Vill du jobba tills du blir 75?

Jag hade tänkt att som pigg pensionär så hinner jag med en egen häst, kunna ta hojen ner till Europa, skaffa segelbåt igen, och göra tusen andra saker.... :D Jag tänker bli en PIGG pensionär! :tummenupp

Ja det är väl vad du TROR nu. Sanningen är den att du inte kommer orka ta dig upp på hästen, segelbåten kommer aldrig lämna bryggan då bara förtöjningen tar minst 7 timmar och det är bara ligister som kör hoj.

Fast vad vet jag. :)

Vid en ålder av 46 och snart 25 år i industrin så ser jag inte att jag kommer hålla till 75.
Jag tro den godaste Reinfeldt har tagit utgångspunkt i sin egen situation när han släppte ut "grodan", verkligheten för den "stora massan" ser nog lite annorlunda ut.
Vi skulle kunna byta plats dom nästa 25 åren och se vem som håller längst, men han skulle nog vara lika oduglig på mitt jobb som jag på hans, men tanken är frestande. (omskolning åt båda hållen :D )

Jag förstår inte varför alla blir upprörda. När ATP kom på 60-talet var medeletableringsåldern på arbetsmarknaden 5 år tidigare än idag och man levde 8 år kortare. Det är väl inte allt för svårt att räkna ut att 5 års mindre inbetalningar och 8 år extra av utbetalningar inte går ihop om man skall bibehålla nivån....

Ja det är väl vad du TROR nu. Sanningen är den att du inte kommer orka ta dig upp på hästen, segelbåten kommer aldrig lämna bryggan då bara förtöjningen tar minst 7 timmar och det är bara ligister som kör hoj.

Med tanke på min nuvarande höga ålder, så ser jag ingen anledning att jag ska ändra på de vanor jag haft i många år nu... :D :tummenupp Det finns många tanter som är yngre än mig som inte kommer upp på en häst... :D Det hindrar inte mig idag, så varför ska det göra det då?...

Med tanke på min nuvarande höga ålder, så ser jag ingen anledning att jag ska ändra på de vanor jag haft i många år nu... :D :tummenupp Det finns många tanter som är yngre än mig som inte kommer upp på en häst... :D Det hindrar inte mig idag, så varför ska det göra det då?...

Ja ok då, själv ska jag jobba tills jag dör då jag annars kommer bli en sån som skriver arga insändare till lokaltidningarna. :(

Jag förstår inte varför alla blir upprörda. När ATP kom på 60-talet var medeletableringsåldern på arbetsmarknaden 5 år tidigare än idag och man levde 8 år kortare. Det är väl inte allt för svårt att räkna ut att 5 års mindre inbetalningar och 8 år extra av utbetalningar inte går ihop om man skall bibehålla nivån....

Han har väl dessutom bara sagt att man ska KUNNA jobba tills man är 75.

Jobba till 75 ska väl få vara ett val. Inte ett tvång.

Se på dom där slöa grekerna som lyckats sabba Eurpoeiska ekonomin. Deras pensions-ålder höjdes.. till vad var det? från 48 till 52?
Och resten av EU måste skotta in pengar så dom kan lajja runt och göra skit och ingenting.

Fast dom som drog ner snittet då och även nu är dom som går direkt från högstadiet/tvåårigt gymnasie till brädgården och började bära plankor.

Dom som drar upp snittet på etableringsålder numera är såna som läser humanistiskt/genustrams på universitetet tills dom blir 40.

Vissa människor kan nog sitta bakom ett skrivbord och göra genusutredningar tills dom blir 75, men dom skulle inte pallar en dag på brädgarden, ens när dom var unga.

Gör en Reinfeldt!
Gå till din chef och säg så här:

-Du sa att vi skulle bygga den här prylen på 65 dagar.
-Det är inte bra.
-Det måste ta 75 dagar. Annars kommer det att bli synd om din mamma!

-OK, visserligen brukar det bara ta 65 dagar att bygga en sån här pryl, och då
sitter visserligen dom yngsta grabbarna och tjejerna som har kommit in i företaget
bara och rullar tummarna, men du vet, det är nya tider nu.

-75 dagar! Annars ... synd om din mamma!

Gick det bra?

Det som är fel är att vi inte gör det självklara:
Att först tänka efter vilka varor och tjänster vi gemensamt behöver producera till varandra.
Och sedan producera dessa utan onödigt stor arbetsinsats.

Istället styrs all produktion av om man kan få pengar att flytta sig från en ficka till en annan.
Oavsett arbetsinsats och vad man producerar.

Det är DU som är Reinfeldts chef.
Ta ditt ansvar som chef!

Fan vad alla gnäller.

Snubben gör ett bra jobb. Punkt slut. Ni som vill få en bra pension (och slippa jobba till 75) får väl se till att leva billigare nu, göra smarta karriärval, skippa thailandresor och nyaste sporthojen.

Segt på jobbet? Underbetald? BYT jobb!

Det är bara att sätta igång och spara och leva lite smartare. Att sitta och gnälla tjänar man ingen deg på.

Fan vad alla gnäller.

Snubben gör ett bra jobb. Punkt slut. Ni som vill få en bra pension (och slippa jobba till 75) får väl se till att leva billigare nu, göra smarta karriärval, skippa thailandresor och nyaste sporthojen.

Segt på jobbet? Underbetald? BYT jobb!

Det är bara att sätta igång och spara och leva lite smartare. Att sitta och gnälla tjänar man ingen deg på.

Väl rutet, "svårare" än så är det inte. Man får göra sina prioriteringar helt enkelt, jag värderar en tidigare pension högre än långa utlandsresor tex.

Å folk blir chockade!! Så här är det när ingen börjar jobba innan 30år ålder.
Förr jobbade man från 16års ålder.
Pensionspara själv, få jobbet göra det åt dej och spara. Så kan det flesta oavsett arbete gå i pension när tiden är mogen.

Att antyda att han skulle vara pedofil är bara jävligt smaklöst av dig.

Nu missuppfattade du nog ordentligt, Om du är lite insatt i vandringssägner så borde du veta detta med den vita bilen.

Vad jag så subtilt ville säga var att jag tyckte det var lite "vandringssägenvarning " på historien du beskrev.

Om man vill se problem så blir det förstås problem. Vad gäller segling så seglade mina farföräldrar från mellersta Bohuslän och över till Norge några veckor varje år tills farfar bröt benet vid 75. Dvs, de tio åren av hälsa och aktivitet skulle ha missat helt med Reinfeltds idéer.

Han har väl dessutom bara sagt att man ska KUNNA jobba tills man är 75.

Om man absolut vill jobba till 75 (eller tills man dör) så går det ju bra redan i nuläget, det är bara att starta en enskild firma och fakturera sin tidigare arbetsgivare. Oavsett så är dagens pensionssystem sådant att man får pension efter hur mycket man tjänat, så det känns som spel för gallerierna att säga att det skulle kosta för mycket att bibehålla nuvarande pensionsnivåer, och istället lägga ytterligare press på arbetslinjen, som verkar gå ut på att man ska arbeta tills man dör.

Dessutom är det ju faktiskt så att om man fortsätter jobba till man är 75 så är det ortfarande samma totalsumma pengar som ska betalas ut som i nuläget, bara under ett kortare perspektiv. Ytterligare 10 år innebär ju också 10 extra års inbetalningar och ränteintäkter, vilket innebär större utbetalningar.

Kruxet är väl snarare att alliansen är ideologiskt motsatt alla höjningar av något som kan ses som skatt, trots att det i detta fallet är en avgift till ens egen framtida pension.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka