Vill veta mer om motstyrning!

Re: Re: Vill veta mer om motstyrning!

Ravetrancer skrev:
man använder alltid motstyrning.....

ser inte att du frågar om man använder det aktivt.....man använder det alltid i farter över 20kmh typ.....

Jag menade om ni använde det aktivt men det kanske inte framgick.... :eek:
 
Re: Re: Re: Vill veta mer om motstyrning!

Thundercat skrev:
Jag menade om ni använde det aktivt men det kanske inte framgick.... :eek:

Provade idag att TÄNKA "motstyr aktivt" när det skulle svängas.. blev överraskad hur snabbt hojen reagerade och la sig ner i rätt spår. Nästan så jag körde och testade att köra "vanligt" och då slog det mig att jag istället flyttade kroppen lite åt det håll jag svänger, och "brotta ner" hojen i lutning. Klart långsammare än att direkt knuffa på styret, men det känns ändå naturligare, man gör det utan att tänka... frågan är om det kanske är något man får "träna bort" på bankurser, och istället lägga aktivt motstyrning i ryggraden? För det går snabbare helt klart. Note to self: Måste prova bana någon gång..
 
Har kört för många år med tunga gamla blyslädar så jag använder medveten motstyrning väldigt aktivt. Bryter alltid rätt hårt i styret för att slå ikull hojen in i böjarna.
Alltså tar i riktigt ordentligt när det går undan!
 
har ni tänkt på att ni båda har rätt? i ett exempel ska du svänga åt höger. 1. du flyttar vikten till höger fot, detta hjälper till att lägga ner cyckel för att det hjälper dig att förflytta vikten som med vilken du i sin tur lägger ner cyckeln. 2. du sätter dig långt ut på höger sida av sadeln, detta bidrar ytterligare till att hjälpa dig lägga ner cyckeln. 2. sammtidigt som du trycker med höger arm frammåt så motstyr du och trycker sammtidigt med ner med högra foten, vilket också hjälper till att lägga ner. alla dessa steg kan ni och använder ni när ni kör, även om alla inte aktivt tänker på det... :tummenupp

när ni blir ännu säkrare kan ni ju prova använda en fjärde sak: 4. innan ni ska lägga ner så bromsa med bakbromsen, använd detta för att skicka ut hojens bakdel i sidled. Detta är något vilket ytterligare hjälper till att lägga ner hojen. ta det lugnt med detta bara, det är enkelt att bromsa ner hojen för mycket. lyckas ni bemästra steg 4, gör ni vad ja kallar en "rossi" :bow :rock

http://www.yzf-r1forum.com/rossi.html
 
Last edited:
Fråga ang punkt 4:
när Rossi tar kurvan bromsar han med bakbromsen men vad som är lite svårt att se är hur mycket/hårt? ska hjulet släppa? eller låta det "kana" med i en något lägre hastighet? för att det få bakpartiet att skjuta ut något...

Känns som något jag inte tänker testa på väg hem från jobbet :) men på bana under lite mer kontrollerade förhållanden man kanske skulle.. :crash

Asylum_Nakaza skrev:
har ni tänkt på att ni båda har rätt? i ett exempel ska du svänga åt höger. 1. du flyttar vikten till höger fot, detta hjälper till att lägga ner cyckel för att det hjälper dig att förflytta vikten som med vilken du i sin tur lägger ner cyckeln. 2. du sätter dig långt ut på höger sida av sadeln, detta bidrar ytterligare till att hjälpa dig lägga ner cyckeln. 2. sammtidigt som du trycker med höger arm frammåt så motstyr du och trycker sammtidigt med ner med högra foten, vilket också hjälper till att lägga ner. alla dessa steg kan ni och använder ni när ni kör, även om alla inte aktivt tänker på det... :tummenupp

när ni blir ännu säkrare kan ni ju prova använda en fjärde sak: 4. innan ni ska lägga ner så bromsa med bakbromsen, använd detta för att skicka ut hojens bakdel i sidled. Detta är något vilket ytterligare hjälper till att lägga ner hojen. ta det lugnt med detta bara, det är enkelt att bromsa ner hojen för mycket. lyckas ni bemästra steg 4, gör ni vad ja kallar en "rossi" :bow :rock

http://www.yzf-r1forum.com/rossi.html
 
när rossi bromsar ut bakdelen på hojen så där tycker jag det ser ut som han bara nuddar bromsen en gång när hojen är i nästan upprätt läge... så har ja förstått det iaf... måste kolla upp detta i böckerna... sitter här med "twist of the wrist I & II"... återkommer...
 
saken är den att man motstyr alltid men man tänker inte på de
innan så tänkte jag (det gör man juinte)
sen skulle jag kolla hur jag gjorde oj .. de e ju så man gör när de e lite hastighet men för er som kör i 20km/h så använder ni inte motstyrning.. :D
dvs.. hmm ingen eller :rodnar
 
sv650 skrev:
Efter att ha följt denna tråd ett tag så tycker jag faktiskt att många ändå inte har förstått utan krånglar till det hela. T ex:

"men för er som kör i 20km/h så använder ni inte motstyrning" <- FEL!

"du flyttar vikten till höger fot, detta hjälper till att lägga ner cyckel för att det hjälper dig att förflytta vikten som med vilken du i sin tur lägger ner cyckeln" <- FEL!

Det är ALLTID motstyrning som gäller!! ÄVEN när man cyklar!!! Det finns INGET annat sätt!!!!

Jo faktiskt finns det ETT annat sätt och det är att förflytta kroppen åt motsatt håll mot det håll man vill svänga åt. Och då svänger hojen pga att däcken är runda...

Så enkelt är det! :fakta

Jo, jag har sett eländet, men eftersom 8 av 10 verkar obildbara orkar jag inte förklara igen.
 
okey, jag tar tillbaka det. jag har kollat i boken nu, och "trycka på höger fotpinne" har inget med att svänga åt höger att göra.

det trodde jag faktiskt inte, var tvungen att hoppa över några kapitel för ja hade inte läst så långt än.. :rodnar men nu vet jag det.
 
Thundercat skrev:
När använder ni motstyrning? Alltid, eller bara i tvära kurvor?

Om ni ligger i hög fart på motorvägen å skall svänga, använder ni motstyrning då eller lutar ni bara hojen?

Testade lite motstyrning förut men det känns ju jäkligt fel att svänga åt fel håll. Några bra tips på hur man lär sig motstyrning enklast?

Tacksam för svar! :bow

trevlig helg!

För att testa detta med motstyrning, prova att hålla i styret med höger hand och svänga vänster. Det är ganska svårt. Att svänga till höger är en baggis.

Ha det bra
 
Jag fattar verkligen inte, motstyrning är så självklart för mig. Även fysikaliskt är det självklart. Om du svänger på styret så sticker framhjulet åt de hållet. Och och med det tippar du utåt av centripital(fugal) kraften. Och på så sätt parerar kroppen automatiskt o följer med och då följer även styret med.

Tror de funderas för mkt :)

/ Hannes
 
Davan skrev:
För att testa detta med motstyrning, prova att hålla i styret med höger hand och svänga vänster. Det är ganska svårt. Att svänga till höger är en baggis.

Vad är det för svårt med det då? Jag håller i styret med höger hand, drar styret åt mig och hojen börjar svänga vänster.
 
Swedie skrev:
sporthoj pratar vi om

sporthoj.....tänkte inte på det.. :va

Är det svårare att svänga med en sporthoj med en hand på styret? Är inte en sporthoj lättare att styra?

Lite frågor bara, för jag tänkte prova en sporthoj i sommar.
 
mudder skrev:
sporthoj.....tänkte inte på det.. :va

Är det svårare att svänga med en sporthoj med en hand på styret? Är inte en sporthoj lättare att styra?

Lite frågor bara, för jag tänkte prova en sporthoj i sommar.
om du kör med endast höger hand, och tar en kurva, så .. ja det är såklart "svårare". Fast kör du laglig hastighet å inte försöker "knäskrapa igenom kurvan" så är det väl egentligen att köra med en hand inte "svårare".

Motstyrning liksom handlar om hojen måste dirigeras rätt under kurvtagning, annars går den nån annanstans.
 
Swedie skrev:
om du kör med endast höger hand, och tar en kurva, så .. ja det är såklart "svårare". Fast kör du laglig hastighet å inte försöker "knäskrapa igenom kurvan" så är det väl egentligen att köra med en hand inte "svårare".

Knäskrapa igenom kurvan är inget jag törs med endast en hand på styret. :gnissla

(jag kanske inte törs knäskrapa överhuvudtaget) :näsblod
 
Last edited by a moderator:
Uppenbart

Thundercat skrev:
När använder ni motstyrning? Alltid, eller bara i tvära kurvor?

Om ni ligger i hög fart på motorvägen å skall svänga, använder ni motstyrning då eller lutar ni bara hojen?

Testade lite motstyrning förut men det känns ju jäkligt fel att svänga åt fel håll. Några bra tips på hur man lär sig motstyrning enklast?

Tacksam för svar! :bow

trevlig helg!

Använd en hand då du styr, då blir det uppenbart hur motstyrningen fungerar. :tummenupp
 
Last edited by a moderator:
Bästa beskrivningen av hur motstyrning egentligen funkar finns nog i Tony Foales bok om hojchassi design. Där reder han ut att både gyrokrafter, tyngdpunktsförskjutning o 'camber trust' (+ kanske nåt mer) spelar in, olika mycket beroende på hur snabbt man lägger ner och i vilken fas av nedläggning/kurvtagning man är. Det man känner o gör m styret är skillnaden mellan flera rätt stora o motriktade krafter i styret. Därför kan 'små' ändringar på hojen ge stora ändringar vid styret.

Men den beskrivningen är inte alldeles lättläst i stället. Den som vill veta hur det funkar läser den boken, den som vill veta hur det känns o hur man gör åker ut o provar lite. Dessbättre behöver man inte förstå fysiken bakom för att använda sig av den. O tur är väl det, här liksom i många andra fall.
/u
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top