Olja till GSX-R 750 -90

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Tänkte byta olja nu på min GSX-R 750 -90.
Jag har bara en engelsk manual till den.
Och i den står det att jag ska ha olja med API grade SE or SF (minimum).
SE och SF är det hel och delsyntetisk eller? Jag ska ha SAE 10W-40 det har jag kommit på men kan jag använda helsyntetisk eller vad ska jag ha?

helsyntet är väl inte att rekommendera i en sån.
så kör du på delsyntet.

Magge skrev:
Tänkte byta olja nu på min GSX-R 750 -90.
Jag har bara en engelsk manual till den.
Och i den står det att jag ska ha olja med API grade SE or SF (minimum).
SE och SF är det hel och delsyntetisk eller? Jag ska ha SAE 10W-40 det har jag kommit på men kan jag använda helsyntetisk eller vad ska jag ha?

Jag hade en likadan hoj som du för ett par år sedan och jag använde helsyntet! Fungerade klockrent!

Men det beror på hur du kör hojen också. Om du bara tourar runt och inte kör så hårt, samt byter olja varje säsong (vilket du naturligtvis bör göra) kan du lika gärna köra delsyntet.

nicce skrev:
helsyntet är väl inte att rekommendera i en sån.
så kör du på delsyntet.

Varför inte? Skulle vara för det dyrare priset möjligtvis? Men det absolut inget fel att köra med helsyntet heller.

Last edited:
Det jag oroar mig för är att man har hört att vissa oljor kan ge sig på gummi och packningar? Det kanske inte funkar med helsyntet på en så gammal hoj?

Magge skrev:
Det jag oroar mig för är att man har hört att vissa oljor kan ge sig på gummi och packningar? Det kanske inte funkar med helsyntet på en så gammal hoj?

Jag hade som sagt inga som helst problem under de två säsonger jag körde omkring med helsyntet i min GSXR-750 -90. Ägaren före mig hade också bara använt helsyntet.

Sedan kan man ju naturligtvis diskutera om det verkligen var nödvändigt... Men det är en helt annan historia.

Det som du skall vara orolig för när det gäller packningar o.s.v. är om du lämnar kvar använd olja i motorn över vintern. Denna olja innehåller nämligen väldigt mycket föroreningar som inte är bra för motorn.

Regel nummer 1: "Byt alltid olja på hösten, precis innan du ställer av hojen".

Byter du olja regelbundet och kör normalt spelar det nog inte så stor roll om du kör hel- eller delsyntet i din hoj.

Last edited:
foobar skrev:
Varför inte? Skulle vara för det dyrare priset möjligtvis? Men det absolut inget fel att köra med helsyntet heller.

för att om tätningar och packningar börjar va lite dåliga så kan de ju börja läka lite olja så att säga. Prova höra med en mc-verkstad om dom rekomenderar helsyntet i en -90 gsxr.

nicce skrev:
för att om tätningar och packningar börjar va lite dåliga så kan de ju börja läka lite olja så att säga. Prova höra med en mc-verkstad om dom rekomenderar helsyntet i en -90 gsxr.

Om packningarna är så dåliga att de läcker olja om man spiller i helsyntet är det nog mycket smartare att byta packningar än att fylla på delsyntet istället.

Som jag sa innan: Jag (och den förre ägaren) körde med helsyntet hela tiden. Jag hade varken problem med läckande packningar eller krånglande motorer.

Den enda anledningen till att köra delsyntet är att det är billigare (och det är ju faktiskt ganska viktigt). Men att hojen skulle må dåligt av det är bara trams! Punkt!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman