Vinterdäck på tungtrafik, bra idé ?

Om man följer tråden är så verkar det förhålla sig som jag har misstänkt. Permanent bemannad poliskontroll vid Sveriges södra gränser, med obligatorisk kontroll av däckskvalitet och nykterhetskontroller för tungtrafiken vid färjelägen och brofästen, skulle antagligen rensa upp en hel del. Skulle det vara möjligt? Tja, det är en annan fråga...

En skärpning kraven på däckkvalitet kanske också vore på sin plats. Dubbdäck på tungtrafik tror jag dock inte ett ögonblick på. Det tror jag faktiskt verkligen skulle förstöra vägarna.

Hur är det med Robson-Drive samt automatiska kättingar som tex VBG:s Onspot på snö. De borde väl hjälpa?

Ja, dom funkar ju bra, om man bara vill komma iväg på snö/is men dom funkar ju inte om man kör på en blankslipad E4:a.
Där är det bara sandbil/saltbil som hjälper....

****Massa text****

En skärpning kraven på däckkvalitet kanske också vore på sin plats. Dubbdäck på tungtrafik tror jag dock inte ett ögonblick på. Det tror jag faktiskt verkligen skulle förstöra vägarna.

Om det bara gick så skulle det nog vara en bra lösning på många(inte alla) problem vad gäller diskutionen :tummenupp

Last edited:
Om man följer tråden är så verkar det förhålla sig som jag har misstänkt. Permanent bemannad poliskontroll vid Sveriges södra gränser, med obligatorisk kontroll av däckskvalitet och nykterhetskontroller för tungtrafiken vid färjelägen och brofästen, skulle antagligen rensa upp en hel del. Skulle det vara möjligt? Tja, det är en annan fråga...

Skämtar Du/Ni?
Du/NI tänker på vägarna och dess avgifter.
Jag tänker framförallt på säkerheten och på alla fotgängare och barn PÅ och vid sidan om vägarna!
Förstår inte hur du/Ni får ihop det till ett rent ekonomiskt dilemma!
Bara nyfiken.
Vill gärna veta kontentan.

Last edited:
Skämtar Du/Ni ELLER!?
Du/NI tänker på vägarna och jag tänker framförallt på säkerheten och på alla fotgängare och barn osv!
Bara nyfiken.
Vill gärna veta av kontentan.

Öhhh....

Det är väl just säkerhet detta handlar om???

Med bra däck och nykterhet ökar väl säkerheten? ELLER???

Rätta mej om jag har fel nu, men har inte de flesta svenska långtradare såna där roterande kedjor som slängs in under däcken automatiskt när de börjar slira?

De flesta tradare jag sett som fastnat i backar eller ställt släpet tvärs över vägen har varit utlandsregistrerade. Tro fan de sladdar när de kör i snömodden med blankslitna sommardäck?! Förmodligen packade förare också, utifrån vad man observerat...

Sätt dubb på lastbilar du, så ska vi se om du överhuvudtaget vill köra på svenska vägar nästa sommar, det bilr en hemskt slitage på vägarna + att det kommer att ligga dubb i drivor i dikena för dubb sitter inte kvar i däcken om du kör på asfalt...
Ja, det är mest asfalt även på vintern, inte många dagar med snö/is på vägarna..

Kamraten har på sin gamla buss kvar (som reservhjul) gamla dubbade däck, framhjulen har fått dubben urplockade.

De verkar inte lossna så överdrivet lätt, men ett större slitage på vägen lär det bli.

Men dubbdiken/körspår har väldigt sällan axelavståndet från tung trafik. Det är väl på busshållplatser man kan se att tyngden gör att asfalten sjunker.

Ser man till denna snöväder i Sthlm så är det inte snön som är problemet, inte trafikanterna heller.
Det är att det inte snöröjs med början i går kväll då det redan var för mycket snö på vägarna för många fordon. Man väntar på att det ska sluta snöa. Det fungerar inte när det snöar +20cm!
De större genomfartslederna etc måste snöröjas mycket tidigare.

Ser man till denna snöväder i Sthlm så är det inte snön som är problemet, inte trafikanterna heller.
Det är att det inte snöröjs med början i går kväll då det redan var för mycket snö på vägarna för många fordon.

Det är inte snön som är problemet, det håller jag med om, men det är trafikanternas fel, som leasar felbyggda bilar med sportpaket och 19" fälgar på vinterhjulen.

