Vilken olja väljer du? (Omröstning)

Vilken olja häller du i din hoj?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Kör på farsans "traktorolja" från biltema, (syntetic 10w-30 eller 10w-40) gratis och bra . Har kört i både cr125, rd350 och i xr600 och har aldrig haft problem. Ska dock prova nu till oljebytet att byta till dyrare olja så får vi se om det blir någon skillnad.

Så rekommendera gärna oljor och vart ni handlar dessa :tummenupp

vi har inte biltema här än (kommer till sommarn tror jag)
men OKQ8 superbike-olja är helt OK och billig på 20l-dunk (55kr/l).

man byter ju ändå mellan varje säsong om inte oftare,
så billig helsyntet är helt OK.
Läs Dr.Bike's stick-trådar längst upp i detta forum

Hällde i Motuls värstig i somras efter att ha bytt kolvar och
portat topparna, sen blåste jag en returslang och spred några
hundra kronor olja över vägen på första turen. :3freak
Sen gick jag över till OKQ8 snabbt

Last edited:
Jag hällde Biltema-olja i ena hojen en gång. Men det kommer jag aldrig mer att göra! :( Jag gick raskt över till Motul istället, motor och växellåda beter sig helt annorlunda med den! :tummenupp

Hoztic skrev:
Jag hällde Biltema-olja i ena hojen en gång. Men det kommer jag aldrig mer att göra! :( Jag gick raskt över till Motul istället, motor och växellåda beter sig helt annorlunda med den! :tummenupp

biltemas mineral? på vilket sätt annorlunda?

till hojarna å dom bättre bilarna så använder jag "finolja" men till skabbiga volvos å sånt så använder jag "fulolja"

Jag kör med Motul därför att jag efter mycket tester har funnit att det är bäst, dessutom får jag numera oljan i spons (men jag gick och betalde för den i 3 år innan jag fick spons)

Skulle mycket väl kunna tänka mig att köra med Biltema.

Motul... Det kanske är rent psykiskt, men jag inbillar mig att växlarna slinker i lite lättare och kamkedjan rasslar lite mindre än med andra oljor.

Varför byta olja alls?
Jag kör med samma olja som jag alltid haft, brukar toppaupp lite med matolja när lampan lyser för mycket i ögonen. Matolja är billigast och bäst!
Hojen funkar bra efter 2000mil och bilen har jag kört nästan 5000, funkar kanon! luktar lite poppcorn, det är mysigt också

:tummenupp

Föresten, ni som kör med vad-som-helst i oljetanken kankse skulle skriva in era reggnummer så att vi andra inte råkar köpa era hojar när dom gått ett par tusen mil

Last edited:
matte_mannen skrev:
biltemas mineral? på vilket sätt annorlunda?

oavsett om det är dyr eller billig olja så kan det vara fel olja. Kan bli lite trögt att växla eller kan kopplingen börja spöka om man har våtkoppling.

triple skrev:
Föresten, ni som kör med vad-som-helst i oljetanken kankse skulle skriva in era reggnummer så att vi andra inte råkar köpa era hojar när dom gått ett par tusen mil

:hihi

Motul 300 V Factory Line, enbart.
biltema skulle jag inte hälla i bilen ens.

R2 skrev:
Motul 300 V Factory Line, enbart.
biltema skulle jag inte hälla i bilen ens.

Ett kännaruttalande...

zopilote skrev:
Motul... Det kanske är rent psykiskt, men jag inbillar mig att växlarna slinker i lite lättare och kamkedjan rasslar lite mindre än med andra oljor.

Skönt att nån vågar erkänna. För visst är det mycket psykologi med i oljeköpet!

Varför skulle någon annars betala två tre ggr mer för samma produkt?
(Vem går och letar efter dyraste återförsäljaren av Lewisjeans bara för att få betala mer? verkar nästan korkat ;))

Hoztic skrev:

Motul ÄR en mycket bra olja.
Dock har jag aldrig hört NÅGON annan Suzukiägare uppleva samma sak som du med Biltema.
Vad det beror på.... ja det tvistar de lärde om. :tummenupp

newstead skrev:
Kan man steka i Biltemas olja?

Ja faktiskt!
Troligen bättre än med andra oljor då den tål mycket hög värme dessutom! :)

Själv kör jag med Biltemas helsyntetiska racingolja (läs Statoil Racingway) alla dar i veckan. Funkar, och har funkat kanon jämt. Inget kopplingsslir, som jag däremot upplevde med en Castrololja förr.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman