Vill du ha lag på cykelhjälm?

Vill du ha hjälmtvång på cykel?

• Antal röstningar
    0
Så jävla svenskt!

I nuläget använder jag ibland hjälm, om jag ska cykla långt. Ska jag bara en liten bit brukar jag strunta i hjälm, men om lagen skulle införas skulle jag nog strunt helt i att använda hjälm, bara för att :gnissla

Om det skulle avra lag på att använda hjälm skulle betydligt fler använda den men långt ifrån alla. Just nu är det töntigt att använda cykelhjälm (dom är ju så fula om man ser ful ut i den) och det är det som behöver ändras. Med mchjälmen är man ju cool.

Det är skapligt många som trillar och halkar när först snön kommer. Jag tycker att man måste ha hjälm på sig när man går egentligen. Undantaget om man är hemma och har halkskydd på golvet.

Mer lagar och förordningar bitte - politikerna vet alltid vårat eget bästa!

racern=hjälm, känns konstigt utan
cykla hem från krogen på fyllan med tvåpetarn=hjälmlös

:va

Märkligt.. är jag, är jag en dubbelmoralare?

/B

Jag har nog ändrat åsikt efter att ha funderat ett tag.

Går inte detta lösa med hjälp av en morot istället för piska? Då skulle det nog få en större genomslagskraft!

Idéer??? Det gör ju inte att förslagen kostar lite stålar om man bara kan sänka antalet döda och allvarligt skadade.

Ex: Kostnaden idag är 1000:- för döda och skadade. Lyckas man sänka kostnaden till 200:- så kan förslagen/moroten kosta upp till 800:- och det går jämnt upp. Säg att moroten kostar 300:- iställer så har vi gjort en kostnadsvinst på 500:- i samhället!

Nu är detta en fiktiv kostnad, men det är fruktansvärt dyrt med alla olyckor! Tänk på att en totalförlamad person som behöver hjälp med allt, kan behöva en sisådär tio-tolv personliga assistenter... + Alla svindyra transporter, vård osv...

De flesta dödsolyckor inträffar i hemmet.

Inför hjälmtvång i hemmet!
Det skulle förmodligen rädda fler liv än nån fjantig cykelhjälmlag.

Bearnikow skrev:
2197923 Enligt artikeln i DN.......

Tror att dom som lägger av pga tvång varken gör till eller från i denna statistik. Deras cyklande var nog inte den avgörande motionen för hälsan om så lite kan få dom att lägga av...

Här har ni en tråd som kanske ger en tankeställare om hur det kan gå!! Medlemen Mavve som råkade ut för en smäll.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=80434

Lite bilder.. Varning för känsliga. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90809

Efter att ha läst händelseförloppet så ser jag ingen som helst anledning att inte ha en kruka. Killen skulle ju "bara" hem fån jobbet...

Last edited:
Jag vill inte använda hjälm när jag cyklar. Det är fult och jobbigt att tänka på den. Cykeln den är lätt och smidig och används endast när jag ska cykla 500 meter till affären eller 2 km till jobbet.
Dessutom, i min lilla håla där jag bor finns det knappt någon trafik.

Hojen däremot, det är coolt med hjälm där, dessutom så är det obekvämt att åka hoj utan den, man ser ju inget.
Med cykel är det obekvämt med hjälm. (Jo, jag har provat).

Nåja, jag tänkte lite.
Som ni vet blev det lag med bilbälte år 1969, å de gammla Volvo Amazon som är tillverkade innan dess har ju inte bilbälte i sig och behöver inte ha det ens idag.
Så då borde det bli lika för cyklar. Införs detta lagförlag med tvång till cykelhjälm borde det endast gälla de nya cyklarna? Eller hur?
Det tycker jag låter rimligt! :hihi

Slutade med hjälm för länge sen, känns helt enkelt inte nödvändigt... Klart det kan gå som för mavve att någon bil för för sig att köra in framför/på en, men jag kör i stort sett aldrig på någon kraftigt trafikerad väg, och inte på cykelbanor heller. Håller mig till den trygga trottoaren. :näsblod
Har egentligen aldrig behövt mc-hjälmen heller, använder den självklart alltid, men dom gånger jag har kraschat har det inte varit en skråma på hjälmen efteråt. Lyckas alltid skydda huvudet på något sätt, eller så har jag bara haft tur hittills. :va Det talar däremot inte för att inte använda hjälm på hojen, håller man sådana hastigheter att huvudet kan klyvas på mitten av diverse objekt så ska man ha något som skyddar.

Blir det hjälmlag skiter jag högaktigt i det... Vill cykla med min fina keps på huvudet och inget annat! :mattias

Jag är starkt emot en hjälmlag för cykel personligen.
Jag säljer cykelhjälmar. (och cyklar)
Jag rekomenderar mina kunder att ha hjälm.

Jag tycker att det är bra om mina barn har cykelhjälm, men jag tvingar dom inte till det.
Det är lag på att mina barn ska ha cykelhjälm, men dom kan inte fällas för brott mot lagen eftersom lagen endast gäller minderåriga som inte kan fällas för brott (där hade dom verkligen tänkt till)

Min son som cyklar aktivt (Dirt/BMX och MTB) har hjälm när han cyklar aktivt, han har köpt sin hjälm själv, eftersom jag inte sålde den hjälmen han ville ha, nu säljer jag en hjälm som han vill ha, den kommer han att få.
När han cyklar för att transportera sig har han sällan hjälm.

Min dotter har cyklat omkull ordentligt, fick sy ihop ansiktet ordentligt efteråt, den gången hade hon en cykelhjälm som inte ens nuddade i marken.
Hon använder nästan aldrig hjälm.

Jag har en bekant som cyklade förbi en stillastående lastbil, då dörren plötsligt öppnades.
Han fick hjärnskador, tappade färgseende och luktsinne.
HAN HAR HJÄLM!

Dubbelmoral? Här är det tiofallt.

Bearnikow skrev:
2197923 Enligt artikeln i DN så dog det 38 cyklister i trafiken i fjol, det skulle vara jättebra om alla de räddades av en lag om cykelhjälm för vuxna. Men låt oss vara realistiska och säg att hälften, 19 st räddas.

För att det ska bli en rättvis jämförelse så måste man ta med i beräkningen hur många som kommer att sluta att cykla och derigenom troligen få ökad sannolikhet för fetma och övervikt.

De dödsfallen som jag främst relaterar till övervikt och fetma är hjärt och kärl sjukdommar.

År 2002 så dog:
6250 st män av akut hjärtinfarkt, 867 st av dem var under 65 år.
4037 st män sjukdomar i hjärnans kärl, 346 st av dem var under 65 år.
4927 st kvinnor av akut hjärtinfarkt, 247 st av dem var under 65 år.
4037 st kvinnor sjukdomar i hjärnans kärl, 243 st av dem var under 65 år.

Totalt 1703 st män och kvinnor under 65, om 63% av de i som röstat hos DN är emot lagen så kan man räkna med att en del av de som är emot lagen kommer att sluta att cykla speciellt om de får böter. Det räcker med en ökning av de uppräknade sjukdommarna med 1,1% för de 19 st räddade ska ätas upp av andra dödsfall.

Troligtvis så blir en lag om cykelhjälm som "Zebralagen", de har goda avsikter men antalet dödade ökar.....

Det här var min motivering till varför jag är emot.

Får knyta an till ditt inlägg med lite andra siffror, inte helt dagsfärska men tyvärr har de nog inte blivit bättre sen slutet på 90-talet, då det publicerades.

Vi har två egentligen helt onödiga företeelser i vårt samhälle, som om man ser på dem objektivt och utifrån deras skadeverkningar, så är det svårt att förstå att de får finnas helt öppet i vårt samhälle.

Nämligen alkohol och tobak.

I vårt land beräknas 300 000 människor vara alkoholberoende, alkisar med andra ord. Mellan 5000 och 7000 dödsfall per år beräknas vara direkt kopplade till alkoholism. Av de som söker akutsjukvård så beräknas 15-20% vara direkt kopplade till fylla.

Lite drygt 2000 personer får vart år lungcancer som är direkt kopplad till cigarettrökning.90 % av dessa är döda inom 5 år, snittöverlevnaden för lungcancer är 7 månader.

Egentligen är det helt inkonsekvent att diskutera hur många liv fartkameror och cykelhjälmar kan rädda när vi blundar för de riktigt stora folkhälsobovarna.

Det dör ca 500 i trafiken vart år, kunde man minska antalet döda av alkohol med en tiondel är det minst lika många, vilket kan vara något att tänka på.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back