Vinterdäck på tungtrafik, bra idé ?

Då är det upp till Svevia att säga till kommunen att ringa tidigare, men sitter det en syltrygg någonstans i kedjan och inte framför klagomålen står det dig fritt att ringa själv, direkt till den som tar besluten..

Det är inte snön som är problemet, det håller jag med om, men det är trafikanternas fel, som leasar felbyggda bilar med sportpaket och 19" fälgar på vinterhjulen.

Det är glest mellan kjolpaketen i norrland, om man bara räknar bilar som används året om...

Att folk ogärna har lågprfil däck i Norrland och låga kjolpaket kan man ju snabbt förstå om man besöker den landsdelen sommartid. Givetvis förändras standarden på vägarna hela tiden. För ca 10 år sedan var det rätt dåliga vägar där vår stuga ligger. Min mamma körde upp sin Volvo S40 med 15" lågprofil däck på stålfälg och navkapslar i plast. Jag flyger upp någon vecka senare och blir upphämtad på flygplatsen i Luleå. Får köra bilen och tycker att det är något som inte alls stämmer. Vid närmare granskning är det ett stort hack in i fälgen. Det var bara att ta sig till närmsta verkstad. Bilen bottnade precis överallt om man höll hastighetsgränserna. Jag kan förstå att folk lappar och lagar sina gamla 70- tals Mercedes eller 80- tals Volvo och Saab där uppe. Moderna bilar är byggda för helt annan vägstandard.

Sedan ska jag säga att vägstandarden söderut börjar bli rätt dålig på sina håll sista åren och man envisas med att bygga farthinder överallt som inte syns under riktiga vinterförhållanden eller när det är blött fuktigt och mörkt ute. Det är nästan så att man börjar fundera på en annan typ av bil även här nere. Det är nog inte den typen av bil som miljöaktivisterna eller politikerna förespråkar så att säga.

För att återgå till ämnet med vinterdäck på lastbilar så tycker jag åtminstone att man borde ha hårda kontroller vid färjelägren och fasta förbindelserna till vårt land (Öresundsbron). Se till att de har ordentliga däck med bra mönster (och nyktra). Kan man inte tvinga igenom dubbfria vinterdäck (då kan de inte skylla på att de inte får köra i Tyskland) är det minsta man kan begära.

Efter dagens äventyr med 6x6 i djupsnön, så upprepar jag snökedjor! Satan vad effektivt.. i djupsnön.. Schysst mot asfalten? Hmm..

Efter dagens äventyr med 6x6 i djupsnön, så upprepar jag snökedjor! Satan vad effektivt.. i djupsnön.. Schysst mot asfalten? Hmm..

6x6 och snökedjor.
Det råkar inte vara så att du varit ute och jazzat med en Scania 124 målad i en matt mörkgrön kulör? :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT