nummer (5) av Bomber Magazine! ;)

Dr.Bike skrev:
2575913 Övriga: Som sagt... Ett och annat vinterförvaringstips KAN komma att dyka upp i ett tidningsställ nära dig..
Ja, om det nu inte duger med att söka på SH så.. :)

scud skrev:
2575924 Ja, om det nu inte duger med att söka på SH så.. :)

KAN det ju göra! Hehe... men det verkar inte som att det man söker finner man...alltid iaf. Nån sa att det fanns massa info, och att denne HADE sökt. jag kollade, sökte, och fann inget heller...

Sen att det är mysigt att lägga sig ner med en fräsch tidning, den aspekten missar man helt med datorn ;)

Dr.Bike skrev:
2575930Sen att det är mysigt att lägga sig ner med en fräsch tidning, den aspekten missar man helt med datorn ;)
Så sant, dessutom skönt att ha allt på en sida (eller hur många det nu blir i tidningen)..
Undra när man ska orka "konservera" skiten bara.. Nu står den under ett skynke i garaget, smutsig och jävlig.. :gnissla

scud skrev:
2575934 Så sant, dessutom skönt att ha allt på en sida (eller hur många det nu blir i tidningen)..
Undra när man ska orka "konservera" skiten bara.. Nu står den under ett skynke i garaget, smutsig och jävlig.. :gnissla

Precis samma för mig! *skäms* Jag STÄDADE garaget idag, och när "allt är klart" DÅ ska min älskling få den vård hon kräver... Men optimist som jag är, så inbillar jag mig iaf att det KAN bli tal om att åka liiiiite till! :)

Någon som vet hur man plockar bort batteriet från en R6a? Vet inte ens var det sitter. Kollade i instruktionsboken och där står det bara att det bör vinterförvaras och underhållsladdas men inte var det sitter och hur man tar bort det!:confused:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti