Vill veta mer om motstyrning!

Motstyrning.

"Började" använda det ganska nyligen och märkte att det var ju som att köra som vanligt, men när man är medveten om det så känndes det riktigt bra.
Känndes som man fick mer koll på hojen i kurvorna. (Har ju inte den lättaste maskinen på markanden)
Får tacka för denna tråd. :bow
 
som en tidigare medlem sa, öva med att köra mellan dom vita strecken så kommer du underfund på hur det fungerar , det kan jag lova.

BÖrjade öva p¨å det lite mer efter att jag hade läst ett repotage om körteknik i Bike.


Tolf
 
Instämmer helt med Valmers!
Vad är problemet???? Vill inte din hoj svänga eller???
Den här diskussionen ligger farligt nära homopat-nivån :skrämd

Alla hojar har en viss "tröghet" beroende på hastigheten,
så det gäller att planera och på börja nerlägget innan
kurvan så man skär apex med ett snyggt fint nerlägg :D
(när allt går som planerat)
(även Rossi missar och är sen i kurvor :D )

Anders
 
RejserAnders skrev:
Instämmer helt med Valmers!
Vad är problemet???? Vill inte din hoj svänga eller???
Den här diskussionen ligger farligt nära homopat-nivån :skrämd

Alla hojar har en viss "tröghet" beroende på hastigheten,
så det gäller att planera och på börja nerlägget innan
kurvan så man skär apex med ett snyggt fint nerlägg :D
(när allt går som planerat)
(även Rossi missar och är sen i kurvor :D )

Anders

visst går det att svänga med hojen, men jag vill ju bli bättre på att köra. Då är det väl inte fel att fråga om tips? Har du några bra tips så får du gärna visa... :hej
 
Jag har ju sagt att du inte ska oroa dig för det där! Vi fixar en snabbkurs med mig som handledare den 25-26:e. Kvällen avslutas med intag av öl och växelvis diskussioner kring motstyrning mm och charmerande av damerna. Kan det bli bättre?
 
Penguin skrev:
Jag har ju sagt att du inte ska oroa dig för det där! Vi fixar en snabbkurs med mig som handledare den 25-26:e. Kvällen avslutas med intag av öl och växelvis diskussioner kring motstyrning mm och charmerande av damerna. Kan det bli bättre?

Det låter som den bästa idén hittils... :D
 
ett tips från mig.

ja var ute o körde lite på en lokal raka, låg väl på i snitt 200 km/h..
sätter man sig lite mer ut åt höger på sitsen när man ska svänga höger o samtidigt trycker med höger hand frammåt på styret, då svänger hojen lättare åt höger... prova o se själv.

jag hoppade hit o dit på hojen o provade, höger-vänster-höger-vänster... ja tyckte det var lätt att förstå efter det.
 
MMMmm

ja var ute o körde lite på en lokal raka, låg väl på i snitt 200 km/h..
sätter man sig lite mer ut åt höger på sitsen när man ska svänga höger o samtidigt trycker med höger hand frammåt på styret, då svänger hojen lättare åt höger... prova o se själv.


Mycket intressant , har faktiskt provat det , men insåg inte riktigt exakt vad jag det var jag gjorde då.. Nu har man ju tom fått lite teori på benen.. man tackar !
 
alla använder motstyrning vare sig de vill det eller inte... att använda det aktivt är en annan sak... om du är medveten om hur du igentligen gör för att svänga med din hoj så kan du göra de på ett effektivare och snabbare sätt... kan vara användbart när den där busiga älgen får för sig att hoppa hage på vägen
 
Thundercat skrev:
måste ju veta hur jag skall köra...

vem gav dig körkort om du inte kan köra????
man motstyr inte medvetet utan det sitter i kroppen.
varje kurva du kör igenom så motstyr du, det kan du ju redan eller hur.....så jag fattar inte vad ditt problem är...??? Det blir oxo så att ju mer du lutar dig av från sadeln(mitten på hojen) desto mer drar du i styret alltså blir det en motstyrning.
När man kör på bana så jobbar man mer aktivt och då blir det att man medvetet jobbar med motstyrningen för att snabbt ta en shikan tex.
 
Last edited:
Ravetrancer skrev:
som jag brukar förklara det , vet ej om det är rätt eller inte dock.....
Om man kollar på framdäcket i genomskärning bakifrån så kan man se att om du vill svänga vänster så drar man ju i höger styrhalva. Kolla nu på däcket, det du ser är framdäcket bakifrån. föreställ dig hur du drar det åt höger......när du dragit åt höger så finns det inget gummi där pga av utseendet på däcket. Alltså vill hojen börja trilla ner åt vänster....
Kan nån rätta mig om detta är fel tankesätt????


menar du att hojjen skulle "trilla" omkull eftersom det inte finns något gummi som håller kvar den? jag tycker att det låter konstigt, det måste finnas någon kraft som trycker ner hojjen så att den lutar... den kraften kommer av två saker som samverkar... gyroeffekten i framdäcket och trögheten (samma tröghet som gör att när du kör bil och svänger kraftigt åt t.ex. höger trycks du åt vänster)... gyroeffekten förklaras i den tidigare tråden om motstyrning... att det skulle ha någonting med att det inte finns något gummi på vänster sida låter inte särskilt troligt... tänk på att du använder motstyrning även när du lutar upp cykeln ur en sväng
 
nettung skrev:
menar du att hojjen skulle "trilla" omkull eftersom det inte finns något gummi som håller kvar den? jag tycker att det låter konstigt, det måste finnas någon kraft som trycker ner hojjen så att den lutar... den kraften kommer av två saker som samverkar... gyroeffekten i framdäcket och trögheten (samma tröghet som gör att när du kör bil och svänger kraftigt åt t.ex. höger trycks du åt vänster)... gyroeffekten förklaras i den tidigare tråden om motstyrning... att det skulle ha någonting med att det inte finns något gummi på vänster sida låter inte särskilt troligt... tänk på att du använder motstyrning även när du lutar upp cykeln ur en sväng
Kanske e det som du säger......trodde att min förklaring hade lite med det att göra då däcken är formade som dom är, hur hade det gått om dom var platta???
 
däckformen

det är klart att däckformen påverkar styrningen i allra högsta grad med det är inte den som ger upphov till den... skulle framdäcket vara platt hade det varit väldigt svårt att ta svängen jämt... men det skulle troligen gå med lite övning
 
Motstyrning funkar även m trådsmala däck. Dvs. har inget direkt m däckprofilen att göra. Breda platta däck håller förstås emot nedlägg, men helt oberoende av hur du lägger ner hojen.
/u
 
Re: Re: Vill veta mer om motstyrning!

Ankan skrev:
När använder vi inte motstyrning??
Svar: Aldrig. Inte du heller. Saken har väl varit utförligt diskuterad här för inte så länge sen.

valmers skrev:
Nio av tio inlägg i "motstyrningstrådarna" är fullständigt irrelevanta, och späder sannolikt endast på den okunniges osäkerhet.

En gång för alla: man använder ALLTID motstyrning när man svänger (lutar) en MC, eftersom det är det ENDA sättet. Att man sedan kan FÖRSTÄRKA upplevelsen av motstyrning genom att medvetet bryta hårt i styret är en annan sak (fast exakt samma princip, givetvis).

Word, Ankan (kunde inte motstå frestelsen att citera mig själv också).
 
Ravetrancer skrev:
vem gav dig körkort om du inte kan köra????
man motstyr inte medvetet utan det sitter i kroppen.
varje kurva du kör igenom så motstyr du, det kan du ju redan eller hur.....så jag fattar inte vad ditt problem är...??? Det blir oxo så att ju mer du lutar dig av från sadeln(mitten på hojen) desto mer drar du i styret alltså blir det en motstyrning.
När man kör på bana så jobbar man mer aktivt och då blir det att man medvetet jobbar med motstyrningen för att snabbt ta en shikan tex.

Bara för att man får körkortet så blir man väl inte automatiskt lika bra som Rossi & Co?

Det jag undrade var om ni använde motstyrning aktivt, inte bara det som blir när man lägger ner hojen. Sen är det väl inte fel att fråga så man kan få tips på hur man blir ännu bättre på att svänga... eller?
 
Thundercat skrev:
När använder ni motstyrning? Alltid, eller bara i tvära kurvor?

Om ni ligger i hög fart på motorvägen å skall svänga, använder ni motstyrning då eller lutar ni bara hojen?

Testade lite motstyrning förut men det känns ju jäkligt fel att svänga åt fel håll. Några bra tips på hur man lär sig motstyrning enklast?

Tacksam för svar! :bow

trevlig helg!

man använder alltid motstyrning.....

ser inte att du frågar om man använder det aktivt.....man använder det alltid i farter över 20kmh typ.....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top