Vinterdäck på tungtrafik, bra idé ?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag tycker mig ha ett väldigt många stopp och avåkningar på tungtrafiken i år. När sånt händer häromkring (08), så brukar det bli ett jäkla kaos i övriga trafiken. Det verkar många gånger vara frågan om att en långtradare eller buss fastnar i en lite skituppförsbacke med några snöflingor i.

Som AB-förare har jag har jag inte riktigt koll på tungtrafikens villkor. Finns det vettiga vinterdäck till bussar och lastbilar att köpa? Vad är i så fall anledningen att inte köpa dem? (Pengar gissar jag :))

Det skulle vara kul att veta.

Vinterdäck finns, men det väl den ekonomiska aspekten och avsaknad på krav som hindrar att åkarna investerar i dessa. Dock är de flesta svenska åkerierna ganska duktiga med sin däck, många byter till nya på höstkanten så att det iaf finns duktigt med mönster.
De värsta stoppklossarna är de utländska 2axliga trailerdragarna med kapelltrailer eller liknande bakom. Det + nerslitna sommardäck gör att de stannar och spinner så fort de blir minsta lutning, om de inte kör med rejält lass på trailern. De kan ju stanna och spinna på plattmark om det är så. 2-axliga bilar är djävulens påfund.

Vinterdäck gör väl heller inte samma skillnad på en semitrailer som på en personbil när det börjar bli riktigt halt...?!

Det är. förbjudet med dubbdäck på tunga fordon, dispens går att söka om man har väldigt goda skäl.

En gång i tiden var det lika vanligt som till personbilar, på den tiden fick lastbilarna dra upp personbilar där det var halt ...

Last edited:
Jag tycker man undantagslöst skulle tvinga all tung trafik som trafikerar Sverige vintermånaderna att ha vinterdäck.

De bör hålla sig till fräscha däck på vintern. Om de blir slitna kan de användas på sommaren.

Alltså nya däck på vintern. (beror ju på hur slitna de är)

Oftast är det väll icke svensk reggade bilar som stoppar trafiken.

Nu snackar vi om olyckor med slitna däck.

Tycker jag iallafall. Men sen är det ju en fråga om pengar också.

Låter ju helt sinnessjukt!?
Borde nästan vara ett krav.

Sätt dubb på lastbilar du, så ska vi se om du överhuvudtaget vill köra på svenska vägar nästa sommar, det bilr en hemskt slitage på vägarna + att det kommer att ligga dubb i drivor i dikena för dubb sitter inte kvar i däcken om du kör på asfalt...
Ja, det är mest asfalt även på vintern, inte många dagar med snö/is på vägarna..

Snödäck finns och används av nästan alla svenska åkare, det kostar mer med bärgare än nya däck varje höst/vinter.
Problemet är nästan alltid utlänska bilar som kommer igenom tullen med däck som är anpassade för att kunna rulla 30000 mil och är därför stenhårda.

Lagen säjer enbart att däcken behöver ha ett mönsterdjup på 5mm men inte att det ska vara snöanpassade däck.

Är själv tradarchaffis och jag tittar mycket på däck när det börjar bli halt ute och överlag så har svenska fordon snödäck medans utlänska har det till c:a 10% av dom jag ser, och då bor jag ändå i norrland?!?!
Vad ska dom upp i hela landet å göra med sommardäck?!?!?!

Sen är ett stort problem att personbilar ofta bromsar upp farten för en tradare, vi behöver mera fart på vintern för att komma fram...

Sen är ett stort problem att personbilar ofta bromsar upp farten för en tradare, vi behöver mera fart på vintern för att komma fram...

Du menar dessa idioter som bara SKA om och sen åker in precis framför nosen på tradare och sen skiter i att trycka på med mera gas.

Har själv åkt med i lastbil. Bärgningsbil om det nu är intressant för er att veta.

Som Hudik nämnde är 5 mm minsta mönsterdjup på tunga fordon.

Som Hudik också nämnde, behöver man lite mer fart med ett tungt fordon. Satte mig en gång i vintras när en personbil framför mig bromsade i en uppförsbacke. (:confused:)

De flesta tunga fordon jag har kört förbi i diken har varit utlandsreggade. Nån form av kontroll av deras däck när de kommer över gränsen hade kanske varit på sin plats.

Håller med dig i ditt inlägg men det här sista tycker jag ofta är en bortförklaring. Absolut så behöver ett ekipage mer fart för att klara av stigningar, särskilt i det här väglaget.
Men det är alltför ofta som man ser en tradare slicka röv på personbilen framför, på helt plan, slät och fin mark. Där handlar det om stress och inget annat, finns ingen anledning att ligga potentiellt livsfarlig nära en annan bil. Mentalitet hos många förare är helt skev, som anser att pb borde flytta på sig för att tradaren ska fram, och demonstrerar detta genom ovanstående beteende.

