Vilken olja väljer du? (Omröstning)

Vilken olja häller du i din hoj?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
FZ1 skrev:
Ok, det ordvalet...skall inte diskutera mer i andras sak.

Brukar bli 1200-1500mil varav 15-20 bankörningar och 200-300 mellan bytena. Vet att det inte skall behövas men när den börjar svartna och växellådan börjar klonka (psykologi) är det dags.

Jo, så är det nog

Just psykologigrejen säger att jag ska köra på märkesolja istället för Biltema tills jag är överbevisad om att Biltema är bäst, det känns bättre helt enkelt.

Rigge skrev:
Risken att Castrol gör en bättre olja än en no-name olja från Biltema tror jag är större med tanke på Biltemas övriga produkters kvalité. Visst va det nån jag litade på som kom med nåt seriöst argument varför Biltemas olja är bättre så visst. Nu vet jag inte vem du är och vad du vet så jag kan inte vara helt säker på vad du säger. Dessutom bor jag 10 mil från Biltema så hur man än ser på det så blir det dyrare att köra på den oljan. Vad skulle jag spara på att köra på Biltemaolja om jag bodde nära? 100-300kr per säsong? Det känns som en piss i Nilen för det viktigaste man kan köpa till sin hoj.

Absolut!!

Du har rätt i ALLA avseenden! :) Men jag vil bara stressa argumenten lite.
T.ex: jodå, de stora kända bolagen gör verkligen ingen dålig olja, och ja, den KAN vara bättre.

Men... är det SÅ PASS mycket bättre att du och jag som konsument märker det?

Troligen inte.

Alltså VAD man väljer i verkliga livet är i DENNA diskussion oväsentligt (nästan) Det är själva sakfrågan det gäller.
JAg menar: Jag går inte heller över ån efter vatten i onödan, och ser man till bekvämlighet och totalpris kanske den dyrare oljan trots allt är rätt val.
:tummenupp

Jag körde Biltemas helsyntet i min förra bil, en Honda CRX, och den gick hårt, riktigt hårt. Både på bana och på gatan. varvade 8500 och det rätt ofta. Hade isär mtoorn 2 vintrar i rad, första för att byta topp packning, och andra för en turbokonvertering.
Jag kan lova att motorn såg precis lika fräsch ut båda gångerna jag rev den.

Biltemas helsyntet håller samma klassning som de dyra oljorna, Statoil, Shell, Motul, Mobil 1... Whatever, alla kommer från saudiarabien :)
Vet att Biltema en gång hade slut på sina oljedunkar, och sålde statoils dunkar i butiken, útan att märka om dem, blev ett j-vla liv hos konkurrenten då :)

Vad jag försöker säga bland allt svammel är att både min fd Honda CRX -90 och min nuvarande Suzuki XN85 Turbo -83, knappast hade såhär bra olja när de byggdes utan byggdes för betydligt sämre oljor. Så nog borde de vara precis lika nöjda med Biltema eller Motul?

jag kör på 300v för den luktar så gott :tummenupp

HenRRik skrev:
jag kör på 300v för den luktar så gott :tummenupp

Klart att den luktar gott, det är ju kokosnötolja :hihi Och det är sant ... (delvis, visserligen)

Bifogat

• nöt.jpg
    nöt.jpg
    1.9 KB · Visningar: 392
Last edited:
116:- kr litern för motuls 5100 är väl inte så farligt.. o ja växellådor o kopplingar stormtrivs med denna oljan.. ska man va seriös o räkna med att grejernaska hålla länge.. så kör Motul.. inte castrols "rödpiss" eller biltemas oljor.. dessa funkar utmärkt i bil.. men en hoj e så mycket mer finkänslig.. tänk boys and girlies..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman