Vilken "sportbil" har mest värde?

Nu går jag lite offtopic, men det där är ett lustigt resonemang som man ofta hör om elbilar. Hamnar du någonstans där det inte finns ett eluttag så finns det garanterat ingen bensinmack där heller. Man planerar omedvetet sin körning med en bensinbil för att inte få soppatorsk, och det borde väl inte funka annorlunda med elbil.

Visst, en bensinare går ju i nuläget mycket fortare att tanka, men om några år har säkert batterierna blivit mer snabbladdade, eller så skiftar man celler på en mack helt enkelt.

Så köp en elräcer, det verkar allra roligast! Om du inte vill ha en sån tycker jag du ska köpa en Porsche.
Grejen är den att det tar 2 minuter att tanka bilen med lite soppa. Det tar 7-8 timmar att ladda batteriet. Att ha en bensindriven motor är en extra säkerhet att man inte blir strandsatt.
 
Jag tycker du ska köpa en Viper. Den har inte grym väghållning. Dess liter/effekt ratio slås knappt av min Skoda pickis. Dess detaljfinisch håller amerikanska mått (hmpf...). Men bara för att.
Går att hitta från ca 300k.
 
Varför inte?
1574125172.jpg


http://www.blocket.se/vi/17800806.htm?ca=11_s

Eller:
4473071233.jpg


http://www.blocket.se/vi/18350121.htm?ca=11_s
 
Last edited:
http://www.blocket.se/vi/19147524.htm?ca=4_s
Snygg, relativt snabb, och mycket ovanligare än diverse porschar.
Klarar nästan budget.
Lite klen motor :D Sedan så import från USA, inte ens reggad ännu. Nee, för mycket trouble.

Känns som att en Z06 vore trevligt att ha i garaget. Mustig motor, bilen har äkta körupplevelse och den är bra på bana. Interiören suger, det vet jag.

Bilen blir "billigare" och billigare med åren. Så om ett halvår till så bör bilen hamna i ett bättre prissegment automatiskt.
 

Kostar en hel del att äga, lite tråkigt när kopplingen är sliten och det kostar 30' eller bara avgassystemet ligger på 18'.

Precis som alla andra bilar så kommer även dessa att slitas ut och behöva servas, ingen bil man kör med alla dagar direkt.
 
Last edited:
Jag tror Z06 kan vara ett bra val. En bekants bekant kör en sådan och rullar ca 1500mil per år och tycker den funkar prima som bruksis om man bortser från utrymmena. Dock så kör han den inte på vintern, men det hade säkert varit skoj (läs: farligt) det med :tummenupp
 
Ok, om inte EVO10:an är aktuell. Maserati? Du får en Quattroporte från 04-05 för 500k.
 
Var förbi Audi Forum inne i Stockholm idag och provsatt både en R8 och en RS6 Sedan. Denna RS6 Sedan var helt SJUKT nice... Fick extremt habegär, som kommer bli svårt att mätta. Alldeles för dyr bil, men helt klart en mycket mycket fin bil. Den var bra mycket större i alla dimensioner än jag trodde den skulle vara.

Kanske om några år att denna bil blir "hanterbar" i pris...

//EDIT!! Någon här som jobbar på Audi? :D
 
Last edited:
Nu när i princip alla bilar på marknaden har varit omnämnda i denna tråden så tänkte jag ge mitt bidrag. RS4:an har ju varit på tapeten mer än ett par gånger men inte S4:an. Med ett sött litet paket för $10.000 så åker S4:an om RS4:an med hästlängder... I runda slängar har du alltså en riktig dräpare för styvt 400.000kr.

http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=243434
http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=243221

Annars hade även jag rekommenderat en 996 Turbo. Har bara erfarenhet av Porsche Center i Borås och Göteborg men där har det inte varit några problem att få provköra. Visserligen med en självrisk på knappt 20 papp :)
 
Last edited:
Nu när i princip alla bilar på marknaden har varit omnämnda i denna tråden så tänkte jag ge mitt bidrag. RS4:an har ju varit på tapeten mer än ett par gånger men inte S4:an. Med ett sött litet paket för $10.000 så åker S4:an om RS4:an med hästlängder... I runda slängar har du alltså en riktig dräpare för styvt 400.000kr.

http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=243434
http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=243221

Annars hade även jag rekommenderat en 996 Turbo. Har bara erfarenhet av Porsche Center i Borås och Göteborg men där har det inte varit några problem att få provköra. Visserligen med en självrisk på knappt 20 papp :)
Glöm att jag köper en bil och smäckar på en fet kompressor som kräver konstant övervakning. Litar inte så mycket på så hårt eftermarknadstrim som är på tal. Lägger hellre extra pengar och får vad jag vill ha "standard" och vet att bilen kommer från punkt A till punkt B utan bekymmer.

:)

Har fastnat lite för RS6 sedan nu. Dock verkar jag fattat nu att RS6an driver inte 60/40... är det rätt? Såg nått youtubeklipp där bilen tydligen kan justera sig upp till 35/65 (bak/fram) för att hantera överstyrning. Bah! Sådant är tråkigt.
 
Sånt där går alltid att koppla ur i efterhand, frågan är bara om det är med en simpel knapp eller med lite sladdar och en dator.


(eller med ett gameboy... kommer aldrig glömma när jag såg en mekaniker med en Aprilia-moped inkopplat till ett gameboy där han kunde styra och ändra dess värden för att trimma den hehe)
 
Har fastnat lite för RS6 sedan nu. Dock verkar jag fattat nu att RS6an driver inte 60/40... är det rätt? Såg nått youtubeklipp där bilen tydligen kan justera sig upp till 35/65 (bak/fram) för att hantera överstyrning. Bah! Sådant är tråkigt.

Här har du en test med RS6 vs R8 gjord av tidningen EVO. Onekligen sjuk prestanda för att vara en familjekombi. De har även en RS6 de kör med som långtestbil om du tittar vidare på deras hemsida, där du kan läsa hur bilen är att leva med till vardags. Glöm dragkrok för att transportera en motorcykel. Audi tillåter inte det tydligen.

http://www.evo.co.uk/carreviews/cargrouptests/224631/audi_r8_v_audi_rs6.html

Jeremy Clarkson skriver vilken han anser vara årets bil 2008. Innan dess nämner han några som han inte är lika imponerad över...

http://www.timesonline.co.uk/tol/driving/jeremy_clarkson/article5400290.ece

Om RS6.

The biggest disappointment of the year is a closely fought contest between any number of cars but the winner is Audi’s RS 6. It promises much and on a racetrack it delivers a great deal. But to buy a five-seat estate car simply because it’s so fluent through Becketts is like going out to buy a pet goldfish and coming home with a horse “because it’s so good over the Chair”.

The drawbacks you will encounter in real life are too endless. The uncomfortable seating, the weird steering and a very real sense that in a car like this, 572bhp is a lot more than you will ever need. It’s said you can’t be too beautiful or too rich but you can have too much power. Because one minute you’ll be overtaking a lorry and the next you’ll go mad and want to invade Poland.

Corvette Z01.

Over the years there have been a great many Corvettes, and none of them, if we’re honest, have been any good. Oh, there have been some fast ones and some with great charisma. Mostly, they have been pretty as well. But to drive? No. They were the automotive equivalent of Big Macs. Cheap, plastic and at the right time, and in the right place, sort of just what you want. But like I said. Just no.

And then out of nowhere came the ZR1, which has a supercharged V8 that manages to be both docile and extraordinarily savage all at the same time. I’ve been trying to think of a dog that pulls off a similar trick, but there isn’t one. And anyway, this car is not a dog.

Oh, it’s not built very well. After just three days in my care, the boot lock disintegrated and the keyless go system refused to acknowledge the keys were in the car, but I didn’t mind because there is simply no other car that looks this good, goes this fast – in a straight line and around corners – and that most of the time bumbles about like a forgetful uncle. And when you throw in the price tag of just £106,690 – lots for a Corvette but modest next to a similarly powerful Ferrari – the case for the defence can sit down and put up its feet knowing that the prosecutor simply has nowhere to go.

It is an epic car and I’m only sad that unless the healthcare and pensions company that makes it can be turned around, it will be the last of the breed.

Indeed, I worry that the next 12 months will bring us many wrecks, many drownings and absolutely nothing to laugh at at all. I shall therefore stop short of wishing you a prosperous new year. Instead, I shall hope that in our new-found poverty, we can still all be happy.
 
Köp en Honda Civic Type-R (2001-2005)
Spendera pengarna du får över på sprit & kvinnor (om du inte redan har en)
Sen håller dom ihop också.....
 
Köp en Honda Civic Type-R (2001-2005)
Spendera pengarna du får över på sprit & kvinnor (om du inte redan har en)
Sen håller dom ihop också.....

Fast en Type R är väl knappast en sportbil?
Det är visserligen inte en RS6 heller, men den är väl hyfsat snabb iaf.
 
Jeremy Clarkson skriver vilken han anser vara årets bil 2008. Innan dess nämner han några som han inte är lika imponerad över...

Clarkson är kåsör.
Inte facit.
Hans åsikter saknar relevans.
Tiff FTW:
[YOUTUBE-ID]NAPd66BCJOA[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]pt61PwW0f0A[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top