Det är glest mellan kjolpaketen i norrland, om man bara räknar bilar som används året om...

Rätta mej om jag har fel nu, men har inte de flesta svenska långtradare såna där roterande kedjor som slängs in under däcken automatiskt när de börjar slira?

De flesta tradare jag sett som fastnat i backar eller ställt släpet tvärs över vägen har varit utlandsregistrerade. Tro fan de sladdar när de kör i snömodden med blankslitna sommardäck?! Förmodligen packade förare också, utifrån vad man observerat...

Jo det är vanligt iaf på svenska lastbilar (säkert på finska och norska också), det var det jag nämde längre upp i tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5080995#post5080995

Dubb är nog inte den viktigaste frågan i det här sammanhanget utan det handlar om att ha däck som funkar i vinterväglag och chaufförer som fattar att det är halt ibland. Har i jobbet mycket kontakt med en åkare som kör ut de flesta lass långtifrån saltade och sandade vägar och ibland får backa många kilometer för att ta sig ut från avlastningsplatsen.Han klarar sig då bra med riktiga däck utan dubb.

Sen kör jag i mitt jobb många mil längs efter landet och har sett många tunga fordon i diket vid vinterväglag. Varenda gång väntar jag mig att det ska vara en utländsk tradare som står där men i de flesta fall är det svenska skyltar på ekipaget så jag tror inte att man ska skylla allt på polackerna!

Vi kör med riktiga vinterdäck på driv och framhjul och jag har väldigt sällan problem med att ta mig fram, enstaka gånger så kan det bli jobbigt. Oftast beror det på att man får drivhjulen på en välpolerad fläck vid stopplikt eller liknande. Ute på vägarna handlar det inte så mycket om vad du har för däck utan mer hur du kör, släpper man lite på prestigen och inte måste och ligga och studsa mot fartspärren så får man mycket mindre problem och garanterat färre close calls! Givetvis så hjälper ett rejält vintermönster till om man ska forcera backar och inte har någon fart med sig in i backen!

Dom flesta personbilsförare får panik om dom hamnar bakom en långtradare/lastbil och ska köra om till vilket pris som helst. När dom väl kommit förbi så har dom inte bråttom längre utan bromsar gärna ner farten. Det är ett faktum, tyvärr.
Ni som tvivlar borde åka med i en långtradare bara för att få se hur idiotiskt folk uppträder.
Det är tyvärr samma problem med fotgängare som springer ut precis framför nosen på lastbilar, självmordsbenägna eller bara imbecilla?
Ett tips är: När du hamnar bakom en långtradare så vänta med att köra om tills du är säker på att du verkligen kommer klara av att köra ifrån den.
Lastbilar ska ALLTID vara utrustade med bra däck, men tyvärr är det många som snålar in på det mesta även i den branschen. Detsamma gäller faktiskt personbilar och jag ser fler personbilar i dikena än jag ser lastbilar.
Som sagts tidigare: Kör aldrig om en långtradare och bromsa ner farten för om det smäller så känner lastbilschauffören en lätt duns och du själv blir mosad. Det ingick t.o.m i körkortsutbildningen att veta hur man ska uppföra sig omkring lastbilar och om man inte vet det kanske det är dags att ta om körkortet.

Vinterdäck (dubbfria) tror jag skulle göra underverk för säkerheten.
Stor skillnad i bromsprestanda.
Första gången jag körde godsbil i vinterväglag blev jag förvånad över hur dåligt den tog sig fram.
Jag trodde (ung och oerfaren) att det satt renshjul och diffspärr på alla lastbilar..
Jag drar fortfarande in vänsterfoten under stolen när det slirar:betingadreflex.

Hur skulle det hjälpa när åklagare lägger ner ett fall där en polack kört 16 dgr i sträck.....
Det enda sättet är att sätta hjulboja på fordonet isåfall.
Fick det själv när j parkerat fel i Tjeckien.Effektivt.När boten var betald togs bojan bort.
Hörde av min däckhandlare att dom bärgat en öststatare i Perstorp som kraschat in i ngt hus.Han hade monterat rullhjulen på driven:banana

Får se vad statistiken säger efter denna vinter m lagstadgat 5 mm på alla hjul.

