Vilket land??- Relativt billigt boende, sol, värme och party??

Caba

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Sporthoj!
Ge exempel på vart jag kan flytta utomlands!?!..
Nånstans där det är sol och värme "året runt", blir ju jättedeppad av svenska vintern,, funderade på att bo halva året här i Sverige och halva nån annanstans..

Mycket tacksam för alla svar jag kan få :yoparty

Caba skrev:
Ge exempel på vart jag kan flytta utomlands!?!..
Nånstans där det är sol och värme "året runt", blir ju jättedeppad av svenska vintern,, funderade på att bo halva året här i Sverige och halva nån annanstans..

Mycket tacksam för alla svar jag kan få :yoparty

Thailand som sagt, finns ju Malaysia, Indonesien, eller Singapore om du kan betala lite mer.

Spanien kanske eller Portugal, greekland kanske,

Fast engelska räcker nog inte i dom länderna..
Thailand går det väl att stanna i och jobba utan problem.

Resten av länderna i världen, kräver ju arbetstillstånd, rätta mig om jag har fel.

Kanske inte länderna i Sydamerika kräver det.. dock har du samma problem där med språket om du inte kan spanska eller portugisiska.
Fast du kanske har mycket pengar? du kan ju va i australien 6mån, dock får du inte jobba...

Nya Zeeland samma som Australien, om jag minns rätt.

Usa max 3mån som turist.

viklund skrev:
Usa max 3mån som turist.

Kan ju inte vara så svårt att få ett Grren Card i staterna?
Bara säga att du är expert på nånting, så e det klart.

Nja vet inte om det är så enkelt, men jag har några polare som har dragit dit & dom säger att det är väldigt enkelt att få green card om du kommer från Sverige.

Lartes skrev:
Kan ju inte vara så svårt att få ett Grren Card i staterna?
Bara säga att du är expert på nånting, så e det klart.

Nja vet inte om det är så enkelt, men jag har några polare som har dragit dit & dom säger att det är väldigt enkelt att få green card om du kommer från Sverige.

Ingen aning om hur det är, vet dock om man kollar H1-B kraven så har dom riktlinjer på runt typ 9år i branchen och högskole utbilning, för att en fundera på att söka.

Allt beror ju på vad man jobbar med, är man grym på programmering så kanske man kan få jobb.

När åkte dina polare dit? nyss? kraven har väl blivit högre..

viklund skrev:
Ingen aning om hur det är, vet dock om man kollar H1-B kraven så har dom riktlinjer på runt typ 9år i branchen och högskole utbilning, för att en fundera på att söka.

Allt beror ju på vad man jobbar med, är man grym på programmering så kanske man kan få jobb.

När åkte dina polare dit? nyss? kraven har väl blivit högre..

Nja dom åkte dit i omgångar.

Första kanske för typ 6-7år sen, men en drog dit för kanske 1-1,5 år sen

Båda sa att det va tokenkelt med green card

Lartes skrev:
Nja dom åkte dit i omgångar.

Första kanske för typ 6-7år sen, men en drog dit för kanske 1-1,5 år sen

Båda sa att det va tokenkelt med green card

Intresant, men dom har över 10års erfarenhet eller?

Har nämligen börjat tröttna på England, dom kör ju på felsida :P
Plus alltid trafikkaos. överbefolkad ö.

Irland

Relativt billigt boende: nope...
sol: ...inte en chans
värme: ...skojar du eller?

och party: Självklart :öl

Thailand iofs svårslaget på billigt och bra boende mat mm.

Vill man man vara lite mer udda så är centralamerika inte helt fel. Mitt favoritställe är Costa-Rica, ganska mkt vilda västern forfarande. Är man lite mer äventyrlig kan man fundera på Nicaragua och Guatemala. :D

lite små appropå men inte helt enligt topicen: nån som vet vars man kan sticka om man efter gymnasiet(alt. lumpen) vill sticka utomlands och ta pissjobb nåt år för att komma bort? försöka få jobb på div. vingårdar i spanien? dvs. samma som topicen men man ska kunna få jobb som inte kräver utbildning(som man kan överleva på)...

Då skulle jag gissa på något varmt Eu land eller thailand någonstans.
Dock så är nog språket viktiga iallafall i EU.

Engelska räcker inte..

Mr. Red skrev:
lite små appropå men inte helt enligt topicen: nån som vet vars man kan sticka om man efter gymnasiet(alt. lumpen) vill sticka utomlands och ta pissjobb nåt år för att komma bort? försöka få jobb på div. vingårdar i spanien? dvs. samma som topicen men man ska kunna få jobb som inte kräver utbildning(som man kan överleva på)...
Rensa fisk i Norge, bra betalt men inte så varmt ;).

Du kan få ett kombinerat turist- och arbetsvisum för ungdomar i Australien på max ett år (tror jag) som ger dig rätt att jobba, det är enkelt att skaffa visumet, men kanske inte lika lätt att hitta jobben (ganska stor konkurrens från alla miljoner andra backpackers-ungdomar i Australien).

sgtpepper skrev:
Rensa fisk i Norge, bra betalt men inte så varmt ;).

Du kan få ett kombinerat turist- och arbetsvisum för ungdomar i Australien på max ett år (tror jag) som ger dig rätt att jobba, det är enkelt att skaffa visumet, men kanske inte lika lätt att hitta jobben (ganska stor konkurrens från alla miljoner andra backpackers-ungdomar i Australien).

I australien får du bara jobba max 3 månader på samma ställe sen är det bara att dra vidare till nästa ställe.

Mr. Red skrev:

Jobba på dykbåt i thailand tex. Hur bra som helst :tummenupp

viklund skrev:
Intresant, men dom har över 10års erfarenhet eller?

Har nämligen börjat tröttna på England, dom kör ju på felsida :P
Plus alltid trafikkaos. överbefolkad ö.

Näää det lär dom inte ha, iofs kanske den ena blev dit skivckad av sitt jobb. Då e det väll en annan femma?

Fast den andra han lessna bara sen drog han.
Det va inga som helst problems säger han.

Jag jobbade som DJ på Gran Canaria i 3,5år. Helt underbart. Är man inte DJ så kan man lätt få jobb på pub/restaurang/disco som inkastare/bar eller serveringspersonal. Hösten till våren är skandinavisk sässong där nere och då är det lättare att få jobb om man inte är flytande på engelska.

Lartes skrev:
Näää det lär dom inte ha, iofs kanske den ena blev dit skivckad av sitt jobb. Då e det väll en annan femma?

Fast den andra han lessna bara sen drog han.
Det va inga som helst problems säger han.

Jo det är en annan femma när företag sponsrar inom honom.

Hmm, kanske man ska chansa då.. packa väskan, dra till florida och leta jobb :)
Mitt jobb tar ju endå slut här om 4mån så...
Jaha, börja spara pengar då... :(

viklund skrev:
Jo det är en annan femma när företag sponsrar inom honom.

Hmm, kanske man ska chansa då.. packa väskan, dra till florida och leta jobb :)
Mitt jobb tar ju endå slut här om 4mån så...
Jaha, börja spara pengar då... :(

Faast jag ger ju inga garantier, jag har ju inte testat själv

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8