Vilken Plasma?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jag ska handla en jätteteve tänkte jag. Kan inget om sånt men det lär ju ni andra göra.
Lär mig!
Vad ska jag ha?

Vore det inte idé att skaffa en kanon istället? stööörre bild..och dagens projektorer är riktigt bra både kvalités mässigt och ur tittarens synpunkt

tycon1 skrev:
Vore det inte idé att skaffa en kanon istället? stööörre bild..och dagens projektorer är riktigt bra både kvalités mässigt och ur tittarens synpunkt

Jag har tänkt på det men den ska användas som tv i allmänhet och inte bara att se på film på.

Tycker du ska kolla på LCD teves istället för Plasma. Har hört att de har en otroligt mycket längre "brinntid" än plasma skärmarna.
Snackar vi bildkvalitet så är det i stort sett lika bra oavsett. Men just det att LCD'n håller längre gör den till mitt personliga val iaf (hatar när skärmarna piper, "leker tiger" = ränder överallt, eller bara jävlas med mig i övrigt)

Jorrd skrev:
Tycker du ska kolla på LCD teves istället för Plasma. Har hört att de har en otroligt mycket längre "brinntid" än plasma skärmarna.
Snackar vi bildkvalitet så är det i stort sett lika bra oavsett. Men just det att LCD'n håller längre gör den till mitt personliga val iaf (hatar när skärmarna piper, "leker tiger" = ränder överallt, eller bara jävlas med mig i övrigt)

Hur lång är "brinntiden" på en plasma vs LCD?

Vart hittar jag LCD runt 46"?

Jag är en nolla på det här alltså... :gnissla

Tysken skrev:

Brinntiden är väsentligt längre, vi kan ju säga (teoretiskt) att om plasman har 6000 timmar så har LCD'n 30000 timmar.
Största LCD'n jag hittade är 30" 26kkr på ONOFF, 42" Plasma för 27kkr på ONOFF också.
Byter man tv lite oftare, så kanske man ska kika på en lite större modell eftersom brinntiden inte är speciellt intressant.
42" vs 30" är ändå rätt väsentligt stor skillnad.
EDIT: Hittade en 42" LCD på siba för 27kkr
Länk: http://www.siba.se/Product/Product.aspx?Identifier=SEP42SX&sName=TV+-+Plasma+&+LCD-TV

Last edited:
Jorrd skrev:
Brinntiden är väsentligt längre, vi kan ju säga (teoretiskt) att om plasman har 6000 timmar så har LCD'n 30000 timmar.
Största LCD'n jag hittade är 30" 26kkr på ONOFF, 42" Plasma för 27kkr på ONOFF också.
Byter man tv lite oftare, så kanske man ska kika på en lite större modell eftersom brinntiden inte är speciellt intressant.
Länk: http://www.siba.se/Product/Product.aspx?Identifier=SEP42SX&sName=TV+-+Plasma+&+LCD-TV

Är LCD detsamma som bakprojektion så går den bort! Jag är inte nöjd med bildkvalitèn på bp. Sen ska den vägghängas också!

Finns det nån bra sida där man kan läsa om brinntider och annat bra?

Edit: Hittade! http://www.plasma-projektorer.nu/4.988707fc4de976507fff2199.html

Last edited:
Tysken skrev:

Jag köpte en 37 plasma förra veckan och tycker bilden är ungefär lika som min förra 32"-widescreen. Sen kan jag upplysa dig om att lcd tv i 46" skulle kosta dig skjortan. Lcd finns vanligast upp till 30" sen blir dom för dyra att köpa, så vill du ha en 46" så blir det en plasma.
Ju större plasma ju sämre bild oftast om man inte har en väldigt massa pengar. Så köp dig inte den billigaste plasman bara för att du vill ha en stor, gå hellre ner en storlek.
Jag hoppas jag inte har rört ihop det för dig nu!!

Jorrd skrev:

Första plasma skärmarna var ca 5-6000 timmar idag har det nya panelerna ca 20000 timmar och att lcd inte bränner in var ett slagord också bränner in lika mycket som plasma, sen kan man också tillägga att lcd är bakgrundsbelyst vilket inte plasman är som lyser av sig själv.

pho skrev:
Första plasma skärmarna var ca 5-6000 timmar idag har det nya panelerna ca 20000 timmar och att lcd inte bränner in var ett slagord också bränner in lika mycket som plasma, sen kan man också tillägga att lcd är bakgrundsbelyst vilket inte plasman är som lyser av sig själv.
och nu tycker jag dom flesta snackar i nattmössan o spekulerar rätt mycket.

En plasma håller minst 30,000 timmar om den sköts, vilket motsvarar ca 15år om du kollar tv ca 5-6 timmar om dan.
Lcd/Tft håller i ca 60,000 timmar, men vem sitter med en tv i mer än 10 år idag då???
Ingen skulle jag påstå, möjligen alla gamlingar.

//R

Okej... ska man komma "billigt" undan och endå ha tuffa prylar tycker jag att man köper något av följande:

#Projektor med 100" duk (mellan 15-20.000:-) + 32" CRT TV (mellan 5-10.000:-) Då har man dels en hyffsad TV för nyheter, TV-spel samt bingolotto! Plus att när man drar i gång projjen har man en hel bio hemma hos sig! Jag tycker att detta ger "mest" upplevelse!

#Bakprojektions TV (mellean 15-20.000:-) Då har man en rätt stor bild men inte lika bra bild till bingolotto som på en 32" CRT TV. För film (på kvällen) däremot är det hel ok! (i klass med en projektor) Detta känns som en halvbra lösninig...

#Köp inte en LCD som är sörre än 17"! Allt äver 17" (som ligger runt 10.000:- är att slänga pengar i sjön!) Plasma där emot kan man kika på i 42". Den billigaste jag hittat finns på NetonNet (Andersson X1) för 19.990:- Fast den känns som en budget lösning! Det finns en som heter Northern Star för ett par 1000:- till, som kanske är något bättre! Bildmössigt slår en plasma allt tidigare ovan nämnt! (fast en vanlig CRT TV ger rätt bra bild i dag! - till och men en 50Hz!) Men helt ärligt skulle inte jag köpt en plasma i dag! Det ryktas om priskrig till hösten nämligen! Vem vet en 42":are kanske kostar 12-15.000:- om man har lite is i magen! Då skulle man till och med kunna kombinera en projektor med duk och en 42" plasma! Det vore helt optimalt! För hur man än vrider och vänder på saken ÄR stor bild hela upplevelsen!

Lite funderingar från mig bara....

Okej. Jag har med lite funderingar på att köpa en ny tv alt. en projektor. men det måste gå att koppla in xboxen utan problem. Funkar det på projektorn? Det är jobbigt att spela Rallisports challenge 4 man på en 28" :(

//J

Casca skrev:
Okej. Jag har med lite funderingar på att köpa en ny tv alt. en projektor. men det måste gå att koppla in xboxen utan problem. Funkar det på projektorn? Det är jobbigt att spela Rallisports challenge 4 man på en 28" :(

//J

Allt går! De flesta projjar tar s-video, komposit och komponent!

Vad plasma vs. projektor beträffar, så skulle jag vilja säga att bildkvaliten på en projektor inte hamnar så långt bakom plasman.

Har använt båda sorterna ett antal ggr i plugget, kopplad till dator. och då har vi föredragit projektorn varje gång..dels för att bilden är så mycket större (lättare att ta fram en projektor oxå ;)) och att kvaliten är helt klart godkänd ...och det från en s-video out. Så det skulle knappast se dåligt ut med att titta på tv på en projektor.

Ni vet ju alla som har använt tv-out till en tv, hur det tenderar till att bli en ruskigt dålig bild (oavsett radeon eller nvidia) jämnfört med en datorskärm..
Och jag skulle vilja påstå att skillnaden från datorskärm - Projektor är ganska hårfin för hobbyanvändare..Så det är vad jag skulle satsa på!

Det är idag också ganska billigt med bra projektorer jämnfört med plasma...
Men men, smaken är som baken.. :död

tycon1 skrev:
Vad plasma vs. projektor beträffar, så skulle jag vilja säga att bildkvaliten på en projektor inte hamnar så långt bakom plasman.

Har använt båda sorterna ett antal ggr i plugget, kopplad till dator. och då har vi föredragit projektorn varje gång..dels för att bilden är så mycket större (lättare att ta fram en projektor oxå ;)) och att kvaliten är helt klart godkänd ...och det från en s-video out. Så det skulle knappast se dåligt ut med att titta på tv på en projektor.

Ni vet ju alla som har använt tv-out till en tv, hur det tenderar till att bli en ruskigt dålig bild (oavsett radeon eller nvidia) jämnfört med en datorskärm..
Och jag skulle vilja påstå att skillnaden från datorskärm - Projektor är ganska hårfin för hobbyanvändare..Så det är vad jag skulle satsa på!

Det är idag också ganska billigt med bra projektorer jämnfört med plasma...
Men men, smaken är som baken.. :död

Måste man inte ha hyffsat mörkt för att använda en halvbillig projektor?

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back