Hur skulle det hjälpa när åklagare lägger ner ett fall där en polack kört 16 dgr i sträck.....
Det enda sättet är att sätta hjulboja på fordonet isåfall.
Fick det själv när j parkerat fel i Tjeckien.Effektivt.När boten var betald togs bojan bort.
Hörde av min däckhandlare att dom bärgat en öststatare i Perstorp som kraschat in i ngt hus.Han hade monterat rullhjulen på driven:banana

Får se vad statistiken säger efter denna vinter m lagstadgat 5 mm på alla hjul.

Det är väl som med alla lagar och regler. Man måste vara beredd att se till att de efterlevs också. Hela kedjan från kontroll till straff måste naturligtvis fungera.

Det är inte snön som är problemet, det håller jag med om, men det är trafikanternas fel, som leasar felbyggda bilar med sportpaket och 19" fälgar på vinterhjulen.

Det är glest mellan kjolpaketen i norrland, om man bara räknar bilar som används året om...

Jag valde bort en bil med kjolpaket sist jag bytte bil just av det skälet. Jag har varit glad över det beslutet flera ggr. denna vinter. Snöröjningen nu för tiden är långtifrån vad den en gång var i 08- området. På 90-talet saltades det som i Tyskland här. Man kunde åka sommardäck året runt på en tiden.

Last edited:
Skämtar Du/Ni?
Du/NI tänker på vägarna och dess avgifter.
Jag tänker framförallt på säkerheten och på alla fotgängare och barn PÅ och vid sidan om vägarna!
Bara nyfiken.
Vill gärna veta kontentan.

Jag tänker på både och. Det är samma åtgärder som löser både ekonomiska problem och säkerhetsproblem. Dock kommer dubbdäckens ökade säkerhetsvärde för tungtrafiken aldrig att kunna försvaras ekonomiskt, tror jag. Man får inte glömma att dubbslitna och sönderkörda vägar också är ett säkerhetsproblem, även på sommaren. Inte minst för oss bikers.

Hur är det med Robson-Drive samt automatiska kättingar som tex VBG:s Onspot på snö. De borde väl hjälpa?

Väldigt ovanligt. Tror inte jag sett någon nyare bil med Robson.
On-spot hjälper till men nästan ingen har det.

Jag kör Norrbotten-Skåne och har inte suttit fast hittills.
Åkaren har rätt inställning vad gäller däck: Nya märkesdäck av vintertyp på driv och styrhjulen.

Jag har flera gånger passerat slirande fånar och flinat nöjt.. :)

Kamraten har på sin gamla buss kvar (som reservhjul) gamla dubbade däck, framhjulen har fått dubben urplockade.

De verkar inte lossna så överdrivet lätt, men ett större slitage på vägen lär det bli.

Men dubbdiken/körspår har väldigt sällan axelavståndet från tung trafik. Det är väl på busshållplatser man kan se att tyngden gör att asfalten sjunker.

Det är att det inte snöröjs med början i går kväll då det redan var för mycket snö på vägarna för många fordon. Man väntar på att det ska sluta snöa. Det fungerar inte när det snöar +20cm!
De större genomfartslederna etc måste snöröjas mycket tidigare.

Svevia, dom som håller i snöröjning på dom flesta håll i sthlm blir uppringda av kommunen när det ska plogas, det är inte vi som plogar som bestämmer utan det är kommunerna.. Sen om det snöar som fan och dom ringer ut oss som plogar när det kommit kanske 6 cm+... ja då hinner man inte med att hålla uppe vägarna eftersom vi som plogar har ju inte DIREKT 1 väg att ploga.. mitt område jag har + alla andra som plogar i Saltsjöbaden utanför Sthlm tar 10-12 timmar att ploga och sanda. Nått svenska personer tror är just att man enbart plogar för att lägga upp vallar på folks uppfarter, ploga in bilar å annat skräp, ploga fast människor och vara otrevlig rakt av. Det är så alla tror det ligger till. I Sverige är det jävligt svårt att säga tack och vara glad för det som görs. Sen motorvägar och större vägar har andra regler, dom går ut mkt tidigare och röjer vägarna, men sånt gör inte jag å därför vet jag inte vad som gäller för dom tyvärr. Men kan säga så här att dom har heller inte 1 timmes pass heller utan säkert en 5-6 timmar per runda dom plogar. Där har vi problemet igen då det blåsar in snö på vägen som nyss plogat i nästan alla fall och då ser det inte plogat ut helt plötsligt.. :död

