Vill veta mer om motstyrning!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
När använder ni motstyrning? Alltid, eller bara i tvära kurvor?

Om ni ligger i hög fart på motorvägen å skall svänga, använder ni motstyrning då eller lutar ni bara hojen?

Testade lite motstyrning förut men det känns ju jäkligt fel att svänga åt fel håll. Några bra tips på hur man lär sig motstyrning enklast?

Tacksam för svar! :bow

trevlig helg!
 
Thundercat skrev:
När använder ni motstyrning? Alltid, eller bara i tvära kurvor?

Om ni ligger i hög fart på motorvägen å skall svänga, använder ni motstyrning då eller lutar ni bara hojen?

Testade lite motstyrning förut men det känns ju jäkligt fel att svänga åt fel håll. Några bra tips på hur man lär sig motstyrning enklast?

Tacksam för svar! :bow

trevlig helg!

När använder vi inte motstyrning??
Svar: Aldrig. Inte du heller. Saken har väl varit utförligt diskuterad här för inte så länge sen.
 
Så fort farten övergår promenadtakt är det motstyrning som gäller. Det är bara graden av hur mycket, som skiljer sig åt. Det _är_ så man styr en hoj. Att en del säger sig luta för att styra innebär egentligen att de också drar i motsatt handtag en aning, som därmed ger motstyrningseffekt (samt att en liten lutning av hojen vrider framhjulet på motsvarande sätt och självinducerar motstyrning tack vare styrgeometri och däckets rundade form).
 
Vist man motstyr.. Men det är knappast något man ska behöva tänka på. KAn nog bli problem att tänka på att man ska motstyra i 200 istället för att låta allt gå av sig själv.. Tänk inte på det, kör bara.. Mkt svårt att köra annars...
 
Last edited:
Det funkar ju inte så att man tänker att nu jävlar ska jag motstyra. Det räcker att man är medveten om att man använder motstyrning för att luta hojen för att man ska bli bättre på att använda det. För om man inte vet hur det fungerar så kan det bli lite knivigt i chikaner och liknande.
 
Det är inget man ska behöva tänka på.

Visst det är att veta varför, men bättre att öva, helst på bana då.

Som vissa tidigare inlägg säger, i allt över gångfart styr alla
"åt fel håll" vare sig de tänker på det eller inte.

Prova lite lungt att köra i 50 och sväng höger med att styra åt höger.. kommer inte funka, hojen vill till vänster...

Med detta så kan man få hojen att svänga väldigt fort i tex chikaner. övning ger färdighet.

"its a difference between knowing the path and walking the path"
;)

/E
 
sicksaxa i mellan de vita sträcken och använd motstyrning, då fattar du hur det fungerar..
 
Thundercat skrev:
måste ju veta hur jag skall köra...
Ja du ska ju piska mig på Falken i sommar har du sagt ;)
Jag kommer att köra under 50 om allt klaffar, 54 gick bra första gången på nya hojen, lite varmare och mera träning så kommer det att gå undan.

www.ketogan.com :tummenupp
 
GSXR1100R skrev:
Ja du ska ju piska mig på Falken i sommar har du sagt ;)
Jag kommer att köra under 50 om allt klaffar, 54 gick bra första gången på nya hojen, lite varmare och mera träning så kommer det att gå undan.

kommer piska dig... ska bara finslipa formen lite...

kör du på 50 så kör jag nog på 45... :D :rolleyes:
 
Ett tips som kan fungera är att inte "tänka" på motstyrning, utan mer tänka på ett tryck på den sidan av styret som du ska svänga. Alltså, ska du svänga till höger blir det ett tryck på högersida och V.V. Det kan ju kanske lösa upp den mentala spärren på styrning åt felhåll.

Bästa,

Ace
 
Vi får nog ta och öva motstyrning med dig när du kommer upp till enköping katten! Ska du hänga med i mitt tempo så lär du få bryta i styret så att du känner att du lever.... :D

Skämt åsido, själv upplever jag att då man tar en chikan (vänster-häger-vänster t ex) så märker man väldigt uppenbart att man använder sig av motstyrning, jämfört vid kurvtagning av en enstaka kurva. Detta eftersom att bryta i styret givetvis rappar på cykelns kursändring.
 
En grej som kan funka är att tänka att det första som ska in i kurvan är din axel. Alltså att du skjuter fram/lutar kroppen lite åt kurvans håll när det är dags att börja svänga.
Om du då håller armarna stilla så kommer du att trycka på den innre styrhalvan och på så sätt inducera en motstyrning.

Har varit dåligt insatt i den tidigare diskutionen så detta är kanske en upprepning:

Ju tyngre hoj/trögare styrgeometri desto mer får man bryta i styret för att få ikull den, GPZ1000-84 (270kg vobbelstaket) får man brottas rätt bra med i essen på Gälleråsen. Där är det inte fråga om någon omedveten handling utan jag fick ta i för kung och fosterland för att slå den cykeln från sida till sida. :D
 
Nio av tio inlägg i "motstyrningstrådarna" är fullständigt irrelevanta, och späder sannolikt endast på den okunniges osäkerhet.

En gång för alla: man använder ALLTID motstyrning när man svänger (lutar) en MC, eftersom det är det ENDA sättet. Att man sedan kan FÖRSTÄRKA upplevelsen av motstyrning genom att medvetet bryta hårt i styret är en annan sak (fast exakt samma princip, givetvis).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top