Du menar dessa idioter som bara SKA om och sen åker in precis framför nosen på tradare och sen skiter i att trycka på med mera gas.

Har själv åkt med i lastbil. Bärgningsbil om det nu är intressant för er att veta.

Just dom, ja :mad:

Och även dom som promt ska till affären och köpa tidningen fast det är underkyltregn och dom vågar inte köra fortare än 20-30km/t trots att det är backigt och med en tradare i röven :huvet

Se till att lagen om mönsterdjup följs så är många av problemen lösta.

Dubbdäck vill nog ingen i detta kollektivet ha:rolleyes:

Last edited:
Sätt dubb på lastbilar du, så ska vi se om du överhuvudtaget vill köra på svenska vägar nästa sommar, det bilr en hemskt slitage på vägarna + att det kommer att ligga dubb i drivor i dikena för dubb sitter inte kvar i däcken om du kör på asfalt...
Ja, det är mest asfalt även på vintern, inte många dagar med snö/is på vägarna..

Snödäck finns och används av nästan alla svenska åkare, det kostar mer med bärgare än nya däck varje höst/vinter.
Problemet är nästan alltid utlänska bilar som kommer igenom tullen med däck som är anpassade för att kunna rulla 30000 mil och är därför stenhårda.

Lagen säjer enbart att däcken behöver ha ett mönsterdjup på 5mm men inte att det ska vara snöanpassade däck.

Är själv tradarchaffis och jag tittar mycket på däck när det börjar bli halt ute och överlag så har svenska fordon snödäck medans utlänska har det till c:a 10% av dom jag ser, och då bor jag ändå i norrland?!?!
Vad ska dom upp i hela landet å göra med sommardäck?!?!?!

Givetvis blir det ett slitage på vägarna, fattar ju även Jag..
Hellre det än att en hel skolklass med barn blir påkörda pga att en tradare EJ får stopp på sitt fordon vid ett ev obevakat övergångsställe..
Pest eller kolera.
Bara att välja:)

Absolut så behöver ett ekipage mer fart för att klara av stigningar, särskilt i det här väglaget.
Men det är alltför ofta som man ser en tradare slicka röv på personbilen framför, på helt plan, slät och fin mark. .

Jag försvarar absolut INTE dom förarna som ligger i röven på andra på plan mark eller vid tort väglag, det är idiotiskt!!!

Tyvärr kan inte alla hålla avstånd, pratat en del med andra chaffisar om det och dom själva säjer att det är obehagligt att ha en stor grill som inte ens får plats i backspegeln, men ändå så ser jag dom sen ligga 5-10 meter bakom andra när dom kör ?!?!?!

Men det var inte det tråden handlar om....

Hellre det än att en hel skolklass med barn blir påkörda pga att en tradare EJ får stopp på sitt fordon vid ett ev obevakat övergångsställe..
Pest eller kolera.

Men nu väger ju en tradare mer än en bil också. Och de brukar även köra försiktigare och ha bättre koll på vart de har sin bil i tätbebyggnad.

Även då detta inte hör hemma här kanske men chaffisar kollar sin syn vart tionde år(?) eller vad är det? Tycker detta ska införskaffas hos ALLA! som har körkort.

Vart tionde år till 40 sen tycker jag det bör vara 5 år mellan varje koll.

Som ovan också sagt, Jag försvarar heller inte idioter i trafiken.
Sen vill lastbilschaufförer hålla sin fart för att spara bränsle. Och det förstår jag.

Men alla är vi unika.

Last edited:
Pest eller kolera.

Det är därför det oftast är max 30km/t där det rör sej mycket barn.
Anpassa farten till det och om det inte går på vintern pga halka och backe så välj en annan väg:tummenupp

Så gör jag iallafall..

(gud vilken moralkärring jag blev nu) ;)

Jag försvarar absolut INTE dom förarna som ligger i röven på andra på plan mark eller vid tort väglag, det är idiotiskt!!!

Text.

Men det var inte det tråden handlar om....

Nej, det menade jag inte, ber om ursäkt om det framstod så.
Så sant, back to topic.

Tror själv att många trafikproblem skulle kunna stävjas om man hade hårdare kontroll på de utländska ekipagen. Kanske införa tvång om snökedjor som i Norge?

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D Jodå....

Som i rondeller och snäva svängar då:huvet:huvet:huvet:huvet

Haha :D, många har koll på sina ekipage men inte alla :brinnerup

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!