Vill ha tips på kost med hög proteinhalt..har tröttnat på de vanliga..

Vetenskapen håller inte med dig på den punkten. Äter du ett protein-innehållande mål mat så sker upptaget under 4-8h lite beroende på konsistens(proteinshake går fortare än oxfile) och tarmhastighet. Du kan garanterat ur upptags-synpunkt äta 3 mål om dagen.[/QUOTE

Det jag menar är om du äter 100 gram protein så kan du inte utnyttja alla de 100 grammen.
Du smälter maten...tar en viss tid. En viss mängd protein tas upp. Inget lagras efter matsmältningen är klar.
Det är inte som kolhydrater där överflödet sparas.

Sen att det möjligtvis räcker att äta protein kanske 3-4 ggr per dag så överdriver man för att vara på säkra sidan så att inget saknas i kroppen på matfronten =)

Last edited:
jag kör enligt 3.2.1 modellen med viss modifikation..

3gram protein/kg kroppsvikt ca ( väger 98 kilo ) 1 till 1,5 gram kollisar och 1 gram fett
kolhydrater ljusteras efter form och behov.

jag kör enligt 3.2.1 modellen med viss modifikation..

3gram protein/kg kroppsvikt ca ( väger 98 kilo ) 1 till 1,5 gram kollisar och 1 gram fett
kolhydrater ljusteras efter form och behov.

Det blir mycket proteinföda med andra ord..jag kör på dubbla protein per kg o det tycker jag är tungt att få i mig ;)

Det blir mycket proteinföda med andra ord..jag kör på dubbla protein per kg o det tycker jag är tungt att få i mig ;)

när jag låg på halva slutade jag öka..både viktsidan och formen..när jag ökade protein intaget började ökningarna igen och formen..man måste ju se var man är på väg..ökar man inget under säg 1-2 månader så bör man se över vad man gör.
jag kör 6 pass/v ungefär..slänger in vilodagar där det behövs och kör hårt el så skiter jag i det.
lite som Roddy ( hero ) säger..man ska fan ta i så man ser Gud..varje gång :)

när jag låg på halva slutade jag öka..både viktsidan och formen..när jag ökade protein intaget började ökningarna igen och formen..man måste ju se var man är på väg..ökar man inget under säg 1-2 månader så bör man se över vad man gör.
jag kör 6 pass/v ungefär..slänger in vilodagar där det behövs och kör hårt el så skiter jag i det.
lite som Roddy ( hero ) säger..man ska fan ta i så man ser Gud..varje gång :)

Va som fan..man kanske ska testa att öka då ;)
Problemet är ju bara att trycka i sig allt...är ingen som gillar att äta ofta utan äter mer för att jag måste.
Skulle jag välja skulle jag nog fan käka som under deffen..men man måste ju ligga på ett hyfsat överskott större delen av året så man kan öka lite

Jag har börjat äta kassler som godis, det är ju i princip bara proteiner och saltvatten om man skär bort fettet, dvs ungefär exakt det man behöver om man tränar och svettas mycket.

Helt klart ett alternativ. Upptäckte även rökt fläskfile när jag gick i affären o kika

Va som fan..man kanske ska testa att öka då ;)
Problemet är ju bara att trycka i sig allt...är ingen som gillar att äta ofta utan äter mer för att jag måste.
Skulle jag välja skulle jag nog fan käka som under deffen..men man måste ju ligga på ett hyfsat överskott större delen av året så man kan öka lite

jag kör så många varianter på min shakes..mixar frusna bär med vanlij protein, kör kaffesmaksatt på jobbet osv..
mixar kvarg, mjölk, vaniljprotein el blåbär och frusna bär..gött skit.

Och framför allt då jag fastar, EAA först på morgonen för att boosta protein motorn och gym påde...

testa i 2 månader och hitta din väg för jag har inga problem att sätta i mig runt 290gram på 1 dygn på 2 tilllagade måltider och shakes.
Och att inta kasein innan läggdags så man har ett långsamt protein som tillgodoser kroppen protein under natten

Nää..det e fan jobbigt. Träningen är den lätta o roliga biten...ätandet är det som gör att man tappar suget från då till då.
Högeffektiv drop som man kan bära som midjeväska vore nått =P

jag kör så många varianter på min shakes..mixar frusna bär med vanlij protein, kör kaffesmaksatt på jobbet osv..
mixar kvarg, mjölk, vaniljprotein el blåbär och frusna bär..gött skit.

Och framför allt då jag fastar, EAA först på morgonen för att boosta protein motorn och gym påde...

testa i 2 månader och hitta din väg för jag har inga problem att sätta i mig runt 290gram på 1 dygn på 2 tilllagade måltider och shakes.
Och att inta kasein innan läggdags så man har ett långsamt protein som tillgodoser kroppen protein under natten

Ok..ska ta dit råd o öka så får vi se..återkommer med resultat ;) Nu är jag lite i ett stand-still o har varit så i ca en månad + någon vecka kanske. Så något måste göras känns det som

Schinken chips

Det är typ 70% protein i dom, det är chips fast torkat kött istället för potatis. Finns kanske i delikatessdisken på ica. Har inte kollat på 1-2 år men det är små påsar om 50g typ.

Iofs vet jag inte hur bra protein det är. Sen smakar det helvete också, men värt att testa :)

Riktig Texas Chili!
Tar ca 8 timmar att göra en sats, men det sköter sig nästan helt själv på
spisen efter att man gjort förberedelserna den första timmen. Grym proteinkälla. Fantastiskt gott som omväxling till din vanliga diet och man kan göra en sats på 3,5 kilo kött i en normalstor oval gjutjärnsgryta. Dvs det räcker till 10 portioner minst! Mums!

Riktig Texas Chili!
spisen efter att man gjort förberedelserna den första timmen. Grym proteinkälla. Fantastiskt gott som omväxling till din vanliga diet och man kan göra en sats på 3,5 kilo kött i en normalstor oval gjutjärnsgryta. Dvs det räcker till 10 portioner minst! Mums!

Ska kika på lite recept så får vi se hur krångligt det är ;) Har för mig att det är jävla massa olika pepperoni etc.

Låter som det ultimata att äta ett par timmar innan man kör ett hårt pass med skivstång! hahaha :yoparty

Riktig Texas Chili!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back