Vilken personlighetstyp har du?

2nd that

"ENTJs tend to be self-driven, motivating, and competitive. They are often sought out as leaders. Unusually influential and organized, they may sometimes judge others by their own tough standards, failing to take personal needs into account."

Spot on.

Problemet med alla såna här tester är att de med dålig självkännedom (eller rättare sagt stor diskrepans mellan sin egen självbild och omgivningens) tenderar att omedvetet fylla i egenskaper de ej besitter men åtrår. Tex den inkrökte självupptagne goofen, som absorberer all energi i samvaro med andra och som helt saknar förmåga att lyssna och som få vill ha som bordsgranne på en middag... tvärtom anser sig själv social, utåtriktad och empatisk i kryssfrågorna osv.

Därför tycker jag att det är tveksam instrument att använda vid tex anställning.

Last edited:
Problemet med alla såna här tester är att de med dålig självkännedom (eller rättare sagt stor diskrepans mellan sin egen självbild och omgivningens) tenderar att omedvetet fylla i egenskaper de ej besitter men åtrår. Tex den inkrökte självupptagne goofen, som absorberer all energi i samvaro med andra och som helt saknar förmåga att lyssna... tvärtom anser sig själv social, utåtriktad och empatisk i kryssfrågorna osv.

Därför tycker jag att det är tveksam instrument att använda vid tex anställning.

Sant. Det är fruktansvärt svårt att vara objektiv mot sig själv. Även om man inte medvetet ljuger för sig själv är det lätt hänt. Men om man försöker vara skeptisk mot vad man tycker och verkligen försöker tänka ett steg längre kan man faktiskt komma hyffsat nära sanningen. Problemet är väl att man oftast inte vill veta av sina brister.

Men jag kan trösta mig med att de gånger jag blivit "utvärderad" av vänner och psykolog har de kommit fram till ungefär samma sak. :gnissla

Problemet med alla såna här tester är att de med dålig självkännedom (eller rättare sagt stor diskrepans mellan sin egen självbild och omgivningens) tenderar att omedvetet fylla i egenskaper de ej besitter men åtrår. Tex den inkrökte självupptagne goofen, som absorberer all energi i samvaro med andra och som helt saknar förmåga att lyssna... tvärtom anser sig själv social, utåtriktad och empatisk i kryssfrågorna osv.

I samband med anställning kan det nog vara ett bra stöd, om man använder det i kombination med en lång intervju utförd av en kunnig person. Då upptäck rätt fort om intervjuobjektet har dålig självkännedom.

Jag är själv inne i en anställningsprocess som består av tre interrvjuer. Den sista delen kommer att bestå av ett liknande test samt samtal och utvärdering av en psykolog. Efter intervjun kommer man att få feedback om hur man uppfattas jämfört med hur man uppfattar sig själv. Det ska bli spännande. :gnissla

I samband med anställning kan det nog vara ett bra stöd, om man använder det i kombination med en lång intervju utförd av en kunnig person. Då upptäck rätt fort om intervjuobjektet har dålig självkännedom.

Jag är själv inne i en anställningsprocess som består av tre interrvjuer. Den sista delen kommer att bestå av ett liknande test samt samtal och utvärdering av en psykolog. Efter intervjun kommer man att få feedback om hur man uppfattas jämfört med hur man uppfattar sig själv. Det ska bli spännande. :gnissla

Jo jag ifrågasätter alltså inte Jung eller att dessa egenskaper finns, jag bara menar att "skit in ger skit ut" i alla tester. Dvs är indata inkorrekt så blir resultatet lätt vilseledande. Så därför krävs det ofta, precis som du skriver, proffs som kan se igenom ev livslögner och självförhärligande. Facit får ju vi ickeproffs ändå, bara det att det tar tid: en social och empatisk arbetskamrat vill många sitta bredvid på luncherna osv.

Så vad jag vill komma till är att när folk själva får fylla i enkla tester som dessa så upplever de alltid resultatet som "mitt i prick" eller "Spot on". Det är inte så konstigt...

Last edited:
Jo jag ifrågasätter alltså inte Jung eller att dessa egenskaper finns, jag bara menar att "skit in ger skit ut" i alla tester. Dvs är indata inkorrekt så blir resultatet lätt vilseledande. Så därför krävs det ofta, precis som du skriver, proffs som kan se igenom ev livslögner och självförhärligande. Facit får ju vi ickeproffs ändå, bara det att det tar tid: en social och empatisk arbetskamrat vill många sitta bredvid på luncherna osv
Hur är det med tändkulesotsförpestade kollegor då? :gnissla

You are:

* moderately expressed introvert
* slightly expressed sensing personality
* slightly expressed feeling personality
* moderately expressed perceiving personality

Portrait of the Composer (ISFP)

More than the other Artisans, Composers are in tune with their senses, and so have a sure grasp of what belongs, and what doesn't belong, in all kinds of works of art. While the other Artisans are skilled with people, tools, and entertainment, Composers have an exceptional ability-seemingly inborn-to work with subtle differences in color, tone, texture, aroma, and flavor.
Mitt i prick.

Hur är det med tändkulesotsförpestade kollegor då? :gnissla

Du har ju förvisso bara mött mig en gång på irl på båttur till kompisen jag lovat hjälpa med hans motor.

Vad tror du att jag hade för bokstav på första? E eller I?

Du har ju förvisso bara mött mig en gång på irl på båttur till kompisen jag lovat hjälpa med hans motor.

Vad tror du att jag hade för bokstav på första? E eller I?
Helt klart I, men det är ju normalt förfarande och beroende på situationen. Hade du hoppat fram och kramat mig på kuken hade jag blivit oroad, likaså hade du blivit lite konfunderad om jag började tugga på om existentiella ämnen och plockade fram big-size rizlat.

Du bedömer nog mig också som I efter det mötet.

Jag tycker ändå att svarsalternativen är väl avvägda. På en fråga kan jag definiera mig som sjukligt social medan jag på nästa kan favorisera en hemmakväll utan andra sinnesintryck än frisk luft. Men i takt med att arbetssituationen, studiesituationen och föreningslivet utvecklas till att jag 75% av den vakna tiden MÅSTE vara äckligt social, för både min och andras skull, så uppskattar jag mer och mer att sitta hemma dekadent iklädd flanellskjorta och jeans för att dricka kaffe och sköta mitt liv i ensamhet.

Last edited:
Jag har gjort ett sånt här test tidigare i jobbet, och då fick man sin mer exakta typ i ett rutsystem, dvs testet visade lite mer HUR extrovert eller introvert man var osv. Det här testet kändes mer binärt och trubbigt.

Helt klart I, men det är ju normalt förfarande och beroende på situationen. Hade du hoppat fram och kramat mig på kuken...

Och hur skulle du skatta att jag (eller de för oss nya Långholmarna på bryggan) uppfattade dig i förhållande till mig? Kantian mer eller mindre "Introvert" än Jörgen?

Last edited:
Famous ISTPs:

(I have to give Joe Butt credit for most of the following)
U.S. Presidents:
Zachary Taylor
Charles Bronson
Tom Cruise
James Dean
Clint Eastwood
Burt Reynolds
Keith Richards
Charlie Yeager
Frank Zappa

och jag då!

Fast att jag var en introvert jävel var ingen nyhet för någon, även jag har ett jobb där jag är äckligt social, men det är bara dom 8 timmarna om dagen.....

Famous ISTPs:

(I have to give Joe Butt credit for most of the following)
U.S. Presidents:
Zachary Taylor
Charles Bronson
Tom Cruise
James Dean
Clint Eastwood
Burt Reynolds
Keith Richards
Charlie Yeager
Frank Zappa

och jag då!

Fast att jag var en introvert jävel var ingen nyhet för någon, även jag har ett jobb där jag är äckligt social, men det är bara dom 8 timmarna om dagen.....

ISTP även jag, är nog inte helt fel, jag njuter av det iaf :näsblod
..men du glömde en person i din lilla lista..Amelia Earhart.

Ni fyra plus mig är en rätt stor del av de som gjort testet och skrivit resultatet i tråden. Med tanke på att bara 1-2% ska vara INTJ måste det ligga en hund begraven någonstans, antingen är det mest sannolikt att hitta oss på diverse forum (bästa sättet att umgås med folk ju, alt-F4 avslutar alla tråkiga diskussioner omgående!) eller så är det bara så att vi orkar göra denna sorts test till skillnad från många andra. Eller så är testet inte helt tillförlitligt. :näsblod

Frågor och svar om att umgås med INTJ, skrivit med en glimt i ögat: http://intjcentral.com/manual4 (Läsvärt för alla som vill ha sig ett gott skratt!)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul