Vilken typ av ryggskydd använder du?

Vilket typ av ryggskydd använder du?

• Antal röstningar
    0
Någon som har provat knox contour modellen? Inte varit och klämt på den än, men knox brukar göra bra skydd.

Biltema, certiferierad 2:e graden. :) Lagom dyrt för mig som student

Med risk för att byta inriktning på ämnet;

Jag måste köpa mig ett nytt ryggskydd (körde utan förra året:dummer)!

Budgeten ligger på ~1000-1400 och det vore en stor fördel om skydden finns att prova i sthlmsområdet (läs Uppsala/sthlm).

Vill ha ett som andas mycket bra då jag har lätt för att svettas och det ska sitta bekvämt (doh).

Kör hojarna i sign.

Tryonic Vest 3.7. Sitter perfekt och hjälper även till att hålla in magen :)
Köpte det i höstas, så jag har inte hunnit prova hur det funkar när det är riktigt varmt.

Har 3 st.
Ett Biltema L2 skydd
Ett DAINESE NEW BAP 2000/8
och ett Halvarsson Track som jag inte använder så mycket.

Med risk för att byta inriktning på ämnet;

Jag måste köpa mig ett nytt ryggskydd (körde utan förra året:dummer)!

Budgeten ligger på ~1000-1400 och det vore en stor fördel om skydden finns att prova i sthlmsområdet (läs Uppsala/sthlm).

Vill ha ett som andas mycket bra då jag har lätt för att svettas och det ska sitta bekvämt (doh).

Kör hojarna i sign.

Tror det här uppfyller svettningskravet. Tror det är uppbyggt av ett 3 dimmensionellt aluminiumnät närmast ryggen som svarar för stötdämpningen och givetvis tillåter bra luftcirkulation.
Finns säkert i Sverige. Så du kan prova det.
http://www.revzilla.com/product/dainese-wave-g-back-protector

Mestadels hårt (Bionic air) men ibland mjukt och då blir det ett Kori.

Har aldrig behövt testa hur det är att glida på. Alpinestars sitter bra och svalt medans Kori är lite varmare men oslagbart när det kommer till att packa ner sitt ställ etc.

Dainese Paraschiena Wave 12 Con Scapole :rock

+1 på den. Jag är väldigt nöjd med mitt. Det sitter bra på mig och är inte alls så varmt som jag trodde att det skulle vara. När jag vinklar huvudet rätt så styrs luftströmmen ner innanför kragen och in under ryggskyddet. :)

Har en äldre modell av detta och tycker det sitter bra på mig.
14616385-origpic-2da481.jpg

Fast numera har jag tagit ur alla skydden ur jackan och kör med en sån här under istället.
ZERO7_ROKA-JACKET_s.jpg

Är det riktigt varmt funkar det med en crosströja över istället

Någon som har (eller har provat) dom där hårda certifierade ryggsäck-ryggskydden? Om nån nämt det samt åsikt tidigare så sorry för återupprepning!

Jag funderar på att köpa ett sånt.. Skönt att kunna packa ner diverse hojjacka och annat när man är stationär, samt fästa extra hjälm utanpå med lätthet samt skönt att slippa att ha nån "damcykel-korg" på styret när man ska handla! :yoparty

Någon som har (eller har provat) dom där hårda certifierade ryggsäck-ryggskydden? Om nån nämt det samt åsikt tidigare så sorry för återupprepning!

Jag funderar på att köpa ett sånt.. Skönt att kunna packa ner diverse hojjacka och annat när man är stationär, samt fästa extra hjälm utanpå med lätthet samt skönt att slippa att ha nån "damcykel-korg" på styret när man ska handla! :yoparty

Har Boblebee Aeropolis eller vad det nu heter. Funkar bra. Har dock aldrig vurpad med den. För säkerhets skull har jag ett vanligt ryggskydd under för jag tror att om man kasar så förman det på sidan och inte på rygg på en väska.

Dainese Wave & Dainese bröstplatta (där fram)
Som reserv har jag ett Halvarsson Track (vinstpris från nån bromsövning på Barkarby för fem/sex år sen)
Som ultra-reserv har jag ett från von Lidl. (riktigt obekvämt)

Har Boblebee Aeropolis eller vad det nu heter. Funkar bra. Har dock aldrig vurpad med den. För säkerhets skull har jag ett vanligt ryggskydd under för jag tror att om man kasar så förman det på sidan och inte på rygg på en väska.
Agreed! Man kan aldrig vara för säker! ;) hur mkt kan man packa i den? Känns den att ha på ryggen när man bombar motorväg?! Vet att den ska vara aerodynamiskt utformad, men will it blend? :hihi

Ett hårt Knox Aegis som jag även testat två gånger hårt. Bra skydd, sitter skönt men flikar ur sina egna glidskenor ibland vilket känns jäkligt billigt. Gör att lederna i skyddet inte riktigt sitter ihop. Funderar på att köpa ett nytt pga det.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph