Vill ni ha 75.000:- i månaden?

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
Sök jobb som chef på Röda Korset i Stockholm - då har man den lönen! Fint va? :va
Bara en lite parantes jag tycker att man ska tänka på när någon skramlar med bössorna framför näsan!

xtreme skrev:
Sök jobb som chef på Röda Korset i Stockholm - då har man den lönen! Fint va? :va
Bara en lite parantes jag tycker att man ska tänka på när någon skramlar med bössorna framför näsan!

Om en duktig chef (med 75'000 i lön) med sin kompetens lyckas organisera insamlingar för 75 miljoner, och en medelmåttig chef med 50'000 i lön lyckas organisera insamlingar för 50 miljoner, och du, som skulle jobba ideelt drar in 1 miljon, vilken ser du då helst på posten som chef för röda korset?

SSB skrev:
Om en duktig chef (med 75'000 i lön) med sin kompetens lyckas organisera insamlingar för 75 miljoner, och en medelmåttig chef med 50'000 i lön lyckas organisera insamlingar för 50 miljoner, och du, som skulle jobba ideelt drar in 1 miljon, vilken ser du då helst på posten som chef för röda korset?

[SOSSEMODE ON]
Jag tycker den som samlar in lite pengar kan vara minst lika bra. Han kanske bryr sig om sina medmänniskor mer och vad spelar då effektiviteten för roll? Varför ska allt bara handla om pengar? Jag tycker andra ska ge mycket förresten, bara jag inte behöver bidra.
[SOSSEMODE OFF]

är detta ett attentat skapat av den svenska avundsjukan

vem vet

:rolleyes:

SSB skrev:

Den med 75' så klart - men jag tycker forfarande att hälften kunde vara nog!

Och om en chef med 75.000 i lön drar in 75 miljoner, men en chef med 50.000 i lön drar in 120 miljoner... ?

Hög lön gör inte någon mer kompetent, vad Ledarna än säger!

ft skrev:
Och om en chef med 75.000 i lön drar in 75 miljoner, men en chef med 50.000 i lön drar in 120 miljoner... ?

Hög lön gör inte någon mer kompetent, vad Ledarna än säger!
Nej, men en kompetent person kan kräva hög lön.

Skit samma om röda korset pröjsar 75.000, eller 400.000 eller 15.000 i lön. Det är deras angelägenhet. Det viktigaste är väl att du som givare känner till det och kan göra ett val utifrån det om hur du vill fördela dina gåvor.

benrangel skrev:
Skit samma om röda korset pröjsar 75.000, eller 400.000 eller 15.000 i lön. Det är deras angelägenhet. Det viktigaste är väl att du som givare känner till det och kan göra ett val utifrån det om hur du vill fördela dina gåvor.

Högerextremist! :fatta!

:lol

75k är inte så fruktansvärt mycket ändå jämfört med andra
Det är väl upp till företagen att sätta vilka löner dom vill.

Jag tycker personligen att årslöner över milljonen är överdrivna, men det är jag det.

Någon som sett till att hamna i en sits där han kan sätta sin egen lön utan att någon protesterar kan också skaffa sig rätt kraftig lön, oavsett kompetens.

Nu är jag rädd att hans lön i sammanhanget inte är uppseendeväckande, även om Aftonpladdret kanske hade nyhetstorka någon dag. Det förbryllar mig att folk tydligen tycker det är mer upprörande när det är chefen för Röda Korset än när det är chefen för ett företag. Vad är skillnaden?

ft skrev:
Det förbryllar mig att folk tydligen tycker det är mer upprörande när det är chefen för Röda Korset än när det är chefen för ett företag. Vad är skillnaden?

Skillnaden är att hela Röda Korsets existens bygger på att överföra pengar från rika till fattiga, ungefär, medans företag drivs av vinstmaximering, ungefär. Att det då sticker mer i ögonen om Helgonet själv kostar som en halvdålig VD är egentligen inget konstigt.

Det är en konsekvens av rådande ekonomiska paradigm. För att locka de bästa cheferna tycker man sig behöva sätta ribban så högt. Ni som tycker det är skrämmande (bl.a. jag själv) kan jämföra med fn där det klättras över lik för att göra brakkarriär.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park