Vinterdäck på tungtrafik, bra idé ?

Sätt dubb på lastbilar du, så ska vi se om du överhuvudtaget vill köra på svenska vägar nästa sommar, det bilr en hemskt slitage på vägarna + att det kommer att ligga dubb i drivor i dikena för dubb sitter inte kvar i däcken om du kör på asfalt...
Ja, det är mest asfalt även på vintern, inte många dagar med snö/is på vägarna..

Snödäck finns och används av nästan alla svenska åkare, det kostar mer med bärgare än nya däck varje höst/vinter.
Problemet är nästan alltid utlänska bilar som kommer igenom tullen med däck som är anpassade för att kunna rulla 30000 mil och är därför stenhårda.

Lagen säjer enbart att däcken behöver ha ett mönsterdjup på 5mm men inte att det ska vara snöanpassade däck.

Är själv tradarchaffis och jag tittar mycket på däck när det börjar bli halt ute och överlag så har svenska fordon snödäck medans utlänska har det till c:a 10% av dom jag ser, och då bor jag ändå i norrland?!?!
Vad ska dom upp i hela landet å göra med sommardäck?!?!?!

Sen är ett stort problem att personbilar ofta bromsar upp farten för en tradare, vi behöver mera fart på vintern för att komma fram...

Vägslitaget är en kraftigt överdriven myt.

Fråga dom som är avsevärt äldre än dig som körde bil innan det blev dubbförbud.

Visst var trafikmängden mindre då, men inte så jäkla mycket att det inte skulle gå att dra slutsatser av det.

Vi har ju jävligt djupa hjulspår även nu, det är inte dubben som sliter, det är tyngden som pressar samman vägen, kolla nästa gång dom gräver av en väg med djupa hjulspår, asfalten är inte bortnött, den är ihop/nerpressad i bärlagret, det var likadant innan dubbdäcksförbudet, och "vägslitaget" minskade inte alls så mycket som man trodde.

På ett rullande hjul trycks dubbarna rakt ner mot underlaget, är underlaget hårdare än gummi så fjädrar dubben in till stor del (centrifugalkraften kastar den dock utåt, så infjädringen minskar med ökande rotation)

Om man införde krav på vinterdäck i Sverige hade det inte räknats som något konkurrenshämmande för utländska åkerierna? Kanske EU som sätter stopp för något sådant beslut?

Nej, det menade jag inte, ber om ursäkt om det framstod så.
Så sant, back to topic.

Tror själv att många trafikproblem skulle kunna stävjas om man hade hårdare kontroll på de utländska ekipagen. Kanske införa tvång om snökedjor som i Norge?

Haha :D, många har koll på sina ekipage men inte alla :brinnerup

Jag har hört att du blir lämnad åt ditt öde om du kör av vägen i Norge, polisen kommer och du inte har snökedjor att plocka fram. Sanning eller ej, men man måste nog sätta hårt mot hårt för att få de utländska chauförrerna att förstå att stenhårda däck utan mönster inte är lämpliga på snö och is.

Här gör de det iallafall. Nu snackar jag om tätbebyggnad.

De flesta yrkeschaufförer har nog koll på sina fordon ja, men sen finns det säkert någon tappad yrkeschaufför också, på samma vis som det finns en hel hög tappade personbilsförare...

Jag har hört att du blir lämnad åt ditt öde om du kör av vägen i Norge, polisen kommer och du inte har snökedjor att plocka fram. Sanning eller ej, men man måste nog sätta hårt mot hårt för att få de utländska chauförrerna att förstå att stenhårda däck utan mönster inte är lämpliga på snö och is.

Fråga dig själv om våra vägar skulle vara körbara med en sådan policy att lämna dem till sitt eget öde.

Här gör de det iallafall. Nu snackar jag om tätbebyggnad.

Ja det är ju i tättbebyggt som man måste ha kollen! Alla kan köra tradare på motorväg men att svänga in och trassla i stan kräver god uppsikt. Har varit med om en förare som försökte fälla träd med sitt släp. Det genade så kraftigt att det slutade i en trädstam, dock var trädet hårdare än underkörningsskyddet.

****text****
Kanske införa tvång om snökedjor som i Norge?

Problemet är ju att det är på vanliga plogade och ikke halkbekämpade vägar där tradare inte kommer upp.
Det går ju inte att köra på E4:an med kedjor...

Det som behövs är lite sand i backarna och dör det är tillex. vägskador, jag menar då skador som gör dom här stora vågiga guppen som kan göra att man med ett stort ekipage kan få ett kast..

Om du tar en vanlig fin vinterväg, där snön är packad och inte sönder skrapad så är det nästan som att köra på en sommarväg med en tradare, men i dom kraftigare backarna på dom vägarna så kan man använda kedjor för att ta sej upp och slipper ringa efter hjälp..

Fråga dig själv om våra vägar skulle vara körbara med en sådan policy att lämna dem till sitt eget öde.

Att lämna dem åt ödet kanske är väl hårt, men Norge kräver snökedjor för att få köra i landet. Har du inga kedjor med dig säljer gärna polisen till dig för en betydande summa.

Problemet är ju att det är på vanliga plogade och ikke halkbekämpade vägar där tradare inte kommer upp.

Det som behövs är lite sand i backarna och dör det är tillex. vägskador, jag menar då skador som gör dom här stora vågiga guppen som kan göra att man med ett stort ekipage kan få ett kast..

Om du tar en vanlig fin vinterväg, där snön är packad och inte sönder skrapad så är det nästan som att köra på en sommarväg med en tradare, men i dom kraftigare backarna på dom vägarna så kan man använda kedjor för att ta sej upp och slipper ringa efter hjälp..

Nej naturligtvis, men krav om att de ska medfölja vid färd, så att förare kan lägga på dem inför ett knepigt parti/backe/oplogat osv.

Det är därför det oftast är max 30km/t där det rör sej mycket barn.
Anpassa farten till det och om det inte går på vintern pga halka och backe så välj en annan väg:tummenupp

Så gör jag iallafall..

(gud vilken moralkärring jag blev nu) ;)
Moralkärring!?:D
Ingen fara på taket mannen..
Kör du nu i 30 snabba knyck med din best till tradare utan bra däck, så kör Du, IAF och GARANTERAT ihjäl en hel skolklass om Du INTE får stopp på ditt åk vid ett obevakat övergångsställe..
Eller?
Det var väl lite det som Jag var ute efter att belysa.
MER OCH BÄTTRE VINTERDÄCK MED DUBBAR TILL FOLKET! Punkt.

Moralkärring!?:D
Ingen fara på taket mannen..
Kör du nu i 30 snabba knyck med din best till tradare utan bra däck, så kör Du, IAF och GARANTERAT ihjäl en hel skolklass om Du INTE får stopp på ditt åk vid ett obevakat övergångsställe..
Eller?
Det var väl lite det som Jag var ute efter att belysa.
MER OCH BÄTTRE VINTERDÄCK MED DUBBAR TILL FOLKET! Punkt.

Betalar du däcken åt oss? Bra.

Betalar du däcken åt oss? Bra.
Ja!
Men det är lugnt, det gör Jag gärna!:krama
Betalar hellre dina däck än att se "onödiga" olyckor på vägarna, med en massa dödsfall som resultat..
Vad har du för kontonr?
Pröjsar direkt vettu.:tummenupp
Puckobangbang.:krama:D
Tycker att det skall vara GRATIS med säkerhet..
Skall väl inte behöva kosta en förmögenhet för att rädda en massa liv?
Nåväl.
Det går väl till så i Sverige?
Hoppas iofs på en förändring.
:va Det fixas väl i upphandlingen av transporten i fråga:va
Man kan ju tycka det!?
Man borde kanske koppla in ATC på tradare oxå..
Har det på tågen, funkar där iaf..

Last edited:

Hur är det med Robson-Drive samt automatiska kättingar som tex VBG:s Onspot på snö. De borde väl hjälpa?

De flesta yrkeschaufförer har nog koll på sina fordon ja, men sen finns det säkert någon tappad yrkeschaufför också, på samma vis som det finns en hel hög tappade personbilsförare...

Jo jag vet hur det är att åka med vissa lastbilschaufförer. Speciellt unga nyutbildade. Sade åt han att se upp bakom(skulle backa ut ur en parkering) och fick svaret "Jaja, Vi får väll se när det tar stopp". Men alla är inte sådana.

Åkte dock i en ful gul audi A4 som snart skulle till skroten om han inte körde försiktigt med motorn :D

Vägslitaget är en kraftigt överdriven myt.

Fråga dom som är avsevärt äldre än dig som körde bil innan det blev dubbförbud.

Visst var trafikmängden mindre då, men inte så jäkla mycket att det inte skulle gå att dra slutsatser av det.

Vi har ju jävligt djupa hjulspår även nu, det är inte dubben som sliter, det är tyngden som pressar samman vägen, kolla nästa gång dom gräver av en väg med djupa hjulspår, asfalten är inte bortnött, den är ihop/nerpressad i bärlagret, det var likadant innan dubbdäcksförbudet, och "vägslitaget" minskade inte alls så mycket som man trodde.

På ett rullande hjul trycks dubbarna rakt ner mot underlaget, är underlaget hårdare än gummi så fjädrar dubben in till stor del (centrifugalkraften kastar den dock utåt, så infjädringen minskar med ökande rotation)

Med all respekt: Är du verkligen säker på det där? Jag har noterat en viktig skillnad när jag har kör bil i Tyskland(som har dubbdäcksförbud): T.o.m. skåpbilar är hyfsat rena baktill mitt i vintern. Jag vågar påstå att detta gäller även i Nord- Italien. I Sverige har man något som liknar en grå matta, med konsistens som underedsmassa baktill även på vanliga herrgårdsvagnar. Sedan tycker jag väl att asfaltsslitaget uppstår över vintern och att grå-dammet på vägarna inte försvinner förrän efter 1 maj när dubbdäcksförbudet trätt i kraft.

Dessutom tycker jag mig ha sett att man sliter i genom ny vägbeläggning och får fram gammal rätt ofta.

EDIT: Här i 08- området och Syd- Sverige tycker jag att förändringarna/slitaget i vägbanorna uppstår vintertid. Det kanske inte är likadant i norra Sverige.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!