Villken 2T-olja till 250 cross???

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SMR -07
Hej jag har i dag införskaffat mig en yz 250 :)

Det jag undrar är hur många procent olja man ska blanda?
Sen villken 2t-olja man ska ha?
Går det bra med villken 2t-olja som helst eller ska det vara en lite mera avanserad som också är lite mera lättflytande? (mer lik vatten än olja i konsistensen)

Mvh/ Johan

Köp nån helsyntet av kännt märke, castrol, motul, shell...osv.
3% blir fint till en 250.

Räcker med 2% olja
Det körde i alla fall jag med i min RM 125 och det funkade fint.
Ska du köra riktigt snabbt kan du köra på 102 oktanig bensin så kan du gå ända ner till 1.5-1.6%

darth_igel skrev:
Räcker med 2% olja
Ska du köra riktigt snabbt kan du köra på 102 oktanig bensin så kan du gå ända ner till 1.5-1.6%
Snarare tvärtom.
Dessutom behövs inte 102 oktan till en orginal/hemmavässad 2-taktare
ger snarare en lägre effekt :7peta

Båtsman skrev:
Snarare tvärtom.
Dessutom behövs inte 102 oktan till en orginal/hemmavässad 2-taktare
ger snarare en lägre effekt :7peta

Effekten blir nog varken högre eller lägre, däremot går motorn mycket renare och med mindre olja blir det mindre motstånd.
Körde alltid 102 oktan i kartarna på tävlingar innan det blev nya regler och det var en jäkla skillnad. Körde då med 4-5% olja mot 6% i 98 oktan

darth_igel skrev:
Räcker med 2% olja
Varför kan man köra med mindre oljeblandning på 102 oktan?

Lx3 skrev:
Varför kan man köra med mindre oljeblandning på 102 oktan?

Ja oljan sänker ju oktantalet men det vette fan om det gör så stor skillnad.

Jag lägger iaf mitt bud på 2,5% TTS för det körde jag mina pappsmällor på :lol

Johanjulgran skrev:

Mvh/ Johan

Jag kör min yz 250 på 3% Man ska inte snåla för då kan det bli dyrt!!

Tja!

Brukar använda mig av Mobil tvåtacktsolja Helsyntet då, brukar blanda ca 2,5% oljeblandning!

Shell / Mobil1

Hej,

jag har kört Shell Advanced Racing X [ca 200 kr/L], på flaskan står det att man ska blanda den Ratio 1:33. 1,3% och det funkar fint. jag testade 1% men de var för lite. Jag har kört 1,5% på den och det funkade perfekt. Ta och läs på flaskans baksida så ser du :tungan

Mobil1 2T Racing kör jag nu [ca 130 kr/L] (billigare)
den blandar jag 2% på. Det märks att den får lite för mycket.
Kör man en bra olja så ska det funka bra på 2% och neråt.

halvt OT,
körde Castrol TTS [ca 100 kr/L] till min 80cc då blandade jag 2%
Funkade fin fint

Kör alltid på 98 oktan för övrigt, bara för att få dendär jämnare/renare motorgången :tummenupp

Last edited:
Jag har alltid kört på mellan 2 och 2,5% i min CR125... Har alltid funkat fint för mig. Har använt samma blandning i mina skotrar också.

Statoil har en bra 2-takt olja, den kör alla med på cross klubben:) typ 180kr/L

Annars:
Motul 600
Motul 800

3% brukar då jag blanda

Har kört på lite olika oljor under åren och rivit en hel del motorer för lagerbyte och allmän översyn. All olja jag kört på har varit helsyntet av kända märken och jag har int märkt att nån skulle vara radikalt bättre/sämre än nån annan. Mina hojar har gått på både 95 och 98 med 2.5% olja. Spikar det inte kan du köra 95. Annars 98, spikar det ändå och bestyckningen är rätt slå i en skvätt toluen.

Neutral skrev:
1:33 blir 3%, inte 1,3. Blev det dyrt att köra 1%? :)

Ja, 1.33 låter lite snålt det med. För att inte tala om hur knepigt det måste vara att räkna hur många cl man ska hålla i.
Det kan ju inte vara lätt :hihi

Johanjulgran skrev:

Sen villken 2t-olja man ska ha?
Går det bra med villken 2t-olja som helst eller ska det vara en lite mera avanserad som också är lite mera lättflytande? (mer lik vatten än olja i konsistensen)

Mvh/ Johan

Biltemas syntetiska. Den har jag kört med ett bra tag och enda resultatet är att den sparar mer pengar. (körde med ca 2.5-3%, är man inte duktig så är skillnaden knappt märkbar mot 2% av "fint" märke).

Högre oktan = mindre lättantändlig, vill man ha då man ökar kompet (gör som bekant soppan mer lättantändlig). Kör man med för låg oktan så spikar motorn, dvs att den tänder för tidigt (ej optimal tändning). För hög oktan ger endast större hål i plånboken (och möjligen en liten impfaktor om man lurar i någon fjortis att motorn är så trimmad att man måste ha högoktan)

Over and out

Jag föredrar Castrol TTS, helsyntet. Körde 3% på min YZ250, på RG:n är det pump.

Angående olja, oktan, effekt och knack... Det finns många fina teorier, men faktum är att den enda kopplingen som finns är att oljan kan sänka knackbeständigheten hos bränslet, samt att kylningen ökar med mer olja. I övrigt: Mer olja ger MER effekt, till en viss gräns (har sett siffror på uppemot 10% med vinst). Finns INGEN anledning att minska på oljan för mer effekt. Anledningen till att det ger mer effekt är den minskade friktionen. Nackdelen är att det sotar mer.

Att ha högre oktantal är som bekant rätt meningslöst om du inte använder den ökade knackbeständigheten till något. Att använda det till att minska oljemängden är rätt bakvänt, för du vinner inget på det.

/J

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back