Vilken moped hade ni?

Som 15-åring körde jag omkring på en Suzuki KS50-81. Inte så inspirerande men den funkade alltid.
En mer spännande grej var när jag via en kompis brorsas kusins grannes systerson kom över en Jawa 80cc som de köpt av någon skum polack på byns dåtida långtradarhak, direktimporterad från lika dåtidens östblock.
Jawan var inte helt komplett, kanske därför jag ”fick” den, men östblockprylar är lättmekade, ljuddämparinsatsen gjordes av ett par perforerade ölburkar, luftfiltret av ett tygstycke spänt över en delad plastflaska och vajrar och brytarspetsar från lokalsmedens bra-att-ha-låda…

Jävlar vad den gick! Trots en underdimensionerad ram som flexade oroväckande vid farter över 40 så var det skitroligt att köra omkring på skogsvägarna med den. En så fantastisk känsla för en tonåring så jag skulle önska att alla ungdomar kunde få uppleva detta.

Tills…

..jag mötte bylingen i full fart mitt ute i ingenstans… en polisbil har inte så stor chans att hänga på en vettskrämd tonåring på trimmad moppe på småstigar i skogen, så jag kom undan.
Sålde tillbaka Jawan till snubben som jag fick den av, nu fungerande, och jag undrar än idag hur det gick för den sedan.

Jag hade en Honda MB5 som min bror köpte ny 1983. Denna bilden har jag snott från nätet däremot.

1773996017958.png

Lite intressant nu när jag läser lite om dem här:

Min var vit och utan kåpa som på bilden ovan, och var en 83:a. Har jag trott, men det finns tydligen inte. Alla -83 såldes med kåpa. Och -82 var alltid utan kåpa, men fanns officiellt bara som röd eller blå. Min har troligen varit en sen 82:a gissar jag, vilket kan stämma för min bror köpte den i mars 83.

Synd att jag gjorde mig av med den...

Yamaha DT50MX -91 (röd/vit).
Jag tänkte tvärt emot alla andra och försökte gå under radarn då man bodde lite på landet och körde många mil på moped (ca1500 på 3år). 13/48 drevning, borttagen plugg i förgasaren och effektljuddämpare fram (lätt bonnfilat utlopp vid avgas). Gjorde 62-63 mätarfart på plan väg och gick tyst/fint (orignal bakljuddämpare). Hade inga direkta driftstörningar alls (förutom kass el då konstruktionen gjorde att kablar nöttes av vid styrhuvudet). Kompisarna skruvade nästan mer än åkte, medan min bara gick...
Hade samtidigt en gammal YZ80 -80 (luftkyld) och när några retade mig för att min gick sakta så hängde jag i den motorn som passade direkt i ramen. Då var jag klart snabbast med en moppe som gasreste på 1-2an :). Men det var bara någon vecka för att visa att jag kunde :).

Numera har jag en Komar hemma som min morfar köpte ny. Den ska ut i ljuset igen vilket år som helt :).
Körde också DT50MX. Min var svart och lila från tidigt 90 tal. Med bland annat 50, 60 samt 65 cc cylinder, Jamarcol helsystem, drevning och större förgasare. Lät nog ganska illa men det brydde man sig inte om som 15 åring. Körde även Honda 80 cc cross en period. Blev både crossbana, skog/enduro, vägar och iskörning. Fina tider.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage