Vill ha tips på kost med hög proteinhalt..har tröttnat på de vanliga..

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Äter ganska exakt var tredje timme pga styrketräningen.
Så varannan måltid blir det riktig mat (kolhydrater o proteiner) o varannan kör jag bara proteiner.

Nu har jag fan tröttnat på de klassiska tillskotten och rätterna. Vill inte behöva laga rätten ska tilläggas.

Här är de klassiska jag tröttnat på!

-Protteshake
-keso
-kesella (kvarg)
-ägg
-kött (måste tillagas innan o torkat kostar skjortan)
-ostkaka
-tonfisk

Ge mig tips god damnit! O det ska vara hög proteinhalt annars är det meningslöst...tänker inte sitta o trycka i mig ett kilo falukorv bara för att få i mig 30g proteiner

Last edited:
tonfisk, makrill (ta bort såsen) kyckling (hittade färdig kycklingfile som är fryst och som endast ska värmas upp på valfritt sätt, kommer dock inte ihåg vad den hette) och kalkonbröst.

Nu kommer lite kolhydrater med högt protein innehåll, bulgur (ta mörka sorten), fullkornsris, linser osv.

Köttfärs! stek 2kg så kan du ha i kylen/frysen kasta i valfria kryddor jag brukar ha tacokrydda !!

Överdrivet proteinintag urkalkar skelettet.
Vet inte om det hjälper att äta mycket mejeriprodukter, men det skadar säkerligen inte.

kanske off topic men vad är fördelen och vinsten av att äta var tredje timme ?
trodde det skrönan var utdöd för länge sen att det var vinst med att käka var tredje timme..ju oftare ju bättre förbränning osv

kanske off topic men vad är fördelen och vinsten av att äta var tredje timme ?
trodde det skrönan var utdöd för länge sen att det var vinst med att käka var tredje timme..ju oftare ju bättre förbränning osv

Skröna o skröna. Det hela handlar om att tillgodose kroppen men byggstenar konstant.
Ingen att bygga på..ingen tillväxt..sedan tar man det kanske till gränsen. Hade kanske lika gärna funkat att äta var 4:e timme lr liknande. Men sen så har man även själva mängden mat att tänka på...som jag som ska få i mig 3500 - 3800 kalorier om dagen för att ligga på ett hyfsat överskott att träna på kan inte äta dom mängderna på endast 3 mål om dagen. Vill inte rulla från bordet när jag är klar. Sen så kan inte kroppen spara proteinet för att tillgodose kroppen dem när de behövs utan måste tillföras kontinuerligt.
Sen att förbränningen ökas..det är snarare marginellt. Den ökar ju trots allt inte lika mycket med mängden mat..isåfall borde ju ingen gå upp i vikt. Speciellt inte de som går o småäter konstant o sedan klagar på varför de väger 120kg o inte kan gå ner ;)

Last edited:
Överdrivet proteinintag urkalkar skelettet.
Vet inte om det hjälper att äta mycket mejeriprodukter, men det skadar säkerligen inte.

Som alltid är en varierande kost i rätt mängd viktigt. Nu vet jag inte huruvida det du säger stämmer. Låter som om det gäller vid endast protein som föda o brist på andra näringsämnen isåfall. Vet att vissa organ kan ta skada av endast en kost baserat på protein men det beror ju på att man inte kan basera sin totala kost på endast detta

Haha men du kan ju inte hata allt, Du måste lida pin för att vara fin som dem säger.

Haha..jag vet..men efter 6 år med i princip samma proteinkälla som "mellis" så blir man bitter =P
Men jag ska nog norpa iden att köra storkok på köttfärs..den var helt ok. Lätt att sleva i sig på rasten

Skröna o skröna. Det hela handlar om att tillgodose kroppen men byggstenar konstant.
Ingen att bygga på..ingen tillväxt..sedan tar man det kanske till gränsen. Hade kanske lika gärna funkat att äta var 4:e timme lr liknande. Men sen så har man även själva mängden mat att tänka på...som jag som ska få i mig 3500 - 3800 kalorier om dagen för att ligga på ett hyfsat överskott att träna på kan inte äta dom mängderna på endast 3 mål om dagen. Vill inte rulla från bordet när jag är klar. Sen så kan inte kroppen spara proteinet för att tillgodose kroppen dem när de behövs utan måste tillföras kontinuerligt.
Sen att förbränningen ökas..det är snarare marginellt. Den ökar ju trots allt inte lika mycket med mängden mat..isåfall borde ju ingen gå upp i vikt. Speciellt inte de som går o småäter konstant o sedan klagar på varför de väger 120kg o inte kan gå ner ;)

jag kör periodisk fasta dagligen med 2 fasta mål/dag och har fått bäst gains på detta än när jag käkade ofta men det är väl lite som LCHF..för vissa funkar det och för vissa inte..

jag kör periodisk fasta dagligen med 2 fasta mål/dag och har fått bäst gains på detta än när jag käkade ofta men det är väl lite som LCHF..för vissa funkar det och för vissa inte..

Jasså..har några polare som testat men jag har aldrig hoppat på det. De tyckte det var sisådär men jag har problemet att jag klarar inte att äta så mycket vid enstaka tillfällen. För att inte nämna att folk ska klara av att jobba med mig..blir lite sur när jag är hungrig tyvärr =)

Jag har börjat äta kassler som godis, det är ju i princip bara proteiner och saltvatten om man skär bort fettet, dvs ungefär exakt det man behöver om man tränar och svettas mycket.

Sen så kan inte kroppen spara proteinet för att tillgodose kroppen dem när de behövs utan måste tillföras kontinuerligt.

Vetenskapen håller inte med dig på den punkten. Äter du ett protein-innehållande mål mat så sker upptaget under 4-8h lite beroende på konsistens(proteinshake går fortare än oxfile) och tarmhastighet. Du kan garanterat ur upptags-synpunkt äta 3 mål om dagen.

Vetenskapen håller inte med dig på den punkten. Äter du ett protein-innehållande mål mat så sker upptaget under 4-8h lite beroende på konsistens(proteinshake går fortare än oxfile) och tarmhastighet. Du kan garanterat ur upptags-synpunkt äta 3 mål om dagen.

sen är det stor skillnad på vilket protein du brukar..processat vassle protein är ett snabbt protein..casein är ett ganska långsamt protein som med fördel tas på kvällen.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back