Vilket drivpaket, om inte original? CBR600FS 2002

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Om jag ska köpa ett drivpaket till min hoj, som är minst lika bra som original, vad ska jag titta efter?

Original drivpaket heter 06406-MBW-D41 hos Honda, men jag lyckas inte hitta någon information om vilken typ av kedja eller drev som används.

Kenneths MC föreslog detta drivpaket
KRP JT&Regina Z-ring HO (27-HA022-03) ~2110kr hos Kenneths

Eller 1500kr från ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CBR...n-Sprockets-/401082619317?hash=item5d626315b5

Jag har blivit tipsad om www.s-racing.se och www.addemoto.se, de ser båda ut att ha precis samma katalog. De har två kedjor som rekommendation till min hoj;
"Ekonomi" med O eller X ring ~2096kr
"Super" med quad X-ring ~2257kr

*Vad är skillnaden på Z-ring, O/X-ring och Quad X-ring?
Edit:
Jag har hittat att O-ring har högre friktion än X-ring.
Z-ring verkar vara en regina-specifik variant av X-ring.
Quadra X-ring verkar vara EK:s namn på X-ring.
O/X-ring är inte en typ, utan att addemoto/s-racing inte specar ekonomikedjans typ i katalogen.
Här är en bild som visar O-ring och X-ring
X-ring_O-ring.jpg

*525 är original på min, finns det någon anledning att byta? Jag har förstått det som att detta är tyngd/tjocklek på kedjan.

*Finns det någon anledning till att köra på originalpaketet över ett bra tredjeparts?

Kan tillägga att jag sökt en hel del innan jag postade, utan att hitta svar på mina frågor.
Det jag har hittat är följande:
Bra märken på kedja: EK/RK/REGINA
Bra märke på drev: JT
Bra affärer i sverige: addemoto/s-racing

Last edited:
Ja ett JT ståldrev med en bra xring så är man åkandes. 520 rullar lite lättare och väger mindre men slits snabbare. Tveksamt prisvärde

Ja ett JT ståldrev med en bra xring så är man åkandes. 520 rullar lite lättare och väger mindre men slits snabbare. Tveksamt prisvärde
Tack. När jag läst verkar skillnaden vara högst marginell, så kanske lika bra att låta en 525-kedja sitta på. Eller känner du till att det skulle bli någon skillnad värd att prata om förutom att kapa några hundradelar på bana?

Är det vanligt med fejkkedjor/drev ute på ebay? Tänker exempelvis om jag skulle ta regina-kedjan med Z-ring som jag länkade ovan.
http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CBR...n-Sprockets-/401082619317?hash=item5d626315b5

Alternativt om det finns någon prisvärd och pålitlig webbutik med bättre priser än här hemma.

Last edited:
Jag tror du har nu tjorvat ihop ditt drivpaketsköp nu?

Ringarna har med utformningen på tätningen att göra. O-ring, X-ring samt Z-ring berättar precis som det står, dvs hur tätningarna är utformade. På det finns ytterligare fler varianter

O-rings kedjan brukar i dragstyrka vara klenare och jag tycker dom hör till hojjar med typ upp till max hundra hästar och 6-750 kubik.

Visst specar väl Addemoto och S-racing vad det är för drivpaket. Om du kikar så finns det ett kryss(x) framför och sen läser du längts upp så är det en EK SRX kedja. Nästa uppsnäppning så har du då en MVXZ-kedja.

Regina kedjorna ryktas om att dom inte tillverkas mer i Italien sen några år tillbaka och har då också blivit lite sämre. Eftersom man kan få ett kit med tex RK GXW kedja(starkare än EK MVXZ) för typ en hundring till så finns det ingen anledning att chansa.(du hade + 15 pund i frakt också)

JT gör ju själv kedjor sen nåt år tillbaka. Snorbilliga i jämförelse, säljs mycket utomlands. Bra kedja, men nitlåset blir jag aldrig riktigt vän med(känslig vid montering). Ett kit till en CBR 600 kan man få för tusenlappen.

Jag kör själv en EK 530 SRX kedja i min R1. Egentligen en för klen kedja för den, men jag använder den bara som vinterhoj. SRX kedjan(den som du kallar för "ekonomi") duger alldeles gott till din 600 och dom(inkl JT drev) får man för dryga tusenlappen.....

Last edited:
Visst specar väl Addemoto och S-racing vad det är för drivpaket. Om du kikar så finns det ett kryss(x) framför och sen läser du längts upp så är det en EK SRX kedja. Nästa uppsnäppning så har du då en MVXZ-kedja.

Regina kedjorna ryktas om att dom inte tillverkas mer i Italien sen några år tillbaka och har då också blivit lite sämre. Eftersom man kan få ett kit med tex RK GXW kedja(starkare än EK MVXZ) för typ en hundring till så finns det ingen anledning att chansa.(du hade + 15 pund i frakt också)

JT gör ju själv kedjor sen nåt år tillbaka. Snorbilliga i jämförelse, säljs mycket utomlands. Bra kedja, men nitlåset blir jag aldrig riktigt vän med(känslig vid montering). Ett kit till en CBR 600 kan man få för tusenlappen.

Jag kör själv en EK 530 SRX kedja i min R1. Egentligen en för klen kedja för den, men jag använder den bara som vinterhoj. SRX kedjan(den som du kallar för "ekonomi") duger alldeles gott till din 600 och dom(inkl JT drev) får man för dryga tusenlappen.....
Tack, jag hade missat när jag tittade runt.
Så hellre EK än Regina nu för tiden (om man kollar samma prisspann då)? Hur står sig JTs kedjor då? Det behöver inte vara superbilligt, ska hålla minst lika bra kvalitet som original tänkte jag.

Om man får länka till utomsocknes butiker så tyckte jag att www.forstunt.home.pl/en/50-chains hade bra pris på kedjor när jag bytte drivpaket på förra hojen
Det får man jättegärna göra. Tack.

Ja, eller som jag nände....hellre RK än Regina.

Nu är det ju så att, tillverkarna gör ju inte egna kedjor. Honda med många andra märken har ju JT drev från fabrik. Skillnaden är bara att dom smackat dit en sk ljuddämparmatta i gummi runt den.
Nu minns jag inte riktigt vilken kedja på vilken japansk hoj som sitter på dom japanska hojarna när dom kommer från fabrik, men en av dom är då EK i alla fall. Misstänker att det är Honda, men kanske nån har bättre koll på det.

Jag kan väl få tag på alla kedjor som nämnts här(utom DID) inkl JT drev. Jag har väl hemma ett par 108 länkars SRX kedjor. Dreven måste jag beställa. Inte kollat exakt, men kanske en hundring över tusenlappen. JT kit under tusingen(X1R heter den om du vill läsa på)

Slutade med att jag beställde ett originalpaket, då affären där jag handlade allt annat hade det för överkomligt pris. Är någon nyfiken kan jag leta efter beteckningar på drev och kedja när det dyker upp.

Men! Det betyder inte att den här tråden var meningslös, nästa gång, när jag inte ska göra en storbeställning, blir det nog något annat. Då ska jag hålla i huvudet vad som skrivits i denna tråd.

Om RK är bland det bättre, som VS säger, så är det nog något sådant jag kommer titta på nästa gång.

Förresten, angående gummerade drev, går inte det att köpa själv? Är det något som bara kommer på originalpaket? Nu vet jag inte hur stor ljudskillnad det gör, är mest nyfiken.

En annan sak jag inte blev helt klar över är, hur mycket lättare rullar en 520-kedja än en 525-kedja. Är det mätbart på bantider eller någon extra km/h på toppfart? Känns inte som det skulle märkas för föraren.

Tack för alla goda råd. :tummenupp

Ja, RK, EK eller DID....kända bra grejjor. JT är en lite outsider. Grymt prisvärd. Dock, till en ER-6 bör den inte kosta så pass mycket som 900:- Med dom pengarna får man ett kit med en RK kedja.

Ja, original är ju original, men du är nog en av få som köper en original. Beteckningarna ger ju egentligen inte så mycket.(det är ju Hondas artiklar). Dreven är JT med den skillnaden att framdrevet har en ljuddämparmatta. Det finns pirattillverkare som har en form av ljuddämparmatta(kommer inte på namnet just nu), men då är ju frågan....vad är det för kvalite på själva drevet.

I Hondas orginalkit så kommer det väl med en DID eller RK kedja. Jag tror att 2002 så torde den ha en x-ringskedja även på 600. Beteckningen på kedjan är inte riktigt densamma som du hittar hos dom som säljer dessa kedjor. RK kedjan är förmodligen en sk XSOZ1 kedja och har då istället som original nån lite annan beteckning på den, i o m att den helsluten(svingen måste av för montering av den)

Ang 520: i USA är det populärt att montera 520 på gathojarna, även på 1000. Fräckt bara gissar jag?
Rejskillarna har definitivt mått på sekunderna när dom slänger på en sån. En sopa att köra som jag skulle väl knappast märka nån skillnad :) Dom riktigt seriösa kränger givetvis även på ett aludrev bak där det finns en hel del vikt att tjäna

Återkom gärna med en recension när du har provat det.
Satte dit det igår. Skruvade tills det tog emot(dvs på sidorna mot dom andra länkarna) och nitade sen ihop det. Easy.

Ja, RK, EK eller DID....kända bra grejjor. JT är en lite outsider. Grymt prisvärd. Dock, till en ER-6 bör den inte kosta så pass mycket som 900:- Med dom pengarna får man ett kit med en RK kedja.

JT är inte mer outsider än de andra, det är ju orginalgrejer det också. 900 var för hela kitet, dvs inkl fram och bakdrev. Du får gärna visa mig mig någonstans du hittar det billigare. Man kan få RK, DID och EK för ungefär samma pris, men de är varken bättre eller sämre än JT.

JT är inte mer outsider än de andra, det är ju orginalgrejer det också. 900 var för hela kitet, dvs inkl fram och bakdrev. Du får gärna visa mig mig någonstans du hittar det billigare. Man kan få RK, DID och EK för ungefär samma pris, men de är varken bättre eller sämre än JT.

Nja, JT har inte haft kedjor så många år. Finns ju heller ingen hojmärke som har den kedjan som original på hojen. Med det så menar jag ju inte att den är dålig.
Jo, sett att ett drivpaket med bara o-rings kedja av annat märke kostar väl strax under tusingen. Så, klart det skiljer ganska mycket på prislappen med tanke på att JT´n är en mycket starkare X-ringskedja.....

Jag brukar ju sälja en del drivpaket och till Er-6 med JT drev så kostar med RK x-rings kedja cirka 880:-. Med X1R kedja cirka 750:-

Jag brukar ju sälja en del drivpaket och till Er-6 med JT drev så kostar med RK x-rings kedja cirka 880:-. Med X1R kedja cirka 750:-

Tittade på din sida nu, och du verkar ha väldigt bra priser. :)
Synd man inte hittade det vid googling. Och varför finns du inte på ebay etc?

Last edited:
Back