Det finns jobb att ploga om man vill, sluta klaga och jobba typ 15 timmar per snöfall istället, så kanske man inser att det är lite annorlunda än man trott från början ;)

Last edited:
Svevia, dom som håller i snöröjning på dom flesta håll i sthlm blir uppringda av kommunen när det ska plogas, det är inte vi som plogar som bestämmer utan det är kommunerna.. Sen om det snöar som fan och dom ringer ut oss som plogar när det kommit kanske 6 cm+... ja då hinner man inte med att hålla uppe vägarna eftersom vi som plogar har ju inte DIREKT 1 väg att ploga.. mitt område jag har + alla andra som plogar i Saltsjöbaden utanför Sthlm tar 10-12 timmar att ploga och sanda. Nått svenska personer tror är just att man enbart plogar för att lägga upp vallar på folks uppfarter, ploga in bilar å annat skräp, ploga fast människor och vara otrevlig rakt av. Det är så alla tror det ligger till. I Sverige är det jävligt svårt att säga tack och vara glad för det som görs. Sen motorvägar och större vägar har andra regler, dom går ut mkt tidigare och röjer vägarna, men sånt gör inte jag å därför vet jag inte vad som gäller för dom tyvärr. Men kan säga så här att dom har heller inte 1 timmes pass heller utan säkert en 5-6 timmar per runda dom plogar. Där har vi problemet igen då det blåsar in snö på vägen som nyss plogat i nästan alla fall och då ser det inte plogat ut helt plötsligt.. :död

Det finns jobb att ploga om man vill, sluta klaga och jobba typ 15 timmar per snöfall istället, så kanske man inser att det är lite annorlunda än man trott från början ;)

Ja Arabiska personer klagar aldrig på snöröjningen, i AbuDabi gnäller dom inte så ofta på att infarten plogas igen men snö som får frysa, det har du helt rätt i.

jag gör ofta 12 timmars dagar på mitt jobb, så det är inte unikt synd om snöröjare.

Sluta gnälla eller byt jobb, om Svevia ringer ut er för sent, tala om det för dom då, så får dom ändra sina rutiner, att sitta och muttra i hytten gör ingen skillnad.

Min son kör snöröjning här uppe, där vi faktisk får lite snö på vintrarna, dom klarar av sitt jobb, då bör ni klara av det också.

Ja Arabiska personer klagar aldrig på snöröjningen, i AbuDabi gnäller dom inte så ofta på att infarten plogas igen men snö som får frysa, det har du helt rätt i.

jag gör ofta 12 timmars dagar på mitt jobb, så det är inte unikt synd om snöröjare.

Sluta gnälla eller byt jobb, om Svevia ringer ut er för sent, tala om det för dom då, så får dom ändra sina rutiner, att sitta och muttra i hytten gör ingen skillnad.

Min son kör snöröjning här uppe, där vi faktisk får lite snö på vintrarna, dom klarar av sitt jobb, då bör ni klara av det också.

Vad jag sa, var att det är dom som >bor< längs vägarna som klagar varje gång dom får en vall på 10-15 cm snö på sin uppfart. varje gång! skillnaden mellan norrland och tätbebygd statsdel eller vad man vill kalla det är att det är uppfarter överallt och ingenstans att lägga snön förutom där inte en trottoar/gångbana som är upplyst ligger. Det där med långa arbetspass syftar jag på att du redan jobbat 8h plus en dag sen 10 timmar + på natten som det blir, det är jobbigt särskilt då när folk får plogat men ändå klagar. Jag skiter i att dom klagar, inte direkt så jag deppar en vecka efteråt men man funderar på hur dom hade tänkts sig alltihop.

Vill också påpeka att mentaliteten mellan folk från stadsdel till stadsdel är enorm. Kan tänka mig att folk där uppe i norrland som är vana med snö inte klagar för dom vet hur det ligger till och funkar, medans folk söder ut inte alltid fattar det där med snö. Stött på folk med 4hjulsdrift men med sommardäck som ursäktar sig med "men ja har ju 4hjulsdrift, borde det inte funka då?" :gnissla

Sen att jag ska påpeka för Svevia att dom ska ringa tidigare, det skrev jag ju... Dom ringer direkt när KOMMUNEN i gällande zon ringer Svevia som sen ringer oss. Så funkar det här i alla fall hos mig..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT