Jag rattade en 911 carerra -05 för ett tag sen.. Förjäkla skönt chassi. Liten och lätt och ligger som ett strykjärn. Man sitter nära marken och de är rätt bra fartupplevelse
Motorn vrålar underbart goddigt och den flyttar på sig rätt dugligt. Den saknar 100 häst för att man ska få en "wow"-upplevelse dock (325 hk). För dyr för att vara så "slö" men i övrigt en jäkligt kul bil
Jag hade valt en evo/impreza eller dyl alla dagar framför en boxter
Detta är ju personliga åsikter men...
för den 911'an du kört kostar ca 300.000 kr extra en Boxster S, och har "bara" ca 30 hk mer än en sådan (senaste Boxster S har 310 Hk t.o.m.) och i min värld känns det inte värt att punga ut så mycket extra för så lite (sen har jag inte råd med någon av bilarna, men det är ju en annan femma hehe)
Sen är det så att i en Boxster (och Cayman) så sitter motorn typ en meter (50% närmre!? eller blir det 100%? hehe) närmare dig och allt mellan den och dig är "lite" isolering och stolarna än en 911 som har växellåda, baksäte och stolarna mellan dig och motorn.
mullret från motorn är goare i en Boxster/Cayman, när man sitter i dom - utanför låter dom alla Boxer-6'or lika härligt
Varit på diverse trackdays med Porsche Club Sweden (med en Boxster S -06) och kan lugnt erkänna att det handlar mer om föraren än fordonet hur det går. kört om och blivit om körd av både gamla 924'or som nya 911'or.
(däremot i ärlighetens namn tror jag aldrig jag har kört om en GT3 RS, men majoriteten (alla? hehe) av brukar aldrig köra i samma klass som mig, dom med RS har ju lite mer erfarenhet och intresse av trackdays än t.ex. lilla mig hehe)
åh åh åh, en grej som är värt att poängtera föresten! om det blir ett köp av en Porsche (och du tänkt köpa en ny eller -08):
Provkör en med PDK, jag gjorde det nu i höstas, en 911 (Boxster och Cayman kommer med PDK nu till våren, kring mars) och det är en helt sjuk låda.
vid normal körning är den så smidig och lugn att man knappt märker växlingarna, med Sport eller Sport Plus igång så är den så brutal och snabb så man ler från öra till öra, och att vid varje växling så en knuff FRAMÅT känns rätt så sjukt, även när den slänger i femman växel vid 210 km/h
Jag har alltid föredragit manuell låda framför automat, men PDK/sekventiellt is the shit när det fungerar så där bra
Att någon dag äga en Porsche själv står på min lista över saker att göra innan jag dör, detsamma gäller en Impreza
(sådär, tror jag har predikat färdigt nu hehe)