Vilken SM skulle du valt??

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Nu är det bestämt...jag ska köpa en motard...den får kosta mellan 60-70k...den ska andvändas på gata, typ till och från jobb, busåka, kanske lite bana. Problemet är att jag vet inte vad jag skall välja för hoj...har ni några tips och kanske vet om nån som är till salu....allt av intresse.

Dainese skrev:
Okej...men jag vill veta lite siffror...effekt,vikt??

660:n väger väl drygt 130 och är reggad med 24 kw men utan strypningarna ligger det nog på runt 60 i motorn har jag för mig.

Okej...Nån som har koll på Husas modelller..hört att dom måste servas typ jämnt?? men dom ska tydligen vara dom värsta i effekt/vikt förhållande

Dainese skrev:
Nu är det bestämt...jag ska köpa en motard...den får kosta mellan 60-70k...den ska andvändas på gata, typ till och från jobb, busåka, kanske lite bana. Problemet är att jag vet inte vad jag skall välja för hoj...har ni några tips och kanske vet om nån som är till salu....allt av intresse.

köp den här http://www.blocket.se/view/4129739.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0

Eller DEN HÄR! ännu bättre pris!
http://www.blocket.se/view/4001267.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0

Den var ju snygg, men som sagt. Klarar du av att serva själv så köp en husa. Annars tycker jag att det är bättre å köpa något annat märke. Som inte kräver lika mkt service.

Dainese skrev:
Okej...Nån som har koll på Husas modelller..hört att dom måste servas typ jämnt?? men dom ska tydligen vara dom värsta i effekt/vikt förhållande

om du ska gatåka till och från jobbet så kan du nog fetglömma husabergarna. det är grymma tävlingsmaskiner som ska köras hårt och vårdas därefter.

Personligen fanns det inget alternativ när jag skulle köpa motard, möjligtvis 625 -04. För övrigt den andra 660:n jag äger och är helnöjd med tanke på serviceintervall, effekt och vikt. Reservdelarna är inte så farlig dyra heller.

Dainese skrev:
-04 å frammåt är dom grymma (för en "standardhoj"), men du får ju hålla efter dom efter det också.

Jag skulle välja som alla andra en KTM 660. Kanske en XR650, mest för att man kan känna sig säker då.

rSEXa skrev:
Den var ju snygg, men som sagt. Klarar du av att serva själv så köp en husa. Annars tycker jag att det är bättre å köpa något annat märke. Som inte kräver lika mkt service.

Serva kan jag göra själv...har skruvat mkt med bilar och hojjar förrut så det är inget problem. Men man vill ju inte skruva jämnt, man vill ju åka oxå. Så jag skippar nog husaberg modellerna, även fast dom är grym. Vad det gäller Honda CRF 450 så tycker jag dom verkar vara väldigt dyr för års mod mm...och 450...är inte det lite litet??

Dainese skrev:
Serva kan jag göra själv...har skruvat mkt med bilar och hojjar förrut så det är inget problem. Men man vill ju inte skruva jämnt, man vill ju åka oxå. Så jag skippar nog husaberg modellerna, även fast dom är grym. Vad det gäller Honda CRF 450 så tycker jag dom verkar vara väldigt dyr för års mod mm...och 450...är inte det lite litet??

Min kompis har en ktm 450 exc, den går faktiskt fint. Den går bra på slangen och sådär. Men det e ju klart, större motor starkare motor.

Men en 450 skulle då räcka för mig som bus-/lekhoj.

Men du, husa hojarna är ju fina, tror inte att dom racklar. Nog är det säkert fina hojjar. Men det bästa är, att prova en massa olika hojjar själv. Och bestämma utifrån den du är nöjd med. Egentligen är det ju små servicar ganska tätt på alla enduro/motardhojar.

Köp den som du tycker är bäst.

Dainese skrev:

har aldrig haft en honda i och för sig men jag tycker det känns sådär att köpa en ny hoj och få med ett reservdelskit. :va går skiten sönder så förbannat att dom skickar med delarna från början or what??

rSEXa skrev:
Min kompis har en ktm 450 exc, den går faktiskt fint. Den går bra på slangen och sådär. Men det e ju klart, större motor starkare motor.

Men en 450 skulle då räcka för mig som bus-/lekhoj.

Men du, husa hojarna är ju fina, tror inte att dom racklar. Nog är det säkert fina hojjar. Men det bästa är, att prova en massa olika hojjar själv. Och bestämma utifrån den du är nöjd med. Egentligen är det ju små servicar ganska tätt på alla enduro/motardhojar.

Köp den som du tycker är bäst.

exc 450 är inte bara mindre i motorn, det är en helt annan typ utan motor och då är vi där igen med servicen. ska du ha den så kan du lika gärna köpa en husa direkt och få en större starkare och brutalare maskin

Dainese skrev:
Om du inte vill skruva så mycket så kan du sloppa idéerna på att åka husa/honda crf/KTM exc,
alla dom hojarna har täta serviceintervaller.
Inget konstigt med det, det är den typen av hoj. Inga gathojar mao trots att dom säljs gatreggade...
Om du nu inte vill skruva så ofta så titta på Ktm:s Lc4a modeller, Hondas XR.
Yamaha, Kawasaki & Suzuki har också hojar som kan funka.

Dainese skrev:
450n är grym, men den hör hemma på bana. I trafiken tycker jag det är roligare med en hoj med mer botten. 450n å 660n ligger nog inte så långt ifrån varandra i toppeffekt. Hondan byter man kolv på var 50 timme tror jag, dessutom låter det som om den inte håller om man ligger å nöter på jämngas. Angående "för litet" så kommer lägre vikt med mindre volym också, första gången jag vek ner en 450 blev jag lite skraj av hur fort det gick :D :tummenupp

Åker man till en bana så går inte hojjarna att jämföra längre dock :tungan

660:n har från och med -04 fått utökat oljemängd. Olja i ramen altså. Samma serviceintervall dock fast med mindre risk för ras som följd.

Från 04 fick väl 660n kylfläkt med, gör ju ganska mycket om man kör mycket inne i stan och sånt.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back