Villhöver - tråden som kostar, kanske...

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förhoppningsvis till nytta för alla :)

Verktygsbälte eller vad man nu vill kalla det har jag kanske aldrig haft men börjar ledsna på stökiga byxor att skramla omkring i för minsta lilla så, vad är bra och prisvärt? Tänkte börja med ett men kan visst hända att det blir fler för olika ändamål, typ snickra, meka och ha sönder ni vet.

Bara kikat online ännu, Snikki verkar lovordat och dyrt samt tveksamt utbud hos fysiska åf och jag testar gärna. Kollade lite skogsämnen i åtanke om att dom borde vara robusta men verkar väldigt specifikt utformade = inte så mycket till förvaring. *Plast*fickor som kanske alla verktygsmärken erbjuder känns mindre lockande p.g.a. risk för brännhål när jag svetsar, slipar, eldar eller kopplar el dåligt. Biltema hade en lite mer påkostad modell, den mörka som kanske duger till något men inte hunnit klämma ännu. Funderade på typ klätterutrustning men hittade inte så mycket mer än någon pulverburk vid första försöket.

Någon erfaren brukare med tips? Att kunna bygga egen uppsättning verkar smart men så gäller det att pricka rätt "system" från början då också, tror inte jag behöver någon sele/hängslen eller njurbälte dock.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det är ju lite beroende på vad du skall använda det till. Inget är bra till allt. Jag har jobbat som olika former av elektriker och tycker nog i det fallet att ett bälte är det bästa, gärna med kompletterande hängslen, alternativt en väst med midjebälte. Det är bäst för att det fördelar trycket över höft och axlar men ffa så är det lätt att ta av det direkt som man inte behöver ha det på sig.
Samma när man hamnar i snickedicktillfällen.
Skall man meka så är en låda eller pyts bäst att släpa verktyg i.

Kondenserat: bär på dig så lite grejer som möjligt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
När jag hade bälte körde jag på setupen som följer. Det var länge sedan då jag var aktiv i yrket som elektriker, nu verkar vinden ha vänt till förmån för väska och hölsterfickor på de man träffar.

Snikkis breda bälte med hängslen och en verktygsficka för elektriker avsedd för isolerade verktyg. (De facken är vidare i passformen.) Samt två "flerbruksfickor" som bara hade två stora fack (Skruv, klammer och annat smått i.) Och slutligen hållare för hammare och skruvdragarhöster.

OT: Att ha fickor fulla med skruvmejslar och tänger kan få dåliga konsekvenser om man råkar ut för ett hastigt stopp när man sitter bakom ratten. En PH2-mejsel i låret gör ont...
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jobbar som snickare.
Kör med snikkis breda bälte som avlastar ryggen på jobbet. Gott när man har mycket grejer med sig. Hängslen är inget jag rekommenderar iaf. Hade värktygsväst i många år men tror att det var de som gjorde att jag slet ut axlarna...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tack för input! :shrules

Användningsområdet är brett som hobbyproffsmeksnickarmaskinsmideshästkarl(nåja)fallskogsavverkare och lite sådant. Jag lär mao få testa mig fram till olika uppsättningar men tror fortfarande det finns att lära vad som är bra skit att utgå ifrån, ungefär så.

Ska försöka hitta ställen där jag kan slita i prylarna och då är era tips o trix bra att ha i bakhuvet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har snickarbyxor med flappfickor, men jag försöker bära med mig så lite som möjligt i byxorna, det är mest opraktiskt. Det är möjligen tex hammare, skruvmejslar mm som man vill få undan men ändå nära. Jag tar ju bara med mig det absolut mest nödvändiga ändå, och har det hellre på vagnen/arbetspallen/golvet osv än i fickorna, förvaringen har jag löst med verktygsskåp/lådor, inte i mina kläder. :)

Enda gången jag har bälte är när jag jobbar i skogen, men då är det ju för att ha timmermåttbandet i det.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag brukar väl inte ha så extremt med prylar men det blir ju som det blev ibland + dom permanenta nycklarna, mobil och plånbok. Att enkelt kunna hänga av sig skramlet känns som en bra idé.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Blev ursäktad att ela iväg för lite renoveringsshoppa, två närmsta tema hade naturligtvis slut på actionbältet så fick åka någon mil extra + felsväng men det vill jag inte prata om.

Bra syra

20210414-101018.jpg


Jojo I'm fit as hell, ska bara handla kläder här tror jag

20210414-101226.jpg


Fanns två olika lädur och den andra såg äckelgul ut på bilden men mer orange i verkligheten så den slank med också.

Lite OT hinner jag med också, 40 spänn st, trepack 115kr men på hemsidan och ingen annanstans stod det 3 för 99 pengar (billigare än Ikea men Ingvar vann upphandlingen av lampkontakter).

20210414-102409.jpg


-Ähum.. måste jag köpa 9st istället för 3st paket?
-Jadu.. Anna-Stina! Du dom här.. är det så?
-Ja, vet inte vem som tänkt till men så får det bli.
-Tack då vet jag.

För lite ruljans på den avdelningen helt klart.

20210414-102640.jpg


Provplocka lite medan jag ladda hem, kommer nog bli bra och helt klart en förbättring.

20210414-122657.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Lite OT, men man får lite gammal Renault Laban feeling på placeringen av den där växelspaken :hihi
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Villhöver... Det är mycket grejer det. Jag köper på mig en del vartefter, som HPs senaste grafiska räknare trots att jag inte längre har behov av det, verktyg och laddgrejer för en gammal mynningsladdare trots att jag kanske bara skulle låta den hänga på väggen istf att skjuta med den :) köpt på mig massor av hobbyprylar som rena spontanköp (senaste hojen tex). Just nu suktar jag efter en "labradar" för att få kolla på ballistik och hastigheter på kulor - en hyfsat dyr rackare med dopplerradar och inbyggd dator. Eller varför inte en Kamado-grill eftersom äldste sonen mer eller mindre lade beslag på den fina BBQ-grill jag köpte för något år sedan och den nu är ganska rostig och eländig...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Gått o suktat på denna, stått overksam på ett lager en längre tid så när det skulle rensas där fråga jag en bekant i styrkan som röjde om han kunde höra sig för. Tog några dagar innan rätt gubbe kunde tillfrågas men sen kom ansvarige i egen hög person och meddela att jag kunde ta den :tummenupp

Har lite idéer men får se vad det blir, någon som råkar sitta på genialt får gärna tipsa.

En bit aluminium:

20210427-124447.jpg


Exakt såhär tjock:

20210427-124502.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gått o suktat på denna, stått overksam på ett lager en längre tid så när det skulle rensas där fråga jag en bekant i styrkan som röjde om han kunde höra sig för. Tog några dagar innan rätt gubbe kunde tillfrågas men sen kom ansvarige i egen hög person och meddela att jag kunde ta den :tummenupp

Har lite idéer men får se vad det blir, någon som råkar sitta på genialt får gärna tipsa.

En bit aluminium:

20210427-124447.jpg


Exakt såhär tjock:

20210427-124502.jpg
Hasplåt som tål att fronta en sten i 80 km/h?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Låter rally det :crash

Inte riktigt såhär grovt men sett någon snudd på.. på just rally wagon, snuttarna kan ha ganska grova grejjer även om detta är någon storlek större. Fast idioten som konstruera dom till gamla V70 (typ gen 2) borde fått kompanistryk för det var ett jefla plockepinn att demont/montera på täta serviceintervaller = inga fasta skruvstycken om jag minns rätt. Minns även att 960 ambulans hade en gallervariant men den tror jag var i stål som jag bände dit på min 940 och den var ändå bättre än den tidigare nämnda.

För den som bryr sig ;)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förvisso amatörafton men..

Någon som vet butik eller så som inte betalar google i onödan och kanske kunde sitta på lite senaste nytt från Milwaukee? Har frågat dom vanliga sökträffarna inkl. Amazon men cirka juli är budet hittills vilket är tråkigt.

Denna villhöver jag:

 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Någon som vet vad detta heter på svenska och/eller något i modernare tappning = lätt att få tag på?

Just denna sägs komma från Mantle & Co 1920-tal men även att historik därifrån verkar knaper så.. gav lite habegär.

Fractal vise:

20210702-195931.jpg


 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är mycket man villhöver, och jag har ingen annan som bromsar, så jag har gett mig själv en regel: Vänta en vecka och fundera igen.

Är det saker på blocket så riskerar man ju att dom är borta, men ÅAS brukar det landa i att det nog var mer "vill" än "höver" i dom flesta fall.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är mycket man villhöver, och jag har ingen annan som bromsar, så jag har gett mig själv en regel: Vänta en vecka och fundera igen.

Är det saker på blocket så riskerar man ju att dom är borta, men ÅAS brukar det landa i att det nog var mer "vill" än "höver" i dom flesta fall.
Du låter som en (gammal) man vis av erfarenhet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Gått o suktat på denna, stått overksam på ett lager en längre tid så när det skulle rensas där fråga jag en bekant i styrkan som röjde om han kunde höra sig för. Tog några dagar innan rätt gubbe kunde tillfrågas men sen kom ansvarige i egen hög person och meddela att jag kunde ta den :tummenupp

Har lite idéer men får se vad det blir, någon som råkar sitta på genialt får gärna tipsa.

En bit aluminium:

20210427-124447.jpg


Exakt såhär tjock:

20210427-124502.jpg
Börja bygg en sådan här - du behöver bara några extra kvadratmeter plåt i samma tjocklek https://www.facebook.com/PerssonsPa...JSki.bps.a.1511368298995066/2086044728194084/
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top