Vilket huvud på skruv är att föredra?

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Hej

En enkel fråga utan enkelt svar?
När man håller på och skruvar med hoj, bil m.m.
vilket huvud är att föredra på sina skruvar?
Ska man använda de gamla med ett spår?
Eller Stjärna som philips (den vanliga), Pozi-drive, Insex, torx, sexkant (skiftnyckel) osv....

Saker som jag tänker på är:
-Rundade skallar, konsten att få bort skruven. Eller att de inte blir rundade.
-Pris, en insex är t.ex. dyrare än en spår. (finns rätt många skruvar på en hoj...)

Vad använder ni för typ av skruv, och var köper ni den och vad kostar den?

Rostfri insexskruv. Lätt att få tag på tex Biltema, Clasohlson eller någon järnaffär. Spår går bort helt och stjärnskallar drar man sönder förr eller senare. Bultskalle är ju på sin plats på många ställen.

Last edited:
johan.simonsson skrev:
Hej

Eller Stjärna som philips (den vanliga), Pozi-drive, Insex, torx, sexkant (skiftnyckel) osv....

-Pris, en insex är t.ex. dyrare än en spår. (finns rätt många skruvar på en hoj...)

Järnaffären eller Biltema beronde på vad den skall användas till,tänk på att använda rostfritt där det skall se snyggt ut.

Rostfritt finns i 2 modeller.

Rostfritt heter A2
Syrafast heter A4

Jag använder det som suttit där innan dvs satt det en Insexskruv så sätter jag en ny där.Jag undviker alltid spårskruvar och helst också Pozi/stjärnskruvar då jag tycker att dom är för lätta att runda.

Dra man med rätt hylsa/nyckel på en bultskalle så är det ovanligt svårt att sabba den.

Kilopriset på skruv ligger runt 150-170 kr.

Jag rekomenderar en Ridgid sats för att ta ut skruvar.

Borra med medfäljande borr slå i pinnen och skruva ut den,satsen kostar ca 1200:- med då är du hyfsat trygg när du skall ha ut skruvar sen.

Tips:Om du vill veta om det är en rostfri skruv eller inte ,ta en magnet Rostfritt/syrafast är inte magnetiskt.

EDIT:
Dock kan vissa Japanska tillverkare envisa med att på vissa ställen använda 1,25 gägning istället för vanlig M-gänga vilket kan vara svårt/dyrt att få tag på.

Last edited:
JiMpA skrev:
insex helt klart!

Ja eller Torx.

En annan fördel med att konsekvent använda Insex eller Torx är att man kan få med sig ett komplett verktygskit på väldigt liten yta.

Räcker med en bitssats och ett handtag så har du i princip till hela hojen.

Långa farbron skrev:
Ja eller Torx.

En annan fördel med att konsekvent använda Insex eller Torx är att man kan få med sig ett komplett verktygskit på väldigt liten yta.

Räcker med en bitssats och ett handtag så har du i princip till hela hojen.

T.ex. för den lilla verktygslådan på hojjen :)
Vissa saker kan man ju råka ut för när man är ute....

Torx om hojen själv får välja.

Dessa är en vidareutveckling av insex, som ju lätt blir runda förr eller senare. Torx överför ju kraften på varje stjärnas flank och den kan alltså inte slinta eller dras rund.

Men... det är ju det där med att hitta/ha verktyg oxå. har man inte med sig egna torxbits/verktyg och måste skruva så har inte alla på bygden torxverktyg.
Det tål att tänkas på om man ska ut på en längre resa.

Men funktionellt finns inget som slår torx, då de tål upprepade monteringar/demonteringar utan att bli rundade. Torx kan överföra många gånger högre moment till skruven utan att slinta.
Att sen ex.vis många människor blådrar M6:orna i motorblocket så att gängan följer med ut tillslut är en annan historia.

Jag jobbar som verkstadstekniker och måste säga att, även om insex är bra så blir dom efter X antal i och ur skruvningar runda. M4 ner till M2 och i vissa fall även M5 går inte ens att dra hårt pga att skallen blir rund. Det enda som gäller om jag får välja och om jag skulle byta ut mina skruvar på hojjen är torx. Det enda som håller i längden!

Långa farbron skrev:
Tips:Om du vill veta om det är en rostfri skruv eller inte ,ta en magnet Rostfritt/syrafast är inte magnetiskt.
.
Sanning med modifikation.. de kan vara magnetiska.. men inte lika mycket som järn

insex-skruv är lätt att hitta, de finns överallt...
Men jag hittar inte någon som säljer med torx,
var kan man köpa dessa?

Fast tillgången på verktyg (som andra har...) talar för att köra med insex,
och byta vid minsta lilla deformation :)

Jag skulle valt torx. Helt klart det enda som funkar i längden.

Sen skulle jag inte välja rostfritt på skruvar som du planerar att lossa/dra åt ofta, det finns alltid en viss risk att rostfri skruv skär i gängorna om man inte är försiktig vid monteringen. Detta gäller i första hand lite grövre dimensioner typ M8-M10 och uppåt.

Om en "stjärnskruv" har blivit rund och det inte går att få grepp om den, så är tippset att ta fram ett stort dorn och fläska på den ordentligt med handsläggan. Två saker sker, skruven sträcker sig lite och stjärnspåret blir deformerat. Ta nu fram en STADIG stjärnskruvmejsel som tål lite våld, och fläska på en gång till med handsläggan. Nu är passningen så pass bra att det går att får bort skruven igen. Fungerar 9 / 10.

Min favorit är orginalskruvarna M6 med fläns och 8mm skalle. En bra hylsnyckel på den skallen så fungerar det bäst, tycker jag. Men som med alla varianter, bra verktyg är det viktigaste. Dåliga torxnycklar kan verkligen reta gallfeber på en.

Ser att du kör offraod-hoj. Om du kör den offroad ska du inte ha torx eller insex. Det som händer då är att skallen blir full med lera och skit, när man sedan ska ha bort den får man sitta med en liten mejsel och rensa ur skallen. Oftast blir det lite skräp kvar och man drar lätt sönder dem.

Slutsats: kör man där det är lerigt är det bultskalle som gäller.

Gillar de skruvar med bultskalle och inbyggd bricka. Problemet är att man inte hittar de någonstans att köpa. Är siwerts de enda som har här i sthlm området?

johan.simonsson skrev:
Hej

insex av 10/9 kvalite minst, dessa finns elförsinkade men lite dyrare, givet vis rostfritt (alltid A4) där dom syns

Last edited:
Ben Pool skrev:
uhu....fast det tål ju att tänkas på att tex 12.9 bult förvisso är "starkare" men att 8.8 är "segare"......en hel vetenskap det här :va

då får du en insex skalle som håller när du ska lossa bulten ... en 8.8 som sitter fast blir oftst rund

bollen skrev:
Ser att du kör offraod-hoj. Om du kör den offroad ska du inte ha torx eller insex. Det som händer då är att skallen blir full med lera och skit, när man sedan ska ha bort den får man sitta med en liten mejsel och rensa ur skallen. Oftast blir det lite skräp kvar och man drar lätt sönder dem.

Slutsats: kör man där det är lerigt är det bultskalle som gäller.

Bra poäng, tänkte inte på den vinkeln :Bugar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...