Vilken moped hade ni?

En Yamaha DT som köptes nyrenoverad till 15 års dagen, när jag sålde den funka i princip ingen el längre. Många spöken som boddde i den där.

När jag börja gymnasiet köpte jag en Ciao av bekvämlighetskäl, en sommardag flög framhjulet av vid inbromsning från toppfart, ont gjorde det och sålde den sen för en femhundring. Anledningen till att hjulet lossna var för att jag fixade frambromsen på den, när det var klart hade jag tappat bort ena hjulmuttern eller om det var axel och bara en mutter på den där. Hur som helst så leta jag i bra att ha lådan och hitta en mutter som var en storlek större, lindade en bit av en plastpåse runt gängorna och så satt det fint. Drog åt den då o då men vid den nämda sommardagen hade jag väl slarvat eller något, är huvudet dumt får kroppen lida :rolleyes:

Ett litet tråd lyft.

Många fina mopeder och en och annan bil.

17:33 min första moped inte just den men samma färg.

Last edited:
Hade aldrig moppe.
Körde några enpetare på landet och några kompisars i stan ibland.
Hade inget riktigt MC-intresse innan jag var 18-19.
Tog hojkort när jag var 22.

En moped som inte så många hade var Tomos Colibri, jag har precis just nu gjort klart en artikel om en sån.

Fler har nog haft en Honda MT5 som ska vara med i ett senare nummer i år.
kan läsas om i MC Veteranen som förövrigt har fått en uppdatering i år. Kolla gärna på den och fundera på om du kan klara dig utan att vara med i en veteranmotorcykelklubb.

Bifogat

• DSC_0297.JPG
    DSC_0297.JPG
    1.4 MB · Visningar: 7
  • IMG_20260319_091508.jpg
    IMG_20260319_091508.jpg
    388.9 KB · Visningar: 7
Yamaha DT50MX -91 (röd/vit).
Jag tänkte tvärt emot alla andra och försökte gå under radarn då man bodde lite på landet och körde många mil på moped (ca1500 på 3år). 13/48 drevning, borttagen plugg i förgasaren och effektljuddämpare fram (lätt bonnfilat utlopp vid avgas). Gjorde 62-63 mätarfart på plan väg och gick tyst/fint (orignal bakljuddämpare). Hade inga direkta driftstörningar alls (förutom kass el då konstruktionen gjorde att kablar nöttes av vid styrhuvudet). Kompisarna skruvade nästan mer än åkte, medan min bara gick...
Hade samtidigt en gammal YZ80 -80 (luftkyld) och när några retade mig för att min gick sakta så hängde jag i den motorn som passade direkt i ramen. Då var jag klart snabbast med en moppe som gasreste på 1-2an :). Men det var bara någon vecka för att visa att jag kunde :).

Numera har jag en Komar hemma som min morfar köpte ny. Den ska ut i ljuset igen vilket år som helt :).

En Monarped på lån av grannfrun ett par år tills jag fyllde 14 då det blev en ganska billig Puch Dakota för att inte ta för mycket av sparkontot för lätt mc. Var lite avundsjuk på kompisar som hade fina DT och MT men det var det värt när väl 125:an stod i garaget när jag var 16. Bodde på landet och det var en fantastisk frihetskänsla att själv kunna, som det kändes, ta sig vart man ville i världen. ☺️

2005 när man fyllde 15 gick jag och köpte mig en beggad Derbi GPR 50 (Exakt färg och dekalkit enligt bilden). Alltså jag har aldrig mått så bra som när jag gled in på ICA's parkering och fick visa upp den. Minns att de riktiga motorcyklisterna hälsade på mig när vi möttes, och jag fattade aldrig varför :hihi
Låg i 100km/h+ (Ostrypt givetvis) i shorts och tshirt och va odödlig. :hojraket

Gick senare och bytte till en Rieju Drac 50 för att utforska lite grusväg.

weyOlfD.jpgrieju_drac_reservdelar.jpg

Blev strängt beordrad att inte göra mig av med min Zundapp CS50 när man gick vidare till lätt MC :D Gissa om man är glad för det. Tänk att 20år senare introducera tvåhjulat motorburet fordon för ens döttrar på samma moped man själv låste upp friheten på :D

Bifogat

• 61e61adc-1d74-4511-b6e5-354dd0cab53a.jpeg
    61e61adc-1d74-4511-b6e5-354dd0cab53a.jpeg
    381.1 KB · Visningar: 15
  • 01ca16d4-346a-4036-80b5-086b7c8e772c.jpeg
    01ca16d4-346a-4036-80b5-086b7c8e772c.jpeg
    125.6 KB · Visningar: 16
Första var en Monark (från 50-talet) med två växlar, fotväxel. Rem inuti motorn mellan vev-primärtrans.

Sen Yamaha fs1 dx. Och till slut Puch Florida.

Husqvarna Roulette
Kreidler Cross
Suzuki K50
Norsjö Partner
Mustang Cobra 2000
Zundapp KS125 med 5-växlad moppemotor och 70cc
Monarscoot
Zundapp CS50

Jag vet att det var fler, men jag slutade åka moppe 1988 så jag minns inte allt.

1995 blev jag ägare till en Suzuki TS50.
Förra ägaren hade rivit isär motorn men fick inte ihop den igen.
Priset blev därefter men jag och farsan hade lite mek med att sätta ihop den efter att någon annan rivit isär :hihi

1000020304.jpg

Last edited:
Jag ville allra helst ha en Gilera. Eller kanske en Suzuki. Kreidler låg i bakhuvudet också. Det vimlade av Husqvarna Flintor i min hemstad av någon anledning så det ville jag inte ha. Det lutade dock mest åt en Dakota för de var lagom poppis och lättrimmade. Men farsan hatade Puch pga den fula cylindern och en kväll kommer han hem och har köpt en några år gammal osåld men flång ny Crescent F50GL. Den hade jag aldrig hade hört talas om. Jag var ensam i stan om den. Älskade den till slut trots gummilampa fram. Vet inte vad som flög i pappa där för vi hade det inte allt för fett därhemma.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage