Sätt dubb på lastbilar du, så ska vi se om du överhuvudtaget vill köra på svenska vägar nästa sommar, det bilr en hemskt slitage på vägarna + att det kommer att ligga dubb i drivor i dikena för dubb sitter inte kvar i däcken om du kör på asfalt...
Ja, det är mest asfalt även på vintern, inte många dagar med snö/is på vägarna..
Snödäck finns och används av nästan alla svenska åkare, det kostar mer med bärgare än nya däck varje höst/vinter.
Problemet är nästan alltid utlänska bilar som kommer igenom tullen med däck som är anpassade för att kunna rulla 30000 mil och är därför stenhårda.
Lagen säjer enbart att däcken behöver ha ett mönsterdjup på 5mm men inte att det ska vara snöanpassade däck.
Är själv tradarchaffis och jag tittar mycket på däck när det börjar bli halt ute och överlag så har svenska fordon snödäck medans utlänska har det till c:a 10% av dom jag ser, och då bor jag ändå i norrland?!?!
Vad ska dom upp i hela landet å göra med sommardäck?!?!?!
Sen är ett stort problem att personbilar ofta bromsar upp farten för en tradare, vi behöver mera fart på vintern för att komma fram...
Vägslitaget är en kraftigt överdriven myt.
Fråga dom som är avsevärt äldre än dig som körde bil innan det blev dubbförbud.
Visst var trafikmängden mindre då, men inte så jäkla mycket att det inte skulle gå att dra slutsatser av det.
Vi har ju jävligt djupa hjulspår även nu, det är inte dubben som sliter, det är tyngden som pressar samman vägen, kolla nästa gång dom gräver av en väg med djupa hjulspår, asfalten är inte bortnött, den är ihop/nerpressad i bärlagret, det var likadant innan dubbdäcksförbudet, och "vägslitaget" minskade inte alls så mycket som man trodde.
På ett rullande hjul trycks dubbarna rakt ner mot underlaget, är underlaget hårdare än gummi så fjädrar dubben in till stor del (centrifugalkraften kastar den dock utåt, så infjädringen minskar med ökande rotation)