Vilken "sportbil" har mest värde?

Glöm diesel om du nu inte är kär i karaktären.. Det är ju DYRARE these days, även om man åker apmkt

Min långford dricker 1.3-1.4 liter oberoende hur man kör och vad man har på flaket/drar, trots det är det den billigaste bilen Jag ägt. Billiga delar OM något skulle paja, Ingen värdeminskning alls snarare tvärt om, 600 spänn traffikförsäkring/året. Behöver inget mer för den är immun mot parkeringsskador/rådjur, mm och så här års skulle en oinvig inte kunna få igång den utan att kunna rätt knep och skulle nån sno den ändå är den lite lättare att snoka reda på än en silverfärgad A4.

Lastbilsreggad..Då lönar de sig säkert :-)

De är ju helt sorgligt att dieseln kostar MER trots att det är miljövänligare (med partikelfilter)

Även UTAN partikelfilter... Det är väl koldioxiden de tjafsar om och den är ju i princip obefintlig men det är ju klart att det i dieselmotorernas fall är andra saker som är farliga bara för att...

Jupp, det handlar bara om att sno åt sig så mycket skatteintäkter som möjligt:mad:

Last edited:
Jag räknade på vår gamla xc70.. Vi skulle vara tvugna att köra 6000 mil per år för att de skulle börja löna sig med diesel i dagens läge
Aja lite ot, swedie har säkert koll på priserna
Lite synd att köpa en fläskig sportbil med dieselspis för man tror det ska vara billigare bara

Även jag slänger in en "shout" om Porsche :)

Ska du köpa helt nytt så röstar jag (faktiskt?) på Cayman S eller Boxster S.
Att lägga ca 300.000 kr extra för ca 30 häst och Nm känns inte värt det, och enligt många (och mig) så är det lättare/skönare balans med mittmotor än svansmotor (samt att motorljudet i coupen låter mer och bättre hehe)

fast motorn verkade vara viktigast för dig så då är det ju bara att spana efter beg. Porsche 911'or.

Senaste Subaru Impreza kanske!? Jag har inte testat den, och även om man inte gillar hatchback så verkar det enbart medföra positiva egenskaper.

Även jag slänger in en "shout" om Porsche :)

Ska du köpa helt nytt så röstar jag (faktiskt?) på Cayman S eller Boxster S.
Att lägga ca 300.000 kr extra för ca 30 häst och Nm känns inte värt det, och enligt många (och mig) så är det lättare/skönare balans med mittmotor än svansmotor (samt att motorljudet i coupen låter mer och bättre hehe)

fast motorn verkade vara viktigast för dig så då är det ju bara att spana efter beg. Porsche 911'or.

Senaste Subaru Impreza kanske!? Jag har inte testat den, och även om man inte gillar hatchback så verkar det enbart medföra positiva egenskaper.

Jag rattade en 911 carerra -05 för ett tag sen.. Förjäkla skönt chassi. Liten och lätt och ligger som ett strykjärn. Man sitter nära marken och de är rätt bra fartupplevelse
Motorn vrålar underbart goddigt och den flyttar på sig rätt dugligt. Den saknar 100 häst för att man ska få en "wow"-upplevelse dock (325 hk). För dyr för att vara så "slö" men i övrigt en jäkligt kul bil

Jag hade valt en evo/impreza eller dyl alla dagar framför en boxter

Om det skall vara bruksbil är det inget som slår Porsche.

dodge Viper börjar man kunna få rätt "billigt" nu.

Då får man se till att serva den på rätt ställe ;)

Annars så är väl Audi RS4 ett ganska bra val? http://www.blocket.se/vi/17737680.htm?ca=9_s 420hk med fyrhjulskrafs-. 3500 mil, Utnämnd till årets bästa körbil i topgear för ngt år sedan, å fortfarande grymt läcker, FInns både i Sedan, kombi och cab :tuttar

Annars så har du BMW m5 507 hk http://www.blocket.se/vi/19545383.htm?ca=9_s
Gamla M5 400hk http://www.blocket.se/vi/19534688.htm?ca=9_s

Mercedes AMG kör man inte, det åker man i.

VW Golf R32??

BMW M3? http://www.blocket.se/vi/18753669.htm?ca=9_s

Gamla audi RS6?? 450/480 hk, ser lite gamal ut, men den duger nog i krig, Dubbelturbo här med, men dock en 4.2L V8, är nog också lite mer av en motorvägsbil då den väger 2.1 ton har jag för mig, och den motorn är placerad LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT fram http://www.blocket.se/vi/19316019.htm?ca=9_s (480 Hk modellen)

Nu har du lite att kolla på :)

Jag rattade en 911 carerra -05 för ett tag sen.. Förjäkla skönt chassi. Liten och lätt och ligger som ett strykjärn. Man sitter nära marken och de är rätt bra fartupplevelse
Motorn vrålar underbart goddigt och den flyttar på sig rätt dugligt. Den saknar 100 häst för att man ska få en "wow"-upplevelse dock (325 hk). För dyr för att vara så "slö" men i övrigt en jäkligt kul bil

Jag hade valt en evo/impreza eller dyl alla dagar framför en boxter

Detta är ju personliga åsikter men...

för den 911'an du kört kostar ca 300.000 kr extra en Boxster S, och har "bara" ca 30 hk mer än en sådan (senaste Boxster S har 310 Hk t.o.m.) och i min värld känns det inte värt att punga ut så mycket extra för så lite (sen har jag inte råd med någon av bilarna, men det är ju en annan femma hehe)

Sen är det så att i en Boxster (och Cayman) så sitter motorn typ en meter (50% närmre!? eller blir det 100%? hehe) närmare dig och allt mellan den och dig är "lite" isolering och stolarna än en 911 som har växellåda, baksäte och stolarna mellan dig och motorn.
mullret från motorn är goare i en Boxster/Cayman, när man sitter i dom - utanför låter dom alla Boxer-6'or lika härligt :)

Varit på diverse trackdays med Porsche Club Sweden (med en Boxster S -06) och kan lugnt erkänna att det handlar mer om föraren än fordonet hur det går. kört om och blivit om körd av både gamla 924'or som nya 911'or.
(däremot i ärlighetens namn tror jag aldrig jag har kört om en GT3 RS, men majoriteten (alla? hehe) av brukar aldrig köra i samma klass som mig, dom med RS har ju lite mer erfarenhet och intresse av trackdays än t.ex. lilla mig hehe)

åh åh åh, en grej som är värt att poängtera föresten! om det blir ett köp av en Porsche (och du tänkt köpa en ny eller -08):
Provkör en med PDK, jag gjorde det nu i höstas, en 911 (Boxster och Cayman kommer med PDK nu till våren, kring mars) och det är en helt sjuk låda.
vid normal körning är den så smidig och lugn att man knappt märker växlingarna, med Sport eller Sport Plus igång så är den så brutal och snabb så man ler från öra till öra, och att vid varje växling så en knuff FRAMÅT känns rätt så sjukt, även när den slänger i femman växel vid 210 km/h :D

Jag har alltid föredragit manuell låda framför automat, men PDK/sekventiellt is the shit när det fungerar så där bra :yoparty

Att någon dag äga en Porsche själv står på min lista över saker att göra innan jag dör, detsamma gäller en Impreza :)

(sådär, tror jag har predikat färdigt nu hehe)

Här har vi nånting som passar dig..... Ariel atom 500.
2.4l V8
över 500hp
Vikt 500kg
Pris ????

Bifogat

• Atom 500 V8-L.jpg
    Atom 500 V8-L.jpg
    56 KB · Visningar: 78
Nee va fasen, ska man ha en "plastig amerikanare med lastbilsmotor" (;)) så röstar jag på en Corvette ZR1
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/071220-corvette-zr1/index.xml

checka gärna Jay Leno's Garage föresten :)
http://www.jaylenosgarage.com/

:näsblod

Klart att det är lite "tupperware"-känsla över Corvetten, men hellre den än nåt annat i den prisklassen. Absolut inte en sekreterarporsche som boxster i alla fall.:D

Och det är Vipern som har lastbilsmotor...

njaoo :tungan

jo visst, speciellt iochmed ZR1 så har Corvette visat att dom kan bygga riktigt bra bilar, men jag håller fast vid min fördom att amerikanska bilar har ingen precision. både ratten och bromsarna är lite svampiga vilket gör att bilens prestandra sjunker "ordentligt" så fort det inte går rakt fram.

(Men detta är en komisk fördom, det är bra bilar, och jag har inte mycket erfarenhet av USA-bilar heller, men dom få (två hehe) jag testat så stämmer det, men god damn vilket ljud dom producerar och maskulint intryck, oh-yeah hehe, tyska bilar där har du precision, behöver inte en 5.6-liters bensintörstig motor, en boxer-6 på 3.4 liter lyckas dom ge samma prestanda som USA-ditot)

Det gäller att man har rak rygg och är säker på sin manlighet när man kör Boxster.... detsamma gäller Audi TT-ägare :D
Är man osäker på sin manlighet/kompetens så köper man Ferrari :tungan ;)

njaoo :tungan

jo visst, speciellt iochmed ZR1 så har Corvette visat att dom kan bygga riktigt bra bilar, men jag håller fast vid min fördom att amerikanska bilar har ingen precision. både ratten och bromsarna är lite svampiga vilket gör att bilens prestandra sjunker "ordentligt" så fort det inte går rakt fram.

(Men detta är en komisk fördom, det är bra bilar, och jag har inte mycket erfarenhet av USA-bilar heller, men dom få (två hehe) jag testat så stämmer det, men god damn vilket ljud dom producerar och maskulint intryck,

Håller helt med. Jag har själv en Corvette -93, och kvaliteten och passformen i kupén är under all kritik. Men den är ju bättre på nyare Corvetter. Men det är fortfarande den råaste bilen när det kommer till utseende och ljud för dom pengarna.

Och tänker du på ZR-1 från 90- och framåt, så kan de fortfarande inte bygga bra bilar. Det var i huvudsak Lotus som gjorde att ZR-1 fick så´na framgångar.

Håller helt med. Jag har själv en Corvette -93, och kvaliteten och passformen i kupén är under all kritik. Men den är ju bättre på nyare Corvetter. Men det är fortfarande den råaste bilen när det kommer till utseende och ljud för dom pengarna.

Och tänker du på ZR-1 från 90- och framåt, så kan de fortfarande inte bygga bra bilar. Det var i huvudsak Lotus som gjorde att ZR-1 fick så´na framgångar.

coola bilar de där corvetterna. har själv en c5 och nästa blir helt klart en c6. tycker inredningen är kanon i de nyare bilarna och väghållningen. holla blox!! jag kan bara klaga på ljudnivån under 180. över det så låter det inte så mycket:D

Hade jag haft massor av stÅlar över hade jag haft en bruksbil och en sport/underhållningsmaskin. Inte båda delarna kombinerat. Lyx och bus kan sluta olyckligt! :fakta

Som en polare. En Audi S4 -93. Köptes för runt 4-50000kr. Motor och väghållning för 60000kr. Dvs en bråkdel av vad en ny sportbil kostar (?).

Och vilken sleeper, laddar 1,7, drar otroligt fint på alla växlar. 450 hästar.

Sånt är kul tycker jag, än en fabrikshottad Östermalmskärra (dessa blir nog frånåkta också)! :tungan

(dock inte klar än)

11c8in5.jpg

34r6jbs.jpg

Gamla audi RS6?? 450/480 hk, ser lite gamal ut, men den duger nog i krig, Dubbelturbo här med, men dock en 4.2L V8, är nog också lite mer av en motorvägsbil då den väger 2.1 ton har jag för mig, och den motorn är placerad LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT fram

Har S6an med den karossen. Grymt trevlig bil. men inte direkt sportig... Visst går den bra. Men det är som sagt 2 ton kombi! Mer familje bil än räcer som sagt

Porsche 911 turbo (997) en en jävligt härlig bil som jag skulle rekomendera. Inget vidare bagageutrymme, men ack så rolig bil :)

Sport bruksbil med 500+ hästar..

BMW M5/M6 alt. SL55 AMG kommer ju högt upp på listorna i så fall. Kanske inte direkt jättesportiga bilar, men de har bra tryck och dessutom lite diskretare än en ariel atom (DOH!)

GT-R´n tycker jag personligen skulle vara en mycket bra alternativ. Har ju i mer än ett test fått stämpeln "Baby-Veiron". Mycket teknik, men inte direkt superbra som daglif bil. Den drar helt klart blickarna till sig. Spelar det mindre roll vilken sida man sitter på kan ju den äldre R34:an vara ett alternativ, men då blir det ju inte direkt en bruksbil som vem som helst kan sätta sig i och köra utan problem (tänk "Morsan").

Audi S8 skulle man ju kunna titta på förutom att de kostar en hel j*vla hög med pengar på service.. Personligen gillar jag dem skarpt ändå sedan den var med i filmen Ronin.

Porsche 911 eller Audi´s R8 är ju bra bilar som funkar dagligdags, men känns nog extremt för en bruksbil. Körde chefens 996/911 Carrera som var okej och jag tycker fortfarande 996 Turbon är bland de snyggaste de gjort.

Corvetten är ju fin, men jag skulle hellre ta mindre effekt än att köpa amerikanskt.

En Jaguar XJR tycker jag kan vara en kandidat om man vill åka lagom diskret, men sportbil kan den knappast kallas..

Mazda RX8? Inga 500hk men en förbannat skojjig bil med trevligt chassie och underbar wankelmotor.
Måste det vara ny bil? Tänkte på Lotus Omega, riktigt skoj kärra men tyvärr en gammal bil.
Provkört, slö och konstig.

en corvette zo6 är kanske något för dig
Vill inte ha ren sportbil. Ska vara en bruksbil oxå.

Oxå kört, ser exakt lika dan ut som A5an fast med en törstig V8 som inte går bättre än A5an egentligen mer än över 140 typ. Däröver är man inte så ofta.

Här har vi nånting som passar dig..... Ariel atom 500.
2.4l V8
över 500hp
Vikt 500kg
Pris ????
Ingen bruksbil det heller, samt att om jag ska ha en "banbil" (vilket det där är, och jag skulle då aldrig köra en sådan på vägen) så ska den ha tak. Det regnar i Sverige...

Om det skall vara bruksbil är det inget som slår Porsche.
Det är rätt trångt för passagerare i en Porsche... visst rolig bil, men mer en banbil än en bruksbil.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...